|
צילום: מור אלטשולר |
ברחובות נחנך בשבוע שעבר רחוב ושמו יצחק זאב אלטשולר, על שם אחד ממייסדי המושבה, שעלה לארץ בשנת תר"ן (1890). על נפתולי קביעת השם, שלכאורה אין פשוט ממנו, כתבה לי ד"ר מור אלטשולר:
לפני מספר שנים פנתה אחותי הדר לעיריית רחובות, וביקשה שייקרא רחוב על שמו של סבא-רבא
שלנו, יצחק זאב אלטשולר (1934-1866). בעירייה נעתרו לבקשה, ובשעה טובה נקבעו הרחוב והשלט.
אחותי
נמנעה מלבקש, שהשלט יכלול גם את שמה של סבתא-רבתא שלנו. וכל כך למה? היא נקראה מַחְלָה, על שם אחת מחמשת בנות
צְלָפְחָד ('וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו: מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה' – במדבר, כז 1), ואחותי חששה שהשם ישובש בפי אנשים והם יקראוהו 'מַחֲלָה', לשון
חולי.
וכך, שמה
של סבתא-רבתא שלנו חרץ את גורלה להיעדר משלט הרחוב הנושא את השם אלטשולר.
אנצל הזדמנות זו ואומר מעט דברים בשבחה:
מַחְלָה אלטשולר (לבית וַגְנֶר) עלתה לארץ ישראל בשנת תרנ"א
(1891), מספר חודשים אחרי בעלה. היא עברה לבדה את הדרך הארוכה והמסוכנת מהעיירה
בּוֹבְּר (Bobr), שבפלך מוהילב ברוסיה הלבנה; בזרועותיה נשאה את התינוק שמאי, וברחמה את הבת רוחמה (לימים
רעייתו של יוסף וַיְץ), שנולדה מיד עם הגיעה לרחובות.
מחְלה התגלתה כאשת חיל, ונמנתה עם נשות
המושבה שסככו בגופן על בוני הבתים הבלתי חוקיים ומנעו מהחיילים הטורקים
מלהרוס אותם. היא הקימה בית ומשק חקלאי, וילדה גם את נקדימון, יהודית (לימים נישאה
לגְּרוֹ גרא-קרישבסקי), אהרן ועמינדב, בסך הכול ארבעה בנים ושתי בנות.
חלוצה בגאולת ארץ ישראל ובהתיישבות בה. אם לא זכתה לרחוב שנושא את שמה, זיכרונה נצור בלב צאצאיה הרבים.
ואכן, מי 'יסתכן' ויקרא היום לבתו בשם תנ"כי זה? היחידה בקרב בני המשפחה שמשמרת בשמה את שמה של הסבתא הגדולה מַחְלָה, היא בת דודתי, ששמה בישראל מיכל...
|
מַחְלָה אלטשולר |
שלום רב
השבמחקספרה של ד"ר מור אלטשולר על רבי יוסף קארו מרשים ומאיר עיניים.
ועכשיו לעניין השם.
מה חשב צלופחד כאשר נתן לביתו שם כזה?
ומה קרה בינתיים?
ברור שצלופחד אהב את בנותיו ונתן להן שמות יפים ומכבדים
אז מאי "מחלה"?
בימינו הוא היה קורא לה עדי תכשיט כנראה מזהב.
ואין זה המופע היחיד גם מחלון נגזר ממחלה - גם הוריו היו קוראים לו עדי
כפי שבימנו קוראים גם לבנים עדי
וגם בשיר השירים חלאים מעשי ידי אומן. (ראו רש"י במקום)
תכשיטים מעשה ידי אומן
הורע כוחו של השם מחלה בגלל נבואות יחזקאל הנביא שמשתמש
ב"מחלה" כדי לגנות את ההתנהולות הקלוקלת של בני ישראל.
לכן אני מציע לא לותר על הנצחת מחלה אלטשולר
ולקרוא רחוב על שמה בשינוי המסביר הבא:
מחלה(עדי) אלטשולר
ובא שלום וכבוד לזכרה.
