יום שני, 14 במרץ 2022

שמח ומבדח: חגיגות פורים בירושלים ובבני ברק

כתב וצילם: דנצ'וּ ארנון

הערה מקדימה: את התמונות שיובאו כאן צילמתי בחגיגות פורים בריכוזים חרדיים בירושלים ובבני ברק בשנים 2021-2013. אלה היו השנים שקדמו לקורונה וזו הסיבה שפניהם של המצולמים גלויות ואינן עוטות מסכות. 

ארבע מצוות חייב יהודי לקיים בפורים: קריאה במגילת אסתר; סעודת פורים; משלוח מנות איש לרעהו; מתנות לאביונים.


את מגילת אסתר קוראים בציבור בערב ולמחרת בבוקר. מצווה לקרוא ממגילת קלף שניתן לגלול אותה כמו ספר תורה.


גם מקצת המתפללים הביאו עמם מגילות כאלה לשימושם הפרטי. ככלות הכל, מגילת אסתר איננה ספר תורה, יש בה בסך הכל עשרה פרקים...


סעודת פורים נוהג אדם עם בני משפחתו בצהרי היום ובתוך ביתו. הארוחה היא חגיגית, עם הרבה משקה ושמחה.


חברות האון-ליין, ובכלל תופעת השליחים והמשלוחים, צברו תאוצה ופופלריות רבה בסגרים ובימי הקורונה לסוגיה. אבל אנחנו היינו שם כבר מאות שנים קודם לכן, עם משלוחי המנות שלנו... 

מצוות משלוח מנות היא בין 'איש לרעהו', ולפחות מנה אחת לרֵעַ אחד, כשהמשלוח כולל לפחות שני פריטים 'מבושלים', כלומר מעובדים. יש כאלה שמשקיעים זמן וכסף בהכנת משלוחים אישיים, ויש כאלה (הרוב, כנראה) שמצטיידים מראש בחנויות ובמרכולים במנות 'תעשיתיות' מוכנות מראש (בצילום: חנות בבני ברק לקראת פורים). הכי זול – בקבוק קולה קטן ושקית במבה...


'הָרָצִים יָצְאוּ דְחוּפִים'...


ומה באשר למצוות מתנות לאביונים?

לחרדים, ברוך השם, יש המון אביונים, וגמ"חים מיוחדים נערכים כדי לסייע לאביונים לזכות ב'מתנות'.


וכך עובדת השיטה: מוסדות חסד, ישיבות וכיוצא באלה מארגנים קבוצת צעירים, מלבישים אותם בתלבושת פורים עליזה ואחידה, מציידים אותם במכונית עם רמקולים ('טריו אלקטריקו'), שמשמיעה מוזיקה חסידית חזקה, ושולחים אותם לעשות 'שמייח' ברחובות ובבתים ולאסוף תרומות.


פרט לארבע המצוות שמנינו לעיל יש גם מנהגים ייחודיים ואופי מיוחד לפורים. משנכנס אדר – אבל במיוחד בפורים  מרבין בשמחה. ואכן, יום אחד בשנה רואים שמחה אמיתית בשכונות החרדיות, שבדרך כלל אווירה של רצינות ותכליתיות שרויה עליהן.


'וְהַשְּׁתִיָּה כַדָּת אֵין אֹנֵס'. ההלכה מתירה להשתכר בפורים, ולא סתם מתירה אלא 'עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי'. חרדים צעירים, שאינם רגילים לשתות אלכוהול ולעשן, משתכרים כהוגן ומשתוללים ברחובות. תעבור שנה עד שיתירו להם שוב להתנהג כך בראש חוצות.


בחסידות ביאלה בבני ברק עורכים את 'טיש משתה היין'. מציבים חבית יין גדולה וכל החסידים שותים 'עד ללא ידע'.


המנהג להתחפש בפורים אינו קדום ומקורו כנראה בימי הביניים, בהשפעת קרנבלים נוצריים.

מי שמשוטט ברחובות יוכל לצפות בקרנבל תחפושות של ילדים וילדות חרדיות, ואפילו של תינוקות בעגלה. לרוב החרדים אין כסף מיותר לקנות תחפושות מוכנות. וכמו שהיה מקובל פעם אצל כולם, כאן האמא מכינה, תופרת ומלבישה. מקצת התחפושות הן יצירתיות במיוחד.

התינוק הזה שבעגלה הוא בן שבוע בסך הכל, וכבר מחופש.


ה'ישראליות' חודרת כמובן גם לעולם התחפושות החרדי. ביום כזה מותר להתחפש לחיילי צה"ל או לשוטרים ולא לחשוש שיסקלו אותך...


גם לבנות יש ממלכת תחפושות משל עצמן.


בפורים מותר גם לילדי חדר ותלמודי תורה להתנסות בעישון, כמו הגדולים.


בפורים עורכים האדמו"רים החסידיים טיש מיוחד. הנה למשל הרבי מנדבורנה עורך טיש משלוח מנות (בלשונם: מישלויֶךְ מוֹנֶס), כשלפניו ערימה ענקית של אוזני המן ועוגות לֶייקַח.


