יום שני, 5 ביוני 2023

סיפורי רחובות: חברה חדשה, ילדי תימן, לואי מרשל, שמואל הנציב, הרמז

א. ממעמד לעם

רחוב יש בתל אביב שנושא את השם הנאיבי להפליא 'חברה חדשה'.

מה היא 'חברה חדשה'? השלט מסביר זאת היטב:

שם סמלי לבנין חברה חדשה בא"י עפ"י עקרונות סוציאליים

צילום: איתמר לויתן

עברו ימים, עברו שנים, וחזון החברה היהודית החדשה בארץ ישראל, שתתבסס על ערכי צדק סוציאליסטיים, הוחלף בחברה חומרנית ובקפיטליזם חזירי כבכל העמים.

חברה (Society; Class) הוחלפה בחברה (Company; Firm), והביטוי הלשוני הזעיר שמשקף זאת מבלי משים נמצא בחניון הסמוך לרחוב, שנקרא 'חניון החברה החדשה'. פירמה חדשה הגיעה לעיר ומוכרת לנו מכל טוב...

צילום: דן גלמן

ב. ילדי תימן

שפשפתי את עיני בתדהמה. מתברר שבעיר חדרה, ליד תחנת הרכבת, יש רחוב ששמו הוא 'ילדי תימן החטופים'.

צילום: יוחנן פלוטקין

פרשת ילדי תימן, וחטיפתם כביכול או באמת, מעסיקה את דעת הקהל הישראלית כבר עשרות שנים: מאמרים וספרים, תאוריות קונספירציה והאשמות מוטרפות, עד כדי כך שממשלות ישראל לדורותיהן הקימו שלוש ועדות בירור וחקירה שונות, כולל ועדת חקירה ממלכתית ב-1995 (ועדת קדמי).

בערך ויקיפדיה על 'ועדת קדמי' נכתב: 
מסקנות הוועדה פורסמו ב-2001 ... לגבי 733 נעדרים קבעה הוועדה כי הילדים נפטרו, עקב מציאת ראיות מהימנות בדבר מותם. לגבי 56 תינוקות כתבה הוועדה כי היא לא מצאה קצה חוט לגביהם וגורלם "עלום". היא העלתה אפשרות שתינוקות אלה נמסרו לאימוץ על ידי עובדות סוציאליות. הוועדה מתחה ביקורת על מחדלי הסוכנות היהודית במניעת חרושת השמועות על חטיפות ילדים, וקבעה כי הסוכנות יכלה למנוע זאת באמצעות פעולה יזומה. על תוכן הפרוטוקולים הוטל חיסיון בהוראת ממשלה עד שנת 2071.
שער השבועון 'העולם הזה', 11 בינואר 1967

נושא כאוב זה מעולם לא הוכרע חד משמעית ועד היום מתפרסמים מחקרים ומאמרי דעה שונים, לכאן ולכאן, אך לעיריית חדרה זה כנראה לא ממש חשוב. הם כבר יודעים שמדובר ב'חטופים'...

ג. שמואל הנציב

מנחם רוזנברג שלח לי את צמד התמונות הללו מנתניה. הוא ביקש להפנות את תרומת לבי לדרך השונה שבה תיעתקו – באותו רחוב עצמו – את המילה 'מלחמת': פעם Milchemet ופעם Milhemet.

צילום: מנחם רוזנברג

אבל אני התפעלתי דווקא מן הרחוב השני: שמואל הנציב.

בהתחלה חשבתי שמדובר בבדיחה על חשבונו של רבי שמואל הנגיד, אבל מן התמונה השנייה הבנתי שהבדיחה היא עליי, ומדובר בלורד הרברט סמואל, הנציב הבריטי הראשון בארץ, ששם משפחתו עוּבְרת, באדיבות פרנסי העירייה, לשמואל, וזאת מבלי שקיבלו את רשותו או את רשות צאצאיו.