הערה בקשר למה שכתבת בתגובה שלך: "כפי שבימנו קוראים גם לבנים עדי". קודם כל, השם עדי הוא זכר, ראה במילון. שנית, אני יליד 1938 והשם שלי עדי ניתן לי לפי עצתו של דב לובמן אחיה של סבתי שעל שמו נקרא בית הספר "חביב" בראשון לציון. למיטב ידיעתי, בתקופתי היו בארץ עוד כשני ילדים ממין זכר שנקראו בשם עדי. לפיכך היית צריך לכתוב: כפי שבימנו קוראים גם לבנות עדי.
מחקצלפחד גידל בנות אקטיביות
מחקכל שמות בנות צלפחד כשורות לתנועה - מחלה מלשון מחול, חגלה מלשון לחוג, נוה - תנועה , מלכה - הליכה , תרצה -ריצה....
מקבל את התיקון על פי ידיעה אישית שלך .
מחקאצלנו אי אפשר לתת את השם עדי לבן שהרי תרגומו באידיש "תכשיט"
נו, זה מתאים לילד יהודי?
הנה עוד כמה מחלות:
השבמחקאמו של ד"ר מאיר אבנר (1872-1955) ממנהיגי ציונות רומניה, המונצח בשדרה ברמת אביב, נקראה מחלה פרנקל.
אחת מבנותיו של נתן נטע – הירש המבורגר, מיסד בנק המבורגר בירושלים, נקראה עלקה מחלה.
הרב דב בר אברמוביץ (שחר, 1860-1926( ממייסדי "המזרחי" ואגודת הרבנים בארצות הברית וקנדה קרא לבתו שרה-מחלה.
אמו של חוקר הלשון והתנ"ך אשר וייזר נקראה מחלה.
שרק נהיה בריאים.
להשבחת הדיון בנושא הנה פסוק בדברי הימים
השבמחקדברי הימים א ד
(ה) וּלְאַשְׁחוּר אֲבִי תְקוֹעַ הָיוּ שְׁתֵּי נָשִׁים חֶלְאָה וְנַעֲרָה:
מי האיש שקרא לבתו חלאה?
הסופרת יוכי ברנדס גינתה בכל לשון את האב שקרא לבתו חלאה
ואין הדבר כן
חלאה מלשון חלאים תכשיטי זהב
חלאה ומחלה ומחלון עדיים מעשי ידי אבותם
כמובן יבואו לקשות מכליון ששמו כביכול מלשון כליה ואין הדבר כן
כליון מלשון ככלה תעדה כליה קישוטי הכלה נקראי כלים
אם עסקנו במלחה בריאה
מרתק מה שכתבת !
מחקתודה.
גם אמו של נבל-עזריקם ואשת עכן בסיפור 'אהבת ציון' נקראת חלאה. אך שם היא מוצגת כרעה, ואולי בגלל שמה.
מחקלמרות שהשם מחלה אינו נפוץ, אצל החרדים עדיין ניתן למצוא נשים עם שם זה פה ושם, שכן אצלם נתינת שם על שם הנפטר או הנפטרת דוחה בהרבה מקרים כל שיקול אחר ונחשב כזכות גדולה, מה עוד שזה שם תנכ"י. כפי שידוע רב חיים קניבסקי ממליץ לתת רק שמות תנכיים ופעם המליץ לתת לבת את השם הצללפוני (וצ"ע עם הה"א מהשם או לא) מדברי הימים א פ"ד פסוק ג שבמדרש מובא שהיא אמו של שמשון. מענין מה תאמר הבת כשתגדל (בהניח שההורים אכן נתנו לה בסופו של דבר את השם הזה).
