יום שני, 18 בפברואר 2019

ארץ הקודש: יהודים קדושים, פיצוחים, פעימות, מזוזות, גרביים, שאבעס

א. אין חילונים, אין דתיים  כולם קדושים!

הצהרה עקרונית בראש מרפסת בשכונה הירושלמית נחלאות.

צילום: דוד אסף

ב. אין עוד מלבדו!

עוד הצהרה תיאולוגית מוכרת וחביבה. הפעם היא כוללת גם את הפיצוחים של משה ובניו, שכנראה אין עוד מלבדם...

צילום: יפתח מזור

ג. ארוחה בשתי פעימות

ד"ר יאיר פז מצא עצמו לאחרונה בשחקים. הוא אמנם שומר כשרות, אך לא ביקש שום דבר מיוחד. עקב רישום שגוי הוא קיבל ארוחה כשרה מהודרת, שהיא גם ממושטרת להפליא. כתב לי יאיר:
מבין שפע המדבקות שהיו על הצלופן (שעטף עוד שתי שכבות של נייר כסף), משכה את תשומת לבי הנחייה הלכתית משונה: לאכול את הכריך בשתי פעימות, בהפרש של עשר דקות לפחות.  
לא התגברתי על יצרי ואכלתי בלי הפסקה (הכריך היה די קטן אך טעים...), ובינתיים היה לי חומר למחשבה על עולמות הלכתיים מורכבים ורחוקים כל כך מחיי היום יום שלנו. למיטב הבנתי, כוונת ההנחייה היא להימנע ממצב של 'סעודת קבע', כזו שתצריך נטילת ידיים וברכת המזון על לחמנייה שברכתה 'בורא מיני מזונות'. אבל אולי יש לכך גם סיבות נוספות שאינני מודע להם.


ד. מזוזות בתנועה

פרנסות קדושות.

צילום: איתמר לויתן

ה. גרביים למאכל

דוכן בשוק הכרמל בתל אביב.

לא בשר ולא חלב. פרווה.

צילום: איתמר לויתן

ו. שאבעס ביסטרו

ברחוב אבן שפרוט 5, בשכונת רחביה בירושלים, נמצאת חנות לאוכל מוכן, 'יהודי' כמובן. היא נקראת בשם הכלאיים 'שאבעס ביסטרו' אף על פי שאין בה שום ניחוח צרפתי אלא מזרח-אירופי.

הביסטרו הזה כשר למהדרין, וכמתחייב מהשם – מובן מאליו שהוא לא פתוח בשבת.

צילום: ברוך גיאן

ז. שומר פאקינג שאבעס

ואם כבר שאבעס, אז בבית החולים תל השומר יש כניסה מיוחדת ל'שומרי שבת'; כנראה שבמעבר הזה אין בקרה אלקטרונית או משהו דומה.

אבל למה 'שומרי שבת' במרכאות?

צילום: איתמר לויתן

13 תגובות:

  1. פיזור האכילה על פני הזמן עם ההפסקה, באה בשביל שהאכילה -כמו שאמרת לא תהיה סעודת קבע, אבל לא לעינין נטילת ידים. שממילא אין חיוב על מה שמברכים עליו "מזונות", אלא בשביל ה"כרבה אחרונה". שברגיל יש לברך אותה במקום שאכלו, אבל במטוס זה בלתי אפשרי, כי אתה מתחיל לאכול במקום אחד ומסים במקום אחר.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם על כדור הארץ אתה לא מברך במקום בו אכלת
      כדור הארץ נע במהירות יותר גבוהה מהמטוס
      אז מה לעשות?
      הברכות נתקנו לפי מראה עיני האדם ולכן התנועה היחסית של האדם במטוס היא אפס
      ולכן זה לא נוגע לעניין ברכה
      בכל מקרה זה מין שלא במינו
      ואינו קשור למיני מזונות

      מחק


    2. את עינין מיני מזינות הבאתי רק בשביל להפריד את השאלה מנושא נטילת ידים שעלה בשאלה/השערה המקורית

      מחק
    3. זו אכן בעיה הלכתית סבוכה ויש לפנות אל הרבנים ולבקש שיקבעו כמה ביסים לקמ"ש יחשבו כחייבים ברכה כלאחר אכילה במקום אחד ובאיזה יחס כאכילה בתנועה שמחייבת אכילה בהפסקה?
      ברם!! לא אלמן ישראל!! אני (כיצרן מזון קייטרינג של חברות תעופה) אמכור למאמינים כריכים מיוחדים של גבינה צהובה עם נקניק סלאמי (של משמרת שניה על ה D4 בפלחה) שאותם מותר יהיה לאכול בכל מצב תנועה יחסית ובלבד שלא עוצרים.

      מחק
  2. "..יש רק יהודים קדושים" לפי החומש.
    כך כתוב שם בקטן. כמו להוסיף חטא על פשע,אבוי לנו קדושה כזו

    השבמחק
  3. "הצהרה עקרונית בראש מרפסת בשכונה הירושלמית נחלאות"
    רחוב עזרא רפאל,שוכן כבוד בשכונת 'אוהל משה'
    "שכונת נחלאות" קצת מחטיא את העינין. -בעבר כשהתבקשה הכלה השמשו בביטוי 'נחלאות וזכרונות'. מ"מ סביב אוהל משה, במעטפת הקרובה, נמצא את השכונות; זכרון טוביה, במערב, כנסת ישראל א'בדרום, מזכרת משה, במזרח, ומחנה יהודה (השוק) בצפון.
    השלט הזה מתנוסס על המרפסת הזו שנים, ואם אינני טועה, אף התבלה והוחלף לפחות פעם אחת.

    השבמחק
  4. לא הבנתי את הכניסה המיוחדת לשומרי שבת ב ל ב ד !
    האם מי שאינו שומר שבת אינו רשאי לעבור בדלת זו ביום שבת ?
    ואם עבר שם מישהו שאינו שומר שבת - האם זה מחייב ברכה מיוחדת או נטילת ידיים של שומר השבת שעבר אחריו ?

    השבמחק
    תשובות
    1. שערי תשובה אינם ננעלים לעולם, ולכן בהגיעך לדלת זו חזור בתשובה והחל לשמור שבת, ומיד תהיה רשאי לעבור בה

      מחק
  5. בנוגע ל ״גרביים פרווה״ , הם צודקים בהחלט, הגרביים עוד לא היו בשימוש כל שהוא ולכן אין בהם עוד ״ צייז...(Cheese)״ כל שהוא. והמבין יבין.

    השבמחק
  6. לגבי תמונה ה', אינני יודע מהן גרבי פרווה, אך מבט חטוף אחד בגרביים האלה הסיר כל ספק, מדובר בגרביים מעוטרות במיוחד לחג המולד (לא עלינו), כך שעניין הפרווה הוא באמת למדקדקים...

    השבמחק
  7. הלחמניה במטוס היא כנראה מסוג 'פת הבאה בכיסנין'. עיין בסוגיה זו, ובמיוחד בפסק ההלכה של ר' משה פיינשטיין, ותמצא נחת.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.