יום שלישי, 15 ביוני 2021

סִיוּרְחוֹב: סיור ברחוב יהואש בתל אביב

כל התמונות הן של איתמר לויתן

קטן, צר ומוצל הוא רחוב יהואש, הנמצא ממזרח לרחוב הירקון (הוא גובל ברחובות מאפו ושל"ג ורחוב רופין חוצה אותו). קטן וקסום הרחוב, מרחק הליכה קצר מחוף הים, והוא אחד הבודדים במרכז תל אביב שעוד אפשר לשמוע בו ציוץ ציפורים מעצי הפיקוס והדקלים. היום רק אנשים אמידים במיוחד יכולים למצוא בו דירה, ובכל זאת גם לפְּלֶבֶּאים יש מה לחפש שם. ברחוב ובסביבתו יש לא מעט מבנים מעניינים שגרו בהם סופרים, משוררים ויוצרים.

הרחוב עצמו קרוי על שמו של שלמה בְּלוּמְגָרְטֶן (1927-1872), סופר ומשורר ביידיש, שהתפרסם בתרגום התנ"ך ליידיש ונודע בשם העט 'יהואש' (לדמותו הקדשנו בבלוג עונג שבת רשימה מיוחדת שכתבה עדינה בר-אל, 'בין ניו יורק לווילנה: יהואש כמשורר ילדים'). שלט הרחוב הנושא את שמו המלא אינו מספר עליו מאומה.

ברחוב זה גר הסופר דן צַלְקָה (2005-1936), שאחד מספריו נקרא  ולא במקרה  יהואש ורוכבי המרכבה השמימית (1998), שמספר על יהואש מתרגם התנ"ך.

צלקה, יליד ורשה שעלה לארץ ב'עליית גומולקה' (1957), גר במספר 11.

בבית מספר 6, פינת רחוב רופין 1, גרה המשוררת דליה רביקוביץ, שהייתה כלת פרס ישראל לשירה (1998).

וכך נראית הכניסה לחדר המדרגות בביתה לשעבר של דליה רביקוביץ:

מי שיטייל במקום וייזכר במשוררת גדולה זו יוכל לקרוא כאן את 'שיר חצות 1970', שנכתב בשנת 1970 (נדפס בספרה תהום קורא, 1976), ולחפש את הציפור העירונית הקטנה שעפה בגינה ושעליה לא הייתה מוכנה לוותר. 

אפשר להיזכר בשיר היפה 'שובי לביתך', שגם בו נוכחת 'ציפור אחת'. הנה הוא בלחנו של שם טוב לוי ובביצוע נפלא של שם טוב לוי עצמו ו'האורקסטרה':

בבית מספר 8 גרה פרידל שטרן שהייתה ציירת, מעצבת גרפית וקריקטוריסטית בעלת קו ייחודי. היא עלתה לארץ ב-1936 ורוב חייה גרה בתל אביב.

דבר השבוע, 16 במאי 1958

כמה חבל שהמידע על שנת לידתה שגוי. פרידל נולדה בלייפציג שבגרמניה בשנת 1917 (ולא 1916), ובהעדר תאריך מדויק הרי שסטטיסטית מדובר בתרע"ז (ולא תרע"ח).

בקריקטורה הזו ציירה פרידל את עצמה בחדר עבודתה. הים התיכון נשקף מהחלון.

עיזבונה של פרידל שטרן שמור במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון (הבלוג של עודד בן יהודה)

ברחוב של"ג 5 פינת יהואש נמצא בית משפחת קדמן שנבנה בשנת 1930. הבית המקורי נהרס בשנת 1988 (כפי שלמדתי ממכתבה של נעמה זהבי-אילי, נכדתה של גורית קדמן, שמופיע בתגובות למטה) ומאומה ממנו לא נותר.

כאן גרה גורית קדמן (1987-1897), מאמהות ריקודי העם בארץ, ובניסוח השנון של השלט, 'כאן עשתה תנועת ריקודי העם את צעדיה הראשונים'.

