יום שני, 21 במרץ 2022

ארץ הקודש: חצי ליטאי, בבא דוכו, אבנים קטנות, שידוך, שמעק טבק

א. ליטאי חצי חצי

אם אני מבין נכון, חנות הרהיטים איקיאה נותנת חסות קבועה למדור המתארסים בעיתון יתד נאמן. זכותם.

הכותרת היא 'שברתם צלחת? היכנסו לאיקאה!'. מה הקשר? ובכן, בתום טקס האירוסין וחתימת ה'תנאים', נהגו אחינו בני ישראל לשבור צלחת כדי לציין את סיומה של העסקה המוצלחת.

לא נתקטנן על זה שלמתארסים יש רק אבות ואין אמהות. יש עיתונים חרדים שאפילו שמן של הארוסות והנשואות אינו נזכר, והם מסתפקים בראשי התיבות עב"ג (עם בת גילו). אבל האם יש מי שיכול להסביר את פירושה של המודעה למטה?

מה זה 'חצי חצי ליטאי'?

תודה לטובה הרצל

מקובל להגיד על הרב קנייבסקי, שלווייתו אמש תקעה חצי מהמדינה, שהיה 'ליטאי' עם הנהגות של חסיד. חצי-חצי. 

ב. גיור מהיר והנין של בבא דוכו

מעניין מהו מסלול הגיור המהיר 'ללא תשלום', שמציעים במודעה בצד ימין. אפילו ב'עלי אקספרס' לוקחים קצת כסף. מי שמאמין בארוחות חינם מוזמן לצלצל...

אני מודה בהכנעה כי על 'הצדיק המלוב"ן [ראשי תיבות: המלומד בניסים] הבבא דוכו ממרוקו' מעולם לא שמעתי, אבל על סגולותיו המופלגות של נינו נתנאל מלכה אני למד מהמודעה השנייה בצד שמאל.

כישרונו הגדול ביותר של מלכה, להוליך שולל פתאים ולחלוב את כספם של התמימים, אינו נזכר כאן. מה כן נזכר? הוצאת עין הרע וכישופים, ברכות לזיווגים ולבריאות, ו'לרגל המצב' אפשר לקבל עד הבית קמיעות ושמירות 'מהמגיפה ומכל המזיקים'. הרב המכובד מוכן בטובו להגיע עד ביתכם, ואם צריך אז גם למיטת משכבכם בבית החולים.

מעריב, זמן מקומי, 11 במארס 2022 (תודה ליריב שיזף)

ג. אבנים קטנות

מנהג עתיק הוא להניח אבנים על מצבתו של נפטר.

בכניסה לבית הקברות הישן בהרצליה יש מתקן שירות ועליו אבני חצץ קטנות לתועלת המבקרים.

כנהוג במקומותינו מלאי האבנים אזל ואין מי שיחדשו, והמתקן עצמו הפך למאפרה.

צילום: גדעון פליישמן

ד. מרכז שליטה

המודעה הזו הודבקה על עמוד בשכונת פלורנטין בתל אביב, וכולה חידה. מישהו מהקוראים יודע לפרשה? האם יש קשר לסתם 'בולשיט'?

צילום: חגי פלד

ה. שמור שבת קבל שידוך

יתרונות רבים יש לשמירת שבת, וזה אחד מהם.

צילום: טובה הרצל

ו. שובי נפשי למנוחייכי

הצילום הזה החזיר אותי בבת אחת למחוזות ילדותי. 

עוד אזכורה את ימי הכיפורים בבית הכנסת שבעיר הולדתי תל אביב. מתפללים רבים היו מצוידים בקופסת כסף קטנה ובתוכה טבק להרחה, שאותו היו מסניפים מפעם לפעם כדי להקל על תחושת הרעב מהצום. הילדים היו מריחים מקופסת הקסמים הזו ומיד מתעטשים...

שמחתי לגלות שהטבק להרחה משמש יהודים של צורה לא רק פעם בשנה אלא בכל שבת קודש, ושמחתי ללמוד שמצד אחד הוא עדיין 'אותנטי כמו פעם' ומצד שני אפשר להשיג אותו בטעמים מודרניים של שנאפס-אבטיח או ליקר בננה.