הרברט סמואל הוא שמואל הנציב (ויקיפדיה)

אני מודה שמעולם לא שמעתי את השם הזה. חיפשתי בעיתוני התקופה וגם שם לא מצאתי שהנציב העליון הלורד סמואל כונה כך. ככל שבדקתי הרחוב בשמו זה קיים מראשית שנות החמישים.

ד. לואי מרשל

שלט לכבודו של לואי מרשל באוניברסיטת סירקוז, ניו יורק (ויקימדיה)

נאמר זאת כך: זה שבאנגלית לא מבטאים את האות S לא אומר שהיא לא קיימת.

את שמו של המשפטן וראש הוועד היהודי-אמריקאי לואי מרשל יש לכתוב Louis Marshall ולא כפי שכתוב בשלט התל-אביבי.

צילום: איתמר וכסלר

ה. רמז דק

תודה לזאב קינן

איפה נמצא רחוב הרמז בירושלים?

רמז דק: מול תחנת הרכבת הישנה והראשונה. 

נעלמו זכויותיו של דוד רמז

דוד רמז, 1950 (צילום: בוריס כרמי, ויקימדיה)

בעלי התוספות

רחוב ילדי תימן החטופים עורר, כצפוי, סערת רוחות, עד כדי אי אמון בצילום ובנכונות הדבר.

לא נותרה לי בררה אלא למנות ועדת חקירה מיוחדת בהרכב של שופט יחיד, אומנם אשכנזי אבל בעל ניסיון רב. 

טל סגל נסע אפוא לשטח והנה מימצאיו ופסק דינו:
נכון להבוקר (12 ביוני), יש רחוב כזה בחדרה. אבל, ואבל גדול, הרחוב סובל מפיצול אישיות: גם שמו הקודם, רחוב הרכבת, מופיע מספר פעמים. בנוסף, באתרי הניווט השונים או במפות, אין לרחוב ילדי תימן שום נוכחות. 
צילומים: טל סגל

62 תגובות:

  1. ישנו צילום של דוד רמז (שר התחבורה) ושאר גברדיה מגיעים ברכבת הראשונה לירושלים אחרי מלחמת העצמאות,, זה היה אישיו שכן זה הצריך את ההסדר באיזור בתיר עם הירדנים - אבל הרכבת המשיכה לפעול והגיעה, עד הקמתה של מלחה, לתחנה הישנה והראשונה,, (תמיד חשבתי שמשום כך נקרא המתחם שם על שמו של רמז...

    השבמחק
  2. הרמז 2, שבכרטיס של החאן הירושלמי. מכוון למשהו אחר לגמרי: האות מספר 2 רומזת על שער הכניסה לחצר של החאן הבנוי בצורת קשת. 😀

    השבמחק
  3. אבישי ליוביץ'יום שני, 05 יוני, 2023

    גם שמו של שמואל/סמואל מאוית פעמיים בדרכים שונות:
    SHMUEL – SHEMUEL
    (התגוררתי שנתים ברחוב זה, עת נתניה היתה עיר חביבה ולא מקבץ מפלצתי של בנינים מופרזים בגובהם ובחוסר-חינם).

    השבמחק
    תשובות
    1. וגם "הנציב" מתועתק באופן שונה, פעם עם S ופעם עם Z.

      מחק
    2. אשר לתעתיק הלועזי למלחמה ,זה לא משנה כיצד היא נכתבת,חובה למונעה בכל דרך

      מחק
    3. השם Louis הוא צרפתי. בצרפתית לא הוגים את ה-s. באנגלית כל האותיות נשמעות, בדרך כלל, אבל שמו של אותו אדם הוא לואי, לכן גם באנגלית אומרים 'לואי'.

      מחק
    4. ובצרפתית כמובן - louis לואי (זכר), louise לואיז (נקבה) ..

