יום רביעי, 12 במאי 2021

'שומר החומות' החדש

מכל השמות שבעולם בחר צה"ל לתגובה הצבאית לירי המטורף של חמאס את השם 'מבצע שומר החומות'. 

שומרי העיר או שומרי החומות, הם הכינוי שבחרו לעצמם דווקא נטורי קרתא, הקבוצה החרדית הכי אנטי-ציונית שקיימת בעולם החרדי. כתב העת שלהם נקרא החומה, ומנהיגיהם תוארו כאנשים שעל החומה. אחד הכוללים החרדים החשובים ביותר, 'כולל אונגרין' [הונגריה], שנוסד ב-1856 בירושלים, נקרא כולל שומרי החומות והוא פעיל עד היום.

כולל שומרי החומות בבתי אונגרין בירושלים (ויקיפדיה)

הדימוי של חומה אינו מקרי – הוא קשור במאמר חז"ל על 'שלוש השבועות' שכביכול השביע הקב"ה את עם ישראל כשיצאו לגלות. אחת מהן היא 'שלא לעלות בחומה', דהיינו לא למרוד בגויים שבתוכם יושבים היהודים הגולים. מאמר זה הפך ליסוד מוסד בהשקפת העולם של הקנאים האנטי-ציונים, וחסידי סאטמאר ונטורי קרתא בראשם.

אבל הצירוף 'שומרי החומות' שייך גם למישהו שנמצא בצד השני לגמרי. זהו ידידי וידיד הבלוג, הפזמונאי והמחזאי, המתרגם ואיש האשכולות ד"ר דן אלמגור. דן חיבר בשנת 1977 את השיר 'שומרי החומות' עבור להקת פיקוד מרכז (הלחן הוא של בני נגרי והסולן היה יואל לרנר).

 

הצ'ופצ'יק של הקומקום: משירי דן אלמגור, כנרת, 2012, עמ' 182

היום (יום רביעי, 12 במאי) פנו אנשי גלי צה"ל לדן וביקשו לשוחח אתו בתכנית 'נכון להבוקר' שמגיש ישי שְׁנֶרְבּ. לבקשתם הוא כתב במיוחד בית חדש לשיר, והוא נוגע ללב מכאן ומעציב ומדכא מכאן.

הבית החדש בכתב ידו של דן אלמגור (דף הפייסבוק של ישי שנרב)

אני כבר בן שמונים ושש. 
יָשֵׁן בחדר האטוּם, 
ולעצמי אני לוחש: 
זו לא רשעות, זה לא טמטום, 
זה רק הלב  הוא שֶׁסָתוּם.

 

כן, כן, מי חלם אז, בנעוריי, 
כשזימרנו על שלום עם כל שכנינו – 
שיום יגיע ואכתוב כזה משפט 
על המזרן, בתוך מקלט?


כאן אפשר להאזין לריאיון הקצר שערך הבוקר ישי שנרב עם דן אלמגור.

בעוד חודשיים יהיה דן, שנולד ב-13 ביולי 1935, בן 86. וכיוון שהוא עצמו הקדים את יום הולדתו, נצטרף גם אנו כבר עכשיו למברכים אותו, בתקווה שאכן כולנו נזכה עוד בחייו ובחיינו בשלום ובשקט המיוחלים, ונראה כולנו בסוף הטמטום, הרשעות וערלות הלב. אמן.

דן אלמגור, 2012 (צילום: דוד אסף)

19 תגובות:

  1. איזה שיר נפלא של דן אלמגור!

    השבמחק
  2. השם 'שומרי החומות איננו יחודי רק לכולל שומרי החומות. ואפשר למצוא עוד מוסדות עם השם הזה, רובם אכן קשורים לחרדים. וישנה גם קבוצת פייסבוק בשם 'חטיבת ירושלים עמותת שומרי החומות'.
    https://m.facebook.com/Hativa.Jerusalem/?ref=page_internal&mt_nav=0

    השבמחק
  3. נדמה לי שצריך להתחיל בשיר השירים: מְצָאֻנִי הַשֹּׁמְרִים הַסֹּבְבִים בָּעִיר הִכּוּנִי פְצָעוּנִי נָשְׂאוּ אֶת רְדִידִי מֵעָלַי שֹׁמְרֵי הַחֹמוֹת. שומרי החומות הנם, אם כן, אנסים.

