יום שישי, 22 בפברואר 2019

כשהיה פה הנשיא מחבל וולטה העליון

אתר עיריית ירושלים

לא מכבר סיפרנו על כך שבתל אביב שינו את שמו של רחוב הלסינגפורס לרחוב הלסינקי. זו תל אביב, עיר המחר, אבל בירושלים השמרנית לא משנים מסורת רק בגלל שינויים גאוגרפיים או מדיניים חולפים.

בשכונות קרית היובל וקרית מנחם שבדרום-מערב העיר יש מקבצי רחובות הנושאים שמות של מדינות ידידותיות או כאלה שנחשבו ידידותיות: שמונה מדינות בדרום אמריקה (גואטמלה, בוליביה, אורוגוואי, ניקרגואה, פנמה, קוסטה ריקה, קולומביה ומקסיקו; אגב, שתי האחרונות דווקא נמנעו בהצבעה על תכנית החלוקה), מדינה אחת באיים הקריביים (הרפובליקה הדומיניקנית), מדינה אחת באירופה (איסלנד), ושתיים באפריקה (וולטה עילית ודהומיי).

אלא שהמדינות האפריקניות הללו, שזכו להנצחה בעיר הנצח, אינן קיימות עוד. באטלסים כבר אינן רשומות וּבַלוֹיְדִים אינן מפורסמות.


וולטה עילית שבמערב אפריקה נקראה כך בפי הצרפתים הקולוניאלים על שם נהר וולטה (Volta) החוצה את המדינה. ב-5 באוגוסט 1960 השתחררה המדינה מעוֹל הכיבוש הצרפתי וזכתה לעצמאות מלאה אך המשיכה להיקרא בשם האירופי. מאז שנת 1984 היא נקראת בשם בורקינה פאסו (Burkina Faso), שפירושו 'ארץ האנשים ההגונים'.

הגונים או לא, ארץ ענייה ונחשלת זו ידעה מהפכות צבאיות רבות ומשטרים רודניים ואף מרקסיסטיים. למרות שמחצית האוכלוסייה היא מוסלמית, יש בין בורקינה פאסו למדינת ישראל יחסים דיפלומטיים ידידותיים. אף על פי כן, אל תצפו למעבר השגרירות לירושלים, היא ממילא לא נמצאת בכלל במדינת ישראל אלא בקהיר...

ובכל זאת, וולטה עלית יקרה ללבנו. היא זכתה להיות מונצחת לדורות לא רק בשמו של הרחוב הירושלמי אלא גם בשירה הנהדר והנושן של נעמי שמר 'עוד לא אכלנו' (שמו המקורי היה 'שיר האוכל'). שיר זה, שחובר והולחן על ידה בשנת 1963 עבור התכנית 'שמש במדבר' של להקת הנח"ל, כלל התייחסות מפורשת ל'נשיא של חבל וולטה העליון'.

נעמי שמר, כל השירים, ידיעות אחרונות, 1967

הנה להקת הנח"ל בסרטון שקשה להאמין שהשתמר. זה אמנם לא הביצוע המקורי מ-1963 אלא סרטון מאוחר, מראשית שנות השבעים, ובכל זאת...





שאלתי את עצמי, האם אכן ביקר בארצנו הנשיא של חבל וולטה העליון?

התשובה היא אכן כן.

ב-4 ביולי 1961, כשנה לאחר שוולטה עילית קיבלה את עצמאותה, הגיע הוד מעלתו הנשיא הראשון מוריס יאמֶאוֹגוֹ לביקור רשמי בישראל, ותאמינו או לא  החמסין היה נורא ותזמורת צה"ל הייתה שם... 

בול לכבוד הנשיא יאמאוגו, וולטה עלית 1960 (ויקיפדיה)

למרחב, 5 ביולי 1961

הביקור, שנמשך עד 13 ביולי, היה היסטורי והיסטרי. המוני ישראלים קיבלו בחום את הנשיא האפריקני הצעיר (הוא היה אז בן ארבעים בסך הכול), שמצדו פיזר הצהרות של ידידות עולם ואהבת נצח. הוא ביקר בירושלים, בתל אביב, בבאר שבע, בחיפה, בנצרת ובדגניה ב', קיבוצו של יו"ר הכנסת דאז קדיש לוז, שם סעד בחדר האוכל המשותף. הוא ופמלייתו גם ביקרו בכור האטומי בנחל שורק, בתחנה החקלאית בבית דגן ובמכון וייצמן, ובכל מקום הוא התקבל בהתלהבות רבה.