      מחק
  4. https://onegshabbat.blogspot.com/2011/09/blog-post.html

    השבמחק
  5. שכונת אחוזה בחיפה נקראה בתחילה "אחוזת שמואל" עד שמאסו פרנסיה בנציב וקיצרו את השם

    השבמחק
  6. עוד כמה רמזים לגבי האיש רמז -
    *רמז שימש כשר התחבורה הראשון, לאחר מכן, וזמן קצר, כשר החינוך (החליף אותו בן ציון דינור)
    קודם לכן, בזמן היותו יור ההסתדרות, הוקמה בזמנו הוצאת 'עם עובד', אם אינני טועה

    השבמחק
  7. כל תינוק יודע שילדי תימן נחטפו ונמכרו תמורת 5000 דולר כ"א ועדיין אף אחד לא נתן את הדין....
    הסוכנות וכל המעורבים בפשע כולל אדון שמעון פרסקי חשבו שעולי תימן הם אנאלפבתים שאפשר לעבוד עליהם...

    וְגֹנֵ֨ב אִ֧ישׁ וּמְכָר֛וֹ וְנִמְצָ֥א בְיָד֖וֹ מ֥וֹת יוּמָֽת׃ (כא טז)

    כִּי־יִמָּצֵ֣א אִ֗ישׁ גֹּנֵ֨ב נֶ֤פֶשׁ מֵאֶחָיו֙ מִבְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְהִתְעַמֶּר־בּ֖וֹ וּמְכָר֑וֹ וּמֵת֙ הַגַּנָּ֣ב הַה֔וּא וּבִֽעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִקִּרְבֶּֽךָ׃

    השבמחק
    תשובות
    1. קשה לי להאמין שדבר נורא ככ יכול לקרות.אם אכן קרה

      מחק
    2. תינוקת הייתי וגם זקנתי והנה, אני לא ידעתי את כל "העובדות" המוכחות שכתבת. ואדון פרסקי לפחות טרח לעברת את שמו, ואתה "גרי"?

      מחק
    3. למי שאינם מאמינים שדבר כ"כ נורא יכול לקרות כאן, לא נותר אלא לומר את האמרה האלמותית: O, sancta simplicitas (הוי, תמימות קדושה).
      מי שידעו לשדוד כתבים עתיקים בני מאות שנים ותכשיטים יקרים ("המטוס לא יעלה עם כבודה כזאת") מבני העדה התימנית, לא בחל גם בשוד תינוקות, והדברים ידועים בכל משפחה תימנית.
      וללא מאמינים, מי היה מאמין שיהודים יכולים לירות ביהודים (על אוניית אלטלנה)?! שלטון מפא"י היה שלוח רסן בעניינים אלו, ומושג האחווה היהודית היה זר לו.

      מחק
    4. ... ובטרם מסר שמעון פ' הנ"ל את העוללים החטופים לגבירים אמריקאים הוא טבל אותם באקונומיקה למען לא יוכר לעולם מוצאם, היכה באצבע צרידה תחת אפם מעל שפתותיהם, למען ישכחו את כל מוצאיהם, ואז העמיס אותם על ספינה מפוארת של צים שהפליגה אל התיכון של משולש ברמודה, ומאז נעלמו עקבותיהם לעולם ועד. וככה כל תינוק יודע מה קרה להם, אך אין מבוגר אחד בעולם שנתגלה כאחד "החטופים" באמת (לפי ממצאי DNA, לא לפי סיפורים ו"הוא נורא דומה לסבא רבא שלי"). ותרעש הארץ ארבעים שנה, ותקם עיריית חדרה ותקבע שלט להנצחת עלילת הדם.

      מחק
    5. הכול נכון, רק למה היה מחיר אחיד של $5,000 לתינוק? האם ילדה בת 4 שווה בדיוק כמו תינוק בן חצי שנה שדורש השקעה בחיתולים, ניקיון, להוציא אותו לטיולים? והאם תינוק לבנבן יותר לא עולה יותר מילדה שחומה מאד?
      מתמיה. כי כידוע פרסקי ההוא וחבר סוחרי העבדים האלו של מפא"י ודאי ידעו גם הלכות מקח וממכר! מוזר.

