יום שני, 14 בנובמבר 2022

מפה ומשם: שביל הגולן, מקצועים, אשדודית, בית כנסת עם דגל

א. בשביל הגולן

צבי פיש יצא לטייל במקטע הצפוני של שביל הגולן וליקט עבורנו משם פניני שילוט.

1. בתי מחסה

באירוע פח"ע [פיגוע חבלני עוין] בגזרת החרמון, לא עלינו, הנכם מתבקשים לתפוס מכסה ולהודיע מיד לחמ"ל...

2. ניידת השיבוץ

אם בשיבוץ בוכנות או סיליקטורים חפצת, ליזן או האיל פנית.

3. פקוייקט של מקורות

אם במקום פרויקט הם היו משתמשים במילה העברית מיזם, הכל היה בסדר בשלט הזה....

4. אחי גיבורי הגולן 

בסמוך לאתר ההנצחה של גדוד עֹז 77, בעמק הבכא, ניצבת אנדרטה ועליה נחקק טקסט מרגש, שנושא את הכותרת 'אחי גיבורי הגולן', שכתב 'קובי'. 

מיהו קובי? חיפוש במרשתת העלה שמדובר בקובי שפיבק, קצין הקשר של הגדוד.

באחת השורות שם נכתב 'ודפקו אותו מקרוב והוא לו ידליק עוד אורות', וצריך להיות כמובן 'לא ידליק  יותר אורות'.   

5. שקיעת הדובדבן

ואחרי כל זה, הנה צימר יפה אבל עם שם מדכא  שקיעת הדובדבן (במקומות אופטימיים יותר נהוג לדבר על פריחת הדובדבן)...


ב. מקצועים מיוחדים

אם זו תגובה לשיטה הדקדוקית החדשה שמובילה מרב מיכאלי – כתב לי שמוליק שדה – אז היה צריך לכתוב 'מקצועים מיוחדות'. אבל הכיוןן די ברור...

צולם בכרמיאל. 

צילום: שמוליק שדה

ג. אשדודית

על סוכת המציל בחוף הים של אשדוד יש ניסיון מעניין לקליגרפיה חדשנית של אותיות 'אשדוד'. אומנם חדשנית, אך לא בהכרח מוצלחת. עניין של טעם...

אולי לזה התכוון נחמיה, כאשר ביקש לציין שפת עלגים:

גַּם בַּיָּמִים הָהֵם רָאִיתִי אֶת הַיְּהוּדִים הֹשִׁיבוּ נָשִׁים אַשְׁדֳּדִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת מוֹאֲבִיּוֹת. וּבְנֵיהֶם חֲצִי מְדַבֵּר אַשְׁדּוֹדִית וְאֵינָם מַכִּירִים לְדַבֵּר יְהוּדִית וְכִלְשׁוֹן עַם וָעָם (נחמיה, יג -24-23). 

צילום: מנחם רוזנברג

ד. 'פס מפה ופס מפה': דגל ישראל בפרדס חנה

כל אשר חוט משי לו   הוא יבוא הלום! פס מפה ופס מפה תכלת הוא ירקום. ככה-כך, ככה-כך, תכלת הוא ירקום. ככה-כך, ככה-כך, 
דגל לשלום.

(לוין קיפניס, 'דגל ישראל')

על הקיר האחורי של בית הכנסת הגדול בפרדס חנה מצויר  או שמא מפוסל – דגל ישראל גדול. בית הכנסת הוקם בין השנים 1937-1935 וכנראה שזמן לא רב לאחר בנייתו הוכן הדגל.

כאן אפשר לקרוא יותר על תולדות בית הכנסת המיוחד הזה.

פסי הדגל, כפי שאפשר לראות, אינם זהים לפסים המשורטטים על דגלה הרשמי של מדינת ישראל. בשלט שמחוץ לבית הכנסת הדבר מוסבר בכך שלפני קום המדינה לא הייתה אחידות בעיצוב הדגל, אך אולי זו סתם וריאציה קצת שונה על הדגל פרי דמיונו היצירתי של האמן האלמוני שעשה זאת.  

צילום: יוחנן פלוטקין


17 תגובות:

  1. שקיעת הדובדבן - למה מדכא? כבר אלתרמן כתב על 'שקיעות של פטל', וגם 'השקיעה נשאה בדרך את סלי הדובדבן'

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא גם כתב שם על 'כיכר התליינים', אז מה את מציעה?

