יום חמישי, 18 באוקטובר 2012

'התגעגעתי אליכם': לזכרה של אסתר גמליאלית

אסתר גמליאלית-יוסיפון (2012-1919)

אתמול הלכה לעולמה, בת 93, הזמרת אסתר גמליאלית, שכוכבה דרך בשנות השלושים והארבעים עם שירים שכל היישוב ידע לזמזם: 'הטנדר נוסע', 'ליל גליל', 'אלימלך', שירי ילדים כמו 'הוּדי חמודי', 'שעון בן חיל' ועוד. היום היא תובא למנוחות בבית הקברות של אגודת השומרים בקרית טבעון, סמוך למקום בו נרצח אלכסנדר זייד, 'על גבעות שיח אבריק', ליד בעלה המנוח, השומר אביגדור יוסיפון (1994-1912).

אסתר גמליאלית הייתה הכוכבת התימנייה הגדולה, אחרי ברכה צפירה ולפני שושנה דמארי, שהייתה צעירה ממנה בארבע שנים. למען האמת, גמליאלית בכלל נולדה בקהיר שבמצריים, בדרכם של הוריה מתימן לארץ ישראל, והיא הגיעה לתל אביב בהיותה בת שנה.

בשנת 1936, בהיותה בת 16, הצטרפה ל'להקת הבלט התימני' של רינה ניקובה, הופיעה בה כזמרת וזכתה להערכה רבה. משם קצרה הייתה הדרך ללהקת 'המטאטא', ושם היא הגיעה לשיא פרסומה. אך למעשה הקריירה הבימתית שלה הייתה קצרה מאוד – שלוש שנים לכל היותר.

בשנת 1939 נישאה אסתר לשומר המפורסם אביגדור יוסיפון, יליד רוסיה ודמות אגדית (יש שזיהו אותו עם 'אביגדור מלך החיות' שנזכר ב'ילקוט הכזבים', אך אין לכך כל בסיס. ככל שידוע לי, יוסיפון לא היה בפלמ"ח). לימים שירת יוסיפון בש"י (שירות הידיעות של ההגנה) ואחר כך היה ממקימי יחידת המיעוטים בצה"ל.

'אֶחָד הִבְטִיחַ חֲתֻנָּה מֵאֵיִן כָּמוֹהָ' (דבר, 4 ביולי 1939)

השניים הקימו את ביתם תחילה במושב בית עובד, ליד נס ציונה, שבשדותיה שמר יוסיפון, ובשנת 1952 עברו לרמת ישי, ליד נהלל. הופעותיה על הבמה הלכו והתמעטו. היא הקדישה את זמנה לגידול ילדיה ולטיפוח ביתה. מדי פעם 'נזכרו' בה...

כך היה בשנת 1960, במופע הנוסטלגיה הגדול 'היה היו זמנים: מצעד פזמוני היישוב', שערכו דן בן-אמוץ וחיים חפר. אסתר  גמליאלית שרה אז את הלהיט הגדול ביותר שלה, 'הטנדר נוסע', שכתבו יעקב אורלנד ומשה וילנסקי.

הנה היא כפי שהוקלטה באותו ערב (עם דברי הקדמה של דן אלמגור, בתכנית הרדיו של רבקה מיכאלי):



ב-30 בינואר 1970 פרסמה נילי פרידלנדר בעיתון 'מעריב' רשמי פגישה עם אסתר גמליאלית, ובה התקוממה על השמועה כאילו הפסיקה להופיע בגלל שבעלה, יוסיפון, אסר זאת עליה כאשר נישאו.

זמן מה לאחר מכן פגש בה העיתונאי שרגא הרגיל, וגם הוא שמע ממנה על געגועיה לבמה...

'הדרכים שבהם רץ ונסע הטנדר' (מעריב, 2 ביוני 1970)

ההופעה האמנותית האחרונה שלה בציבור הייתה, למיטב ידיעתי, בערב לכבוד 75 שנותיה של תל אביב, שנערך ב-1984 ושודר בערוץ הטלוויזיה הראשון. גמליאלית, בצניעותה הטבעית, כבשה את לב הקהל כששרה שני שירים שהיו מזוהים אתה.

הראשון, 'גדליה רבע איש', שירם של נתן אלתרמן ומשה וילנסקי, שבשום מקום לא נאמר בו שגיבורו הוא תימני, אך 'העולם' החליט שכך הוא (אולי בגלל הפאותיים והספונג'ה?).

והשני, 'בכרם תימן', של אלתרמן ומרדכי זעירא (עם הוספות של וילנסקי), שמוכר במילות הפזמון 'אל תפחדי תמר', אותו היא שרה בדואט עם יהורם גאון.

את הופעתה סיימה אסתר בהתרגשות עצומה: 'תודה, התגעגעתי אליכם'...



ולעת פרדה הנה עוד כמה מלהיטיה הגדולים של אסתר גמליאלית:

כאן אפשר לשמוע את גמליאלית ב'זמר' ('לא אורחת גמלים'), של אברהם שלונסקי בלחנו של נחום נרדי.