      מחק
    6. לתינוק שיודע בוודאות-כביכול שילדי תימן אכן נחטפו אומר רק זאת: אם מהימנותץ בענין זה היא כמהימנותך בענין "אלטלנה" - אינך אלא בדאי שכן אנשי האצ"ל שהיו על סיפו ן"אלטלנה" הספיקו להרוג שלושה חיילי צה"ל לפני שהם טופלו כראוי למי שניסה לתקוע סכין בגבה של המדינה שזה עתה נולדה ואשר נלחמה אז על חייה שכן דבר היה בעיצומה של מלחמת העצמאות.
      מי היה מאמין שמי שקוראים לעצמם "המחנה הלאומי" יבצעו מעשה בגידה אנטי-לאומי שכזה?

      מחק
    7. חבל שלא נמצא ילד תימני (היום הם גבר או אשה) שיכול/ה לספר את סיפור החטיפה. היום בעידן הדי. אן. אי. - אין בעיה להוכיח. שמעתי מכמה מקורות שבבנקי הזרע- הזרע הפחות מבוקש הינו תימני. איך שהאופנה משתנה....

      מחק
    8. למגיב גרי - "חשבו שעולי תימן אנאלפבתים" - לא! אתה מניח שהם אנאלפבתים. אתה המשמיץ! כי איך תסביר שאלפי החטופים, שהיום הם בגילאי 70, לא יודעים, לא שומעים לא קוראים על הטענה ולא מבררים 'למה עורי כהה' או 'אולי גם אני אחד מהם?'. עובדה אחת ברורה: איש מהם לא נמצא. אז או שהם מנותקים, כדבריך, או שאין כאלה. וכל השאר - שקרים והשמצות.
      הגיע זמן שמישהו יביע תודה והערכה לעובדי המעברות שהתנדבו ובילו שעות ולילות בטיפול בעולים. במקום לבוא בטענות, מוטב שתביעו תודה להנהגה של אז שהחליטה לקלוט את כולם ולא להעדיף את הבריאים והחזקים, שמימנה מטוסים ואניות כדי להביא את פזורי ישראל ללא חשבון, שנחלצה להקים מעברות (מי טרח על ההקמה והביצוע!!) , שסיפקה מזון בתנאים לא תנאים, שהכניסה את כל היישוב לצנע כדי שתהיה 'חלוקה' צודקת.
      כמה מתו ברעב? כמה חלו במגפות? אפילו היום בתנאי פליטים יש מגפות, ואל תספר על הגזזת.
      מי שקלט את העולים היו אלו שעלו קודם, ללא מימון ותמיכה, וחיפשו היכן לישון כי לא היתה אז מדינה שתדאג להם. הם חלמו מדינה, לחמו לעצמאות, ונחלצו לעזרת המעברות והמרפאות. תודה כבר אמרתם?

      מחק
    9. גרי אומר תודה רק לטיטולים חינם בגמח של בני ברק

      מחק
    10. רק תיקון קטן (וחשוב): 'פרשת ילדי תימן' לא אירעה במעברות, אלא במחנות המעבר (וחלק - לטענת "החטופים" - כבר במחנה חאשד/גאולה בעדן). יש הבדל בין מחנות המעבר למעברות, מבחינה היסטורית ומבחינת התקופה.

      מחק
    11. בני בית הלחמייום ראשון, 11 יוני, 2023

      ההזיות המטורפות של עוזי משולם הפכו לקונסנסוס. שאלה: מדוע רצו האשכנזים הגזענים לגדל דוקא ילדים כהי עור?
      שאלה: איך זה שלאחר יותר מ70 שנה של סיפורים, לא נמצא אפילו ילד אחד חטוף? למרות כל בדיקות הDNA?

