יום שישי, 2 ביוני 2023

האות האחרונה: הכנסת ספר תורה בבני ברק

כתב וצילם דנצ'וּ ארנון

סמוך לחג השבועות  שהוא כידוע גם חג מתן תורה  נוהגים להכניס ספרי תורה חדשים לבתי הכנסת בחגיגות גדולות. יום לפני ערב שבועות השתא (ד' בסיון תשפ"ג / 24 במאי 2023) ביקרתי בדירה צנועה בקומה חמישית של בית משותף בבני ברק. יוסף יהושע זאפיר הוא גביר ידוע, חסיד ויז'ניץ עשיר, שהזמין ספר תורה קטן כדי שיוכל לקחתו לנסיעות העסקים שלו.

הדירה הייתה מלאה מפה לפה. תזמורת קטנה החרישה אוזניים בניגונים חסידיים. היה שולחן ארוך עם כיבוד קל, אבל מרכז העניין היה השולחן עליו הוזמנו הנוכחים 'לכתוב את האותיות האחרונות בספר התורה'.

בין שמונה חודשים ועד שנה תמימה לוקח לסופר סת"ם לכתוב ספר תורה אחד, ומחירו יכול להגיע עד 100,000 דולר. בגלל קדושת ספר התורה, אסור שתהיינה בו שגיאות או קלקולים. ולכן הסופר משגיח בקפדנות ומדריך את הכותב לבל יקלקל חלילה. 


לאחר שהסתיימה כתיבת האות, הכותב תורם סכום כסף לקערת זכוכית העומדת לידו  דולרים או שקלים, הכול הולך.


ובינתיים הילדים מתבוננים בהשתאות במתרחש.
 

בעל הבית נוהג להתפלל בבית המדרש של חסידי גּוֹרְליץ-צאנז הסמוך לביתו, אבל בעצם הוא חסיד ויז'ניץ. ואכן, האורח האחרון שהגיע, וגם התכבד בכתיבת האות האחרונה של התורה, היה האדמו"ר הנוכחי של ויז'ניץ, רבי ישראל הגר. בביתו ובחצרו של הרבי אסור לצלמו, ולכן בואו לכאן היא הזדמנות צילום נדירה. כניסתו לווותה בהתרגשות גדולה ובדוחק רב. אחרי שסיים את כתיבת האות – כבוד עצום לבעל הבית – האדמו"ר הוזמן לשבת בראש שולחן הכיבוד וכל הנאספים נדחקו סביבו.

אחרי שהלבישו על ספר התורה את ה'מעיל' הקטן שהותאם למידותיו, נטל אותו בעל הבית ביד ימינו, וביד שמאלו החזיק את ידו של האדמו"ר, ויחד עם כל האורחים ירדו למטה אל החופה שחיכתה להם.

כעת התחיל החלק השני של הטקס: התהלוכה מבית התורם אל בית המדרש. ספר התורה 'הטרי' נישא תחת חופה מיוחדת שכתר בראשה וגלגלים למוטות שנושאים אותה. בצעדים הראשונים ליווה האדמו"ר את הספר, ולאורך הדרך התחלפו ביניהם נושאי ספר התורה. 

מן הצד התבוננו הנשים במתחם המיוחד להן.

בראש התהלוכה צעדו בשתי שורות עשרות ילדים נלהבים. הם אחזו ביד אחת בחבל וביד השנייה אחזו מקצתם באבוקה אלקטרונית צבעונית מתוצרת סין.

איזו אכזבה! פעם היו הילדים נושאים אבוקות אש אמיתיות וזה היה מחזה נפלא (ראו בצילום הבא שצילמתי בשנת 2016). המשטרה ביטלה את מנהג האבוקות מסיבות בטיחות. 

אחרי הילדים נסעה מכונית מיוחדת, עם אורות צבעוניים מתחלפים ורמקולים שהשמיעו מוזיקה חסידית מחרישת אוזניים. זו התחרתה במוזיקה החיה שנשמעת מעל במה המוצבת באמצע הדרך. אחרי המכונית רקדו בחורים ואחריהם נגררה החופה שבעקבותיה צעד קהל רב שבו התערבו גם נשות השכונה. 

