יום רביעי, 30 בנובמבר 2016

שלושה מי יודע? חותם 'יהודי'; בתיה נושא-חן; החוטא הגדול

על שולחן המערכת הצטברו כמה חידות היסטוריות המבקשות לפנות אל מאגרי הידע והחכמה של קוראי הבלוג. מי בכם שיכול להושיט יד ולסייע  וְיָעַל.

א. חותם 'יהודי' מגרמניה?

פרופסור דן מכמן מאוניברסיטת בר-אילן, שעוסק בתולדות השואה, כתב לי:
נער גרמני שביקר לא מכבר בארץ הביא עמו פריט שקיבל מסבו – בלי הסבר מניין, איך ומדוע – ומסר אותו לשכני. לא הצלחנו למצוא הסבר ל'מטבע' הזה ואולי עונ"ש הוא הבמה שבה אפשר לברר זאת, או לפחות להעלות השערה. לי זה נראה כחותם פרטי כלשהו – אבל מניין ולשם מה?


כשלעצמי אני סבור שאין מדובר במטבע (הרי אין עליו שום ערך מספרי), וספק בכלל אם מדובר בחפץ יהודי. בזמנו כתבתי כאן על השם המפורש בגרמניה ו'חזירת היהודים' – ושם דנתי בשרידי מילים עבריות, בהם שם האל, שנכתבו על ידי הבריאסטים או מיסטיקנים נוצרים בגרמניה. אולי גם כאן מדובר במין 'סגולה' כזו?

ב. בתיה נושא-חן  מי מכיר? מי יודע?

פרופסור אבי עוֹרי העוסק ברפואה שיקומית ובחקר הרפואה היהודית מבקש את עזרת הציבור:
אספתי חומר מדעי רב על ד"ר בתיה נושא-חן, רופאה ששמה נשתכח מכותבי ימי העתים (היא מוזכרת רק בקצרה בספרם של נסים ויעל לוי, רופאיה של ארץ ישראל, 1948-1799, שנדפס בשנת 2009). נושא-חן הייתה אחת מאימהות מקצוע הרפואה השיקומית. היא נולדה ברוסיה בשנת 1897 בשם Berthe Neoussikine ונפטרה בתל אביב בשנת 1990 (הודעה על מקום קבורתה נרשמה באתר של חברה קדישא). למדה ועבדה כחמש עשרה שנה בפריס, חקרה ופרסמה רבות בנושאי אלקטרותרפיה ואבחון חשמלי. בשנת 1939 פרסמה ספר בגרמנית, שתורגם לאנגלית ב-1946 והוא מצוטט עד היום. בשנת 1936 עלתה לארץ ועבדה בבית חולים 'הדסה' שברחוב בלפור בתל אביב. כשהוקם בית החולים תל השומר, ביוני 1948, היא הצטרפה לסגל הרפואי שם ועבדה באבחון חשמלי של פגיעות עצביות יחד עם פרופ' ארנסט ספירא. 
ראיינתי מספר רב של רופאים שהכירוה, אך לאף אחד לא היה קשר ממשי עמה. היא הייתה ערירית, גרה בתל אביב ושם גם הייתה לה קליניקה. המרואיינים סיפרו לי כי סבלה משיתוק מוחין, ואם כך סיפורה מדהים: רופאה נכה, שפילסה דרכה בשנות העשרים והשלושים אצל גדולי החוקרים בפריס, ואחר כך ביססה את מעמדה בארץ. החלק המדעי של עבודתה ידוע לי, אך חסר מידע אישי, משפחתי וחברתי. אשמח אם מישהו מהקוראים יוכל לסייע בזה.
בתיה נושא-חן

ג. 'החוטא הגדול' מיכאל סמית  מי מכיר? מי יודע?

יעקב וימן צילם את המצבה המיוחדת הזו בבית הקברות של הקהילה הנוצרית בחיפה, סמוך לבית הקברות הטמפלרי. נסיונותיו למצוא מידע על מיכאל סמית עלו בתוהו, אך ברור שמדובר ביהודי משיחי אכול חרטה ורגשות אשמה. האם ניתן להתחקות אחרי עקבותיו?