      מחק
    12. לתוך רשימת המגיבים התגנב עוד 'ידען מופלג' שיודע לספר לנו שנהרגו שלושה חיילי צה"ל על ידי אנשי אלטלנה לפני שהחלו לירות עליהם. למדנו שיש שלוש גרסאות. שתיים מהן מוכרות ואחת חדשה באדיבותו של המגיב הידוע 'אנונימי'. אנשי אלטלנה וחלק מהנוכחים על החוף טענו שאנשי צה"ל (בהקשר הזה אנשי הגנה מוכרים) פתחו באש ראשונים. יצחק רבין טען שאיננו יודע מי התחיל ראשון. כך גם גרס עיתון הארץ הידוע באהדתו לימין... היום נוסף ידען חדש, הטוען בוודאות שירי ההגנה - צה"ל החל רק לאחר שנהרגו שלושה חיילים... מה שעובר על קוראי הבלוג המקסים הזה כשמגיעים לפוליטיקה לא פחות ממדהים...

      מחק
    13. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק
  8. אני חושב שגם בתעתיק הערבי של רחוב לואי מרשל קשה להבין העם זהו מרשל או ע׳רשל.

    השבמחק
  9. המיקום של רחוב "ילדי תימן החטופים" אינו מקרי. במקום שכנב שכונת נחליאל, שכונה שהוקמה ע"י עולי תימן ב-1912 ועל שמה קיים גם רחוב הכרם התימנים בת"א. בעבר הייתה גם לשכונה קבוצת כדורגל בליגה הארצית, "הפועל נחליאל".

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לך טעות: רחוב ילדי תימן החטופים" הוחלף לפני שנים אחדות בלבד; קודם היה שמו רחוב הרכבת. רחוב זה נמצא במערב העיר. לעומת זאת שכונת נחליאל נמצאת באזור הצפון־מזרחי שלה!

      מחק
    2. בדקתי את עצמי שנית: בגוגל מפות ובוויז אין רחוב ילדי תימן. הרחוב הצמוד לתחנת הרכבת הנראית בתמונה מופיע כרחוב הרכבת. לגבי מיקום שכונת נחליאל, הצדק איתך. השכונה צמודה לשכונת בילו, צפונית מזרחית לתחנת הרכבת.

      מחק
    3. מדוע נחטפו -רק- תינוקות תימנים? מה רע בתינוקות מרוקאים, עירקים, רומנים, יגוסלווים, צ'כים? אולי משום שהם היו נבערים מדעת? אולי משום שכלל לא נחטפו? לאחרונה אני שומע על "שואת יהודי תימן". בקרוב : הרחוב..

      מחק
  10. יש רק בעייה אחת: גם ב-Google Maps וגם בוויז, אין רחוב כזה. אם התמונה אמיתית, הרי שהשלט הוא יוזמה פרטית של ילד חטוף או אחר....

    השבמחק
  11. לגבי הנציב העליון הרברט סמואל: שמו המלא העברי: אליעזר בן פנחס סמואל. לכן עברות השם במקרה זה הוא לא רק אווילי למהדרין אלא לחלוטין חילול השם... (literally).

    השבמחק
    תשובות
    1. רעיון לעורך הבלוג: אולי להחליף את שם המדור סיפורי רחובות בביטוי: "חילול השם".

      מחק
    2. בשכונת מונטפיורי ישנו רחוב בשם הנציב. אינני זוכר אם הוא נקרא ע"ש הנציב העליון או ע"ש הנצי"ב מוולוז'ין. מישהו?

      מחק
    3. תכנסו אל: https://www.tel-aviv.gov.il/Visitors/KnowTelAviv/Pages/streets.aspx
      יש שם את מדריך הרחובות בתל אביב (ענין מרתק מאד בפני עצמו). רחוב הנצי"ב הוא כמובן ע"ש הנצי"ב מוולוז'ין נפתלי צבי יהודה ברלין. אגב כמות הרחובות שנקראו ע"ש רבנים ונביאים בתל אביב, החל מהקמתה, לא פחות ממדהימה.

      מחק
  12. אם תכנס ל"מפות" תראה שעל השלט כתוב "הנצי"ב", בר'ת. משמע הרב נפתלי צבי יהודה ברלין.

