יום רביעי, 5 בדצמבר 2018

העגלה המלאה: עשרת הדיברות לנשים איכותיות בלבד


אתמול נערכו בכל רחבי הארץ הפגנות מחאה על אלימות כלפי נשים, תופעה שהיא חוצה דתות, מגזרים ומעמדות. יש עוד הרבה מה לעשות, בעיקר בתחום החינוך והמוּדעוּת לכך שנשים וגופן אינם רכושו של אף אחד, ושאסור שיהיו כאלה שידעו טוב מהן מה מותר להן ומה נכון עבורן.

החוברת המקוממת שאציג כאן אינה קשורה כלל לנושא האלימות, חס וחלילה, אלא להדרת נשים במסווה של דאגה לכבודן.

ד"ר ניתאי שנאן, איש הספרייה הלאומית, שלח לי חוברת ביזארית בת 24 עמודים, שהגיעה לשולחנו לא מכבר, ושמה בישראל עשרת הדברות: עשרה דברים שאשה צנועה אינה עושה. מופרך ולא יאומן ככל שזה יישמע, החוברת הזו מיועדת 'לנשים איכותיות בלבד'...

כותב החוברת נותר באנונימיותו, וכל מה שכתוב עליו הוא שמדובר ב'תלמיד חכם חשוב', אשר כתב זאת, כביכול, למען בני משפחתו ומתוך דאגה כנה להחדיר ולהשריש בנפש האשה 'רגשות טהורות' (כך!), כדי שתוכל למלא את 'תפקידה עלי אדמות', לפחות כפי שהכותב מבין אותו.


הפרסום ראה אור מטעם 'נפשנו  ארגון ארצי להחדרת תודעת הצניעות', שמרכזו כנראה בירושלים. הארגון פועל ברוחו הקנאית של הרב שמואל הלוי וואזנר (2015-1913), מחשובי פוסקי ההלכה החרדיים-חסידיים בדור האחרון. 


יש לארגון 'נפשנו' פרסומים רבים נוספים, כולם עוסקים בהחדרת תודעת הצניעות (ולא סתם אני מדגיש את הפועל האלים שבחרו הסוטים האלה).

ל'נפשנו' יש גם אתר אינטרנט (ומודגש שם בלשונית 'אודות', ש'אתר זה נערך על ידי נשים בלבד', משום שפעילי הארגון הגברים 'אינם מחוברים לאינטרנט ומקפידים ביותר על שמירת קדושת העיניים', והמאמין יאמין...).

כפי שאפשר לראות מרשימת הספרים והחיבורים (רובם כנראה עלונים), מחיר רוב הפרסומים הוא בין חצי שקל לשני שקלים. רוצה לומר: לא באנו להרוויח כסף, רק להחדיר תודעה וערכים... 

מי רוצה לרכוש בחצי שקל את הספר 'את לא עגבניה'?

לא נייגע את קוראינו בדברי הקנאות שיש ב'עשרת הדיברות' – כשלעצמה כותרת יומרנית-חתרנית שאינה הולמת אנשים יראי שמים. כך למשל, נאסר על נשים לחכות לבעליהן בפתח בית הכנסת או להשתתף ב'תשליך', ועוד חומרות מסוג זה. למעוניינים הנה הרשימה הקצרה:


נסתפק בעמוד אחד בלבד: איסור הנהיגה לנשים.

וכל כך למה? כי האשה מטבעה נבראה להיות 'אשת בית' – לשם היא שייכת, ורק שם היא חשה ומרגישה את מקומה הטבעי. ברגע שיש לה רישיון נהיגה היא נהפכת ל'יצאנית' (ושלא יספרו לנו שהם לא יודעים מה פירוש המילה הזו!), מאבדת את 'התחושות הפנימיות', ואבוי היא מתחילה להרגיש 'די טוב' עם עצמה...

