יום חמישי, 2 ביוני 2016

איזה כיף לגור בירושלים: הארי פוטר; זה לא חזיר; נדל"ן קדוש; צ'ה גווארה; וחידה למביני עניין...

אוי, ירושלים. עוד לא תמו כל פלאייך...

א. התשובה הירושלמית להארי פוטר

קוראי סדרת 'הארי פוטר' מכירים היטב את רציף תשע ושלושת-רבעי (¾Platform 9), בתחנת הרכבת קינג'ס קרוס בלונדון. משם הרי יוצאת בכל יום הרכבת המיוחדת, הוגוורת' אקספרס, לבית הספר לקוסמים ומכשפות.

הרציף הדמיוני ¾זכה לשלט אמיתי בתחנת הרכבת קינג'ס קרוס בלונדון (מקור: ויקיפדיה)

ניר אורטל מצא את התשובה הירושלמית הגאה ב'בנין אם וילד' שבבית החולים 'הדסה' בעין כרם. 'במעלית' – ציין ניר  'אותה קומה נקראת 1ב'.


ב. דאָס איז נישט אַ חזיר!!


הפניה לתמונה הזו, שצולמה בגן החיות הנהדר של ירושלים, שלחה לי השבוע אחינעם כהן. למען האמת, כבר פרסמתי אותה בעבר, בסוף 2010, בימים שעונ"ש היה סתם 'מיזם אי-מייל' ולפני שעלה לאוויר העולם כבלוג. אבל אם עוסקים בפלאיה של ירושלים, זו בהחלט הזדמנות טובה להיזכר. מי ששלחה לי את התמונה אז הייתה פניה עוז-זלצברגר, שכתבה כך:
עם המעבר לאתר החדש ב-1993 נאלץ גן החיות התנ"כי בירושלים לוותר גם על החזיר וגם על הצבוע, בגלל הצקות, קללות ואבנים – של היהודים נגד הראשון ושל המוסלמים נגד האחרון. כעת הוא מגן בשארית כוחותיו על פקארי הצווארון האומלל, שרק דומה לחזיר, אבל בשום פנים אינו כזה. שים לב לכיתוב הגדול ביידיש צחה. האם זה מונע חרפות ורגימות? שי דורון, מנהל גן החיות, אומר שלא תמיד – אבל בינתיים הפקארי עדיין בחיים חיותו, בעירה"ק בירושלים בין שאר ברואיו של השי"ת.
אגב, היידיש לא לגמרי צחה וצריך היה לכתוב: 'דאָס איז נישט קיין חזיר'. וגם מתברר, שלא רק שפקארי הצווארון אינו חזיר ח"ו אלא שהוא אפילו חובב מצוות. הנה עדר פקארי הצווארון של גן החיות הירושלמי זולל 'משלוח מנות' בפורים.




ג. הרבי מגור היה כאן

בפינת נדל"ן קודמת הסבנו את תשומת הלב לתת-ז'אנר בענף שנקרא 'דירות קדושות למכירה והשכרה' ('הכי קרוב לציון מרן', 'דירת נופש עם נוף לרשב"י'), ועתה אנו יכולים לבשר על תת-תת-ז'אנר מיוחד: 'הרבי היה כאן'.

לג'רום ק' ג'רום, בספר ההומור הנצחי 'שלושה בסירה אחת', יש קטע נפלא על זה. אמנם ממקום אחר (אנגליה) ומתקופה אחרת (הספר נכתב ב-1889), אבל 'סדנא דארעא חד הוא'...

ג'רום ק' ג'רום, שלושה בסירה אחת מלבד הכלב!, תרגם יאיר בורלא, עדי, תשל"ב, עמ' 53-52

המודעה דלהלן היא הגרסה הירושלמית למתואר בספרו של ג'רום. היא פונה לאנ"ש (אנשי שלומנו) ומציעה דירה להשכרה, 'שטופת שמש', 'בהזדמנות', וכל הבלה-בלה הרגיל. אבל העיקר כתוב למטה:
'בבית זה ביקר האדמו"ר מגור הקודם  בברית'.
צילום: יונתן ק.