בסוף הגיעה התהלוכה אל בית המדרש. כמה בחורים נטלו את ששת ספרי התורה שבארון הקודש ויצאו לקבל את פני הספר החדש. כך נכנסו כולם בשירה ובריקודים ושעה ארוכה סבבו את הבימה. 

קיוויתי שבבית המדרש תהיה לאוזניי מעט מנוחה. טעיתי. מקהלה של חמישה גברים, קלידים ורמקולים בגודל של מקרר, גרמו לי חרשוּת זמנית...

תורם ספר התורה נכנס לבית המדרש של חסידות גארליץ-צאנז כשהוא אוחז בידו של האדמו"ר מגארליץ (אמרו: גּוֹרְליץ) שלחצרו שייך בית המדרש. הרבי – חבוש שטריימל חגיגי לראשו – רקד עם ספר התורה החדש בדבקות עצומה.

רבים מהנוכחים עשו 'הקפות' סביב לבימה כמו בשמחת תורה. 

לסיום קרא האדמו"ר מעל הבמה את פרק כ"ד בתהלים ('לדוד מזמור'), כנהוג לפני הכנסת ספר תורה חדש, ותורם הספר התכבד בהכנסתו של ספר התורה לארון הקודש.


רק בסוף הטקס שמתי לב כי לאורך כל הדרך הייתה לי 'מתחרה' צעירה...

______________________________________

תודה מיוחדת לר' ישראל איצקוביץ

דנצ'וּ ארנון הוא צלם אתנוגרפי roshyarok@barak.net.il

23 תגובות:

  1. דנצ'ו, כמו ד'נצו, יודע להעביר את האווירה כאילו גם אנחנו היינו שם.

    השבמחק
  2. הערותיו הענייניות של דאנצ'ו, המלוות את כל הסיפור המצולם, עושות שירות נהדר לקירוב האירוע ללב כל קורא ומעיין בהומור הטוב העוטף אותן, ובמידע המפורט המביא אותנו ללב זירת ההתרחשות.

    השבמחק
  3. תיאור חינני.

    השבמחק
  4. נילי בן ארי, טירת צבייום שישי, 02 יוני, 2023

    תודה לדוד אסף ולדנצ'ו ארנון על כתבה מצולמת נפלאה שליוותה את הכנסת ספר התורה בבני ברק.
    אנחנו בטירת צבי נכניס אי"ה הקיץ ספר תורה קהילתי לבית הכנסת, ועסוקים עתה בפרטי הטקס. נפלה לידינו מציאה של ממש.

    השבמחק
  5. יש לציין כי גם גניזת ספרי התורה שבלו לוותה בתהלוכה מפוארת וחגיגות שמחה כפי שתיאר פנחס גרייבסקי: היום ההוא שחל פעם בשבע שנים חג הוא לישראל בירושלים. ביום מועד יסגרו בו את רוב החנויות ובתי העבודה, והעיר עליזה ושמחה... ואחרי אשר מוכרים את הפתיחה של הארון אשר בו הושמו ספרי התורה שבלו ואת הספרים הנתונים כדי כרס מועטפים במעטפות יקרות ומפוארות, בכסף, בציצים ופרחים, תחת חופת משי, מתחילה התהלוכה. שרי עיר וסריסי החכם באשי סולים להם המסילה בין ההמון הרב. לצדי החופה הולכים שני אנשים נושאי נרות שעווה גדולים כקומת איש ועליהם כתוב "כי נר מצווה ותורה אור". אחריהם נוהרים אנשים למאות, נושאי שקי "השמות", תלמידי הת"ת עם מוריהם ונרות שעווה בידיהם הולכים ומזמרים שירי קודש. יוצאים דרך שער ציון, עוברים ברינה את עמק יהושפט אל המערה הגדולה אשר בקצה שדה הקברות העתיק "סמבוסקי" ושם יגנזום עד דור אחרון.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם היום עושים עסק מגניזת ספרים... ראי כתבה מהשבוע!
      https://thekotel.org/he/133487/

      מחק
  6. תודה על הכתבה אבל מה היה כאן חוץ מתיאור של הכנסת ספר תורה? ועוד עם אניצי לעג פה ושם ("שקלים, דולרים, הכל הולך", "בעקבותיה צעד קהל רב שבו התערבו גם נשות השכונה", האם זה נאמר כדי להסביר לנו שנשים בכל זאת, למרות כל המאמצים לשמור על צניעות והפרדה, מתערבות בקהל הגברי?). בשביל מה?