השבמחקבחדרה של שנות השלושים נולדה ילדה בשם הצללפוני, וכשבגרה כולם קראו לה צלל
מחקוישנה גם צורת מחלת. עשו לקח את בת ישמעאל ששמה מחלת [בראשית כ"ח ט']
השבמחקויקח לו רחבעם אשה את מחלת בת ירימות... [דברי הימים י"א י"ח ]
ואצל דוד, נעים זמירות ישראל מוצאים כלי נגינה השם מחלת. למנצח על מחלת משכיל לדוד... [תהילים נ"ג א'] וגם בתהילים פ"ח א'
ויתכן שיש עוד נגזרות
ואני הקטן רוצה להציע שכל בנותיו של צלפחד נקראו על שם תנועה...
השבמחקמלכה על שם הליכה , נועה על שם תנועה, חגלה על שם חוגה, תרצה על שם ריצה ואחרונה חביבה מחלה מרמזת למחול...
מקורי! מאד יפה.
מחקובאמת הלכו מאד רחוק (לתקופתן) הבנות הללו...
איזה רעיון נהדר!
מחקהרעיון יפה, אך נאמר כבר מזמן
מחקעל ידי מי?
מחקלכל המשכילים שהגיבו וחלקו אתנו חכמה ודעת.
השבמחקנעמתם לי.
האם אכן כל שם חייב שיהיה לו פירוש או שיהיה נגזר ממילה?
ממש לא חייב
מחקובכל זאת, האם כל קומבינציה של הברות שם יקרא לה?
אכן, ממש לא חייב להיות הסבר לכל שם, אבל התנ"ך מלא "מדרשי שמות", לכל שם של מישהו חשוב ישנו הסבר בסגנון "על קרא שמו"...לכן התרגלנו לחפש משמעות לשם גם כשהכתוב סותם ולא מפרש.
מחקתודה לכל הפרשנים לעיל שהעשירו.
נבל הכרמלי- כשמו כן הוא..דוד הוא דוד / אהוב...
אבן עזרא לשיטתו אין מדרש שמות פרט לשמות שהמקרא עצמו פירש טעמו
מחקכמו, משה.
בכל מקרה האדם כפוי לתת משמעות לאירועים שסביבו ואפילו משמעות חסרת שחר
כך לגבי השמות.
ולכן לא נמצא היום שם אדולף מסיבה ידועה
ולהבדיל גם לא ישמעאל שהוא שם דתי מהדרגה הראשונה
למרות שהיה תנא מגדולי התנאים שנקרא רבי ישמעאל
גלגול נ שמות - אולי יש קשר ואולי לא:
השבמחקייצגתי משפחה של 13 אחים, ילדים של אשה ממוצא כורדי (ילידת 00.00.1932 לפי מ. הפנים) שעלתה ארצה כאשר בני המשפחה קוראים לה "חלה". מצאתי כי חברת השיכון הלאומית כאן בארץ אכן החתים אותה (ב- 1964) על מסמכי החכירה בשם "חלה" ("החתים" בטביעת אגודל כי אז ובהמשך היא לא ידעה קרוא וכתוב...) וכך, כ"חלה", גם נרשם השם שלה במרשם המקרקעין. אולם מכתבים שנשלחו לה ממשרדי אותה חברת שיכון מוענו בהמשך ל"כלה"! משרד הפנים של מדינת ישראל, לעומת כל אלה רשם את שמה "רחל". ילדיה סברו וסוברים שבעירק/כורדיסטן כינו "רחל" כ"חלה" ואני, כאשר נברתי במסמכי חייה, מצאתי כי במשך השנים, ובעיקר לקראת העת ה"מודרנית", רוב הרשויות שאתם באה בקשר כינו אותה, והתכתבו לגביה, בשם "הלה".... כאשר באתי לרשום את הורשת דירתה הצנועה לילדיה, חששתי מפני הצורך והקשיים להוכיח לפקידים (המדקדקים מאד) של מרשם המקרקעין כי "חלה" ברישום הזכויות בנכס היא ה"רחל" שברישומי תעודת הזהות, תעודת הפטירה וצו הירושה. להפתעתי, פקידת מרשם המקרקעין ( אף שהיא בין הותיקות והקפדניות ומדקדקות) לא הנידה עפעף כאשר באתי להטעים את "רחל" ל"חלה" ובסוף הסברי אמרה לי שהיא עצמה כורדיה, היא יודעת שחלה היא רחל והיא לא דורשת ממני שום הוכחה או מסמך נוסף! וכיום, כעת, אני תוהה שמא יהודים בכורדיסטן קראו לבנותם "חלה" כ"עדי" וללא קשר ל"רחל"....
