יום שלישי, 8 בספטמבר 2015

איזה כיף לגור באגן הקדוש: עסקי קדוּשה ועמדת החתלה

אני מודה שכאשר אני שומע דיבורים על 'האגן הקדוש' מחשבתי נודדת למקומות אחרים, ולא בהכרח ממוקדת בעיר העתיקה של ירושלים. כזה אני. אבל צריך להודות שבין חומות העיר היפה הזאת יש המון פולקלור. הנה כמה דוגמאות.

א. דרך הייסורים של התחנה הרביעית

הארכאולוג ומורה הדרך דני הרמן עלה על פיתרון גאוני ליישוב סכסוכים בין-דתיים בכלל ובארץ הקודש בפרט.

התמונה הראשונה, כתב לי דני, היא משנת 2007. רואים בה נזירים פרנציסקנים מתפללים מול התחנה הרביעית של ה'ויה דולורוזה', הציר המקודש לעולם הקתולי, שלפי אמונתם בו הלך ישוע ממקום משפטו (מצודת אנטוניה) למקום צליבתו (גבעת הגולגולתא). תחנה זו מציינת את המקום בו עמדה מרים, כאשר ראתה את ישוע בנה נושא את הצלב על כתפיו. אומנם, מדובר במסורת קתולית מימי הביניים, והאירוע עצמו לא מוזכר בברית החדשה.

התחנה הרביעית, 2007

את התמונה השנייה צילמתי לפני שבוע, וכמו שניתן לראות האתר הקדוש הפך לתחנת חלפנות כספים...

התחנה הרביעית, 2015 (צילום: דני הרמן)

וממשיך דני:
התחנה הרביעית לא בוטלה. תבליט האבן של מרים וישוע הוזז כבר לפני כמה שנים כעשרים מטר צפונה, לנקודה גבוהה יותר. לדעתי, הדבר נעשה כדי למנוע ונדליזם, אם כי הנוגעים בדבר אינם מודים בכך.  
מסתבר שלעיתים אף שמדובר בנקודות ציון קדושות, גם הן יכולות 'לזוז קצת'. עכשיו אולי אפשר לחלום שהמוסלמים יזיזו את כיפת הסלע קצת, ושהיהודים מצידם יבנו את המקדש טיפה ימינה. יש מספיק אוויר קדוש לכולם, ויבוא לציון גואל.

ב. קדוש, קדוש, קדוש

ואם אנו בעיר העתיקה ובעסקי קדושה, נפנה למגזר היהודי.

הנה מה שעולל לאחרונה קוזק של הקב"ה לשלט המורה על רחוב 'אור החיים' שברובע היהודי. לא די היה לו, לצדקן שלנו, בשלט הסטנדרטי. כנראה, משום שלא שיבח כראוי את קדושתו של הרב חיים בן עטר, בעל הפירוש המפורסם לתורה 'אור החיים'. טרח משגיח הכשרות והדפיס במדפסת הביתית שלו תוספת הכרחית 'הקדוש', למען לא יהיה שום ספק בקדושתו העצומה של הרב. ואם על הדרך גם אפשר לכסות חלק מן הכיתוב בערבית, טפו-טפו-טפו, הרי זה משובח.

גועל נפש.

צילום: יוסף במברגר

ג. הכותל, לא מה שחשבתם

ועוד מן האגן הקדוש. מכל המקומות שבעולם דווקא בכותל המערבי התגלתה פינת שוויון מגדרי מפתיעה.

על קיר שירותי הגברים מופיע סמליל של עמדת ההחתלה, והמחתל הוא... גבר!

צילום: אסף ברוש

2 תגובות:

  1. כדי שחלילה לא תופיע דמות אשה באתר הקדוש...

    השבמחק
  2. "עכשיו אולי אפשר לחלום שהמוסלמים יזיזו את כיפת הסלע קצת, ושהיהודים מצידם יבנו את המקדש טיפה ימינה. יש מספיק אוויר קדוש לכולם, ויבוא לציון גואל."
    פחות או יותר, חזונו של הרצל...
    אבי

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.