א. הכדור בידיים שלך
מי אמר שאין עתיד למדעי הרוח?
בכל רחבי נתניה – כתב לי יורי ינובר – אין אפילו פלאפל מעשי אחד. מוכרחים להסתפק בעיוני...
מזכירוּת הפלאפל העיוני נמצאת ליד כיכר העצמאות בנתניה.
ב. חומוס בית כנסת
יש 'חומוס מסעדות' ויש 'חומוס בית כנסת'. המקום הזה, בלב שוק הכרמל בתל אביב (רחוב הכרמל 11), מעוצב בצורת בית כנסת וגדוש במגני דוד ובפסוקים מן המקורות. זהו כנראה הדבר הכי יהודי שאפשר לצפות ממסעדת חומוס.
שפטו בעצמכם.
בכל אופן, שמחתי לקרוא שהחומוסיה הזו נחשבת לאחת הטובות בתל אביב. אבל אבוי! זעזוע ושוד ושבר נרשמו בשנת 2014 בחדרי חרדים, כאשר התברר שהמקום הזה כלל אינו כשר...
ג. טיפּ יהודי
על כוס התשר הזו, שצולמה במסעדה הבשרית 'מוגרבי' בכפר חב"ד, אפשר לומר שהיא גם יהודית וגם ייעודית.
לאיזה רבי? בכפר חב"ד כל אחד מבין.
ד. דייט עם לימון
אצל רמי לוי (ולא רק אצלו), אפילו סירופ הלימונענע עשוי לצאת לדייט.
ואולי הלימונענע יצאה לדייט עם משקה אנרגיה שמוצע ברשת 'שר המשקאות'...
מי אמר שאין עתיד למדעי הרוח?
בכל רחבי נתניה – כתב לי יורי ינובר – אין אפילו פלאפל מעשי אחד. מוכרחים להסתפק בעיוני...
מזכירוּת הפלאפל העיוני נמצאת ליד כיכר העצמאות בנתניה.
צילום: יורי ינובר |
ב. חומוס בית כנסת
יש 'חומוס מסעדות' ויש 'חומוס בית כנסת'. המקום הזה, בלב שוק הכרמל בתל אביב (רחוב הכרמל 11), מעוצב בצורת בית כנסת וגדוש במגני דוד ובפסוקים מן המקורות. זהו כנראה הדבר הכי יהודי שאפשר לצפות ממסעדת חומוס.
שפטו בעצמכם.
בכל אופן, שמחתי לקרוא שהחומוסיה הזו נחשבת לאחת הטובות בתל אביב. אבל אבוי! זעזוע ושוד ושבר נרשמו בשנת 2014 בחדרי חרדים, כאשר התברר שהמקום הזה כלל אינו כשר...
צילומים: איתמר לויתן |
ג. טיפּ יהודי
על כוס התשר הזו, שצולמה במסעדה הבשרית 'מוגרבי' בכפר חב"ד, אפשר לומר שהיא גם יהודית וגם ייעודית.
לאיזה רבי? בכפר חב"ד כל אחד מבין.
צילום: נחום גורליק |
אצל רמי לוי (ולא רק אצלו), אפילו סירופ הלימונענע עשוי לצאת לדייט.
תודה לגדעון נח |
ואולי הלימונענע יצאה לדייט עם משקה אנרגיה שמוצע ברשת 'שר המשקאות'...
הסופר מאיר שלו סבר כי החומוס מוזכר כבר בתנ"ך - כאשר בועז הציע לרות המואביה:
השבמחקוַיֹּאמֶר לָה בֹעַז לְעֵת הָאֹכֶל, גֹּשִׁי הֲלֹם וְאָכַלְתְּ מִן הַלֶּחֶם, וְטָבַלְתְּ פִּתֵּךְ בַּחֹמֶץ
מגילת רות, ב', 14
(החומוס נקרא בעברית "חימצה")
וכשרות באה מה עושה בועז? צובט לה...
מחקנהדר עניין החומץ/חומצה!
מחקההשערה ש"וטבלת פתך בחמץ", היא "פיתה בחומוס" (עם כל חביבותה), לא מסתברת, וזאת מאחר ש"טבילה" במקרא היא פעולה הנעשית בנוזל ("וטובת בשמן רגלו" וכד'), ולכן הטבילה אותה הציע בועז לרות, היא בחומץ (בן יין), כפשוטו.
השבמחקברור!
מחקבחומוס לא טובלים. חומוס מנגבים.
לו היה זה חומוס היה בועז אומר: "גשי הלום ואכלת מן הלחם ונגבת צלחת חומוס. שמן זית וחמוצים בצד?"
חומץ - ולא חומץ בן-יין. מפני שחומץ בן-יין הוא כינוי למה שהתקלקל ויצא פגום, ואילו "הדבר הנכון", הראוי, הוא חומץ-יין. השיבוש כל-כך רווח שאפילו תמצאו אותו בתווית שעל הבקבוק.
מחקכאשר הרבי היה בחיים (וכידוע יש הגורסין כי המשיח כלל לא נפטר, מנוחתו עדן) הוא חילק לצאן מרעיתו החסידים שטר של דולאר וה"צאן" היה מקפיד לשמור על מתנת הדולאר כאילו המשיח בעצמו העניק להם אותו- עכשיו השתנו הזמנים וצאן החסידים קוראים לתרום שקל- פיחות או זילות או סתם שנורר--- לחבד"ניקים המופלאים הפתרונות
השבמחק"השקל שלך יקח אותך אל הרבי". כידוע, הרבי שוכן למעלה מעשרים שנה בעולם שכולו טוב. לשם יקח אותי השקל?
השבמחקנראה כי בירכתי החלה להתקיים. חוש ההומור עלה דרגה. בקטע של חב"ד, חומץ (בן) או לא (בן) יין, מי ניגב(ה) או טבל(ה). כך נאה וכך יאה. אני מקווה שלרובנו "להגיע לרבי" עוד מוקדם.
השבמחקבברכה
י.ב.ל.
ולגבי ה"עיוני"... בערבית זה "עין שלי", במשמעות הדבר החביב עלי ביותר. אמא קוראת לילדה הקט "עיוני", אהובי. וכאן זה במשמעות החומוס האהוב ביותר (למה להמשיך ולהשתמש במושג החבוט "המקורי" ?)
השבמחקדווקא דייט היא הצורה הנכונה. דיאט שרגילים לכתוב אין לה על מה שתסמוך. מה א עושה כאן? אם זה היה ביידיש אז הייתה ע מתאימה.
השבמחקחומוס "בית הכנסת" הזה בשוק הכרמל, הוא רק גימיק כמובן.
השבמחקמי שמכיר בתי כנסת, יראה מיד שארון הקודש, כביכול, נמצא שם בקיר המערבי....