גורית קדמן (גרטרוד קאופמן), ילידת לייפציג (כמו השכנה פרידל, שהייתה צעירה ממנה), עלתה לארץ בשנת 1920. סיפורה הוא סיפורם של ריקודי העם בישראל, שהיו חלק בלתי נפרד מההווי והאתוס הציוני והישראלי במשך עשרות שנים, ושלטו ברמה לפחות עד שנות השבעים של המאה הקודמת. מאות ריקודי עם מקוריים נוצרו לצלילי שירי זמר ישראלים, פסטיבלי מחולות ארציים נערכו בקיבוץ דליה, בכפר הנוער בן שמן, בחיפה ובמקומות נוספים, ותרבות ריקודי העם רווחה בכל תנועות הנוער החלוציות, מ'השומר הצעיר' ועד 'בני עקיבא'. גורית קדמן  לצד דמויות כמו רבקה שטורמן, שרה לוי-תנאי ותרצה הודס  הייתה בלי ספק אחת המייסדות של תחום זה, ולפיכך גם קיבלה את פרס ישראל בתרבות המחול (1981). אגב, את השם 'קדמן' היא בחרה משום שהוא מזכיר את הפֹּעַל 'לקדם משהו', לצעוד קדימה...

גורית קדמן, עם רוקד: תולדות ריקודי העם בישראל, הוצאת שוקן, תשכ"ט

על הבית ברחוב יהואש נכתב בוויקיפדיה:

בשת 1925 יצאה המשפחה לאוסטריה בשליחות של תנועת 'החלוץ', שם נולדה הבת איילה. בשנת 1926 שבו לתל יוסף. בשנת 1928, בעקבות מינויו של בן זוגה למזכיר מרכז השיכון של ההסתדרות עברו לגור בתל אביב, בה עבדה כמורה למחול ולהתעמלות. בביתם בתל אביב התגוררה משפחת קדמן יחד עם בת זוגו הנוספת של אב המשפחה, שולמית, רופאה במקצועה. השניים נרשמו כ'ידועים בציבור' ונולדה להם בת בשם אבישג. כל המשפחה  הגבר, שתי הנשים וארבעת הילדים  חיו יחדיו בבית אחד כמשפחה גרעינית אחת.

גורית קדמן (שנייה מימין) וילדי המשפחה (משמאל לימין): רפאל, איילה  ואבישג, 1945 (ויקיפדיה)

ניפרד מגורית קדמן במחרוזת מחולות שיצרה ('עץ הרימון', 'לקוצרים הידד') כפי שנרקדו על ידי חבורת רקדני 'תות שדה' מרמת השרון בפסטיבל כרמיאל, 2009:

  

מול בית קדמן, בשל"ג 6 פינת יהואש 12, שוכן בית מידות מרשים בממדיו. אין לנו מושג מי גר פה פעם ומה ההיסטוריה של הבניין, ונשמח אם מישהו מהקוראים יאיר את עינינו.

את הסיור נסיים ברחוב רופין, שכאמור חוצה את יהואש, וגם בו שוכנים כמה בתים מעניינים.

ברופין 13 שכנו ביתו ומרפאתו של המנתח ד"ר יצחק שנקר (1948-1889). 

ד"ר יצחק שנקר (ההסתדרות הרפואית בישראל)

על הקיר שלט חצי רשמי מטעם ארגון 'ישראל זוכרת'.

וברופין 26, ביתו של הסופר והמחזאי אהרן מגד, חתן פרס ישראל לספרות (2003).


אחד מספריו הידועים של מגד, שלימים גם הפך לסדרת טלוויזיה מצליחה, נקרא חדוה ואני (הקיבוץ המאוחד, 1953). כותרת המשנה היא ופרשת קורותינו בעיר תל אביב...


26 תגובות:

  1. ברחוב רופין גרה גם השופטת הדסה בן עתו

    השבמחק
  2. של"ג ויהואש שרחובותיהם חוצים האחד את מישנהו היו גיסים. של"ג היה נשוי למלכה בלומגרטן אחותו של ‏יהואש.‏
    אישתי עדי היא נינה של של"ג.‏

    השבמחק
  3. ברחוב של"ג 6 התגוררה משפחתם של אסתר וד"ר שמעון במיר"ה (ר"ת 'בן מאיר הלוי'), מעלית יהודי גרמניה בשנות השלושים אשר לזכותם נזקפת הוספת נדבכים חשובים לתעשית הבטוח והפיננסים בישראל.
    משפחת במיר"ה הקימה בשנות השלושים המוקדמות את חברת הבטוח "שלוח" אשר עסקה שנים רבות בבטוח בריאות בלבד, והיתה חלוצת בטוח הבריאות הפרטי. במשך השנים נוספו ענפי בטוח אחרים. בשנות השמונים נרכשה "שלוח" בידי חברת הבטוח "הראל", אשר גם היא נוסדה בידי משפחה מעולי גרמניה, מרגוט ואסתר המבורגר, שהקימו בשנות השלושים את "המשמר" שרות לבטוח.

