אופנת ההצטעצעות בארמית מתפשטת בכל רחבי הארץ.
עסקים, אגודות, אירועי תרבות, מיזמים – מה לא?
וכך יש לנו 'אסופתא' ו'לחמא', 'טפליא' ו'חנותא', 'צלותא' ו'שופרא', 'הדסא' ו'יעלא ולעילא', ועל הכל 'עלמא ועלמי עלמיא'. ממש 'ארמי אובד אָבִּ"י' (אליעזר בן יהודה)...
האם למישהו יש הסבר לכך?
וכך יש לנו 'אסופתא' ו'לחמא', 'טפליא' ו'חנותא', 'צלותא' ו'שופרא', 'הדסא' ו'יעלא ולעילא', ועל הכל 'עלמא ועלמי עלמיא'. ממש 'ארמי אובד אָבִּ"י' (אליעזר בן יהודה)...
האם למישהו יש הסבר לכך?
אסופתא (צילום: מנחם רוזנברג) |
בתל אביב:
שופרא (צילום: מנחם רוזנברג) |
צילום: דוד אסף |
צילומים: איתמר לויתן |
ברשפון, החנות הוותיקה 'חנותא':
בניין ודיור |
כשנשאלה בעלת החנות על השם המיוחד, 'למה "חנותא"?', היא השיבה:
נעמי: "אלישבע פתחה את המילון במונח 'חנות' כדי לבדוק מה אומר ערך המילה. היה כתוב שם שבארמית אומרים 'חנותא'. לי היה חיבור לארמית מהלימודים, אלישבע אהבה את הראשוניות שיש ברעיון, וההכרעה נפלה".
ובירושלים? הנה שלישיית הדסא, יעלא ועלמא:
צילומים: מנחם רוזנברג |
באשר ל'עלמא', אי אפשר שלא להזכיר את בית המדרש התל אביבי הוותיק, 'עלמא: בית לתרבות עברית', ואת 'להקת עלמא', ויש גם מסעדות ובית מלון בזכרון יעקב בשם 'אֶלמא' (שם שאת טיבו ומקורו לא עלה בידי לברר, אך כנראה מרמז על שמה של הגב' לילי אֶלשטיין שהיא בעלת המלון).
אבל אנו נסתפק בסיפור בעלמא על רחוב ירושלמי ושמו עלמא.
ובכן, בשכונת נחלאות יש רחוב ותיק ושמו עלמא, על שם יישוב יהודי עתיק בגליל העליון.
כפי שקורה לא פעם, מישהו החליט להחליף את השם היפה בשם אחר: יצחק שראבי.
לא הצלחתי לברר מיהו אותו שראבי ואם מדובר בשינוי רשמי של שם הרחוב או שזו יוזמה פרטית. בכל מקרה השינוי לא נקלט, ובשלטים העירוניים הרשמיים, כמו גם בשלטים הפרטיים, הרחוב נקרא בשמו הרווח: עלמא.
אך כשמביטים בשלטים בקפדנות אפשר לראות שלא כולם השלימו עם הכתיב הארמי, ויש שהפכו את 'עלמא' (עולם) ל'עלמה' (נערה)...
צילומים: מנחם רוזנברג |
שמות משפחה ארמיים : בידיעות אחרונות כתב במשך שנים עמנואל בר קדמא ; אשתו של אצ"ג השתמשה בשם העט "עין טור מלכא" ניתן לה על ידי בעלה, על-שם היישוב היהודי "טור מלכא" (הר המלך, ובלע"ז שונות: קניגסברג, מונטריי), שהתקיים בימי חורבן בית שני סמוך לירושלים; עבדה אתי גברת ששם משפחתה בעל טכסא (זכיין גביית מסים).
השבמחקקדומת "בר" בשמות משפחה היא לרוב מארמית במשמעות "בן".
ברמת אביב נמצא "ביתא קפה" (כנראה משחק צלילים על "בית הקפה")- מוסד אוכל ותיק במונחי תוחלת חיים של מוסדות כאלה בהארץ.
ולעמת זאת ראיתי בז'יטומיר חנות ששמה "חנות",
"ХАНУТ"
כנראה התכונו ל"ח'אנות" שהיא ישות פוליטית אשר מושלה הוא חאן.
בספרו של יצחק שלו "פרשת גבריאל תירוש" ישנה דמות של מורה ששמו בארץ הולדתו היה נוישטאט ועם עלותו ארצה "עברת" את שמו ל... קרתא חדתא
מחקר' גם 'חנות תוגרים', שרידי החאן בצומת הכניסה לקיבוץ בית קשת.
מחקבעניין שינוי שמות לשפה העברית , אציין שסבי ז"ל , הלשונאי הלל הרשושנים , טרח להדגיש שאין לאמר "עברת" מאחר וה'ת' אינה שורשית אלא שיש לאמר : "שעבר" במשקל שפעל , כמו שדרג וכיוצ"ב.
מחקמה פירוש יעלא?