צילום: פיני גורליק

23 תגובות:

  1. חצי חצי ליטאייום שני, 21 מרץ, 2022

    זה כמו להגיד :" יש הסכמה לתמא 38 " בעולם הנדל"ן

    השבמחק
  2. בדרך כלל המושג חצי חצי, פירושו חצי ספרדי.‏

    השבמחק
    תשובות
    1. במחילת כבודך, אבל ממש-ממש לא.
      "חצי חצי ליטאי" הוא שידוך בו מוסכם מראש על שני הצדדים שכל הוצאות החתונה - ואם יקנו לזוג הצעיר דירה, אז גם הדירה - יחולקו שווה בשווה בין שני הצדדים.
      שלא כמו חלק מהמקומות בהם עדיין נדרשים הורי הכלה לקנות דירה לחתן המהולל, מה שמכונה "סידור מלא". (כיום כמובן שרק גבירים של ממש מסוגלים לעמוד בסידור מלא, ולכן בד"כ רושמים ההורים את הזוג הצעיר לפרוייקט בניה כלשהו ומשלמים עבורם את התשלום הראשון, ההון העצמי, הנדרש לקבלת משכנתא. גם זו הוצאה לא קטנה בכלל, ולכן חשוב לדעת מראש שלפני שניגשים לשידוך אם שני הצדדים מוכנים לחלוקה של חצי-חצי).

      מחק
    2. בוקי בן יגלייום שני, 21 מרץ, 2022

      ובכן אצל הליטאים מקובל בשידוך שצד הכלה נותן את הדירה לחתן העילוי (כל ‏זכר הוא שם עילוי...) ורק אצל החסידים מקובל להתחלק חצי חצי בהוצאות.‏
      והשדכנים האלה מפרסמים שהם מצליחים לשדך גם לבנות ליטאיות חתנים ‏ליטאיים בתנאי חצי חצי. וד"ל.‏

      מחק
  3. אותי לימדו, שחצי חצי זה רבע.

    השבמחק
  4. בקשר לסעיף ה' כתוב בישעיהו: שומר שבת מחללו ... אז האם הוא שומר שבת או חלילה וחס מחללו???

    השבמחק
    תשובות
    1. נא עיין בפשט הפסוק.
      שומר שבת מחללו הכוונה - שומר שבת מלחללו

      מחק
    2. 😉⁦☺️⁦🦈🍾 ישמחו במלכותך שומרי שבת וקוראי עונג שבת.

      מחק
  5. קיין געשמאקיום שני, 21 מרץ, 2022

    וכל מה שמצאת לנכון לזכור ולהזכיר מדמותו של הרב קנייבסקי זה שהיו לו הנהגות מוזרות (בעיני ציבור מבקריו) ושלווייתו "תקעה" את כל המדינה.
    (אגב, אם באמת לא היה בו שום דבר מיוחד, מדוע באו כה רבים ללוויה ו"תקעו" את המדינה?)
    זה כאילו שאחרי אריכות ימים של פרופ' דוד אסף כל מה שימצאו לנכון לזכור מכל מה שחקר וכתב בספריו במאמריו ובבלוג יהיה רק איזו אמירה תפלה שהיתה לו על הרב קנייבסקי...

    השבמחק
    תשובות
    1. איפה כתבתי שהיו לו 'הנהגות מוזרות'?
      כתבתי 'הנהגות של חסיד' (הייתי צריך לכתוב 'אדמו"ר'), ואם חסידות אצלך שווה למוזרות - הבעיה היא שלך.

      מחק
    2. קיין געשמאקיום שני, 21 מרץ, 2022

      בסדר. אדייק, שהיה מוזר בהנהגותיו החסידיות/אדמו"ריות למרות שהיה ליטאי (בינינו, אם אין בזה מוזרות, אין עניין להזכיר זאת. הרי הזכרת אותו ולא שום רב ליטאי אחר וגם הסמכת זאת לעובדה שגם במותו "תקע" את כל המדינה).
      ועדיין, תורף דברי עומד בתקפו

      מחק
  6. אדם שלומד תורה מהבוקר עד הערב זה דבר מופלא. מן הסתם ,הוא_ חכם גדול צדיק וישר.
    אבל מה בנוגע לכל מעריציו הרבים?!
    מתי הם יתגייסו לצבא ויהיו שותפים מלאים לנס הזה שנקרא מדינת ישראל.

