א. היכן גר שמעון בר יוחאי? בנתניה!
מערת קברו של התנא רבי יהודה בן בבא נמצאת בקצה העיר הערבית-דרוזית שפרעם שבגליל התחתון. או שכן או שלא, והמאמין יאמין.
עד לא מכבר היה שם שלט מעין 'רשמי'. צילום זה נעשה ב-2013.
אבל השלט הקודם הוחלף בחדש, מעשה ידיהם של אנשי ישיבה שזהותה לא ממש ברורה.
השלט הזה קצת חידתי. הבה נתבונן בו מקרוב:
קודם כל מה זה התנ"א, בראשי תיבות?
תַּנָּא (שנה, למד) הוא כמובן חכם בן תקופת המשנה, המכונה גם תקופת התַּנָּאים. אולי הכוונה בראשי התיבות המופרכים האלה היא ל'תנא אלוקי' (כפי שמכונה רבי שמעון בר יוחאי)?
זה קצת מזכיר את הקיצור העממי 'מר"ן', כביכול ראשי תיבות של 'מאה רבנים נסמך' או שטות מעין זו, בעוד שהאמת היא שמדובר בעם-ארצות פשוטה. מרן פירושו מורנו או אדוננו.
אבל רגע, יש לנו בעיה יותר קשה... מה עושה רבי שמעון בר יוחאי בנתניה?
ובכלל, על שם מי בעצם נקראת הישיבה, יש כאן כל כך הרבה אפשרויות שפשוט קשה להחליט.
ב. הסתכלת היום לשמיים?
אין מקום מתאים יותר להתבוננות פילוסופית בדרכי הבורא ובנפלאותיו מאשר מול השירותים הציבוריים בכיכר המרכזית של טבריה. ועל זה נכתב (במקום גבוה בשירותי הגברים): 'אם אתה מסתכל כל כך גבוה, כנראה שאתה מפספס ומרטיב את זה שלידך'...
בדין קראו פרנסי העיר למקום 'יציאת חרום', העיר אלון גלעדי שצילם. 'רק מי שנמצא במצב חירום אמיתי יתקרב אליו. אין צריך לומר, שהמקום נעול, סגור ומסוגר'.
ג. דבר עם השם והכל יתגשם
הגיגים וחרוזים אינפנטיליים כאלה אפשר כנראה למצוא רק על דבקיות.
ד. שהחיינו קולורס
ומה יש בחנות? על חלון הראווה כתוב 'נדוניה, בגדי נשים, בגדי ילדים'.
מה בדיוק מוכרים שם כנדוניה? אתמהה.
ה. מנוחת הלוחם
סתם יום חורף במדרחוב הירושלמי.
מערת קברו של התנא רבי יהודה בן בבא נמצאת בקצה העיר הערבית-דרוזית שפרעם שבגליל התחתון. או שכן או שלא, והמאמין יאמין.
עד לא מכבר היה שם שלט מעין 'רשמי'. צילום זה נעשה ב-2013.
ויקיפדיה |
אבל השלט הקודם הוחלף בחדש, מעשה ידיהם של אנשי ישיבה שזהותה לא ממש ברורה.
צילום: אלי גורפינקל |
השלט הזה קצת חידתי. הבה נתבונן בו מקרוב:
קודם כל מה זה התנ"א, בראשי תיבות?
תַּנָּא (שנה, למד) הוא כמובן חכם בן תקופת המשנה, המכונה גם תקופת התַּנָּאים. אולי הכוונה בראשי התיבות המופרכים האלה היא ל'תנא אלוקי' (כפי שמכונה רבי שמעון בר יוחאי)?
זה קצת מזכיר את הקיצור העממי 'מר"ן', כביכול ראשי תיבות של 'מאה רבנים נסמך' או שטות מעין זו, בעוד שהאמת היא שמדובר בעם-ארצות פשוטה. מרן פירושו מורנו או אדוננו.
ובכלל, על שם מי בעצם נקראת הישיבה, יש כאן כל כך הרבה אפשרויות שפשוט קשה להחליט.
ב. הסתכלת היום לשמיים?
אין מקום מתאים יותר להתבוננות פילוסופית בדרכי הבורא ובנפלאותיו מאשר מול השירותים הציבוריים בכיכר המרכזית של טבריה. ועל זה נכתב (במקום גבוה בשירותי הגברים): 'אם אתה מסתכל כל כך גבוה, כנראה שאתה מפספס ומרטיב את זה שלידך'...
בדין קראו פרנסי העיר למקום 'יציאת חרום', העיר אלון גלעדי שצילם. 'רק מי שנמצא במצב חירום אמיתי יתקרב אליו. אין צריך לומר, שהמקום נעול, סגור ומסוגר'.
צילום: אלון גלעדי |
ג. דבר עם השם והכל יתגשם
צילום: איתמר לויתן |
ד. שהחיינו קולורס
נו, אם פותחים חנות חדשה בירושלים (ברחוב ירמיהו) צריך לברך 'שהחיינו' לא? הלשון המעורבבת הזו כנראה לא מפריעה לאף אחד.