    השבמחק
    תשובות
    1. תבין אדוני, רוב התגובות כאן מידי שבוע הן "ברוח המפקד שמו"ל את הבלוג.

      כמו כל "שנה ופירש" קלאסי חיבוטי הנפש המכרסמים בהם כל העת באים לידי ביטוי בסרקזם ובליגלוג משכילי לכל דבר שבקדושה בעולם אותו "עזבו" בכדי להצדיק את המקום שבו הם נמצאים כיום. ומה לעשות גם כותב הבלוג הזה תמיד נתפס ויתפס לזוטי זוטות ו"ינפח" אותם בכדי ללעוג ולהכפיש "בצורה מכובדת" כביכול.

      תראה במה הוא מתעסק בכל שבוע...

      עיקר הנאתי הצרופה בכל שבוע מהבלוג כאן היא לראות מבין השיטין את הדבר הזה שלא עוזב את כל מי ששנה ופירש המתייסר ולא מוצא מנוח לנפשו אלא בפריקת הזילזול והיתפסות לקטנות שאולי "מנחמים" אות במעט.

      מחק
    2. אתה טרול פתטי וכפוי טובה שמתיימר להבין בעמקי נפשי. מי אתה, מה שִׁמך ומי שָׂמְךָ? האמת היא כנראה שאתה עצמך נמשך לדברים שעליהם אתה מוחה והם נמצאים רק בדמיונך החולני.

      מחק
    3. דוד;אנשים שכותבים תחת שם אלמוני רוצים לספר לך איך לחיות ואיך לחשוב,איך לכתוב ואיך לפרסם.אנחנו אנשים מבוגרים וכל אחד כולל אותי יודעים מצויין מה טוב בשבילנו ואינם חיבים בחותמת על מה שהם עושים. מה שאיני מבין מדוע הוא בכלל נכנס לאתר שלך,יש מספיק אתרים שיספקו את רצון ה״אלמוני״ בארץ ויש גם בחו״ל מספיק אתרים טובים בשבילו,
      מלבד זאת התמונות והספור על הכנסת ספר התורה הם מעולים ,כל הכבוד לצלם ולכותב .
      אני נהניתי מזה

      מחק
    4. משום מה במכתבי בתגובה לדוד אסף נכתב שמי כאלמוני וזו טעות מחשב.יש לי שם ואיני אלמוני כמו ה״אלמוני״ במכתביו

      מחק
  7. רק אנשים עם מצפון מעיק יכולים לראות בהערות האלה "אניצי לעג".

    השבמחק
  8. אבישי ליוביץיום שישי, 02 יוני, 2023

    אַל נָא, אַחַי, תָּרֵעוּ.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך אבישי. השׂכלת, מיתנת, יִישרת [שושי סרברו]

      מחק
  9. תודה על התיאור האתנוגרפי המפרוט שנותן גישה לאווירה ולרגשות שמלוות את הטקס היוצא מן הכלל הזה.
    נשאר רק הרגשה מעיקה של בוז לנשים שמפחית בעיני את השאיפה האוניברסלית הקשורה לדעתי לתורה

    השבמחק
    תשובות
    1. מעט רעש רקע פרוגרסיבי מחוייב המציאות.

      מחק
  10. הוא כתב שהילדים נשאו אבוקות אלקטרוניות תוצרת סין - לקיים מה שנאמר משה קיבל תורה מסיני...

    השבמחק
    תשובות
    1. משה קיבל תורה מסיני, והוא כנראה לא אהב אותה, אז הוא מסר אותה ליהושע.