    השבמחק
    תשובות
    1. משפ' במיר"ה (קודם קאופמן) גרה בשל"ג 8 (קודם בויתקין 2)
      הראל המשמר הוקמו ע"י ילדיהם גדעון, יאיר ונורית שפיתחו אימפריה בזכות השלום ששרר ביניהם.

      מחק
    2. תודה על ההיסטוריה של רחוב יהואש בתל אביב. מרחוב יהואש 11 רחובות.

      מחק
    3. יש לשער שהכוונה למרגוט וארנסט המבורגר שבנם יאיר הוא זה שהקים את "הראל". אגב "המשמר שירות לבטוח". לא נוסדה על ידיהם. הם קנו אותה מן המיסד הרברט ברי. הם עצמם התגוררו לא הרחק ברחוב הירקון 96.

      מחק
  4. בעניין של״ג 6.‏
    בקומת קרקע גרה הילדה מ. שלמדה איתי בבית הספר היסודי. ‏בקומה ראשונה גרה הילדה ד. שהיתה בכיתתי בתיכון. ‏
    המסיבות הסלוניות הראשונות בראשית התיכון נערכו אצלן' ועדיין כשאני שומע את הזמר כריסטוף קורא ‏נואשות ל״אלין״ שתשוב, אני עף ישירות לשם.‏..
    קטעים מסרט ה‏ריגול של מנחם גולן ״מבצע קהיר״ (1966) צולמו בווילה. בסרט, שנעשה בהשראת סרטי ‏ג׳יימס בונד ועל רקע פרשות המדענים הגרמנים במצרים והאיש במזוודה, כיכב אודי מרפי, גיבור ‏המלחמה האמריקאי המעוטר ביותר. לאחר המלחמה החל מרפי להשתלב בקולנוע והצלחתו הגדולה ‏היתה בתפקיד עצמו בסרט ״לגיהנום ובחזרה״, על פי הביוגרפיה שלו.‏
    אם איני טועה היתה סצינה בה מרפי טיפס על חזית הווילה. לצידו שיחקו ג׳ורג׳ סנדרס ושחקנים ‏ישראלים: גילה אלמגור, יוסי ידין (העתק של שון קונרי…) בומבה צור ואחרים. ‏

    בעברו השני של רופין 10א הסמוך, בצד בן-יהודה, נפתח ב-‏‏1958 הסופרמרקט העברי הראשון שעודנו פעיל:. ראו:
    https://blog.nli.org.il/chov-supermarket‏/‏
    מעליו, במגדל המודרני של פעם, התגורר איש החזון המהנדס אלכסנדר זרחין‏.

    השבמחק
    תשובות
    1. נהדר,תודה

      מחק
    2. אני גדלתי ברופין 8 (לאחר שהגעתי ארצה ב-1947). על המגרש שעליו נבנה, למורת רוחם של בעלי המכולת בסביבה, הסופרמרקט הראשון בארץ, עמדה לפני כן הווילה המרשימה של גזונטהייט. בראש השנה וביום כיפור התקיימו בה תפילות חג.

      מחק
    3. גזונטהייט הוא סיפור בפני עצמו. הווילה, בית הכנסת, המקוה וכו' היתה בנויה על 4 מגרשים (רופין 10 ו 10א והמקבילים להם מזרחה בבן יהודה). בעלי הבית פחדו מהרעש והציעו לדן שקו 4 לא ימשיך צפונה מרחוב הגליל (כיום מאפו).

      מחק
    4. ועוד על הסביבה הלא רחוקה מרופין 8 והווילה של גזונטהייט: לא הרחק משם, בקרן (הדרום מזרחית של) הרחובות בן יהודה ושד' קרן קימת (לימים - שד' בן גוריון), כמטחווי קשת מביתם של פולה ודוד בן גוריון, היתה צרכניה שכונתית מרווחת (מכולת משוכללת מהתקופה של טרום המרכול/הסופר) שפולה בן גוריון נמנתה על לקוחותיה הקבועים. אף שכולם הכירו אותה וידעו מי היא, בהיכנסה לחנות נהגה פולה להכריז בקול רם ובטון גאה וטיקסי "אני פולה בן גוריון, אשת ראש המשלה, אני פטורה מלעמוד בתור".