    אבל שמעתי מי שהציע שהמבצע היה ראוי שיקרא "קרנות המזבח", וכל מי שעיניו בראשו מבין שהתגלגלנו למבצע רק מסיבה זו.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם פרשנות זו היא חלק מאופנת ה-me two הצבועה, המתחסדת והשקרית. קרא את הטקסט המקראי שוב ותבין שהיוזמה (המזוכיסטית אך מלאת התשוקה והחירות הנשית) לאקט המיני הוא של הדוברת. שיר השירים זה לא צפיחית בדבש בנוסח הנוצרי, זו רומנטיקה החושפת את נפש האדם והאשה ואהבתם על כל מורכבותה

      מחק
  4. חיבור בית נוסף בעקבות אירועים מוכר כמובן מ"ירושלים של זהב" אבל כך נעשה גם לשירים "ההר הירוק תמיד" (בית נוסף אחרי הרבה שנים בעקבות השריפה בכרמל) ו"הן אפשר" (בעקבות הסכם השלום עם מצרים). בשירים אחרים, עדכון הטקסט החליף בית קיים ("החייל שלי חזר" במקור מ1966 בלי עזה ורפיח). כדי להקליט את הבית החדש של "שומר החומות" צריך קצת לשנות ולהאריך אותו כדי שיתאים למנגינה.

    השבמחק
  5. דן אלמגור עצמו הוסיף בית חדש לשירו 'כשאת אומרת לא'(1962), בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בפרשת האונס בשמרת, כאשר השופט מישאל חשין ציטט את הבית המקורי משירו של אלמגור.
    כשהיא אומרת "לא!" - לזה היא מתכוונת!
    לזה היא מתכוונת, כשהיא אומרת "לא!"
    לכן ה"לא" שלה סופי, מוחלט,
    כי היא החליטה, לא שום בית-משפט.
    אז אל תהיה לי "תרנגול",
    ואל תהיה חכם גדול,
    היא לא רומזת "כן", "אולי" או "בוא".
    כשהיא אומרת "לא", היא מתכוונת: "לא!"

    השבמחק
    תשובות
    1. חשין זה לא הצדיק שבגלל התנהגות הכביש הפלילית והמטורפת של בנו יושב אדם בכלא 12 שנה על מעט מאד עוול בכפו? ודן אלמגור - שיבתו הצבועה מביישת את בחרותו הכנה. עדיף לקרוא את פסק דין לינדנשטראוס בנושא שמרת. הרבה יותר אמיץ וישר מחשין, על אפו וחמתו של ציבור מריחי הדם.

      מחק
  6. לגבי השם - שומרי החומות, מקורו אינו בשלוש השבועות אלא בתלמוד הירושלמי (חגיגה פ"א ה"ז)
    'רבי יודן נשייא שלח לרבי חייה ולר' אסי ולר' אמי למיעבור בקירייתא דארעא דישראל למתקנה לון ספרין ומתניינין עלין לחד אתר ולא אשכחון לא ספר ולא מתניין אמרין לון אייתון לן נטורי קרתא אייתון לון סנטורי [דף ו עמוד ב] קרתא אמרון לון אילין אינון נטורי קרתא לית אילין אלא חרובי קרתא אמרין לין ומאן אינון נטורי קרתא אמר לון ספרייא ומתנייניא הדא היא דכתיב [תהילים קכז א] אם ה' לא יבנה בית וגו'. אפשר לעיין בהקדמה לספרה של רות בלוי אשת הרב עמרם ראש ה'נטורי 'קרתא' 'שומרי העיר' ששם היא מצטטת את הגמרא הזו.

    השבמחק
  7. יפה מאד. והנה נוסח מעט פחות חלבי..