וכמעט כל הרעות הללו באות עלינו כי זנחנו בעה"ר את המצאת הניקוד . וכך במשך תקופה די ארוכה - הופיע בא"י עיתון יומי (יומון - לא כן?!) שהילל ושיבח בשמו את שמה של מחלה איומה שמגפותיה זכורות עד היום במורא ובחיל והדברים ידועים כידוע לכל בר בי רב.
מחקהמלה רְחֵלָהּ (או רָחֵל) משמעותה כבשה בוגרת, היינו פוריה.
מחקמכאן שם אשה רָחֵל ושם החיבה חֵלָהּ
יפה!
מחקהשם מחלה. אחד מבניה של נעמי (במגילת רות) נקרא מחלון.
השבמחקכנראה הכוונה למתוק ולכן אין מה להתביש בשם. כך למשל:שמות פרק ו (יט) וּבְנֵ֥י מְרָרִ֖י מַחְלִ֣י וּמוּשִׁ֑י אֵ֪לֶּה מִשְׁפְּחֹ֥ת הַלֵּוִ֖י לְתֹלְדֹתָֽם:בדומה בערבית חל"ו הוראתו מתוק
באחת הביוגרפיות על המשוררת רחל קראתי כי כשהיגיע לראשונה לארץ, בדרכה לרחובות, ראתה בחור יפה תואר רוכב על סוס, היה זה נקדימון אלטשולר. אהבה ממבט ראשון בבן האיכרים האצילי.
השבמחקאחרי שחלתה ועמדה למות בגדרה, הוחזרה חזרה לתל אביב, וביקשה שהכרכרה תעבור ליד רחובות כדי לראות שוב את נקדימון, רק המבטים העצובים דיברו.
אגב שמות הנה תופעת-חסר שאפשר להסבירה מחמת בוּרוּת שגוררת שינוי טעמים. בהרבה מאוד יישובים יש רחוב ושמו רבי עקיבא או עקיבא. אין רחוב ע"ש חברו ובן פלוגתתו הלוא הוא התנא רבי ישמעאל, אפילו לא בבני ברק. לטוב המזל לא שונה שם המדרש 'מכילתא דרבי ישמעאל'. וזאת למודעי למי שאינם יודעים, כי במאה ה16-15 היו באיטליה שניים או שלושה חכמים ששמם היה ישמעאל. וישמעאל = שמעיה.
השבמחקבצפת, הרב הראשי הספרדי חכם ישמעאל הכהן זצ"ל נרצח ע"י פורעים ערבים במאורעות תרפ"ט (1929).
מחקהסיבה היא שבימינו ישמעאל אינו מובן כפשוטו הנאה והמכובד "ישמע אל", אלא מזוהה עם ישמעאלים (אלה שיוסף נמכר להם) וכיום אלה מזוהים כערבים. פשוט גזענות ובורות נטו.
מחקלאנונימי - אתה מוזמן לקרוא לבנך בשם העדכני והמחודש "ישמעאל". בברכה.
מחקבבני ברק יש.
מחקמעניין באיזו סיטואציה הומצא השם הנפוץ: לאה...
השבמחק:(
לאה היא כנראה ע"פ אכדית = פרה (בדומה לרבקה, עגלה, ובשונה מרחל = כבשה)
מחקתודה!
מחקלי זה היה נשמע כמו עייפה...
מכיר בחורה צעירה בשם מחלה.
השבמחקיהודי כורדיסתאן קראו לבנות בשם שרח. למשל לבת של ילין שהתחתנה עם פרופ' פיקרד.
