יום שני, 24 בדצמבר 2018

ארץ הקודש: תיקון המגבת, עיר עליזה, בגדי כהנים, רבי אלעזר בן יאיר

א. הגויה והמגבת

הכרוז הזה נועד לכם, קוראי עונ"ש השובבי"ם (גברים בלבד), שבחטאם כי כבד באו על גויה או על נידה ועתה הם מחפשים תיקון לחטאיהם. זו הזדמנות אחרונה, שכן ימי השובב"ים הולכים ומסתיימים בקרוב.

הכוונה היא לשישה שבועות, שמסתיימים בראש חודש אדר, ובהם נהגו לצום בימי חמישי (שובבי"ם הם ראשי התיבות של שמות הפרשיות: שמות, וארא, בֹּא, בשלח וגו').

צילום: אבי זיו

אהבתי את הדרישה לבוא לישיבה עם מגבת.

האם גם הרב חממי נמנה עם מעריציו של הסופר הדגול דאגלס אדמס, אלה שיודעים שאם יש מגבת הכל יסתדר ולא צריך להיכנס לפאניקה?

למרבית הצער, יום המגבת הבינלאומי, שבו יוצאים כל הטרמפיסטים בגלקסיה לרחובות ומגבות על צוואריהם, חל ב-25 במאי, ואינו נופל בימי צום שובבי"ם. מה עושים?


ב. העיר העליזה

קנאי העדה החרדית בירושלים זיהו בעייה חדשה: 'בית מרזח' שפל שאמור לפעול בבית הנסן ('בית המצורעים', ליד תיאטרון ירושלים), שמעז לעשות 'שימוש ציני' (שימו לב לישראליזציה!) במושג הקדוש 'קבלת שבת', ששייך כמובן רק להם.

ומי יישא דברים חוצבי להבות בהפגנת המחאה הגדולה? 'אחד הרבנים שליט"א'...

צילום: ברוך גיאן

ג. ארון הבגדים היהודי (כולל סיור)

בעלון 'קרוב אליך (עבודת ה' ברוח חסידית)', מס' 249, שמחולק בבתי הכנסת בשבתות, נדפסה מודעה זו:


שימו לב! כהנים מעל גיל 35 מקבלים הנחה מיוחדת. למה דווקא מעל גיל זה? לא אדע.

תודה ליחזקאל חובב

ד. רבי אלעזר בן יאיר

אלעזר בן יאיר היה מנהיגם של הסיקריים הקנאים בימי המרד הגדול ברומאים ומי שהוביל את לוחמי מצדה הנצורים אל התאבדותם. דמות שנויה במחלוקת היה אלעזר  יש שיאמרו גיבור חייל ויש שיאמרו קנאי ואיש דמים, אך כולם יסכימו שהתואר 'רבי' אינו שייך לו.

אבל בארץ הקודש שלנו הרי לא יתואר מצב שמישהו איננו רבי.

נו, אז גם אלעזר בן יאיר הוא רבי. לפחות לא הרב הגאון זצוק"ל...

צילום: דוד אסף

תודה לטובה הרצל

13 תגובות:

  1. ימי השובבים רק מתחילים, שהרי השבת נקרא את פרשת שמות.

    ולעניין המגבת, כנראה לצורך הכריעה:
    תפקידו בחסידות היה לעזור לאדמו"רים בעת ה'כורעים' ביום הקדוש - יום הכיפורים, תפקיד בו החל בהיותו בחור צעיר לימים בן 13, ואותו מילא ב'חזקה' עד השנה האחרונה.

    החסידים מספרים ל'בחדרי חרדים' כי גם בגילו המופלג, היה עומד כנער צעיר חרף גילו המופלג, לשמש ואף מביא עמו מגבת מיוחדת שעליה עוד כרע הרבי בעל השומר אמונים זיע"א.
    מתוך http://www.bhol.co.il/news/891863

    השבמחק
    תשובות
    1. המגבת היא לצורך הטבילה במקווה...

      מחק
    2. אתה טועה ומטעה.
      המגבת נועדה לצורך "השתחוויה".
      פירושה של השתחוויה הוא כריעה.

      מחק
  2. "בגדי כהן אמיתיים"?
    "ואת האבנט שש משזר, ותכלת וארגמן ותולעת שני מעשה רקם" (שמות לט, כט)
    עם כל המחלוקת בעניין מהי תכלת, הם יודעים מה הם ארגמן ותולעת שני?

    השבמחק
  3. אני רק שאלה על הכרוז הפואטי של "ללעג ולעיזה העיר העליזה" (ושמא יש כאן הכרה רמוזה במצעד הגאווה ר"ל??) - מהי "עיזה" בשורה 2 של הטקסט הקטן - "לעג *ועיזה* ורמיסת השבת בפומבי"?
    לא מצאתי במילון.

    ואגב אורחא השכיל בעל הפשקוויל להשחיל גם את נושא אוטובוסי אגד הנוסעים בשבת. יפה.

    השבמחק
    תשובות

    1. בית יעקב לבזה. ללעג ולעזה. העיר העליזה. למטעי כרמי
      זה פסוק הנאמר בסדר הסליחות לעשרה בטבת.

      מחק
    2. לעיזה שם פעולה, הוצאת לעז.

      מחק
  4. העדפת כהנים מעל גיל 35 דומה להגבלות שצהל מטיל בעיתות מתיחות בטחונית על כניסה להר הבית או מהשטחים לישראל בכלל.גיל שפחות עולה הדם לראש כי יש ילדים לפרנס ולחזור בשלום ה ביתה..

    השבמחק
  5. רק כהנים מגיל שלושים וחמש יכולים לעבוד בביהמ"ק עפ"י ההלכה

    השבמחק
  6. לפי מיטב זכרוני, מגיל 25 ומעלה. לפי התלמוד - גם בגיל נמוך בהרבה ובעיקר שיהיה כבר עם סימני בגרות. ט.ל.ח.

    השבמחק
  7. לענין המגבת דוד צודק זה לטבילה במקווה

    השבמחק
  8. ימי השובבי"ם בקושי התחילו... השנה יש בונוס בגלל שזו שנה מעוברת, ויש שמונה שבועות ולא רק ששה, שובבי"ם ת"ת.

    השבמחק
  9. בתחתית מודעת ה"העיר העליזה.." יש תנחומים לאלמנה החשובה ואלומה ולבניו החשובים מטובי וחשובי אברכי קהילתנו- האנונימיים. מעניין מי הם.? ומדוע לא זכו לציון שמה ושמם.
    צניעות????

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.