    אני יושב לי במשפט
    וכבר רואה שם את היום
    שבו יגיע פסק הדין
    ושלפיד יצליח את הממשלה כאן להקים

    אני מצליח כבר עשור על ישראל להערים
    יוזם עוד נפץ של רימון
    עוד לינץ' בידי שלהוב המון

    כן כן מי חלם אז בוורשה
    כשחלמנו לחדש כאן את ימינו, בירושלים
    ולהפקיד שומרים

    שיום יגיע וכך יסרסר בהם
    את הציבור כך ישסה וילהם
    ריבון עולם נא גאלנו מהמלהם

    השבמחק
  8. יום הולדתו ה-86 של דן יהיה, כמובן, ב - 13 ביולי 2021 - ולא ב - 1935 ( כאשר נולד ) כפי שכתוב.
    תודה על הכתבה המעניינת וברכות לחיים ארוכים בבריאות ל-דן אלמגור!

    השבמחק
  9. האם מישהו פה כבר הזכיר כי פירוש שומרי החומות היא בערך נטורי קרתא?

    השבמחק
  10. היום יום ששי 14 במאי. לקרא בית של האנונימי ממש מגעיל. "תודה" לדוד על הפרסום. מצד שני שיר כזה היה לא מתפרסם כלל , חבל שזה קיבל פרסום.

    השבמחק
  11. אנונימי ממי אתה מפחד שאינך מציג את שמך? האם אתה חושש מעצמך? השנאה הרושפת מבינות מלותיך חסרי הטעם מצביעה על אובדן דרך. מעולם לא הצבעתי לאיש אודותיו שרבטת את מילותיך בבד בבד שמעוללם לא תקפתי מנהיג בישראל במילים שנכתבו על ידך ויהי המנהיג אשר יהיה.

    השבמחק
  12. יחזקאל ויוסי שניכם מגעילים את כולנו. זאת האמת המרה כלענה

    השבמחק
  13. וגם י.ש העילג והטיפש לעיל אתה מעורר קבס כמותם. אתם כמו הערבים הפורעים גם בקרבינו_הלכה_ומעשה!

    השבמחק
  14. אני תמיד מתפלאת מי ממציא את השמות הנפלאים האלה למבצעים הצבאיים וכמה שמות יש עוד בארסנל השמות שלהם? "שומרי החומות", "צוק איתן", עופרת יצוקה", עמוד ענן", "גן סגור", "חגורה שחורה" ועוד כהנה וכהנה.. אולי אם יגמר מלאי השמות שלהם יגמרו גם מבצעים צבאיים אלה?? מי יתן!!!

    השבמחק
  15. לפרופ' דויד אסף, בעבר הלנתי על כך ואני חוזר: חבל שיש מקום באתר כה יפה "עונג שבת" לכתוב דברי נאצה, וגם לפרסם זאת בשם אנונימי/ בדוי. התגובות הפוגעניות גם זוכות לפרסום וגם אינן מוסרות לאחר פרסומן. בעיניי, יש כאן טעם לפגם באתר "עונג שבת", שמביא לנו מחקרים מעמיקים על הארץ, תרבותה ושיריה.

    השבמחק
  16. מר חקק צודק. לתמיכה במסית הלאומי ,הסתה פרועה נגד נשים ושופטי בית המשפט העליון המכובדים אין מקום בבלוג אינטלקטואלי זה

    השבמחק
  17. זמיר, מי זה כולנו.??? מי אתה שתדבר בשם "כולנו?" זו אסיפת חברים בקיבוץ, או מרכז המפלגה הקומוניסטית, שתדבר בשם כולנו? אני לא "כולנו" והיומרה לקחת דוברות על "כולנו" לא ראויה. מהיכן לקחת את הביטוי הלא ראוי "מגעילים". האם הבטת בראי בעת האחרונה?? כדאי שתבדוק. ולדוד ידידי (מהבלוג) מה יהיה? לא להתפתחות הזו ציפינו, ידיך בבלוג. יוסי ב.ל.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.