יום רביעי, 6 במרץ 2019

סיפורי רחובות: שאלה של זהות

יש רחובות בארצנו שלא סגורים על זהותם. לפעמים בעיית שם, לפעמים בעיית מספר...

א. החבלנים מסיירת דוכיפת

הנה למשל הבית הזה ברמת גן, שדייריו אינם בטוחים היכן הם גרים  רחוב סיירת דוכיפת או רחוב החבלנים?

הפיתרון: קצת מכל אחד...

צילום: רמי דיין (לחיצה על הצילום תגדיל אותו)

כשבדקתי במפה של רחובות רמת גן התברר לי שאין בכלל רחוב בשם 'החבלנים'... אני מניח ששמו המקורי של הרחוב אכן היה 'החבלנים', אך כשסר חנו של שם זה – כנראה בשנות השמונים – הוא הוחלף בשם מפחיד פחות, 'סיירת דוכיפת' – יחידה שפעלה בסך הכל שנתיים ופורקה ב-1969.

ב. גם וגם

תושבי הבית הזה, בשכונת מחנה יהודה בירושלים, לא בטוחים לאן הם באמת קשורים לרחוב הערמונים, שם נמצאת הכניסה, או לרחוב אגריפס שנמצא ממש בצד. הפיתרון: גם וגם + בס"ד.

צילום: דוד אסף

גם בחיפה יש רחובות כאלה, הנה למשל רחוב הוורדים 31 שהוא גם רחוב הלילך 4...

צילום: רון מנדל (סיור ברחובות חיפה מבלי לקום מהכורסא

ג. תורת המספרים

ביפו יש בתים יפים ומשופצים שבהם גרים שועי הארץ, ולהם, כידוע, יש חוקים משלהם.

ברחוב הנמל, למשל, הבתים הזוגיים הם משמאל במקום מימין, ולמספרי הבתים יש הגיון שאינו ברור, או שאולי מי שמִסְפֵּר אותם היה שיכור.

בתמונה שלפניכם הצליח הצלם להכניס יחד עשרה בתים! הבית מימין הוא מספר 20 ואילו הבית משמאל הוא מספר 10... איפה כל השאר? ובכן, שני בניינים לפני הבנין הזה צץ לו פתאום מס' 12.

צילומים: יוחנן פלוטקין (לחיצה על הצילומים תגדיל אותם)

ד. שטיין ארבע וחצי

ברחוב [מנחם] שטיין, בשכונת נווה צדק בתל אביב, כל חלקה שווה כנראה הרבה... האם זאת הסיבה שמחלקים אותה לחצאים?

ואולי זו התשובה התל-אביבית לרציף תשע ושלושת-רבעי מסדרת ספרי הארי פוטר? (את התשובה הירושלמית לרציף הזה הבאנו בזמנו כאן).

צילום: צחי כהן

24 תגובות:

  1. אבישי ליוביץ'יום רביעי, 06 מרץ, 2019

    בעיר יורק (המקורית, המקורית; לא החיקוי האמריקני) באנגליה יש רחוב קצר, ששמו כמעט ארוך ממנו:
    Whip-Ma-Whop-Ma-Gate
    (רחוב לא-זה-ולא-זה).

    בההוא רחוב יש גם בית הנושא בגאון את המספר הרציונלי (מבחינה מתימטית)
    ½ 1

    https://en.wikipedia.org/wiki/Whip-Ma-Whop-Ma-Gate

    השבמחק
  2. יש גם את בית הסופר אתגר קרת ב


    space between buildings at 22 Chłodna street and 74 Żelazna street in Warsaw


    השבמחק
  3. הגיע הזמן לתת לכל בית קוד בן שלוש או ארבע מילים חד-חד ערכי כמו שעשו בנ.צ, שישמש כמיקוד ויפתור את בעיית החבילות בדואר, וישמש גם כתובת לניווט.
    המספרים על השלט ישמשו את בני האדם להתמצאות, או יותר נכון ימשיכו לא לשמש, כמו שראינו לעיל.

    השבמחק
  4. קרטוגרף אורבנייום רביעי, 06 מרץ, 2019

    רחוב שטיין 1/2 4 פירושו. רחוב שטיין מס' 4 כניסה 1 וכניסה 2
    מספרי הבתים ביפו מזכירים לי דווקא את הבית בכיכר גרימולד 12

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני חשבתי על כך שמספרי הבתים ביפו, ממש כמו המעבר לסימטת דיאגון (וכמו הבית בכיכר גרימולד) מתגלים רק בפני אלה שצריכים ורשאים לדעת שהם שם

      מחק
  5. כה אמר אדוני צבאות עוד יישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב ימים. ורחובות העיר יימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה.
    וזה מה שאנחנו עושים בנערינו ובזקנינו.