ד. צ'ה גווארה 

אבל בחלקים מסוימים של ירושלים יודעים להעריך גם גיבורי תרבות ודמויות מופת, ולא רק רבנים ואדמו"רים.

בדרך שכם 98 יש מרכול שנושא את דמותו של המהפכן המפורסם.

צילום: גיא מירון

ה. היכן צולם? 

ולסיום, חידה ירושלמית למיטיבי לכת. מי יודע היכן צולם ומה מצולם?

הפיתרון יובא מאוחר יותר.


התשובה

אכן צדקה גילה. מדובר בגג האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, שבקמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, והפסל הכחול הוא של עפרה צימבליסטה.

הנה הבניין בשלמותו:

צילומים: דוד אסף

15 תגובות:

  1. הפסל הכחול שבתמונה, יצירתה של עפרה צימבליסטה ז"ל, מוצב על בניין האקדמיה למוזיקה ולמחול בגבעת רם (ויש עוד כמה בחלקים אחרים של הבניין).

    השבמחק
    תשובות
    1. חזיר ,או רק דומה ? לדבר האמיתי קוראים באידיש - דבר אחר , גם בסטקיות מסתפקים בהגדרת צבע בשרו , אני מתפלא שמותר לכתוב את המילה המפורשת , על שלט בירושלים . אם השלט עדיין שם , זו התחלה טובה .

      מחק
  2. בעניין המודעה על הרבי מגור שביקר כאן , זכור לטוב גם סיפורו של אפרים קישון - האחד והיחיד - בשם "יהיה בסדר" , על עובר אורח שרואיין ברחוב על המצב ענה "יהיה בסדר" ומאז השתנו חייו.

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  4. מעניין כרגיל! סתם מתוך סקרנות, האם הפקארי הוא חיה כשרה? אני מניח שאין מסורת לאכילה, אבל מבחינה טכנית האם הוא כשר?

    השבמחק
    תשובות
    1. מובן שלא. הכלל הבסיסי ביותר הוא שיהיו לבעל החיים פרסות שסועות ושהוא יהיה מעלה גרה. הפאקרי לא עומד בזה

      מחק
  5. במוזאון תפן לאמנות יש כעת תערוכה של כ-100 יצירות של עפרה צימבליסטה.כדאי לצפות בסרטון. ליוה את ארוע הפתיחה בנגינתו בנה של עפרה, חן צימבליסטה.
    ביוטיוב אפשר למצוא סרטון בשם "מעבר לכחול" אודות תערוכה האנשים הכחולים של עפרה צימבליסטה, שהוצגה במגדל דוד.
    כדאי מאד לצפות בשני החלקים של השיחה עם עפרה צימבליסטה אודות יונה וולך.

    השבמחק
  6. סע דארפנ דאכ די כאזערלעכיום חמישי, 02 יוני, 2016

    פניה עוז זלצברג ציינה כי מבקרים יהודיים התנכלו לחזיר בגן החיות בעוד המוסלמים - לצבוע. על איבתם של הערבים (רק המוסלמים?) לצבוע אני אכן יודע, אולם מה לגבי החזיר? החזיר הרי אסור על המוסלמים, לאכלו וגם לגדלו. האם לחזיר לא התנכלו מוסלמים? האם אין עניין לכתוב גם בערבית שחיה זו איננה ממין חזיר?
    (אני אינני יודע ערבית. אולי יוכל מישהו היודע ערבית להביט בטקסט הערבי שבשלט, אולי הוזכר שם הדבר...

    השבמחק
    תשובות
    1. גם בערבית כתוב באדום שהפקארי אינו חזיר.