      מחק
  11. אני אוהבת תנ"ך, אבל לא הצלחתי להתרגש מהאירוע

    השבמחק
    תשובות
    1. כן.די מגעיל כל הגישפט הזה.מדכא

      מחק
  12. ברצוני להתייחס לשתי נקודות שעלו בכתבה המצולמת ובתגובות הקוראים:

    1. הדיון לגבי הלעג או אי הלעג בכתבה
    2. שמחת הכנסת ספר התורה

    כל בני האדם לדורותיהם ניסו ומנסים לפענח את הקיום שלנו (היידגר: אנחנו יש שמתעניין בישותו). ישנן שיטות רבות. הרווחת ביותר היא למקסם הנאה ולהפחית סבל (יהיו שיגידו שזו מטרתם של כל הפרות הכלבים ואף הרמשים). מי שמחפש משהו מעבר פונה לדתות שונות. דתות שבמרכזן אלוהים, ודתות חילוניות שבמרכזן האדם או כחות הטבע (פנאתאיזם של שפינוזה).
    הדתות החילוניות כוללות את המדע (דת המדע כפי שניתן להבין מתומאס קון הפילוסוף של המדע המדבר על אדמו"רי מדע, ספרי קודש, כמובן תוך התהדרות בכך שהמדע מוכן לבדוק עצמו ולהשתנות, אלא שבפועל, זה לא ממש כך. למשל, הדרישה לאישוש מדעי גובלת הרבה פעמים באי נכונות לשנות את מה שהיה, וקון מביא הרבה דוגמאות לקיבעון מדעי), דת הקומוניזם , דת הליברליזם, דת שינוי האקלים, הומו-דאוס של יובל נח הררי ועוד.
    את הדתות שבמרכזן אלוהים, מחלק הפילולוג וחוקר הדתות, זהנר, לשני ענפים עיקריים: הדתות שיצאו מהיהדות והדתות שיצאו מהודו. ההבדל העקרוני ביניהם שבעוד שבדתות ההודיות המגמה בגדול היא לצאת והתנתק מהעולם על מנת להגיע לאלוהים, להארה, בדת היהודית המגמה להביא את האלוהים אל העולם. ביהדות מציאת האור הגנוז ותיקון הכלים השבורים, בנצרות האל נהיה בשר ודם (ישו בפי היהודים, ישוע בפי הנוצרים), באיסלאם הנביא מוחמד שכמו אל אינו יכול לטעות.
    הצד השווה של כל הדתות החילוניות והאלוהיות, שאף אחד אינו יודע מה האמת. ומצד שני, כל דת חילונית או אלוהית, בטוחה שהיא היא האמת.

    מגוחך בעיני, ללעוג למנהג של דת אחרת. ברור שהלועג מחזיק בדת שונה, ומתוך תשתית אמונתו, האמונה האחרת והמנהגים הנגזרים ממנה, נראים לא מגוחכים. מנהג קדושת האות העברית שהושמה בגניזה של היהודים, מנהג ההלקאה העצמית של המוסלמים השיעים, מנהג אכילת הבשר והדם של הנוצרים, מנהג שמחת בית אלפרד נובל של דת המדע, מנהג מיחזור הפלסטיקים וקידוש הקשים הרב פעמיים של דת שינוי האקלים. וכו'.

    בתוך המסגרת של הדת היהודית, השמחה הרבה וההשקעה הכספית הגדולה, של הבאת האלוהים אל תוך העולם באמצעות ספר התורה, מרתקת ומרגשת בעיני. אולי תמונה שווה אלף מילים, אבל נוכחות בחוויה עצמה שווה אלף תמונות. יותר ממקצת החוויה הצלחת להעביר בתמונותיך.

    השבמחק
  13. יופי של תמונות. הצלחתם להעביר את ההתרגשות, המעורבות. השמחה של היום הזה למי שבתוך החוויה. אהבתי את האהבה לחומר הכתוב על אף שהיום הכל עבר לויזואלי ומצולם-כאן נשארים נאמנים לכתב. יש בזה הרבה יופי. תמונות נהדרות.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.