השבמחקעל פי אנקלוס = היעל, האקו. [עז הבר] הא' בסוף המילה היא המקבילה לה' הידיעה בעברית
מחקחן חן
מחקלמה לא? הארמית שהיתה השפה המדוברת בתקופה בה נכתבו נכסי צאן ברזל של התרבות היהודית היא חלק מתרבותנו, מניח שזה גם נותן נופך של משהו קדום, של שפה גבוהה (שזה מצחיק כי זה הפוך למה שהיתה הארמית אי אז)
השבמחקועוד דוגמאות: חנויות ספרים - אדרבא (ירושלים), מילתא (רחובות), צפרא (קריית אונו). בחיפה: קפה דיומא, ילדותא (תודה ליאיר רון). חנות יין בבני ברק (חמרא טבא).
השבמחקהאמת היא שרוב השמות ברשימה למעלה אינם בארמית, אלא הם מילים בעברית בסיומת א'. השם תאתא נראה לי אפילו ביידיש.
ולא רק חנויות: טחינא - טחינה גולמית אמיתית.
מחקhttps://pbs.twimg.com/media/EK9NRhEW4AgMHQi?format=jpg&name=900x900
מעניין. ממש היום נקרה לעיניי שמה של חנות ספרים בשם 'ספרותא'.
מחקהשם תאתא מצלצל לי דוקא בהקשר הודי (לאחרונה עלה לכותרת איזה מיליונר הודי בשם טאטא).
מחקההקשר הוא שמו של מפעל הודי ליצור מכוניות.
מחקואני חשבתי ש"מילתא" הוא שמה של התאחדות המוהלים (בתמיכת א. ליברמן, שכידוע מילה אצלו היא מילה!) ו"צפרא" הוא שמו של ארגון הבוקרים (בערבות קרית אונו)
השבמחקבקרוב מסעדה בשם איצטומכא
השבמחקבעל טכסא הוא גם שם משמפחתה הראשון של מיקי (מרים), שהיתה נשואה לבני אמדורסקי
בימי אבא אבן התהלך סיפור: בהיותו צועד על שפת הים צעידת בוקר , ברך את משיהו שבא מולו "צפרא טבא" ענה לו הלה: טבע טבע מה לעשות??
השבמחקשם בית המלון אלמא הורכב מהאותיות הראשונותשל שמות השמות של בני המשפחה: אורנה,לילי,משה,אמיר
השבמחקמפעל ההלבשה אתא, גם מהוה ר"ת אריגים תוצרת ארצנו
מחקובעטיו ניתן השם לכפר אתא. לימים קרית אתא.
עוד לפני שהיה שם מפעל בגדים, היה שם כפר ערבי. במפת הקרן לחקירות ארץ ישראל (PEF), שהופיעה ב- 1880, רשום שמו Kefr Etta
מחקנכון אבל השם העברי היה כפר עטה, ובעקבות המפעל השם הזה הפך לכפר אתא.
מחקאתה מוזמן לעין ב"רגע של מקום" ספרו של יקיר הבלוג יהודה זיו, בעמוד 31.
מחקהשימוש המרובה בארמית, יתכן ונובע מהתפשטות העיסוק בקבלה ובספר "הזוהר" הכתוב ארמית, בקרב אוכלוסיות רחבות (שחלקן, אינו משומרי המצוות) . תופעה דומה אפיינה את המאה ה-16 כשלאחר גירוש ספרד, נפוץ העיסוק בקבלה, וחזר השימוש בארמית להיות שכיח ומקובל (תרתי משמע). לארמית ישנו ניחוח של עתיקות, לעומת העברית שבפינו שהיא עכשווית. וינטג' אמרנו?
השבמחקלכל המעוניין אחי הוציא את ספר הקדמת הזהר : מספר הזהר : בתרגום עברי / מארמית - אבי לויתן.בהוצאת עיתון 77
השבמחקכבר ב2017.. יוכל להנות קצת מן הזוהר בעברית
עפ"י כללי האקדמיה ללשון העברית מלים ארמיות הרווחות בשפה העברית נכתבות עם האות ה"א בסופן ולא עם האות אל"ף של הכתיב המקורי. למשל, המילה "דוגמא" שהיא מילה ארמית ובעברית היא נכתבת "דוגמה".
השבמחקלגבי רחוב עלמא שציינת שיש הכותבים אותו עם ה"א בסופו זו לא טעות. ישנו מושב יהודי דתי בצפון הגליל העליון בשם "עלמה" הקרוי על שמו של הישוב הקדום עלמא ששכן באזור. במושב זה מצוי קברו של התנא אלעזר בן-ערך, תלמידו של רבי יוחנן בן-זכאי.
