יום שני, 17 בדצמבר 2018

פרנסות מהתנ"ך: גור בארץ, חלום יעקב, שירת הים, אבני חושן ונזמים

א. נדל"ן לחרדים

סוכנות תיווך נדל"ן חיפנית, שמתמחה בציבור החרדי, מתגדרת בשם נאה מהתנ"ך: 'גּוּר בָּאָרֶץ', ראשיתו של הפסוק 'גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרְכֶךָּ' (בראשית, כו 3). אולי גם עם קריצה מיוחדת לחסידי גור...


צילום: יגאל קורן

ב. משהו חלומי

יעקב חלם על סולם שמוצב בארץ וראשו בשמים ומלאכים עולים ויורדים בו.
וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה. וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא. וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר: אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרֲכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ (בראשית, כח 15-10).
על מה חולמים אלה שאוכלים את המאפים של הקונדיטוריה 'חלום יעקב'?

אולי על כדור פורח והנה לחמניות וקרואסונים עולים ויורדים בו...

צילום: דוד אסף

ג. שירת הים

'שירת הים' היא כמובן פרק ההודיה שאמרו בני ישראל היוצאים ממצרים לאחר שנקרע בפניהם ים סוף (שמות, פרק טו).

כמה יפה הוא השימוש בשם זה לחנות דגים ברחובות ולמלון בוטיק בטבריה, על שפת ים כנרת.

חנות דגים ברחוב הרצל, רחובות
מלון שירת הים בטבריה

ד. אבני החושן

בול 'אבני החושן', 2012 (התאחדות בולאי ישראל)

את שתים עשרה אבני החושן רכס על חזהו הכהן הגדול. בירושלים ממשיכים את המסורת ומותחים את אבני החן הללו מתקופת המקרא גם לעסקי מצבות וקבורה.

צילום: מנחם רוזנברג

ה. נֶזֶם עַל אַפֵּךְ

בחנות התכשיטים 'מלכה' שברחוב דיזנגוף בתל אביב בחרו לעטר את הקיר בפסוק נאה מספר יחזקאל, טז 13-12:
וָאֶתֵּן נֶזֶם עַל אַפֵּךְ וַעֲגִילִים עַל אָזְנָיִךְ וַעֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת בְּרֹאשֵׁךְ. וַתַּעְדִּי זָהָב וָכֶסֶף.

צילום: איתמר לויתן

למרבית המזל חסכו בעלי החנות מלקוחותיהם את פסוקי ההמשך הבוטים, שבהם השתלח יחזקאל באותן נשות ירושלים בוגדניות...

הנה מבחר מהם (פסוקים 25-15):
וַתִּבְטְחִי בְיָפְיֵךְ וַתִּזְנִי עַל שְׁמֵךְ וַתִּשְׁפְּכִי אֶת תַּזְנוּתַיִךְ עַל כָּל עוֹבֵר לוֹ יֶהִי. וַתִּקְחִי מִבְּגָדַיִךְ וַתַּעֲשִׂי לָךְ בָּמוֹת טְלֻאוֹת וַתִּזְנִי עֲלֵיהֶם לֹא בָאוֹת וְלֹא יִהְיֶה. וַתִּקְחִי כְּלֵי תִפְאַרְתֵּךְ מִזְּהָבִי וּמִכַּסְפִּי אֲשֶׁר נָתַתִּי לָךְ וַתַּעֲשִׂי לָךְ צַלְמֵי זָכָר וַתִּזְנִי בָם. וַתִּקְחִי אֶת בִּגְדֵי רִקְמָתֵךְ וַתְּכַסִּים וְשַׁמְנִי וּקְטָרְתִּי נָתַתְּ לִפְנֵיהֶם ... וַתִּקְחִי אֶת בָּנַיִךְ וְאֶת בְּנוֹתַיִךְ אֲשֶׁר יָלַדְתְּ לִי וַתִּזְבָּחִים לָהֶם לֶאֱכוֹל הַמְעַט מִתַּזְנוּתָיִךְ ... וְאֵת כָּל תּוֹעֲבֹתַיִךְ וְתַזְנֻתַיִךְ לֹא זָכַרְתְּ אֶת יְמֵי נְעוּרָיִךְ בִּהְיוֹתֵךְ עֵרֹם וְעֶרְיָה מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמֵךְ הָיִית ... אֶל כָּל רֹאשׁ דֶּרֶךְ בָּנִית רָמָתֵךְ וַתְּתַעֲבִי אֶת יָפְיֵךְ וַתְּפַשְּׂקִי אֶת רַגְלַיִךְ לְכָל עוֹבֵר וַתַּרְבִּי אֶת תַּזְנוּתָיִךְ. וַתִּזְנִי אֶל בְּנֵי מִצְרַיִם שְׁכֵנַיִךְ גִּדְלֵי בָשָׂר וַתַּרְבִּי אֶת תַּזְנֻתֵךְ לְהַכְעִיסֵנִי. 