    השבמחק
  13. אולי אני טועה, אבל לפי 'היישוב היהודי ביפו: מקהילה ספרדית למרכז ציוני' פרק רביעי (מתוך אתר כותר, אתר מט"ח), חברה חדשה היתה התאגדות שרכשה קרקעות בראשית תל אביב, בעיקר באיזור אלנבי, מסילת הרכבת ומרכז בעלי המלאכה של אז, שותפו בה בין השאר משפחות שלוש ושיינקין

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, הייתה חברה כזו ששמה המלא היה "חברה חדשה לקניית ומכירת קרקעות" שמנחם שינקין היה ממייסדיה (ויש מאמר של הגיאוגרף פרופ' יוסי כץ על החברה הזו, שבו הוא נתן לחברה ראשי תיבות חחלקומ"ק לשם הקיצור...). השאלה היא האם הרחוב הנ"ל קרוי על שם אותה חברה או בהתאם להסבר שמופיע על גבי השלט.

      מחק
    2. מה אתה אומר? למה שימציאו 'חברה חדשה', סתם, ועוד בתל אביב..

      מחק
    3. לפי הספר הנ"ל אגב ארבעה משתתפים עיקריים היו אחראיים על התפתחותה של תל אביב, זאת אומרת על ההתיישבות היהודית מחוץ ליפו שעתידה להפוך לעיר עברית נפרדת, וזאת מעבר לגל השכונות של נווה צדק, כרם התימנים וחברותיהן
      ואלה שמותיהן של החברות המשתתפות -
      'אחוזת בית'
      'נחלת בנימין'
      'חברה חדשה'
      וחברת 'מרכז בעלי המלאכה' ..

      מחק
    4. לתל אביב יש ספר רחובות רשמי "השם ניתן בזיקה לרעיונות באלטנוילנד של הרצל, זה גם שם שכונה בתל אביב שלישית לאחוזת בית"

      מחק
  14. מקריאת שלטי שמות הרחובות בארץ בתעתיקם הלטיני אני מתרשם מפעם לפעם מחדש שהתנאי הראשי להתקבל לעבודה כמנסח שלטים הוא היות נושא המשרה בור ועם הארץ או עצלן שלא טורח להכנס לאינטרנט ולמצוא כיצד כותבים את השם של נשוא השלט (אדם, מקום, אירוע וכד') בלשונו.
    גם שמיעת שמות רחובות בוייז ע"י קריין או קריינית סינתטיים שהופכים טקסט לקול היא בידורית למדי.

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה היא שהדברים נעשים ברשויות מקומיות ללא מנגנוני פיקוח, איכות ואחריות כנדרש מרשות ציבורית המשתמשת בכסף ציבורי להנצחה ציבורית. חרפה.

      מחק
    2. מסכים עמך בכל מילה. אני נתקל בכך פעמים רבות, בעיקר בעירי חדרה: טעויות מזעזעות, לא רק בתעתיק, אלא גם בעובדות; ונראה שאין מי שיעשה ביקורת על כך, אין מי שיטיל ספק בכתוב, הכול נעשה בחוסר מקצועיות ובבורות מושלמת! חלק מאותן התופעות פורסמו ב"עונג שבת" על ידי.

      מחק
  15. אין רחוב בשם כזה ליד רכבת חדרה מערב. אין רחוב בשם הזה בשום מקום בארץ. התמונה - ״פייק״ מוחלט וכל התגובות האמוציונאליות כאן - מיותרות

    השבמחק
    תשובות
    1. התמונה איננה פייק או תעלול פוטושופ, והיא צולמה בידי אדם אמין לגמרי. ייתכן שהשלט המקורי הוחלף בידי פעילי 'המחאה התימנית' כחלק ממאבקם להכרה בטענותיהם.