לגבי המסעדה "תאתא" אני סבור שהמדובר שם בטעות כתיב המרחיקה כנראה עדותה מהמקור. בשפה היידית "טאטא" היא סבתא טנכתבת עם האות טי"ת. כנראה הבעלים החליט לאמץ את סגנון הבישול של סבתו וכדי שהשם לא יתפרש כגלותי מאד המיר את האות תי"ו בטי"ת. כעת גם מצאתי חיזוק לסברתי זו. באתר של המסעדה מופיעה הגרסה הבאה לשם המסעדה:
"פעם היה ילד קטן וחמוד שמאוד מאוד אהב את תבשילי סבתא... עמד הילד והתבונן בה מבשלת ומעניקה אהבה
לתבשילים המיוחדים... הילד גדל ובחר ללמוד את עולם המטבח של סבתא. בא הילד ואמר: "תאתא, אני רוצה לבשל
כמוך ושאנשים יטעמו את מאכליי". כך קיבל הילד את ברכת "תאתא" היקרה...".
מעניין לעניין באותו עניין:
השבמחקמסופר שחסיד הגיע לאדמו"ר רבי יואליש מסאטמר לעצה וברכה, ונתן כפדיון 28 דולר. שאלו הרבי: מדוע נתת בדיוק כסכום הזה?
ענה החסיד, שמי דוד, וכואבת לי היד. הגימטריא של המילה דוד (14) + יד (14) שווה ל- 28.
נענה הרבי בחדותו האופיינית: חבל שאין שמך פרשנדתא, ושאינך חולה בכרכשתא...
פרשנדתא - שמו של אחד מבני המן.
כרכשתא - המעי הגס, בארמית.
עוד ארמיזם אחד. הוצאת ספרים ושמה אִדְרָא. המלה הזוהרית רומזת ברורות שהיא מוציאה לאור גם ספרי מקור ומחקרים מדעיים בקבלה.
השבמחקאדרא=גורן. יתכן שהאספה היתה בצורת גורן. אבל במקור פירוש המילה אדרא הוא גורן
מחקלמה ניטפלתם דווקא למילים עם הסיומת א'? ישנן מאות מלים בארמית שניכנסו לשפה העברית ללא אות זו וכיום הן מוכרות לכל כמילים עבריות מקוריות. מחר בקריאת התורה של שחרית, או היום בערב כשתקראו שניים מקרא ואחד תרגום, תתעמקו בתרגום אונקלוס הצמוד לטקסט ותפגשו מלים אלה שהייתם בטוחים שהן עבריות במקורן.
השבמחקזה בדיוק העינין. אין אנו נטפלים למילים הארמיות ולא לאלה שמקורן ארמי. אלא אדרבה ואדרבה (בה"א), לאופנה החדש להצטעצע במילים עם ניחוח ארמי,תוך החזרתן לאחור ולרשמן בא'. ונכון מה שאמרת. רוב המילים נכתבות כבר מזמן בסיות ה' למעט מספר מילים, בעיקר או אולי רק שמות עצם, כמו אבא אמא סבתא ועוד כמה שמות. בהיותי ילד אורחים שלנו מאמריקה, שדברו היטב עברית, דברו בסגנון 'האב שלי' 'האם שלי', ואנחנו הילדים התגלגלנו מצחוק.
מחקמרתק.
השבמחקלכבוד חנוכה : פרסומא ניסא
כדאי להוסיף שמילים לא מעטות שהגיעו אל העברית דרך הארמית של ספרות חז"ל מקורן בדרך כלל ביוונית כדוגמת "טכסא" ו"דוגמא". מקור הראשונה ב" טקסיס" - מס הגולגולת היווני (השווה ל- tax באנגלית) ואילו השנייה מקורה בפועל" דוקיאו" שפירוש בין השאר: לחשוב, ללמוד, להביע סברה לפסוק הלכה וכן לקבל וכך קיבלנו מפועל יווני זה דוגמות מקודשות ובמהדורתו הלטינית בין השאר את הדוקטרינות למיניהן ואת הדוקטורים בענפי המדע השונים. יש כאמור עוד מאלה כהנה וכהנה.
השבמחקכפי שבודאי ידוע לך, המושג 'כהנה וכהנה' נוצר בעקבות הפוליגמיה של דוד מלך ישראל, שכשהיו שש נשים, והוא השתוקק לעוד, התירו לו "כהנה וכהנה" כלומר עוד פעמים מה שכבר יש לך.
מחקכל יוזמה שדוחקת את רגלי הלעז מפני העברית והארמית - מבורכת, ומבחינתי אין צורך בהסברים, תהיות והצטדקויות. מה שרק מעורר תהיה, למה בלוגו של יעלא מופיע באנגלית second hand, במקום, למשל "יד שניא".
השבמחקשניה (אחרי ראשונה) היא תנינא או אפילו תנינה בה'. שניא היא בעברת שונה מלשון שינוי.
מחק"רַק מִלָּה בְּעִבְרִית חוֹדֶרֶת אֶל עוֹרְקַי, אֶל נִשְׁמָתִי" (אהוד מנור)
השבמחקבכניסה לחיפה ברחוב פלימן, יש קניון שלם, ולא רק חנות עם ניחוח ארמי; קניון קסטרא. בדיוק בשביל זה צילמתי אותו לפני חצי שנה. איך שכחתי אותו?
השבמחקשם של עיר מהתקופה הביזנטית שהתקימה במקום. [על פי הויקיפדיה]