      מחק
    5. יוסי לשם
      אבישג קדמן נישאה לפרופ' אמוץ זהבי, שהקים יחד עם עזריה אלון את החברה לחהגנת הטבע, ביקרתי פעמים רבות בביתם, אמוץ נפטר, אך אבישג, שהיתה פרופסורית במכון ולקני חיה בתל אביב ומתקרבת אט אט לגיל מאה

      מחק
  5. להשלמת הגיסיות (יהואש-גורדון) ייאמר שאחות נוספת של יהואש, צפורה לבית בלומגארטן היתה נשואה לאברהם לייב שַלְקוביץ (1867 - 1921), הידוע בשם העט בן אביגדור; סופר, עורך ומוציא לאור (אחיאסף, תושיה, צנטרל). יחד עם גיסו של"ג הוציאו לאור בוורשה, קראקוב ווינה את עיתוני הילדים "עולם קטן" (בהגייה יידית: עוילעם קוּטְן), החבר, צפרירים.
    בן אביגדור הלך לעולמו בעיר המרחצאות הבוהמית קארלסבאד בעת הקונגרס הציוני הי"ב, 1921. ארונו הועלה ארצה והוא טמון באותה חלקה בה טמון גיסו של"ג בבית העלמין ברחוב טרומפלדור.
    על שמו רחוב ב"רובע המו"לים" שבין רחוב המסגר ונתיבי איילון. במקביל לרחוב בן אביגדור נמצא רחוב תושיה (עיתון הילדים), ובסמוך להם הרחובות (האלמנה אחים) ראָם, רַבְניצְקי, שְטיבֶּל, ישראל ב"ק, הנצי"ב (נפתלי צבי יהודה ברלין), שוֹנְצינוֹ, טְבֶרְסקי, האחים מסלאוויטה (שפירא). הנצחה ראוייה, גם אם חלקית.
    ועוד דבר קטן: נשיא ההסתדרות הציונית, נחום גולדמן הוא בן אחיו של בן אביגדור (אולי שני האחים גולדמן ושלקוביץ נקראו בשמות משפחה שונים למניעת גיוס לצבא הצאר?)
    שבת שלום וקריאה מהנה ופורייה, כרגיל.

    השבמחק
    תשובות
    1. ישראל, כל הכבוד על הידענות המופלגת.

      מחק
    2. ברחוב בן אביגדור היוצא נרחוב המסגר שכנה גם מערכת "משמר לילדים" עד שעברה לרחוב "חומה ומגדל" שבקרבת מקום עד לסגירת עתון הילדים והעתון "על המשמר"

      מחק
  6. בעניין של"ג 6.
    הבניין הנוכחי נבנה ע"י בני הזוג יעקב ושרלוטה בראונשטיין, ניצולי שואה מצ'כיה. יעקב השקיע במפעלים בארץ ובבית מלון בת"א. נפטר - 1998. לזוג שתי ילדות, אחת בארה"ב והשנייה, דליה יערי, מתגוררת עד היום בקומה שנייה של הבניין.
    האדריכל: חיים פנחל. בין הבניינים שהוא הקים: מרכז פנורמה בחיפה, בית גולדמינץ, תוספת שתי קומות למלך דוד בירושלים.

    השבמחק
  7. ברחוב רופין 41 צפונית ליהואש ושל"ג, אבל עדיין רופין, נולדתי להורי אסתר וד"ר אליהו לוריא. מנהל המחלקה הצעיר ביותר בארץ, שמגיל 34 ניהל את המחלקה פנימית א בביהח הדסה ואח"כ באיכילוב. רופא מיוחד ומפורסם בתל אביב ובכלל, עליו נכתב " הרופא של המדינה" שכן מאז ימי המחתרת בהם טיפל במנחם בגין ופצועי האצ"ל, טיפל בכל ראשי המדינה מכל קצווי הקשת הפוליטית. אמי אסתי היתה אחות חדר ניתוח, האישה שאיתו, ויחד הם גידלו משפחה לתפארת. מעלינו ברופין 41 התגורר מאיר דיזנגוף, שהיה בן דודו של ראש העיר הראשון. עוד רבים וטובים התגוררו ברחוב שבעברו כונה שבטי- ישראל, ונחשב לרחוב ה"ייקים" ואכן השפה הגרמנית היתה מדוברת חופשי ברחוב.

