פיני גורליק ביקר בעיר הקודש ברוקלין תובב"א וכדרכו תיעד את חלונות הראווה של בתי מסחר חרדיים שמוכרים ספרי ילדים ומשחקים. הנה קצת ממה שהעלה בעדשת מצלמתו – חומר גלם לחוקרי תרבות הילד החרדי והלשון החרדית (שילובי יידיש, אנגלית ועברית).
א. ספרים
|
אסון הטיטאניק (1912) הוא מקור בלתי נדלה של השראה, וזה רק החלק הראשון...
|
|
על הקומיקס ביידיש 'סענדי ומענדי' שמעתם? |
|
מסתורין במקסיקו |
|
מדהים! חיות מעניינות וסודות מהעולם הגדול |
ב. משחקים
|
ערכת 'אבות ובנים' בהוצאת 'מצווה קינדער' |
|
ערכת 'שמחה' – כליזמרים בהוצאת 'קינדער וועלט' |
|
ערכת 'שבת' (כולל שולחן וכיסאות) |
|
ערכת 'חדר מיטות'!!! (של ילדים, כמובן) |
|
ערכת 'חדר אורחים' |
|
'שידוכים' לילדים – אבל לא מה שחשבתם. בסך הכל משחק התאמות של קלפים |
|
'דומינו מצווה' – משחק אסטרטגיה מדליק |
|
מדבר שקר תרחק או שהאף יגדל לך. השפעה – מן הסתם לא מוּדעת – של פינוקיו |
|
'נוסעים לרבי עם אלקסיי בעל העגלה' – באגדה החסידית (שמקורה כנראה בכלל בסאטירה המשכילית) אלקסיי היה העגלון האוקראיני של הבעש"ט. במשחק קלפים זה אלקסיי הוא שם גֶנֶרי של גוי המסיע חסידים לרבי |
ג. פאזלים של בתי כנסת
הפאזלים החינוכיים האלה כוללים חוברות הסבר ביידיש ובאנגלית על תולדות בתי הכנסת. והדובדבן שבקצפת
– פאזל של מרכז חב"ד העולמי שבאיסטרן פארקוויי 770, ברוקלין.
|
הכיתוב המקובל הוא 'אלטנוישול' (ולא 'אלטניושול', שזה כבר אינגליזמים) |
ולקינוח סעודה, מודעה של מאפייה בברוקלין שבה מודגש כי כל המוצרים שנמכרים בחנות נעשו מקמח ישן (YOSHON). אין הכוונה כמובן לקמח שעבר זמנו ואינו ראוי עוד לשימוש, אלא שהקמח נטחן מחיטה שנזרעה וצמחה לפני פסח וימי ספירת העומר. מעבר לכך המילה 'ישן' בעולמם של חרדים עובדת גם על הסנטימנט הקלאסי של 'חדש אסור מן התורה'.
ואיך אפשר בלי אקטואליה? בשכונת בורו-פארק נתלתה מודעה מושקעת ומיליטנטית במיוחד (טנק) נגד גיוס לצה"ל. לא נשתוק, קובעת המודעה, כשרשעי ישראל מגייסים בחורים לשמד. 'כולנו!! להרעיש עולם ומלואה' (כך!)
והשחוק הוא שההפגנה נערכה ב'גרענד ארמי פלאזא'
(Grand Army Plaza) בברוקלין, כלומר הרחבה הגדולה של הצבא, מקום שמוקדש להנצחת גבורתם של חיילים בצבא האמריקאי.
כתבה שעניינה העיקרי להרבות ריב ומדון קטטה ותרעלה ביננו לבין אחינו כמיטב המסורת של "צעירי" האסכולה הירושלמית המסואבים הרדודים ואובדי הדרך
השבמחקתגובה לא נכונה ולא ראויה ולכן כנראה המגיב בוחר להסתיר את זהותו.
מחקהם לא אחינו. מה לנו ולעובדי האלילים האלה?
מחקמה????????? אולי תגלה את פניך ונראה מי אתה? למה מסתתר אחרי ״אנונימי״? שנדע עם מי יש לנו עסק. הבעיה היא שאין שם ילדות, נשים, זקנות - רק בנים ורבנים.
מחקחוות דעת מענינת. לי עצמי יש ארבע ילדות, אשה אחת, ושלש סבתות.
מחקיעקב וימאן שלא מסתיר את זהותו - בוא נשוחח בטלפון על ההתקפה הנבזית והמכוערת לעיל נגד אחינו החרדים בברוקלין בשעה קשה ונוראה זו - ל"צעירי" האסכולה הירושלמית המושחתים הריקים והפוחזים אין אלוהים - מה המספר שלך?
השבמחקלמה הוספת א לשמי (שם עברי מקורי). מוזמן להתקשר 050-7824535
מחקמי שכותב את זה : "בשכונת בורו-פארק (טנק) נגד גיוס לצה"ל. לא נשתוק, קובעת המודעה, כשרשעי ישראל מגייסים בחורים לשמד. 'כולנו!! להרעיש עולם ומלואה' " ראוי לו שיותקף בחומרה .