10 תגובות:

  1. השלט "גור בארץ" מזכיר לי את המעשה בעולה צעיר מרוסיה, שכתב להוריו שנשארו בנכר, "אני בארץ, טוב בארץ". ההורים שלא ידעו עברית, נגשו למכר שיודע קצת עברית, ויידיש, שיתרגם להם את הכתוב, והוא מתרגם תוך כדי קריאה "איך בין אין דער ערד, גוט אין דער ערד" (-:

    השבמחק
  2. ואם כבר הזכרת שאולי יש כאן רמז לחסידות גור; אז יש סיפור על האדמור מגור שנפגש פעם עם האדמור מויז'ניץ שמקום מושבו היה בחיפה, כשנפגשו אמר הויז'ניצר לגרר "ואהבתם את הגר" [דברים י' י"ט] ענה לו הדוראי מניה וביה "ואהבתם האגר" -שם המשפחה של שושלת ויזניץ.

    השבמחק
  3. אבישי ליוביץ'17 בדצמבר 2018 בשעה 14:23

    שמו של הישוב הידוע בצבור בשם ספסופה, ליד צפת, הוא "כפר חושן". שבעה מרחובותיו (לפחות) נקראים בשמות אבני החושן.
    הלצה הקשורה לזו שצטט Mena אודות תרגום מעברית ליידיש היא על העולה שנתבקש באולפן לתרגם ליידיש " אני עולה חדש; נקודה; אני בונה את המדינה", ומה שיצא לו היה:
    "איך בין א נייער עולה. פונקט איך בוי די מדינה"
    (אני עולה חדש. בדיוק (או דווקא) אני בונה את המדינה)

    ולסיום, הערה לבעל הבלוג: המין הדקדוקי של "אבני החושן" הוא נקבה.

    השבמחק
  4. שבעה מרחובותיו נקראים בשמות אבני החושן והשמיני ע"ש משפחת דרעי ואחד לשנה הבאה אאמן.

    השבמחק
  5. אנו בעד הנביא יחזקאל
    נלך אחריו עם תרמיל ומקל
    אל כל מקום שאותנו יביא
    הנביא יחזקאל הוא בומבה של נביא

    אל אל אל יחזקאל

    אח, איזה גבר אח, איזה איש
    שתי העיניים כאבן תרשיש
    עם מלאכים הוא אכל ושתה
    הוא ואלוהים כמו אני ואתה!

    אל אל אל יחזקאל

    איך הוא דיבר על מיני תועבות
    איך הוא הרביץ נאומים ברחובות
    איזה מילים ואיזה ביטויים
    אך העם צחק לו ורץ לבילויים!

    אל אל אל יחזקאל

    הוא אז חלם שהוא טס על גלגל
    בין עננים בוערים כחשמל
    שני מלאכים הוא חיבק וליטף
    הנביא יחזקאל ידע איך לכייף!

    אל אל אל יחזקאל

    לילה אחד כשעיניו עצומות
    בא אל בקעה מלאה עצמות
    עצם אל עצם חיבר ואסף
    אלף חתיכות אז הלכו אחריו!

    השבמחק
  6. השם 'שירת הים'- ע"ש שירת ההודיה לקב"ה על הנסים שעשה לישראל בקריעת הים - לחנות דגים הוא חילון הביטוי המקורי. תופעה נפוצה משנים שנימה. אבל כאשר נותן השם הוא איש דתי, מזוקן ומפואת בפאות והוא אדם נחמד וחנותו טובה, זה קצת צורם. ושמא התכוון שהדגים שרו תשבחות מפני שהם לא כלו במבול...

    השבמחק
  7. לגבי הציטוט מדברי יחזקאל לאמור "... ותעשי לך צלמי זכר ותזני בם ..." - האין זה איזכור (ראשון בתרבות) ליצירת אביזרי מין ושימוש בהם?

    השבמחק
  8. הכי ציני זה אבני החושן...כי השם מעורר בדמיון אסוציציה יפהפיה של לוח עם שתים עשרה אבנים טובות יפהפיות, וכשאתה רואה לאן הגעת...חושכות עיניך...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.