הנה מה שכתוב על המצבה:
נאסף לעמיו בן ס"ח לחייו 
34  10  21 
חוטא גדול הייתי 
ואש השאול הרוחתי 
במשיח אל בטחתי 
ובדמו סלחתי


19 תגובות:

  1. במבט ראשון נראה כקמע מה-Clavicula Salomonis יש לשים לב ל"מגן דוד" שבתוכו "מגן שלמה", לצלבים ולמילים (הנוצרות) "אדם" ו"פסח" (נוסף על אדני) שיכולות להעיד על הקשר כריסטולוגי. אבדוק גם ב"מפתח שלמה" שפרסם גולנץ

    השבמחק
  2. בתיה והוריה קבורים בקרית שאול בת"א. הבית היפהפה ברחוב אחד העם 45 פינת נחמני, נקרא בזמנו "בית נושא חן". בנה אותו אברהם אהרון נושא חן, סבה של בתיה דרך אביה. היה זה בתחילת שנות העשרים. בניין ענק בן 3 קומות, בכל קומה 2 דירות ענקיות. כנראה שגרו שם אמידי ת"א. עם השנים הבית ירד מגדולתו וננטש, ורק בשנות ה-80 עלו על הפוטנציאל שלו, וכיום מעט מאד מקוראי בלוג זה, או כל בלוג אחר, יוכלו לקנות שם דירה...

    השבמחק
  3. Doing a quick search on google I came across this, which is a piece I've seen countless times. It's new and it's junk, like the piece you asked about.

    http://www.coincommunity.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70138

    השבמחק
  4. מיכאל סמית היה עובדה של פרנסיס ניוטון שהתגוררה בבית הכט של היום.

    השבמחק
    תשובות
    1. מאיפה המידע ? יש עובדות נוספות (מסמכים / תמונות) ?

      מחק
    2. פנה לפרופ' פרי מאונ' חיפה. לדעתי יש לו את כל הפרטים.

      מחק
    3. האם הכוונה לפרופסור רונן פרי מהפקולטה למדעים מדוייקים ?
      (יש עוד כמה ד"ר פרי בפקולטות אחרות).
      תודה

      מחק
    4. פניתי לפרופסור רונן פרי. אין לו שום מידע.
      אשמח לקבל פרטים נוספים למי לפנות.
      תודה
      יעקב

      מחק
    5. ירון פרי שהרי מדובר בלימודי א"י כמובן

      מחק
    6. שלום. פניתי לד"ר ירון פרי וממתין לתשובה. תודה

      מחק
  5. המטבע מזכיר את כוכב הגאולה של רוזנצווייג ראה קישור:
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%91_%D7%94%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%94
    פסח מציין את הגאולה. בכל מקרה, הצד השני של המטבע צולם באיכות נמוכה, אולי יעזור שתעלה צילום יותר איכותי של צידו השני של המטבע.

    השבמחק
  6. לעונג לי להיחשף כל פעם לסיפורים חדשים ומעניינים. במיוחד התרגשתי מהסיפור אודות ד"ר בתיה נושא-חן.
    חנה.נהריה

    השבמחק
  7. קצה חוט אולי לד"ר בתיה נושא-חן:
    ב-1967 במלחמת ששת הימים נפצעתי בזרועי, ונגרם לי שיתוק בה. לצורך הערכה שיקומית וקביעת שיעור הנכות הופניתי אליה. היא ביצעה בדיקה הקרויה אלקטרו-מיוגרפיה, לאמור בדיקת המוליכות החשמלית של עצבי השריר. הבדיקה נעשתה ע"י החדרת שתי סיכות מְחֻוָּטוֹת לקצות השריר הנבדק (במקרה שלי בין אזור המרפק לאזור שורש כף היד) והזרמת זרם חשמלי ומדידת המוליכות באמצעות מכשיר מדידה חשמלי. הבדיקה נערכה במספר מחזורים, אני מניח בעוצמות זרם שונות, ותוצאותיהם נרשמו על גרף תגובה.
    הקליניקה שלה הייתה חדר בדירתה ברחוב אבן-גבירול בת"א בסמוך לרחוב ארלוזורוב. ב-1967 היא הייתה אישה לא צעירה, וסבלה מתופעות מוטוריות ודיבוריות חריפות האופייניות לפגועי שיתוק מוחין כאמור בכתבה. אז היא נראתה מבוגרת בהרבה ביחס למתמונה שבכתבה.
    יכול שבתיקי אגף שיקום נכים במשהב"ט קיים מידע לגביה, כי היא הייתה אז "ספק מוכר" של המשרד.