    השבמחק
  7. מזכיר לי כשלמדתי 'בחדר', היינו בגיל 10 בערך וחיפשנו תחביבים. אחד התחביבים היה טבק. היית קונה קופסה פלסטיק כהה מליאה בטבק. את סוג הריח היית קונה בקבוקון טיפות עם ריח לבחירה, שם כמה טיפות מחכה כמה שעות או לילה. למחרת יכולת להסתובב עם הטבק בכיס ולחלק לחברים. יום אחד אבא שלי ראה את זה והתפוצץ מצחוק איך ילדים קטנים מחלקים ומריחים שמעק טבעק כמו זקנים בבית כנסת

    השבמחק
  8. ‪בעינין ה'שמעק טבק'
    ביידיש החליפו את היוצרת: מ'שמעקט טאביק פון די פישקע -(קופסה), אבער פישן פישטמען פונ'ם שמעקל. 😉😊

    השבמחק
    תשובות
    1. אני שמעתי ממקור נאמן איש מפי איש עד המנור הטהורה, מפרופ' יוסף קפלן שליט"א - פון וואו שמעקט מען? פון אפישקאלע! און פון וואו פישט מען? פון אמישקאלע!

      מחק
  9. דרך אגב, טעם בננה בשמעק טאבעק הוא המקורי, הבזוקה הוא החדיש
    תוצרת "פיל" היא המשובחת ביותר
    לסיום: למה עושים בזמן ההגבהה "וזאת התורה" עם הזרת דווקא? כי בין האצבע לאגודל יש טבק...

    השבמחק
  10. ובכן לא בדיוק "נהגו אחינו בני ישראל...." כי אם: נוהגים אחינו בני ישראל..... המנהג שבירת הצלחת עדיין שריר וקיים כמנהג בטכסי אירוסים. לפחות אצל רבים רבים שאוחזים מסורת אבותיהם בידיהם . ושבירת הצלחת נעשה ע"י האמהות של הזוג. מנהג זה מנהג. מזל טוב!

    השבמחק
  11. אני רק שאלה קלילה.....האם סמי צבעי שומר שבת?

    השבמחק
  12. שבירת צלחת בטקס האירוסין נעשית כזכר לחורבן בית המקדש ולא כסגולה טובה כמתואר בכתבה.
    מבחינה מעשית אין המדובר באירוסין אלא בהסכמה על תנאי השידוך. את ברכת האירוסין שבה האשה מוגדרת כרעייתו של הבעל עושים כיום במעמד החופה וקריאת הכתובה באה להפריד בין טקס האירוסין לטקס הנישואין.

    לא כאן המקום להרחיב אך במקורות התלמודיים והקבליים יש דוגמאות רבות להקבלה בין קשרי האירוסין והנישואין לקשר שבין עם ישראל להקב"ה ולקשר בין אירוסין ונישואין לבניין בית המקדש.

    השבמחק
    תשובות
    1. שבירת כוס בחתונה היא זכר לחורבן.
      שבירת צלחת באירוסין אינה זכר לחורבן אנא מעין קניין.

      מחק
  13. סוף סוף נפתרה בעיניי בעיית הזרת הזקופה בעת ההגבה. לא הבנתי למה עדיפה הזרת על האצבע המורה?? הכל בגלל הטעבק. בנוגע לסובבי הרב קנייבסקי זצ"ל. הפעם אני עם דוד. הם שהפכו אותו לראב'ה, אולי בניגוד לדעתו??

    השבמחק
  14. טרם נפתרה שאלת זהותו של הרב דוכו,(גם אני לא שמעתי, אך אין זו ראיה), למי יש רעיון, נא לפרסם.

    השבמחק
  15. ראובן פרנקנשטייןיום שבת, 26 מרץ, 2022

    מנהג שבירת הכוס בחתונה מופיע בתלמוד הבבלי: (ברכות ל, ב - לא, א) בלי קשר לזכר חורבן הבית. ו ‏מסביר רש''י: "שימור - מן המזיקין". ‏

    מנהג דומה של שבירת הכוס יחד עם שפיכת היין נזכר ב"מחזור ויטרי, המיוחס לר' שמחה ‏בן שמואל מוויטרי, תלמידו של רש"י (מאה י"ב) סימן ת"ע:‏
    יאמר ברכת אירוסין וישתה, ויקדש לה, והשאר ישפוך, וימזוג בו עוד ויברך עליו ז' ‏ברכות. ישתה, וישקה, וישפוך, ומטיח הכוס של זכוכית בכותל ושוברו. ‏
    ל כן היו על הקיר הצפוני של בתי הכנסת בדרום גרמניה אבני-חופה שאליהן הוטחה הכוס. לדוגמה אבן החופה ‏של בית הכנסת באפינגן שנשתמרה:‏
    עEppingen-syna1 - Hochzeitsstein – Wikipedia
    לזכר חורבן הבית נהוג היה לשים אפר מקלה על ראש החתן.‏

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.