צילומים: שאול כוכבי |
בעקבות סיפור משפחתי נסע שאול כוכבי מקיבוץ הזורע לעיירה הקטנה רודנברג, לא הרחק מהנובר, במדינת סקסוניה התחתונה שבגרמניה. בבית הקברות היהודי, שבו נמצאות מצבות מתוארכות למן המאה ה-17 ועד המאה ה-19, הופתע שאול לגלות סמל שאינו מוכר באיקונוגרפיה הרגילה של מצבות יהודיות.
האם מדובר בסמליל מקצועי של גילדת מסתתי מצבות או של איגוד חרשי האבן? האם יש לסמל הזה משמעות יהודית כלשהי? מנהלת הארכיון וההיסטוריונית המקומית לא ידעה מכך מאומה ושאול פנה אליי, ובאמצעותי – לקוראי הבלוג.
ניחוש שלי: כיוון ששתי המצבות השלמות עם סמל זה הן של נשים, אולי זהו ייצוג של אחד מחלקי הכִּישׁוֹר או הפלך, על דרך השבח לאשת חיל (משלי, לא): 'יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶך'.
הנה כמה תמונות שמצאתי בוויקיפדיה, שמחזקות את הקשר לכישור:
היש מישהו בין קוראי הבלוג שיכול להחכים אותנו עוד?
אורי לינק שלח לי תמונה של אשה יהודייה טווה בפלך, על גבי מצבה שאותה צילם באי קוראסאו שבים הקריבי (ראו בתגובתו למטה).
לכישור יש קצה מחודד בכל התמונות ועל המצבות הקצה מפוצל
השבמחקהקצה המפוצל מייצג לדעתי, את שני החוטים מהם טווים את חוט הצמר המוגמר
השבמחקיתכן מאד שאכן מדובר בסמל של מכשיר לעיבוד צמר, אם כי נשאלת השאלה האם זה דבר שייחרת על מצבה? לא בטוח. אבל יש לי הצעה אחרת. התבונן כאן:
השבמחקhttps://empowell.blogspot.com/2015/05/everyday-medieval-possessions.html
בתמונה שכותרתה: Rush Light Holder & Candle Sticks יש אוביקט דומה למדי לסמל שעל המצבה. אם כך נראו אז פמוטים, יתכן מאד שזהו הסמל - הדלקת נרות שבת היא אולי הדבר המזוהה ביותר עם נשים יהודיות.
אם זה אמור לסמל פמוט או נר שבת, אזי זה היה צריך להיות זקוף ובזוג.
מחקנראה שהדבר הזה מזכיר אידרה של דג. מ"מ עושה רושם שההטיה שמאלה גם אומרת משהו.
אכן תעלומה -לע"ע
Reminds me of the butterflies found on Dönme tombstones...according to C. M. Kösemen it is "a symbol we can ascribe to the Dönme uniquely." See here: http://yabangee.com/conversation-artist-researcher-c-m.../
מחקBut it is actually not unique to the Dönme and seems to be a general symbol of life, death and resurrection.
נראה כסמל של עקרב או מזל עקרב.
השבמחקכנראה יש כאן שתי אפשרויות ,האחד, היא שזה מסמל שתיל נוטה לצד עם פרח נובל. בבית הקברות היהודי באלטונה ליד המבורג יש מצבה ובה איקון דומה לזה. אפשרות שניה היא שזה מטה של רועים, באם מגדילים את אחד הצילומים רואים בברור שכל חלק בצד העליון הוא שונה ומצד שמאל יש עקול שדומה למטה של רועים. יש הרבה מצבות בבתי קברות במערב אירופה ובהן מוטות של רועים ( רחל רועה את הצאן או משה מכה בסלע ). לפי השם במצבה הראשונה מאטל בת משה , אפשר אולי לחשוב שהמוט רומז לשם הבעל משה.ודרך אגב, השם מאטל הוא שם יהודי גרמני עתיק ימים ומוצאו מהשם מיטין (Meitin) והוא כבר נזכר בספר הזכרונות של נירנברג מהמאות ה 12 וה 13 בעבודו של סאלפלד (Salfeld) משנת 1898 בעמוד 404, והפרוש הוא שזה למעשה שם גרמני שמוצאו ממייטל (Meidel) נערה בגרמנית או ממאגיט (Maget) שפרושו בתולה בגרמנית. בצלום שאני שולח בנפרד לדוד אסף ואני מקווה שהוא יוסיף זאת למכתבי, אני מראה צלום של מצבה מבית הקברות היהודי בקוראסאו, בים הקריבי ובו רואים אשה שכנראה שולחת ידה בפלך , הצלום הוא משנת 2014 שעשיתי בבקורי שם.