    השבמחק
  8. The coin is most probably an artifact of a 19th century secret mystic organization by the name the Hermetic Order of the Golden Dawn.

    השבמחק
  9. לצערי קטונתי מלעסוק בארכיאולוגיה שתהיה רלבנטית לאותה ספר מטבע - ספק חפץ דמוי מטבע שהוצג לעיל. עם זאת לא יכולתי להתאפק מלהיזכר בפרשיות משעשעות כמו זו של אותו "יהודי פולני" ,שקיבל ב"חיני- חינם" המוני לוחות / יומנים של שנה שעברה ושיווק אותם במלא המחיר ל"יהודים הנבערים" ב"גרמניא" ,דאז . אכן אין משביח - מהלימוד!

    השבמחק
  10. באמצעות חיפוש בעיתונות ההיסטורית מצאתי קצה חוט שעשוי לסייע במידע על משפחתה של בתיה נושא-חן.
    ככל הנראה אמה או קרובת משפחתה הייתה נחמה אנה נושא-חן. קישור לידיעה על פטירתה:
    http://jhpress.nli.org.il/Repository/getFiles.asp?Style=OliveXLib:LowLevelEntityToSaveGifMSIE_TAUHE&Type=text/html&Locale=hebrew-skin-custom&Path=DAV/1974/01/13&ChunkNum=-1&ID=Ad01013&PageLabel=10

    משם זה איתרתי הודעה על עזבון של אדם בשם לייב נושא חן או לאון ניוסיכין בשמו הקודם, בעברית אריה לייב נושא-חן. אנה נזכרת כאחת מתובעות העזבון, ככל הנראה רעייתו ונזכרת גברת נוספת בשם ברטה (אולי שמה הנוסף של בתיה) המתגוררות ברחוב אחד העם 45 פינת נחמני. קישור לידיעה לגבי העזבון:
    http://jhpress.nli.org.il/Repository/getFiles.asp?Style=OliveXLib:LowLevelEntityToSaveGifMSIE_TAUHE&Type=text/html&Locale=hebrew-skin-custom&Path=HRT/1950/05/29&ChunkNum=-1&ID=Ar00313&PageLabel=3

    זהו ביתה של משפחת נושא חן שתכנן האדריכל יוסף ברלין בשנת 1924 לפי רישומים עליו:
    http://www.kerem-israel.info/architecture/architects/berlin

    השבמחק
  11. כתבת על מיכאל סמית': "אך ברור שמדובר ביהודי משיחי אכול חרטה ורגשות אשמה". אם התכוונת להגיד, שהיה אכול חרטה ורגשות אשמה על שבחר בדת הנצרות, נראה לי שאין הענין כן.

    לשון המצבה מורה על איש שמתוודה שהיה חוטא עד שהגיע לשאול תחתיה, ואז התחיל להאמין במשיח הנוצרי, ובדמו של ישו נסלח על עוונותיו - דבר ידוע בקרב מאמיני דת הנוצרי, שע"י מיתתו ביסורים וכו' כיפר על עוונות הדור ודורות הבאים אחריו.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם כך - למה "מגן דוד" על המצבה ?

      מחק
  12. האם אין במטבע מוטיבים המזכירים את הבונים החופשיים (אודה שהשכלתי את הבונים החופשיים מבוססת על "ידע" ששאבתי מספרו של דן בראון בשם הסמל האבוד).

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.