      מחק
    2. כל שכתוב בשלט כתוב במדוייק בעברית (יש שם לענ"ד שגיאה דידוקית בערבית וייתכן שבתמונה המקורית או במקום היא לא קיימת כי בגלל קטנות האותיות קשה לי להבחין)

      נדמה לי ששם בעל החיים הזה הוא בפורטוגזית קפיברה והוא חי בארגנטינה ובברזיל באזורי הסוואנה הקרויים פאנטאנאל. בדיקות שנעשו בו העלו את האפשרות שכיוון שרגליו מפריסות ויש לו קיבה נוספת והוא מעלה גרה הוא כשר אבל לא נמצא מי שפסק לגביו.

      מחק
    3. קפיברה זה משהו אחר, הפקארה נקרא בספרדית Javelina. נתקלנו בעדר כזה בדרום טקסס.

      מחק
    4. ואפרופו חיות ואיסורי אכילה דתיים משונים, העובדה הכי משעשעת על הקפיברה היא שמותר לאכול אותה בצום ה-lent הנוצרי למרות שאסור בשר - המיסיונרים הראשונים שהגיעו מאירופה ליבשת תיארו אותה בצורה כזו לותיקן ברומא שהם הצליחו להשיג הצהרה ש"קפיברה זה דג".

      מחק
  7. בבנין אם וילד בהדסה יש לא רק קומה אמצעית אחת אלא קומה אמצעית בין כל שתי קומות "רגילות". המחלקות נמצאות בקומות בעלות המספרים השלמים, ואילו בקומות האמצעיות נמצאים משרדיהם של הרופאים וכיו"ב. גיליתי את זה כאשר אשתי היתה מאושפזת שם בחג לאחר לידה; מעלית השבת היא אטית להדהים, כך שאתה מתפתה לעלות במדרגות. מדרגות למחלקת יולדות בקומה 6 זה לא נורא - אבל אז אתה מגלה שבין כל שתי קומות מתחבאת קומה אמצעית...

    השבמחק
  8. תמונתו של צ'ה גווארה נישאת בגאון עלי דגל אדום גם בכל משחקי הפועל ירושלים בכדורסל (אלופת ישראל!) והפועל קטמון ירושלים בכדורגל לתפארת אצטדיון טדי, היכל הספורט החדש ושרידי תושביה הציוניים-סוציאליסטיים של העיר.

    השבמחק
  9. מיכה מגן, לא רק בירושלים יש קומות אמצעיות! בין נצרת לנצרת עילית שוכן "היכל המשפט" שבו בית המשפט המחוזי והשלום, ובית הדין לעבודה. הבנין אמנם חדיש ומודרני, אבל מתוכנן בצורה מסובכת למדי. כמו שקורה בכל מבנה של בית משפט מודרני ברחבי הארץ, מהר מאוד מתגלה שהתכנון המרווח והמאוורר בהם מתגאה שר המשפטים התורן בטקס חנוכת הבנין, אינו יעיל - חסרים אולמות, לשכות, משרדים וכו'. ואז מתחילים הטלאים וצצים קירות הגבס. בנצרת, בין הקומות, נבנו קומות גלריה, ובצוק העתים המתואר נסגרו קומות הגלריה בגבס ונעשו לשכות לרשמים. אממה, שבשלטים הלשכות הללו מופיעות כ"קומה 1", ואם תעלה מקומת הכניסה במעלית לקומה 1, תגלה שיש לך לרדת כ-12 מדרגות, ממש אותו מספר מדרגות שהיית עולה מקומה 0, בלי לחכות בתור למעלית. מי שלא שם לב שמדובר בקומה פיקטיבית, גם עולה בחזרתו את 12 המעלות כדי לרדת שוב לקומה 0 במעלית. ומי שלא יכול לעלות במדרגות? תופס "טרמפ" עם אחד המאבטחים, בפרוצדורה שמצריכה תיאום ברמת גנרל...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.