הנה כך דיווח עיתון דבר ב-11 ביולי על הביקור בתל אביב, שגם אליו, נעבעך, סינג'רו את תזמורת צה"ל:
קבלת פנים לבבית נערכה לפמלייתו כאשר הגיעו לגשר הירקון. קהל רב, ביניהם בני נוער כשבידיהם דגלי וולטה עלית וישראל, הריעו לאורחים. ברחבת העירייה ברחוב ביאליק קידם את האורחים קהל רב ותזמורת צה"ל ניגנה מנגינות לכת.
ראש העיר מרדכי נמיר קיבל את האורח הנכבד והעניק לו את 'מפתח העיר'.

נשיא וולטה עלית מתקבל במשמר כבוד צבאי בכניסה לבית הנשיא יצחק בן צבי בירושלים, 5 ביולי 1961
(צילום: פול גולדמן; אוסף התצלומים הלאומי)

ומה באשר לדהומיי?


צילומים: מנחם רוזנברג

דהומיי, שהייתה קולוניה צרפתית וקיבלה את עצמאותה בשנת 1960 אינה קיימת עוד. מאז שנת 1975 היא נקראת בשם רפובליקת בֶּנִין.

בספטמבר 1963 ביקר בארץ נשיא דהומיי הוברט מאגה והתקבל בכבוד ובהדר, אך למרבית הצער מדינה זו לא זכתה לאף אזכור בזמר העברי...


נשיא דהומיי מבקר את בן-גוריון בשדה בוקר, 25 בספטמבר 1963 (מאחורי בן-גוריון: שלמה הלל ויצחק נבון)
(אוסף התצלומים הלאומי)

21 תגובות:

  1. נראה ש"וולטה עלית" נתנה את ההשראה למתיחה החביבה של משה טימור מלפני כחמישה עשורים על בקורו בארץ של נשיא "בלגולה עלית"

    השבמחק
  2. בכיתוב לתמונת ביקור נשיא וולטה עלית בארץ ביולי 1961 צד את עיני שמה של הגר הלל בת ה-4 (למעשה היתה בת שמונה, ילידת 1953, הדיוק אף פעם לא היה נר לרגלי עיתונאינו) שהגישה לאורח זר פרחים. לימים היא היתה מחלוצות המחקר של העיתונות העברית בארצות האסלאם, נושא שבו כתבה דוקטורט. היא נפטרה בטרם עת בשנת 2005. דברים יפים לזיכרה כתבה רות קמחי בכתב העת "פעמים", גליון 113 (סתיו תשס"ח) עמ' 159-151.
    אגב, לא נעט רחובות בירושלים החליפו את שמם, אז מדוע לא שני אלה? לחכמי העיריה פתרונים.
    דורון

    השבמחק
    תשובות
    1. עלי כהן - ירושלמי בעברו והיום - קופנהגןיום שישי, 22 פברואר, 2019

      בבדיקה שערכתי בעקבות הרשימה המאלפת על ארצות , מדינות וככרות בירושלים עיר קדשיינו מצאתי מתוך "יידע אישי" מחד וספרו של מורי ורבי דוד בנבנישתי בספרו "רחובות ירושלים " (1977) מציין עוד מעט ארצות ומדינות שיש על שמן רחובות ו/או ככרות והנה הרשימה השלמה: רחוב אתיופיה (המוכר לירושלמים בשם "רחוב החבשים"), רחוב ברזיל (בגוש הרחובות המוזכר כדרום אמריקה) "כיכר צרפת" ו--איך לא -- כיכר דניה בבית הכרם שהפך לאתר ביקור חובה של תיירים המגיעים מדנמרק לביקור בארץ הקודש.



      מחק
  3. ויש להוסיף לרשימה: כיכר הולנד במבואות הר הרצל, כיכר בולגריה בקדבת דרך חברון, כיכר ניו יורק בקרבת רחוב בן צבי, כיכר מוסקבה במגרש הרוסים, כיכר צ'ילי בתוך רחוב סוקולוב; וגם רחובות על שמות: צ'ילי (כן, גם רחוב גם כיכר), אל סלבדור, הרפובליקה הדומיניקנית - כולם בדרם מזרח העיר.

    השבמחק
  4. אולי כדאי להזכיר כי היה זה תומה סנקארה זצ״ל שהעניק את השם בורקינה פאסו - ארץ האנשים הישרים - לרפובליקה שבראשה עמד.

    השבמחק
  5. עיקר שכחנו: ישנם לפחות שני רחובות -בהרצליה ובקרית גת, בשם מדינת היהודים.