האדמו"ר של חסידות שומרי אמונים עורך את מה שמכונה 'טיש הלוויתן'. האדמו"ר טועם כזית ומחלק לחסידיו. בשר לוויתן ויין משוּמר הם, כידוע, התפריט הממתין לצדיקים בסעודת המשיח... 


'קהל עדת ירושלים' עורך בישיבה שלו, 'ישיבת המתמידים' שברוממה, חגיגת פורים מיוחדת במינה. 'קהל' זה הוא מסגרת מיוחדת במינה, שנוצרה בשנת 1949 על ידי בני היישוב הישן בירושלים וכוללת בעיקר ליטאים שמתנהגים כחסידים... למנהיגם הרוחני עד לפני ארבע שנים, הרב נתן יהודה לייב מינצברג (2018-1943), לא קראו 'אדמו"ר' אלא כינוהו בשם החיבה 'לייבל'. 

ולסיום, סיפור אישי: לפני שנתיים, בפורים תש"ף, נסעתי לצלם את חסידי ברסלב בירושלים. חסידים אלה שמחים כל השנה, ובפורים הם גם שיכורים. בחסידות זו אין רבי ואין טיש. נכנסתי לבית הכנסת שלהם בקצה רחוב מאה שערים כשהריקודים היו בעיצומם. הצלחתי להיכנס למרכז הרוקדים והתחלתי לצלם. קבוצת רוקדים שטסה קדימה ואחורה פגעה בי בעוצמה והעיפה אותי. שברתי את עצם הירך וכתוצאה מכך עברתי ניתוח קשה של השתלת פרוטזת מתכת. אם זה נשמע לכם כאסון, מבחינתי זה היה נס.

כאשר נפלתי נפסקו מיד הריקודים. כולם מיהרו אליי, נשאוני לספסל, השקוני מים, מדדו את לחץ הדם שלי, נשפו עליי והשתעלו עד שהגיעה עזרה מקצועית. רק מאוחר יותר למדתי ששם, בבתי הכנסת של מאה שערים, התחילה הקורונה. מהשבר הקשה כבר החלמתי, ומהקורונה ניצלתי. זהו הצילום האחרון שצילמתי שם...


13 תגובות:

  1. תודה לדנצ'ו ארנון. גם אני צילמתי את חגיגת פורים במאה שערים לפני כמה שנים, הנה סרטון הוידאו https://vimeo.com/314974513
    Jerusalem Moods

    השבמחק
    תשובות
    1. הקישור לא עולה. אשמח לתיקון.

      מחק
    2. סרט מעולה. צילומים חדים ונדירים. תודה.

      מחק
    3. אורי רוזנברג נושנות
      👌 יפה מאוד❗

      מחק
  2. נהניתי לקרוא עד שהגעתי לפסקה האחרונה. לסיים כתבה ברמיזה שחרדים הם מפיצי מחלות זה מעשה גועלי

    השבמחק
    תשובות
    1. מצטער. לא כתבתי ברמיזה ולא בישירות. כשהתחילה הקורונה נכתב בכל העיתונים כי תחילתה הייתה בבתי הכנסת של מאה שערים במסיבות הפורים. אף אחד לא האשים אותם והם לא היו אשמים כלל, כשם שאוכלי עטלפים בוואן לא היו אשמים. אבל גם עובדה היא פקט.

      מחק
    2. שהרי ידוע במחוזותינו כי כל מה שכתוב בעיתונים אמת לאמיתה הוא

      מחק
    3. מעניין כי אני תמיד ידעתי שבעיתונים אמרו שהיה זה פיראט אדום זקן שהביא את הקורונה לארצנו אך יכול להיות שהיה זה חדרי מחופש לפיראט במאה שערים

      מחק
  3. יעקב בורנשטיןיום שישי, 18 מרץ, 2022

    כל הכבוד לדנצ'ו ששם כפו בידו, שנאמר: ֶרְאֶה כִּי-אֵינְךָ מוֹשִׁיעַ, וָאָשִׂימָה נַפְשִׁי ‏בְכַפִּי וָאֶעְבְּרָה אֶל-בְּנֵי עמון
    כמי שנכח ומכיר טישים כאלו בעצמו, אני מעריך את התעוזה. ‏
    ותודה לאכסניה המכובדת

    השבמחק
  4. המושג משלויך מונס ככתוב לעיל, ארוך מדי. צ.ל. שלאחמונעס, ובזמן שמרויחים ניתן לשתות עוד א גלעיזל משקה...

    השבמחק
  5. דנצ'ו שרק תהיה לנו בריא❗

    השבמחק
  6. 2 מנות לפחות לאדם אחד ולא כפי שנכתב

    השבמחק
  7. כמובן טעות.. התחפושות בפורים לא החלו בקרנבלים נוצריים ...אלא כל הדמויות במגילת אסתר מחופשים ומוסתרים... מרדכי זה 'פתחיה' .. ואסתר זו 'הדסה' והמלך זה 'הקב"ה'... ההסתתרות מרכיב יסודי וייחודי בנס פורים ויש צורך ללמוד מחשבת ישראל ולא להמציא תאוריות ופנטזיות !

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.