קשה לקרוא את דברי ההבל האלה ולחשוב שהדברים נכתבים כאן ועכשיו, ושיש מי שקורא וקונה את הסחורה הזו.


לפרוטוקול נציין שאפילו בערב הסעודית בוטל השנה האיסור שהוטל על נשים לנהוג...

הלוגו של תנועת 'נשים להגה' בערב הסעודית (ויקיפדיה)

בעלי התוספות

יש מי שטרח להפנות את תשומת לבי ותשומת לב הקוראים, שלא כל פוסקי ההלכה החרדים חושבים כך. נהפוך הוא.

הרב בנימין יהושע זילבר (2008-1916), מחשובי הפוסקים בדור האחרון, נשאל כבר בשנת 1985 על נהיגת נשים. וזה מה שהשיב בספרו אז נדברו (חלק יג, תשמ"ה, סימן פ, עמ' קמו-קמח). מעניין שגם השואל קושר את מעוררי החומרה לחוג שומעי לקחו של הרב וואזנר, שפירשו שלא כהוגן את דבריו:


31 תגובות:

  1. דוד, תוכל בבקשה להעלות גם את העמוד בחוברת האוסר על... פלאפון?
    תודה!

    השבמחק
  2. אני רוצה לציין שהספר שלי על מקורות היהודיות להכאת נשים: שתיקה קטלנית (SILENCE IS DEADLY, JUDAISM CONFRONTS WIFEBEATING) טרם תורגם לעברית. השנה אני "חוגגת" 20 שנה לפרסום של הספר ולדאבוני אין חדש תחת השמש, כפי שהחוברת שלך מעידה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכאת נשים [וגברים] היא איסור חמור ביהדות.

      מחק
  3. אני מכיר כמה נשים חרדיות ואיכותיות שמלגלגות ל פרסומים כאלו

    השבמחק
  4. הסיבה שה"ספר" נכתב בעילום שם, הוא כי ברוך השם רובו המוחלט של הציבור החרדי-דתי מתנער מהשטויות וההבלים הכתובים בו וכולל הפסקים המופקעים של הרב וואזנער ז"ל.
    החיים עצמם יעידו, וכל אחד שיסע בירושלים, בני ברק ובשאר הערים החרדיות יראה כי נשים נוהגות, מדברות בסלולרי בפרהסיה וכו'.
    אכן, ישנם קיצונים וקיצוניות הזויים שמעמדם הדתי נובע מרגשות ולא מהגיון וממילא מתדרדרים למקומות מסוכנים.
    חוץ מזה שרבות מן הנשים הקיצוניות המכוסות רעלות ושאר כיסויים אנטי תורניים עושות את זה ממגמה פמיניסטית!!!
    כן כן! אפשר לחקור ולראות.
    בקיצור, חוברת הזויה, ובתקווה שכותביה יעשו תשובה מאהבה

    השבמחק
  5. הנשים הקיצוניות המכוסות רעלות ושאר כיסויים אנטי תורניים עושות את זה ממגמה פמיניסטית!!! - יש לך טיעון פחות מופרך?

    השבמחק
    תשובות
    1. בודאי! למה לא להפגין כלפי כולי עלמא את גודל הצניעות??
      כל אשה צנועה זכאית וחיבת להתגאות בצניעותה, למען תראנה נשים נוספות ותלמדנה. ועוד כהנה וכהנה.ובא לציון גואל.

      מחק
  6. רק הערה קטנה. הרב וואזנר יליד וינה, והכיר את העולם. פסקיו לא נחשבים קיצוניים, ולפעמים היו מאד מעודכנים ביחס לנהוג. עם זה, אישית נהג בצדיקות, ועל רקע זה לא מעטים באו להחתים אותו על ספרים ולטעון שהם דואגים לדור. הרב וואזנר עצמו מעולם לא כתב ספר כזה ולא בסגנון.

    השבמחק
  7. וחוברת כזו לא נכנסת לבתים חרדיים רבים. הסגנון, הפרוט, כל אלו הופכים אותה לעלובה גם עבור מי שהכללים האלו מתאימים לו. ויש כאלו.