    השבמחק
  8. האם זה מקרי שכל אלה גרו ברחוב אחד ? ואם זה לא מקרי איך זה קרה ?

    השבמחק
  9. את הבנין שגרה בו משפחת במיר'ה בנה אבי מרדכי רורברג ז'ל

    השבמחק
  10. בילדותי ועד נישואי גרתי ברחוב בן יהודה 120. ‏
    גרתי 30 שנים ברחוב רופין 6 ושם גדלו גם ילדי.‏
    לפני כמה שנים ערכנו מפגש של ה"ילדים" שגדלו בבן יהודה 120 סרטון קצר של אותו ערב, נמצא ביוטיוב ‏תחת
    https://www.youtube.com/watch?v=-1Sj-7UUFUA‎
    בזמנו הצעתי ל"בתים מבפנים" לערוך כנס של אנשי ה"שכונה" לדורתיה.‏
    היום מתקיים אירוע ה"בתים מבפנים" וראוי לחשוב על אזור "רחוב בן יהודה שטראה".‏
    ‏"בתים מבפנים" אינם רק אדריכלות (למרות שעיסוקי בכך) אלא גם האנשים, הבתים, החנויות והגינות. ‏

    השבמחק
  11. נעמה זהבי-אילייום שישי, 18 יוני, 2021

    שלום רב דוד אסף ותודה על הבלוג המעניין מאד ועל הכתבה על רחוב יהואש‎!‎
    אני נעמה זהבי-אילי, בתה של אבישג קדמן-זהבי, שגדלה כפי שציינת ברחוב של‎"‎ג 5‏‎.
    תיקון אחד: הבית המקורי ברחוב של‎"‎ג 5 (בית קדמן) נהרס ב1988 ובמקומו נבנה הבית הנוכחי. ‎שום חלק ‏מהבנין המקורי לא שרד, פרט כמובן לתמונות‎.‎ אני יודעת זאת באופן ישיר.
    הורי אבישג (לבית קדמן) ואמוץ זהבי גרו ‎שנים רבות (בשכירות בדמי מפתח) ברחוב של‎"‎ג 10, בילדותי ובנעורי ‏הייתי בת בית בבית קדמן ברחוב של‎"‎ג 5. לאו קדמן נפטר כשהייתי עוד ילדה, ב1964 אני חושבת. ‎שולמית ‏וגורית המשיכו לגור בבית יחד כמובן מאליו, עד שנפטרה שולמית בשנת 1978, ‎וזה היה מרכז המשפחה ל-4 ‏הילדים ו-7 הנכדים כולל אחותי תרצה ואני‎ .‎

    השבמחק
  12. תודה על הבלוג רק תוהה על דוד אבידן שהעז לכתוב, ועוד על תל אביב -

    "על העיר הגוססת בחוץ צונח אור שמש מוחלט,

    ביום שכזה בבתים מן הסתם שום תינוק לא נולד,

    אף לא מת שום אדם ואכן הרחובות ממריאים לאט..."

    התכוון למשהו , מניח..

    השבמחק
  13. ברחוב רופין 14 בשכנות לשופטת הדסה בן עתו התגוררו הזוג אריק לביא ושושיק שני וכן הרופא פרופ' ליטמנוביץ'

    השבמחק
  14. ברחוב יהואש גר הסמרטוטר מספר הילדים "השלושה משכונת מחלול" שקראתי בילדותי וכיום אין אפשרות להשיג אותו.
    ברחוב הזה היה גם הסטודיו של צייר הגרפיטי הידוע רמי מאירי שעבר אח"כ לדרום תל אביב בתחילת רחוב הירקון.

    השבמחק
  15. למיטב זכרוני ברחוב יהואש התגורר המוסיקאי והמורה פרנק פלג, עד שאבא חושי העבירו לחיפה
    בנוסף פינת חמד המצויה שם "גן פינצ'וק"
    הכותב: חגי לשם תל אביב

    השבמחק
  16. יכול להיות נהדר אם יוקדש בלוג לעניין הוווילה היפיפיה בשל"ג 6. כי התגובות עשו בלאגן גדול. לא הצלחתי להבין למי היתה שייכת ומה תולדותיה עד היום. מסקרן.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.