      מחק
    2. האם ייתכן שפסיקתו הפסקנית, החדמשמעית והנחרצת של המרא דאתרא ספי בן יוסף שוחט המיתוסים ומנפץ הפרות הקדושות - המתבררת כשגויה - יכולה ללמד אותנו גם על איכות הפסקנות הנחרצת שלו בענייני מיתוסים שעסק בהם בעבר וריסק אותם לרסיסים בפסקנותו הנודעת (והמשעשעת, יש לומר)?
      https://www.facebook.com/hadera.muni/photos/a.1444740822459213/2181451118788176/?type=3

      מחק
    3. הוא במובן מסוים צדק כי השם הזה הוא רשמי/חצי רשמי ובכל מקרה מעורר מחלוקת

      מחק
    4. באיזה מובן הוא צודק? התמונה איננה 'פייק מוחלט', אלא זה רחוב שעיריית חדרה קראה את שמו והציבה את השלט בו. האם זה אושר במשרד הפנים? זה לא קשור כבר לדיון. וודאי שזה מעורר מחלוקת - בגלל זה הועלה האייטם בבלוג!

      מחק
    5. בכל המובנים האלה הינו צודק

      מחק
  16. חבר'ה פשוט לפתוח אינטרנט (אני מתפלא על ספי בן יוסף שגילה נתיבים רבים אך לא את נתיבי המרשתת - https://www.hadera.muni.il/he-il/%D7%90%D7%AA%D7%A8-%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%A8/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA/%D7%90%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA/2018/102018/%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%91-%D7%97%D7%93%D7%A9-%D7%91%D7%97%D7%93%D7%A8%D7%94-%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99-%D7%AA%D7%99%D7%9E%D7%9F-%D7%94%D7%97%D7%98%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D/

    השבמחק
  17. https://www.facebook.com/hadera.muni/photos/a.1444740822459213/2181451118788176/?type=3

    השבמחק
  18. ואם לא נפתח - יש דיווחים ברורים כולל באתר העירייה על החלטתה של עיריית חדרה לקרוא לחלק מרחוב הרכבת על שם ילדי תימן החטופים. שמועות עקשניות על כך רצות בעדה התימנית עוד מאז, האם מדובר בקונספירציה או בארוע חריג על רקע העלייה הגדולה והבלגן במעברות וכו' זו שאלה..

    השבמחק
    תשובות
    1. שבע שנים חלפו מאז ההחלטה על שינוי השם ואיש לא עדכן את גוגל או את רכבת ישראל! צריך לבדוק האם עיריית חדרה קיבלה אישור של משרד הפנים, אחרת מדובר בשם לא רשמי.

      מחק
    2. התקשרתי לעיריית חדרה ושם נמסר שהשם טרם אושר על ידי משרד הפנים. כששאלתי למה נאמר לי שלא יודעים. הבטיחו לטפל בנושא.

      מחק
  19. בקשר לקביעה בעניין ילדי תימן ש"על תוכן הפרוטוקולים הוטל חיסיון בהוראת ממשלה עד שנת 2071". הפרוטוקולים של העדויות, שניתנו בגלוי, היו גלויים לכולם. מדובר היה ב927 מתוך 850 העדויות. הם גם צולמו על ידי העמותה של עוזי משולם בוידאו.
    המסמכים שנלוו לכל תיק של חקירת הילד הנעלם, היו גלויים לכל משפחה מרגע שהוועדה סיימה את עבודתה ב-2001. חלק ניכר מהחומר כלל עדויות של מאומצים שביקשו לשמור על צנעת הפרט שלהם. על פי חוקי הארכיונים - חומר שחוסה תחת צנעת הפרט גנוז ל-70 שנה. לכן, בגלל שעבודת הוועדה התסיימה ב-2001, החיסיון היה עד 2071. מכיוון שאף אחד לא ממש התעניין ולא היה תקציב לממן ולעבור על כלל החומר, הוחלט בעצם לגנוז את כל התיקים של וועדת החקירה.
    בעקבות לחץ ציבורי נמצא פיתרון לבעיה זו. הממשלה הקצתה תקציב. עובדים של ארכיו המדינה, משרד המשפטים והתנועה לחופש המידע גוייסו כדי לעבור על החומר ובצמבר 2016 הועלה כל החומר באתר ייחודי של ארכיון המדינה. הפרטים שיש בהם כדי לחשוף את צנעת הפרט הושחרו (כפי שזה קורה בתיקים רבים אחרים). כך שהקביעה שהחומר חסוי עד 2071 נכונה עד 2016. כיום היא לא נכונה. אין בנמצא תיקים שמישהו יודע על קיומם ומקומם, והם מוסתרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. 927 מתוך 850 עדויות?