    השבמחק
  6. לפני שנים נצרכתי להגיע לכתובת מסוימת בבאר שבע. שאלתי עוברי אורח בצד ימין ולא ידעו, אחר כך פניתי באותו רחוב לצדו השמאלי והתברר לי שאני ברחוב המבוקש, אך לא מצאתי את מספר הבית. הדילוגים מבית לבית היו בני ארבעה מספרים, כי כל כניסה נשאה מספר אחר. בעיר רחובות יש רחובות מקבילים שמספריהם ניתנים בזיגזג. אמנם המספרים הזוגיים בצד ימין והבלתי זוגיים בצד שמאל, אבל כדי להבין את 'הגיון' המספור יש להיכנס לכל רחוב מן הצד ה'נכון'. ומשהו מעין העניין: הנוסעים באוטובוס, במקרה שלי מרחובות לבני ברק, שומעים את הכרוז הממוחשב מכריז "התחנה הבאה רחוב דמשק [הפסקה קלילה] אליעזר שבע. לא ידעתי שנאמר על דמשק שעתידה להתפשט עד קריית ויז'ניץ בב"ב.

    השבמחק
  7. ישנם מצבים בהם בניינים בעלי כניסה מרחובות מקבילים או שהם בניינים פינתיים הנוהגים להדר ולתת את שתי הכתובות,
    למען מכתביהם או מבקריהם לא יטעו בדרך.

    לעתים מוחלפים שמות הרחובות משיקולי כבוד והדר ע"י פרנסי העיר אך השילוט על הבתים משמר גם את העבר וגם את ההווה, כי לא תמיד הדיירים ששים ועולזים על השינוי. הגרוע יותר הוא שלעתים בשל שינויים כאלו ואחרים אין קשר מספרי בין התחילה לסוף. ישנם מקומות שבהם כל כניסה מקבלת מספר וישנם מקומות בהם יש מספר בניינים עם אותו המספר. וכל רשות נוהגת מנהג בעלים לעצמה.

    השבמחק
  8. "הנוסע המתמיד" עלי מגלה שלא רק בישראל יש בלבולי ספרותיום שישי, 08 מרץ, 2019

    הפעם ארחיק עדותי לבירת ארגנטינה (ויעידו יוצאי ועולי המדינה הזאת שיש אמת בדברי ) . בטיול שעשיתי לפני שנים לבואינוס איירס נזקקתי לכתובת מסויימת ליד שדרות ה-9 ביולי(השדרות הרחבות בעולם אבל זה לא שיך לסיפור--המספר שחיפשתי היה ברחוב החוצה את השדרות ונקרא "רחוב מאז'ו " בערך משהו כמו 900 ומשהו--אבל אחרי מספר 800 נעלם ההמשך והוא הופיע פתאןם (פיתוס ורעמסס...) במקום אחר לגמרי מן הצפוי כמספר 1200 ומשהו. אפשר לחשוב שעירית בואנוס איירס לוקה במחלות ישראליות אבל אסתפק הפעם בדוגמה אחת ונשאיר משהו לעתיד.אגב - תוך שיטוט ביומן מאותו טיול (2005) התברר שפירוש שם בירת ארגנטינה הוא "אויר נקי"-- כידוע הבירה של ארגנטינה איננה מצטיינת באויר נקי אבל זה כבר עניין אחר שלא מקומו בעונ"ש.

    השבמחק
  9. מעניין סיפור רחוב אוסישקין ברחביה, בין משוררי ומלומדי תור הזהב. באותו רחוב היה ויכוח בין הדיירים שסימנו את מספר 13 כ-11ב, ואילו הדיירים החרדים שם השיבו כל הזמן את ‏המספר 13 כדי לא לילך בתיפלות שכניהם המאמינים באמונות תפלות וחוזר חלילה. סימון של קרב הטיטאנים הזה ‏ניכר לעין עד היום למי שבא ברחוב ומביט על שער הבית (הויכוח התנהל בצבע שחור עז...)‏

    השבמחק
  10. שאלה, מה עושה מנחם אוסישקין בין משוררי ומלומדי "תור הזהב" הן אינו משורר ואינו מלומד בן תור הזהב?
    מעניין.

    השבמחק
    תשובות
    1. מנחם אוסישקין לא היה האדם הכי צנוע בהיסטוריה. אפשר לקרוא על כך משהו - להלן, וגם במקומות נוספים.

