יום רביעי, 15 במרץ 2017

סיפורי רחובות: נפלאות דרכי רמת השרון

הנה עוד פרק בסדרה הבלתי נגמרת על רחובות רמת השרון.

א. חדשות מרחוב הנגב

לפני כשנה סיפרנו כאן (סיפורי רחובות: קפיצת הדרך ברמת השרון) את סיפורו ההזוי והמגוחך של הרחוב המפריד בין רמת השרון ובין הרצליה, המפוצל לכל אורכו: הנתיב הדרומי, ברמת השרון, קרוי רחוב יבנה; הנתיב הצפוני, בהרצליה, קרוי רחוב הנגב. לא עוד. כלומר הפיצול עדיין נמשך ולכל עירייה יש את שם הרחוב 'שלה', רק שאין יותר 'רחוב הנגב', כלומר הרחוב הקיים פוצל לשני רחובות חדשים (מבחינת השמות כמובן). מבולבלים? גם אנחנו.

כתב לי דוד שי:
ועדת השמות של עיריית הרצליה החליטה לעשות מעשה, ושינתה את שמו של רחוב הנגב, תוך פיצולו של הרחוב וחלוקת הכבוד בין שני רמטכ"לים – חלקו המערבי בהרצליה קרוי מעתה רחוב משה לוי, וחלקו המזרחי בהרצליה קרוי רחוב אמנון ליפקין-שחק. בצד של רמת השרון נותר השם כשהיה, רחוב יבנה. 

צילומים: דוד שי

המפה של Waze התעדכנה בשלב זה רק בחצי (או ב'מוישה וחצי') השינוי, ומופיע בה רק רחוב משה לוי.


ב. איזה כיף לחנות ברחוב הברושים

ד"ר מנחם קרן-קרץ, שצילם את התמונות למטה, מעיר, שברחוב הברושים נותרו ברושים בערך כמספר המתנחלים שנותרו ברחוב המתנחלים הסמוך.

פרטי או ציבורי  למי מותר לחנות כאן?
חניה בתשלום למכונית קטנה במיוחד. כל המכוניות האחרות פטורות מתשלום (צילומים: מנחם קרן-קרץ)

ג. הזאת נָעֳמִי?

כתב לי אבישי ליוביץ':
רחוב קטן יש ברמת השרון ו'נעמי' הוא שמו. שם עברי יפה ונעים שגם נזכר בתנ"ך, אבל פרובלמטי מבחינת כתיבו הלועזי.  
נמנו פרנסי העיירה וגמרו להביא את כל המדקדקים הנודניקים על סיפוקם, וכך, בצדו הצפוני של הרחוב מציג השלט את הגרסא NAOMI ובצדו הדרומי, מהלך כ-140 מטר משם, גורס השלט NO’OMI 
חבל שהרחוב כל כך קצר ולכן לא היה אפשר להציג את הכתיב על פי הסלבית הכנסיתית והכתיב על פי לותר...
צילומים: אבישי ליוביץ'

אפשר לשמוח שפרנסי רמת השרון לא ניסו לנקד את השם 'נעמי' בעברית. בירושלים כבר ניסו זאת וכשלו בגדול... 

עסקנו בכך בפוסט קודם, שנגע לרחוב נעמי בירושלים (13 ביולי 2016):
כך זה מנוקד בארבעה שלטים שונים ברחוב נָעֳמִי בשכונת אבו תור בירושלים (ליד מתחם 'יֶס פלאנט'). רק בסימן החיריק הם הצליחו לפגוע במטרה...

צילום: זאב קינן

9 תגובות:

  1. השינוי בתעתיק הוא בגלל השוני בהגייה של ההברה הראשונה בין אשכנזים ואחרים. במילים שתחילת ניקודן קמץ, חטף קמץ (צהריים, מחרת, נעמי) אשכנזים ותימנים הוגים את ההברה הראשונה כמו חולם וספרדים כמו פתח. כדי לצאת ידי חובת כולם ולא להיתפס כ"גזענים" מצאו "פשרה" ושלום על ישראל.

    השבמחק
  2. את סיכת המ"מ העניק בן גוריון למשה לוי (יש תמונה ידועה), ונדמה לי שאמנון ליפקין (כמו אלפים רבים) הוא מצאצאי הגר"א

    השבמחק
    תשובות
    1. מן הסתם כיוונת לומר "מצאצאי רבי ישראל ליפקין מסלנט, המכונה רבי ישראל סלנטר, אבי תנועת המוסר" ולא "מצאצאי הגר"א".

      מחק
  3. כתושבת רמת השרון אני יודעת שיש בה המון אנשים איכותיים שעשו גדולות ונצורות למען מדינת ישראל. מכאן , אולי המצוקה במציאת רחובות כמספר הראויים להנצחה. גם השדרה המרכזית נקראת "שד' וייצמן" בחלקה המערבי , ו-"שד' ביאליק" בזה המזרחי.ידוע לי על עוד תכניות פיצול. הבעייה קיימת ואולי עדיף לבלבל אנשים מאשר לפגוע בכבודם ובזכרם של אנשים אחרים. זו אפשרות. נילי דיסקין.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודקת, ויצמן וביאליק היו מגדולי בניה של רמת השרון.
      אם יש שם 'מצוקת רחובות' וריבוי אנשי מעשה - שימרו את רחובותיכם לאנשים אלה.

      מחק
    2. ביאליק, מן הסתם, היה מעדיף שישננו את שיריו ויקראו את סיפוריו ויעיינו בחיבוריו מאשר שיקראו רחוב בשמו.

      מחק
    3. למתקשים בהבנת הנקרא. להלן הסבר בעברית קלה. כשנקראה השדרה כפי שנקראה , היתה רמת השרון מושבה קטנה. פטריוטית. שם הנשיא הראשון והמשורר הלאומי נראו למנהיגיה חשובים. וקשה היה לחזות את הפיכתה לעיר גדולה שמשכה אליה ברבות השנים אנשים איכותיים , כאלה , שפעלו ויצרו רבים ממוסדות המדינה המפוארים.תושבי רמת השרון התרגלו לפיצול. הם לא מתבלבלים. נכון שכשצריך לבחור באלטרנטיבה קצת יותר מורכבת , כפי שזה כיום , לפעמים הדברים נראים מטופשים לקצרי הבנה. נילי דיסקין. רמת-השרון.

      מחק
  4. בתוכנית "על כל אלה - הדרן לנעמי שמר" אשר שודרה בטלוויזיה בערוץ הראשון (והאיכותי, עדיין, מבין מתחריו)ב-18.05.1991 נשאלה הפזמונאית הידועה ע"י יהורם גאון, כיצד יש להגות נכונה את שמה.
    השאלה והתשובה מופיעות ברצועת הזמן של 1:14:32 - 1:14:53.

    https://www.youtube.com/watch?v=nMxKk66pAzc

    השבמחק
  5. לגברת דיסקין. רחוב אחד מפוצל להרבה שמות יש בכל עיר. לדוגמא בתל אביב, אבן גבירול/ יהודה הלוי. או בירושלים רחוב עזה/גולומב. ולא חסרים דוגמאות. פה מדובר על רחוב אחד שמשני צידי הכביש! יש רחוב שונה. את חוצה את הכביש ועברת מרחוב יבנה לרחוב הנגב. זה לא דבר שפגשתי, למיטב זיכרוני.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.