מחקמר ויימאן הנכבד, התוכל לסלוח לי? היום שישי קצר ואבקשך לדחות את השיחה לאחר שבת קודש.
השבמחקעכשיו בכלל שיבשת את שמי. האם זה כדי להרבות ריב ומדון ? אמתין בקוצר רוח ל-3 כוכבים.
מחקלכבוד ר' אנונימי שליט"א.
השבמחקמה לך כי נזעקת? וכי לתור את ערוות הארץ בא הרב גורליק? והלא לא רצה רק להעלות בדל של חיוך על שפתי אחינו יושבי ארץ הקודש "בשעה קשה ונוראה זו" לכבוד שבת וחנוכה, וקיבץ כעמיר גרנה קצת מטוב ארץ ברוקלין, ואם מעט ואוסיפה לך כהנה וכהנה.
אני דתי שגדל ברחוב החרדי והכתבה הזו נעימה, נחמדה ומעלה חיוך.
השבמחקיישר כח. נשמח לעוד כאלו.
זה ממש לא מסכסך או גורם איזה ריב או מדון ביני ובין רבים מבני משפחתי החרדים. (מעבר לחילוקי הדעות האמיתיות שכן קיימות)
להפך: השבוע אפגוש את אחי החרדי במפגש חנוכה המשפחתי, ואראה לו, נחייך ונצחק יחד.
לצערי לקרוביי החרדים המתוקים (לא ציני) לא אוכל להראות, הם לא יקראו מאמרים שהם לא רבניים
מחקיודל המצחיק ואנונימי מצחיק עוד יותר תנסו בבקשהה לעלות מבור השופכין שאתם רגילים אליו אולי כבר שנות דורות אל רמה אחרת, טובה יותר. נכון לעכשו אתם נותנים הכשר לזיהום הצחין שמתפרסם פה תדיר, ולא רק פה. הדורות הבאים ישפטו את הזדון הליצני והלועג הזה. נמאסתם
השבמחקאם הנכתב פה הוא בגדר "זיהום מצחין " ו"זדון ליצני " לדעתך אולי תסיק את המסקנה המתבקשת ....
מחקהמצחין*
השבמחקמה לכם כי נרעשתם? אגב, וימן אינו שם עברי מקורי. חוץ מזה ,לא פאר הכתבות , היו הרבה יותר טובות. אין סיבה להוריד את הרמה, התרגלנו לרמה גבוהה יותר. דוד, אל תדרדר אותנו לשיג ושיח כזה.
השבמחקמר יוסי הנכבד. פורסם בזמנו ספר "שמות המשפחה בישראל". שמנו מתנוסס בגאווה ומקורו בספר יונה, פרק ב.
מחקבזמנו (לאחר קום המדינה) נדרשו חיילי צה"ל לבחור שם עברי במקום שם לועזי. אבי לא נדרש לכך.
אני מבין. מאז יונה הנביא נשמר השם המקראי במשפחתכם. כל הכבוד על ההתמדה, מר ויימאען
השבמחקהכי חשוב - שמירת המסורת. הלא כן ?
מחק
השבמחקמלת וַיְמַן , המופיעה ארבע פעמים בספר יונה, היא קצור של "וימנה", ובה האות ו' היא ו' ההפוך מעתיד לעבר, כלומר מינה, במשמעות "זימן".
ומענין מי המתמנים:
וַיְמַן ה’ דָּג גָּדוֹל, לִבְלֹעַ אֶת-יוֹנָה (שימו לב,סתם דג גדול, לא כתוב לויתן).
וַיְמַן ה’-אֱלֹהִים קִיקָיוֹן וַיַּעַל מֵעַל לְיוֹנָה, לִהְיוֹת צֵל עַל-רֹאשׁוֹ.
וַיְמַן הָאֱלֹהִים תּוֹלַעַת, בַּעֲלוֹת הַשַּׁחַר לַמָּחֳרָת; וַתַּךְ אֶת-הַקִּיקָיוֹן, וַיִּיבָשׁ.
וַיְמַן אֱלֹהִים רוּחַ קָדִים חֲרִישִׁית, וַתַּךְ הַשֶּׁמֶשׁ עַל-רֹאשׁ יוֹנָה, וַיִּתְעַלָּף.
בכל המקרים הממנה-המזמן הוא אלהים, והממונים הם איתני-טבע! כן, אפילו התולעת, בהתחשב בתוצאות פעולתם.
בית הכנסת הפורטוגלי באמסטרדם התפרסם בחרם נגד ברוך ספינוזה בשנת 1656. החרם הזה לא הביא כבוד רב לעם היהודי.
השבמחקאני מוסיף הערה רק כי אני מופתע ממספר ההתייחסויות לשוטה האנונימי (יש אפילו מישהו שמוכן לבזבז את מוצ״ש על שיחה עימו) ומפנה אתכם לנאמר בספר משלי פרק כו פסוק ד.
השבמחקלרגע חשבתי שמדובר בכתבת פרסומת לצעצועים. אז עכשו תסבירו לי במה מדובר?
השבמחק