      מחק
    2. טעות הקלדה. 827 מתוך 850 עדויות

      מחק
    3. לאבי פיקאר. האינפורמציה שאתה מוסר כאילו "אין בנמצא תיקים שמישהו יודע על קיומם ומקומם, והם מוסתרים" . מטעה ולא נכונה. תיקי משרד הסעד אותם מכנה הוועדה בדו"ח שלה "ארכיון משרד הסעד" שהם החשובים ביתר לא הופקדו בארכיון המדינה. לסוכנות יש ארכיון שאיננו פתוח לציבור. , משרד הבריאות מצדו מעכב כבר שנים סריקה של תיקי ארכיון המדינה שביקשתי לסרוק, למרות שאני מזכיר את בקשותימדי כמה חודשים. אנחנו גם יודעים שיש תיקים חסויים ארכיון צה"ל והמדינה, וגם לסוכנות יש ארכיון שאיננו פתוח לציבור. את התגובה הזו כתב דניאל דה מלאך

      מחק
  20. טענות על חטיפת/העלמות ילדים יש גם לעדות אחרות.
    אני מכיר שני סיפורים כאלו . יתכן שהמחשבה הזאת נולדה
    אחרי שהמשפחות שמעו על העלמות ילדי תימן.
    המקרה המענין שאני מכיר הוא של משפחה סלוניקאית שבנה נפטר בבית חולים
    לפני שנת 1930 . ההורים לא ידעו היכן הוא קבור.ולדבריהם הוא לא היה חולני.
    את הפרטים שמעתי מהאח שהוא כיום בן 86.
    בדקתי את השם ב"חברא קדישא" של ת"א - השם המדויק נמצא במחשב -
    אך מקום הקבורה לא ידוע.

    השבמחק
  21. עצוב מאוד שיש כאן תגובות מלגלגות על הסיפור של חטיפת ילדי תימן. כמובן אין לי עדות ממקור ראשון כי נולדתי אחרי שהדברים קרו - או לא קרו לטענת כמה מהמגיבים - אבל באמת, מלגלגים לא יקרים, עם כמה הורים תימנים דיברתם? מניין לכם הביטחון שהדברים לא קרו? האם חקרתם? חיפשתם באמת ושוחחתם עם תימנים מבוגרים? אני דיברתי עם כמה וכמה, וניכרו דברי אמת מפורטים ומזעזעים. למשל, אחד המעידים על חטיפת שני אחיו הוא סגן ראש העיר עפולה בה אני מתגוררת. שמו שלמה מליחי. אתם מוזמנים להתקשר אליו ולשאול אותו. ישנם ספרים שנכתבו בנושא, והמדינה הודתה בחטיפה. אגב לא רק ילדים תימנים נחטפו אלא גם ילדים מעדות אחרות, חלק במעברות וחלק במקומות אחרים - מעדויות שבדקתי ושמעתי בעצמי. בדקו בבקשה את העדויות והאזינו גם לדבריו של ח"כ אמיר אוחנה המסביר מה עשו בילדים הללו - https://www.youtube.com/watch?v=9QQXZkXR4lw לומר תודה על הקמת המדינה - אכן, יש לומר תודה לכל מי שעושה טוב וטורח למען אחרים. זה לא מפחית או מקזז את הזוועה של חטיפת ילדים מכל סיבה שהיא, ובמקרה דנן מדובר בבצע כסף.

    השבמחק
    תשובות
    1. מגיב (תימני)ממקודםיום שלישי, 13 יוני, 2023

      לא השתכנעתי מהטיעונים שלך.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.