השבמחקדוד, תודה רבה לך על הוספת הצלום ששלחתי לך
השבמחקכל טוב ושבת שלום
מציע לפנות לפרופ' רמי ריינר בשאלה זו
השבמחקלענ"ד ממה שראיתי העובדים/עובדו על הנול מחזיקים בידיהם מכשיר הדומה למסרק וקרוי "מסרק אריגה". כאשר אורגים שטיחים מחזיק האורג/ת מכשיר הדומה למופיע על גבי המצבות שחלקו האחד מיועד לציפוף הקשר שנקשר מחוט הארגיה וחלקו האחר שהוא חד לקיצות קצות חוטי הקשירה. ניתן לראות מכשירים מסוג זה במדינות בהם מפותחת עבוד אריגת השטיחים = איראן, כורדיסטאן, במזרח הרחוק ואף במדינות מזרח אירופה כרומניה מולדובה ועוד. בן יענקל הלייש
השבמחקנכון,המסרק שמופיע מתחת לסמל המדובר מראה בבירור את ההקשר,הגאוני,לנול ולאשת חיל.מי ימצא
השבמחקהיתכן שזו משקולת שנועדה למשוך את הצמר מהפקעת וליצור מכך חוט צמר?
השבמחקניראה לי שהכוונה היא לציין שמדובר באשת חיל כמופיע במשלי פרק ל"א: "דרשה צמר ופשתים..",
וכן פסוק נוסף שם: "ידיה שילחה בכישור וכפיה תמכו פלך". על המצבה רואים אם כך, פקעת צמר ועליה משקולת זו.
ברור!
מחקבני חד העין הבחין שיום הפטירה של בעלת המצבה חל בכ"ד בטבת, סמוך לפרסום הפוסט.
השבמחקבנוסף, יש טעות בכיתוב בתחתית המצבה. במקום תנצב"ה נכתב נתצב"ה.
העתק מדויק של התמונה על המצבה
השבמחקhttps://www.etsy.com/ie/listing/268663481/antique-spindle?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=antique+spindle&ref=sr_gallery-1-23
נראה היה לי שזה מין פרפר. גיגלתי בגרמנית ויצא זה:
השבמחקSchmetterling – Symbol für Seele und Auferstehung – Bedeutung (https://www.derkleinegarten.de/mehr-infos-bilder/symbollexikon/schmetterling.html )
זה היה סימן טוב, אבל הסמל על המצבה שנעשה בקפדנות היה בהחלט לא של פרפר. אולי של רימה?
אז פשוט גיגלתי תמונות של של רימות או זחלים. ומסתבר שיש רימה של חרק שנראית כך.
זו הרימה של חרק שנקרא בעברית בר-יום או בריום באנגליתMayfly ובגרמנית Eintagsfliege
באתר אינטרנט מצאתי את ההגדרה הבאה: בַּרְיוֹם סדרת הבריומאים (Ephemeroptera)
מקור: בן-יום (תיאור תכונה)
שם ציורי הנגזר מאורך החיים הקצר של הבוגרים, הנע בין מספר שעות למספר שבועות (תלוי במין).
גם השם הלטיני של הסדרה נגזר מאותו מקום = ephemeros חיים קצרים.
הבוגרים אינם ניזונים ועתודות האנרגיה מתבססות על אלו שצבר הזחל. הזחלים חיים במים וניזונים מחומר צמחי נרקב. הם מתפתחים במשך מספר חודשים, לעיתים לאורך מספר שנים בהתאם למין.
חלקם גם מכונפים ותוכל לראות הרבה מהם בגוגל Images.
אז עדיין לא ברור אם זה זה, למה דווקא כאן ובכלל מה פתאום? אבל זה כבר חומר למחשבה.
אני מציעה לחשוב על האפשרות שזה גולם של פרפר. כפי שניתן לראות על מצבות יהודיות מראשית העת החדשה (בהשפעה נוצרית), פרפר מופיע כסמל של הישארות הנפש וחלופיות הגוף. למשל מצוי על הרבה מהמצבות בבית הקברות היהודי באלטונה. האם ייתכן (לפי שנות החיים) שהנשים הללו מתו בלידתן, או לחלופין שהתינוק שלהם מת בינקותו? ולכן גולם של פרפר. ובכל מקרה, אני ממליצה להיוועץ במכון לחקר יהודי המבורג (בהמבורג) - חלק מהצוות שם צבר ידע איקונוגרפי נרחב בתחום זה לאור מחקר בתי הקברות היהודים שם.
השבמחקנבזאט צ'וויק וחנן אשל, 'בית כנסת מהתקופה הביזאנטית באנדריאקה שבדרום טורקיה', קדמוניות, 139 (תש"ע), עמ' 42.מופיע כלי דומה של מעמד לפמוט
השבמחקזהו קמע ליולדת.
השבמחק