יובל, דומני שכובד המשקל ההיסטורי והחברתי ראוי שינתן לאמו של דוד ילין היא שרח לבית יהודה. למיטב ידיעתי אביה הרב שלמה יהודה הגיע לארץ מבגדד. יהושע ילין יליד העיר העתיקה נשא את שרח בעידודו של אביה הגביר בעודו כבן י"ג שנים ועבר ללמוד ולהסמך על שולחן חמיו. זו היתה כנראה החתונה הראשונה בין עדות הספרדים או ליתר דיוק יהודי המזרח לבין האשכנזים(במקרה זה יוצאי פולין), והענין היה לצנינים בירושלים השמרנית. יהושע ושרח הם מגואלי אדמות מוצא היא קולוניה (1860) ומקימי בית האכסניה שם- בית ילין. במובן זה הם מפורצי חומות העיר העתיקה וממבשריה של ההתישבות הציונית. ואכן היו גם בין מקימי נחלת שבעה, אבן ישראל ומאה שערים.
מחקהערות:
השבמחק(א) על פי המילון המדעי, השם מחלה הוא לא משורש חל"י אלא משורש מח"ל. היום לא יודעים מה המשמעות של השם הזה, אבל יתכן בהחלט שההגייה שלו היתה שונה מהמילה מחלה משורש חולי. בעברית המקראית האות ח' ציינה שני עיצורים שונים - ח' גרונית וח' חיכית.
(ב) על פי השוואה לשפות שמיות אחרות, הח' של מחלה (sickness) היא ח' חיכית (נהגית כמו כ' רפה). מכיוון שדוברי העברית לא יכלו להגות ח' חיכית בשווא נח, המילה מַחֲלָה מנוקדת במקרא בחטף פתח. השם מַחְלָה לעומת זאת מנוקד בשווא, ואני משער שהסיבה לכך היא שהח' שבו היא גרונית.
(ג) לגבי מחלון וכיליון - כדאי לשים לב שהתנ"ך מסופר על ידי סופר בעל דעה המרשה לעצמו לעתים לשנות או לעוות חלק מהשמות כדי להתאים אותם ללקח הסיפור ולאידאולוגיה. לדעתי בסיפור רות שני השמות מחלון וכיליון הם סמליים ואינם אמיתיים.
(ד) פירוש המילה חלאה בתנ"ך לא היה טינופת (slime) כבימינו, אלא חלודה (rust). אני חושב שאין לפסול את האפשרות שהשם ציין צבע עור למשל ולא תכונת אופי. (ובכל זאת נדמה לי שהיתה לו גם כך משמעות שלילית וראוי לתמוה על זה).
דודתי נקראה מחלה
השבמחקואפשר לומר שם זה במילעיל וישמע נעים לאוזן.
השבמחקהערה קטנה.
השבמחקבציבור החרדי ובפרט בחסידי, השם מחלה מצוי. מכירה אישית נשים ונערות בשם זה. את השם מחלה הופכים למחלי, ביום יום, כשמדובר בנערה, כמו רבקה ורבקי או ריקה וריקי, וכך משמעותו של השם מעומעמת.
.
ועוד הערה, שמות בנות צלפחד כולן מאותו פסוק, ובכל זאת עם השנים תוייגו והפכו לממותגים ומאופיינים.
לדוגמה, נועה שם מודרני ונפוץ בחוגים דתיים ולא דתיים ולא מקובל בכלל בציבור שמרני מאד. ואילו תרצה ומחלה דווקא מוכרים בחוגים חסידיים ולא באחרים. בבית כנסת חסידי תוכלו למצוא מחלה ותרצה, וכמעט שלא נועה. וברחוב ישראלי תל אביבי תמצאו נועה. חוגלה אינו נפוץ, ומילכה מצוי מעט שוב, בציבור חסידי. כל השמות מצויים באותו פסוק ואומצו בחוגים שונים. מה שמדגיש שוב שמוסכמות חברתיות ותיוגים לא תמיד עובדים כמו משוואה מתמטית וניתנים לקיטלוג.