      מחק
    2. מציעה להתמקד בדוגמה הראשונה ("עת ברחוב לוחם, שותת שקיעות של פטל, תאלמי אותי לאלומות")

      מחק
    3. פס מפה ופס משם . בא להמחיש את צבעי הטלית ופסיה וקונוטציה לצבעי ומראה הדגל

      מחק
    4. https://visit.ashdod.muni.il/ : אני מפנה את הקוראים לאתר של תיירות אשדוד. הסמל הזה הפך ללוגו ש לתיירות אשדוד. והוא מופיע גם בסוכת המציל, בחוף אשדוד.

      מחק
    5. לאות -ש- לא נמצאה צורה מתאימה. שאר האותיות הן לטיניות ממולאות.

      מחק
    6. לגבי השיר של 'קובי'-קראתי את כולו. מרגש במיוחד. מוזר לי-אגב-שאיש לא טרח להגיב עד כה על המצבה ועל השיר היפה, מרגש, אישי הזה. טוב שהבאתם לכאן, וטוב שהזכרתם את הראוי להיזכר!

      מחק
  2. https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A7%D7%A6%D7%95%D7%A2%D7%94

    השבמחק
  3. אולי בעל הרכב התכוון למַקצוע - כלי חיתוך, למרות שבתנ״ך (ישעיהו מד יג) הריבוי של הכלי הוא גם כן ב-ות ״בַּמַּקְצֻעוֹת״.

    השבמחק
  4. ובכלל - יש בשקיעה הוד והדר.
    לכך התכוון נותן השם.

    השבמחק
  5. מעניין, למרות ש 18 השנים הראשונות של חיי התפללתי בביה"כ הזה לא זכרתי את צורת הדגל בקיר המזרח. החלון המשושה היה מעל ארון הקודש אך פסי הדגל לא היו צבועים בשנות ה 50-60 ובכלל מי בילה בחלק ההמזרחי של החצר? דרך אגב, פחות או יותר מהנקודה שממנה צולם בית הכנסת התגלה סרקופג בשנות ה 50 המאוחרות או תחילת שנות השישים.

    השבמחק
  6. הפסים בצבע כחול שהאחד מהם רחב והשני צר תואמים במדוייק את רעיון הפסים בטלית.בטלית שבה מתעטפים מדי בוקר יש בדרך כלל פסים שחורים והמהדרין מתעטפים בטלית שפסיה כחולים, מקור הפסים בטלית הוא כפי שהראה הפרופ' דניאל שפרבר בטוגה הרומאית העתיקה,שגם עליה היו פסים. פסי הטלית, כפי שהעיד דוד וולפסון,מי שהיה סגנו של הרצל והחליף אותו בהנהגת התנועה הציונית, היו המקור לדגל העברי של מגן דוד ופסים בצידיו..בטוגה וגם בטלית יש פס שחור או כחול רחב ואח"כ פס או שנים דקים יותר באותו הצבע.סביר שפרנסי בית הכנסת בפרדס חנה אימצו את ציור הדגל, מהדגל של התנועה הציונית בשנותיה הראשונות.

    השבמחק
  7. שרק אלה יהיו הצרות שלנו...

    השבמחק
  8. השיפוץ שהפך לשיבוץ זו טעות נפוצה אצל הערבים . האות פ הדגושה איננה מופיעה בערבית ובמקומה כותבים ב דגושה. כך פוליס (משטרה) נהפך לבוליס ושייקה אופיר ז"ל שנתן חיקוי של מורה ערבי דיבר על בומבי שבאיטליה (פומפי) ולא בומבי שבהודו ויש גם מערכון אחר של פועל ערבי שמרים הטלפון בקריה, הוא עוסק בשיפוצים אך קורא להם שיבוצים והמשוחח חושב שעוסק בשיבוצי קצינים לתפקידם.

    השבמחק
  9. בדגל מגן הדוד מסובב ב90 מעלות.

    השבמחק
    תשובות
    1. ה'מגן דוד' מוצב נכון. הוא אמור להיות מוצב יחסית לפסים, אלא שתמיד שתי צלעות של שני משולשים יהיו אופקיים.

      מחק
    2. הוא לא אמור להיות מוצב יחסית לפסים.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.