      אוסישקין זכה להנצחה כבר בחייו: לכבוד יום הולדתו ה-70 החליט ועד שכונת רחביה בירושלים לקרוא על שמו את הרחוב בו התגורר (שנקרא עד אז רחוב הקרן הקיימת),[5

      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A0%D7%97%D7%9D_%D7%90%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%A9%D7%A7%D7%99%D7%9F

      מחק
  11. אגב סיירת דוכיפת. יחידה מעולה אנשים מצוינים וכלים לא ראויים שקבלו, מבצע כרעמה הוכיח. הנשארים מהם היו מפקדים שלי.

    השבמחק
  12. מיספור בתים בארץ הוא מתחילת הרחוב ואילך . נזקקתי למלון בלונדון שהוזמן מראש ( לפני הוויז ) נהג המונית לקחנו משדה התעופה הגיע לרחוב הנכון אך את מספר הבית לא מצא במשך כחצי שעה . רק בירור במלון אחר שהיה באותו רחוב הצליח להביאנו לבית המלון . התברר כי מספרי הבתים ניתנו לפי סדר בנייתם ברחוב . הראשון קיבל את מספר 1 וכן הלאה . אז כל מקום יכול להחליט איך לתת את מספרי הבתים , ועל המחפשים יהיה להפעיל יצר ההרפתקנות ולמצוא את המטמון . ושבת שלום .

    השבמחק
  13. מה לכם כי תלינו? בירושלים, בשכונת רמות קיימים שני בתים עם המספר 23

    השבמחק
  14. גם בעיר העתיקה קיבעק יש בית מספר 1/2 143

    השבמחק
  15. הויקיפדיה על אוסישקין מגלה רק טפח מרדיפת הכבוד של אוסישקין: אוסישקין זכה להנצחה כבר בחייו: לכבוד יום הולדתו ה-70 החליט ועד שכונת רחביה בירושלים לקרוא על שמו את הרחוב בו התגורר (שנקרא עד אז רחוב הקרן הקיימת),[5] ולרגל אותו אירוע נקראה גם קבוצת יישובים באצבע הגליל על שמו: מצודות אוסישקין.

    לאחר מותו הונצח שמו ברחובות ערים ובמוסדות רבים בכל רחבי ישראל, וביניהם: מוזיאון אוסישקין על יד קיבוץ דן, בית ספר אוסישקין בנתניה, ברמת השרון, בכפר סבא, בתל אביב ועוד.

    הקיבוץ כפר מנחם נקרא גם הוא על שמו.
    לקראת יום הולדתו ה-70 דרש (!!) אוסישקין שהדרך מבייתו בפינת רחוב רמ"בן למקום עבודתו בבית הקק"ל תיקרא על שמו ועל שם מקום עבודתו וכך היה - רחובות אלה היו קרויים קודם לשינוי על שמם של יהודה הלוי ועל שמו של שמואל הנגיד.הוא היה נוזף בעובדי הנקיון של העיריה אם מצא שלט שהיה מלוכלך על שלא עשו מלאכתם פלסתר.

    השבמחק
  16. פריס, עיר האורות, בירתה המעטירה של צרפת מתהדרת לא רק בבולבארדים המפוארים שלה אלא גם טוענת לבעלות על הרחוב הצר בעולם "רחוב החתול הדג דגים" (Rue du Chat qui Pêche) . רוחבו של רחובון זה הוא כ 180 ס"מ בסה"כ. שמו של הרחובצ'יק בא לו לפי המסורת מכומר אחד שחי בעיר במאה ה-15. לכומר היה חתול שהצטיין בשליית דגים מנהר הסיין העובר בפאריס עד כדי כך שפרחי כמורה שראו את השונרא צד דג בטפיחה של אחת מכפותיו נבהלו שמא חוזות עיניהם במעשה שטן והם הטביעו את החתול האומלל במי הסיין. על פי המסורת החתול שב וצץ בעברה האחר של העיר שכן נותרו לו עוד 8 נשמות במלאי. רחוב זה העניק את שמו לאחד ממועדוני הג'אז המפורסמים ביותר של פריס שהיה קיים עד לראשית שנות ה-70 של המאה שעברה. כיום פועלת במקום מסעדה בשם זהה.

    השבמחק
    תשובות
    1. https://blog.pariscityvision.com/the-rue-du-chat-qui-peche-narrowest-street-in-paris.html

      מחק
  17. ברחוב אידלסון במרכז תל אביב ניצב בניין שעליו מוטבעים עוד 2 מספרים: חברון מס' 1 ו-חובבי ציון מס' 2‏‎.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.