וכאן, 'אלימלך' של נתן אלתרמן ומשה וילנסקי, שנכתב ב-1935. אסתר גמליאלית שרה דואט עם יעקב טימן, חברה ללהקת 'המטאטא' (ההקלטה משנות הארבעים):


יעקב טימן מחזיק בידה של אסתר גמליאלית בהעמדת השיר 'אלימלך'
(שושנת תימן: בני תימן בזמר העברי, בעריכת דן אלמגור, עמותת 'אעלה בתמר', 2008, עמ' 75)

ואתמול, כמחווה לזכרה, העלו חברי להקת 'הגרובטרון' את הביצוע היפה שלהם לשיר 'הטנדר נוסע', יחד עם הזמרת עדנה גורן, אחייניתה של אסתר גמליאלית:



ביוגרפיה מפורטת של אסתר גמליאלית חיבר עמנואל (עמי) ירימי, והיא זמינה באתר זמרשת.

בעלי התוספות

כמה קוראים העירו לי כי גם לאחר הופעתה במשדר ההוקרה לתל-אביב ב-1984, המשיכה אסתר גמליאלית להופיע ולשיר. ענת גלבוע-רון סיפרה, כי לפני כעשור שרה גמליאלית בערב שהוקדש לעמק יזרעאל, שנערך באולם המועצה האזורית ביפעת.

ביתר פירוט כתב אליהו הכהן:

ההופעה האחרונה בציבור של אסתר גמליאלית לא הייתה בשנת 1984. היא שרה מאוחר יותר במופעים נוספים, ביניהם:
1. מופע בן שעתיים, שערכתי בשנת 1985 ב'בית המורה' בתל-אביב, בשם 'בכל זאת יש בה משהו', לכבוד ספר בשם זה שהוצאתי למלאת 75 שנות תל-אביב. בערב זה השתתפו גם שושנה דמארי ויפה ירקוני (זימון נדיר של שלושת הזמרות על במה אחת), והוא שודר פעמים אחדות ברדיו.
2. כעבור שנים אירחתי אותה שוב בתוכנית על יעקב אורלנד, שנערכה במועדון 'צוותא' ב-29 במאי 2200 וגם בו היא הופיעה ושרה.
3. כעבור חמישה חודשים, ב-31 באוקטובר 2002, היא שרה ורואיינה על ידי במוזיאון תל-אביב, בהופעת הבכורה של התוכנית 'עיר קטנה ואנשים בה מעט' שערכתי.
והיו עוד מופעים נוספים. 
השתתפתי שלשום בלוויתה וכתבתי על כך רשימה שתתפרסם בגיליון הקרוב של 'חדשות בן עזר'.


9 תגובות:

  1. יהי זכרה ברוך,

    המעניין הוא כי בהופעה משנת 1984 ניתן לראות איך אדם שלם שר משמחה, היא חיה את הרגע בו היא שרה. זה בהחלט איננו עוד קונצרט אחד מאלף, ויש לה, ובגדול, מה לתת.

    תודה

    השבמחק
  2. רמת ישי איננה מושב (וגם לא היתה מעולם).

    השבמחק
  3. בן-ציון קליבנסקייום שישי, 19 אוקטובר, 2012

    בשנת 1938 הופיעה "להקת הבלט התימני" של רינה ניקובה בקובנה שבליטא. אני משער שאסתר גמליאלית הייתה בין חברות להקה זו במסעה לאירופה. אבי התיידד עם הרקדניות ולמד מהן את מילות שיריהן. כמה שנים לאחר מכן, כשהתגלגל כאסיר פוליטי לגדת אוקיינוס הקרח הצפוני, הוא נהג לשיר בטונדרה הסיבירית הצחיחה את שיריהן "יפים הלילות בכנען", "בכרם תימן"...

    השבמחק
  4. הביצוע העדכני של הגרובטרון מעולה. מבינים היטב את חצאי הטונים בשיר הזה, מה שההקלטות הישנות לא מצליחות להעביר.

    השבמחק
  5. אני תוהה לעצמי האם במקרה לא הוזכרה כאן גאולה כהן שהציגה אותה בשיר...

    השבמחק
  6. דוד יקר,

    ובכן מה שהיה הוא שיהיה, ראה דברי אליהו הכהן:
    2. כעבור שנים אירחתי אותה שוב בתוכנית על יעקב אורלנד, שנערכה במועדון 'צוותא' ב-29 במאי 2200 וגם בו היא הופיעה ושרה.

    אכן תחייה

    השבמחק
  7. אסתר ואביגדור ת.נ.צ.ב.ה
    היכרתי את אסתר משפחתה ברמת ישי, מזיכרוני היא לא יצאה חזרה לבמה ולשירה כדי להשגיח מקרוב על בתה האמצעית שהיתה קצת בעייתית, ואילו סבתה של הילדים אימה של אסתר לא בדיוק ידעה כיצד לטפל. שלושת ילדיה בוגרים ובעלי משפחות.
    אסתר היפה והנמוכה משהו לאילו אביגדור היה גבה קומה ומרשים מאוד, כך גם בנם גידי והבנות.
    זמרת נפלאה ואהבה, אני עדיין מקשיבה לשיריה עליהם גדלתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. התכוונתי זמרת נפלאה ואהבה.

      מחק
    2. משה ,בן של חבריום רביעי, 06 יולי, 2016

      לבנם הבכור של אביגדור ואסתר קוראים בועז ולא גידי . לכןשמו של אביגדורשהיה שגור בפי הערבים היה
      אבו פאיס יעני אבי בועז

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.