ומה יש בחנות? על חלון הראווה כתוב 'נדוניה, בגדי נשים, בגדי ילדים'.
מה בדיוק מוכרים שם כנדוניה? אתמהה.
צילום: טובה הרצל |
ה. מנוחת הלוחם
סתם יום חורף במדרחוב הירושלמי.
צילום: איתמר לויתן |
וקיימנו ניילס
השבמחקלא לפספס על השלט ההזוי את "רבי יצחק חי טייב לא מת זלה"ה" = הוא לא מת, אבל זכרונו לברכה (לחיי) העולם הבא.
השבמחקאצל החבדניקים זה הרבה יותר פשוט: "הרבי שליט"א זצ"ל "
על הכינוי "לא מת" עיין בוויקיפדיה ערך "יצחק חי טייב"
מחקשהחיינו, חנות ישנה שעברה כעת לרחוב ירמיהו. מוכרים ביגוד לגברים וילדים, מצעים וכלי בית, מגבות ומעט אביזרים. פונים בפרסום לזוגות צעירים או מאורסים ומציעים מבצעים לקנית טקסטיל בבית. ולכן כותבים על נדוניה, ואולי לכן השהחיינו.
השבמחקבנוגע לקולורס, אין לי תשובה. אולי קריצה לציבור אמריקאי גדול שמצוי בבירה.
תנ"א יכול להיות ר"ת התנא האלוקי, כמו שאומרים על רשב"י.
השבמחקרבי יהודה בן בבא נהרג על ידי הרומאים בין אושא לשפרעם, ולכן מבחינה טופוגרפית המיקום של פאתי שפרעם לכיוון אושא הוא בדיוק המקום הקלאסי 'שלו', צומת 'סומך' הסמוכה נקראת על שם הסמיכה שבעטייה נהרג שם רבי יהודה בן בבא.
השבמחקהקבר אמנם בפאתי שפרעם אל לא "לכיוון אושא" בדיוק.זה לא מסתדר גאוגרפית. ישנן מערות ואתרים שהם ממש בין שפרעם לאושא שיכולים להתאים יותר
מחקהטענה היא ש"מר"ו" ביחס לרבי יוסף קארו, בעל השולחן ערוך היא ש(כמעט) כל חכמי ארץ ישראל הסמיכו אותו - 'מ א ת י ם רבנים נסמך'
השבמחקבלי לזלזל חס ושלום בכבודו של רב כל שהוא, אבל שאני קורא את הביטוי: ״מרן אדמו״ר ״ְ אני מהרהר באם נושאי. התואר הזה בכלל מבינים מה כתוב שם. מרן בלי ראשי תיבות שהוספו רק בזמן האחרון ,פירושו אדון ועל זה אין ויכוח .אדמו״ר פירושו ״אדוננו ומורנו״ְ ולכן בכינוי מרן אדמו״ר, חוזרים פעמיים על אותה מילה, אדון אדון וזה קצת מוזר. הכינוי מרן נהפך בזמן האחרון לאותו דבר כמו שכיום כל טבח מתחיל קורא לעצמו שף (או שאחרים מכנים אותו שף), אבל אצלי יש רק מרן אחד ויחיד והוא מרן יוסף קארו ז״ל.
השבמחקתקון טעות: אדמו״ר פרושו אדוננו,מורנו ורבנו , וסליחה על הטעות שלי
השבמחק'נדוניה' בשפת העם היא סט מקובל וקבוע של מצעים ומגבות לזוג הצעיר הניתן מאת הורי הכלה. סוג של מסורת מהשטייטל, מאז שבעבר שקדו על תפירתם ביד במשך חודשים רבים בטרם חתונה, כמבואר אצל רבותינו שלום עליכם ועגנון ומי יודע מי עוד.
השבמחקבחיפוש קליל באתר של בזק מצאתי בנתניה לפחות שני אנשים ששמם הוא "שמעון בר-יוחאי".
השבמחקאחד מהם אף עוסק במקצוע השרברבות ואולי בזכות תרומתו אותה ישיבה אִכסנה עצמה במתחם הקבר.
אגב, גם הקמת ישיבות וכוללים במתחמי קברי צדיקים אינה משהו חדש בארצנו. כנראה זו סגולה לפרנסה טובה מתרומות טובות ונדבות זכותם תגן על הלומדים ובעיקר על העסקנים.
בנתניה מתגורר יהודי ששמו הפרטי בר יוחאי, ושם משפחתו שמעון.
מחקהביטוי 'הסתכלת היום על השמים' מקורו מסיפור שהיה אצל רבי נחמן מברסלב, כשחסידו שהתעשר אחר עניות רבת שנים ונושע מברכתו של רבו, ומאז ראשו היה שקוע ללא מנוחה בוך עסקיו, והיה זה פעם כשרץ בבוקר כל עוד רוחו בו לסחור ב'יריד' והבחין בו רבי נחמן וקרא לו 'האם הסתכלת היום על השמים' כשהרמז היה ברור מה תכלית מעשירות כזו שלא נותנת מנוחה ויישוב הדעת לבעליו
השבמחק