    ואם אפשר לכלול גם ארצות; (; אז יש בירושלים רחוב בשם (-; ארץ חפץ. ;-)

    השבמחק
    תשובות
    1. אימי גרה ברחוב ארץ חפץ, שם מתורבת לרחוב שמואל הנביא ששמו הלך לפניו בתקופת "הם לא נחמדים".
      בכניסה להרצליה מדרום, תחנת דלק פז. בשל הפניה המסוכנת שמאלה להרצליה תלו פעם את השלט מעל התחנה: "אין כניסה למדינת היהודים"

      מחק
  6. יצא לי לשים לב לזה בעבר. חיפשתי גם בשאר העולם. לא מצאתי אף רחוב דהומיי אחר. מצאתי רחוב וולטה עילית אחד, שגם הוא שוכן ליד רחוב אורוגוואי:
    http://www.openstreetmap.org/way/28045765

    השבמחק
  7. הידיעה בדבר הביקור אמנם הורדה מעתון למרחב, אבל המקור שלה היתה "סוכנות הידיעות עיתים" שכתבה הנמרץ שימש כ"פול" לעתונאים שלא הגיעו לטקס וכתבתו פורסמה ככתבה וכלשונה בלמרחב; הצפה; על המשמר; דבר כולם זכרונם לברכה.

    השבמחק
  8. הן אינן מפורסמות בלוידים, אבל בהיסטוריה הן ודאי נרשמות...

    השבמחק
  9. לא רק רחובות. אפילו שכונה בשם "רמת דניה", וחצי שכונה בשם "רמת פולין", וכן "גבעת קנדה" בגילה

    השבמחק
  10. והשם החצי-רשמי והמוטעה ביסודו "הגבעה הצרפתית"

    השבמחק
    תשובות
    1. ולמרבה האירוניה השם פרנץ' היל, הוא על שם קצין בריטי

      מחק
    2. לא נמצא קצין בריטי בכיר בשם פרנץ', ככל הנראה שמה של השכונה הוא על שם חוות הנזירים הצרפתית ששכנה בה מאמצע המאה ה19

      מחק
  11. שירה של נעמי שמר היה תמיד אחד מן החביבים עלי מבין פיזמוניה, אבל אודה ואתוודה שרק הפעם הבחנתי בשורה "אנחנו את הגבול הזה נזיז בלי בעיות" שככל הנראה היתה כבר ב-1963 אות שבישר את דיעותיה הפוליטיות שלאחר 1967.

    השבמחק
  12. במקור היה בקריית יובל גם רחוב האו"ם אבל בעקבות ההחלטה שעברה בעצרת מ1975 שקבעה שהציונות גזענית הוחלף שם הרחוב לרחוב הציונות (אותו דבר קרה אז גם בתל אביב וחיפה)

    השבמחק
  13. הערה קטנה ושוברת לב בידיעה על הביקור. את הפרחים הגישה הגר, בתו של שלמה הלל, לימים יו"ר הכנסת. הגר הלל הייתה ד"ר להיסטוריה והתמחתה בקהילות יהודיות בארצות ערב. היא נפטרה בשנת 2005 ממחלת הסרטן, בגיל 52 בלבד.

    השבמחק
  14. בתחילת שנות ה-70, באו לישראל ארבעה נשיאים אפריקאיים בניסיון לקדם יוזמת שלום. ביניהם היה גם נשיא דהומיי. במהלך ביקורו ממש, שונה שם המדינה מדהומי לבנין. וכך, הנשיא שז"ר שקידם את פניהם (הוא כינה אותם "מלאכי השלום") וציין ביניהם את נשיא דהומיי, כשנפרד מהם, נפרד בין השאר גם מנשיא בנין (ולא עוד דהומייי).

    השבמחק
  15. שמאל או ימין ? השטחים ה-כבושים/משוחררים . תלוי את מי שואלים .אבל היכן עובר הגבול של הגדה המערבית (של נהר הירדן) ? ואם מדברים על גבול איזה גבול ? האם קו הפסקת האש הוא גבול מוסכם על שני הצדדים הלוחמים כגבול סופי? האם הוא מקובל על ידי אומות העולם ? ולשאלה הגדולה האם השטחים שנכבשו/שוחררו היו מקובלים בעולם כשטחים שהיו בשליטת מי שממנו נלקחו ? וזה כמובן לא ישנה את דעתו של הבוחר בין שתי האפשרויות , כי דעתו כבר נקבעה מזמן .

    השבמחק
  16. נהניתי לקרוא. מאד מקוה שמשה ליאון ועסקניו לא ישנו את שמות הרחובות.

    השבמחק
  17. היה גם רחוב טמטאב בחולון שזה ככל הנראה עיר או אזור במדגסקר שם הרחוב שונה לרחבעם זאבי לפני כמה שנים וחבל לו רק בגלל השם האקזוטי

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.