    השבמחק
  8. תמהתני על איזה שירות מדובר בסעיף ט?

    השבמחק
  9. איני מחוג תלמידי הרב וואזנר, אך לפי היכרותי הדלה הוא נחשב מתון (ייתכן שבתחום הצניעות הוא מחמיר).
    בשונה ממה שנכתב לעיל ע"י אליהו הציבור החרדי מכבד את הרב וואזנר, ובטח ובטח לא רואה את פסקיו מופקעים, ומתייחסים אליו כבר סמכא לעניין הלכה למעשה.
    החוברת עצמה אכן נראית מטופשת, גם מסגנון הכתיבה (ושגיאות הניסוח), וגם מצד התוכן, שקשה לי להסמיכו על אילן גדול כהרב וואזנר.
    לעניין המתנת נשים לקרוביהם בפתח עזרת הגברים, זו אכן הלכה, משום "והיה מחנך קדוש", כמו שלא מתאים באותה מידה שגבר ימתין לאשתו בפתח עזרת נשים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה בודאי יודע, ש"והיה מחניך קדוש" מתיחס לדבר אחר לגמרי. כמו שכתוב בפסוק הקודם. וניתן ללמוד זאת מהחתולים.
      ובכלל השימוש ב"לא מתאים"- עס פאסט נישט, משמש כשאין הסבר יותר טוב.

      מחק
  10. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה היה לפני שנפוץ אינטרנט מסונן, אינטרנט ללא סינון אכן לא מקובל, כיום לא מעטים מבני קהילת תלמידיו עובדים ונעזרים באינטרנט לאחר סינון.
      קשה לענות מה היה אומר כיום, אבל בנושאים אחרים, בזמנו נחשב לפרגמטי.

      מחק
  11. אולי כדאי לגלות לבנות ישראל החסודות שעבדו עליהן, ועדיין ממשיכים בכך. ‏
    לא כתוב כבוֹדה בת מלך פנימה, אלא – ‏כָּל-כְּבוּדָּה בַת-מֶלֶךְ פְּנִימָה (תהילים מ"ה י"ד). כלומר מדובר במטען שלה, בחפציה. ‏
    הכוונה היא למידת הצניעות (ועל כך אין חולק) ולא בהיסגרות בד' אמות. ‏

    השבמחק
    תשובות
    1. יישר כח. כָּל־כְּבוּדָּ֣ה בַת־מֶ֣לֶךְ פְּנִ֑ימָה מִֽמִּשְׁבְּצ֖וֹת זָהָ֣ב לְבוּשָֽׁהּ (תהלים פרק מה, יד). מהפסוק הקודם אנו רואים כי מדובר על בת מלך צור, לא נסיכה יהודית. הפסוק אומר כְּבוּדָּ֣ה בשורוק (כמו שכתבת) ולא כבודה בחולם, אולם הרבה מפרשים וגם ספרי שו"ת קוראים את הפסוק בחולם. הנה מספר דוגמאות:
      אבן עזרא: כל כבודה - וטעם פנימה שהיתה שוכנת לפנים בארמונה ולא היתה נראית לכל:
      מצודת דוד: כל כבודה - כל אשה מכובדה ובת מלך היושבת פנימה בחדרה לפי רוב כבודה אשר לבושה עשוי ממשבצות זהב.
      נראה לי כי המלבי"ם קולע למטרה. הוא מפרש:
      1. כל כבודה בת מלך פנימה, בארגז שהביא למנחה הונח פנימה כל כבודה של בת מלך, כל דברים היקרים ונכבדים הראוים לבת מלך, תכשיטין יקרים וכדומה, וגם הונח שם לבושה ממשבצות זהב, לבוש יקר הנעשה ממשבצות זהב, זה המנחה שהביאו עשירי עם:
      2. ומה היא המנחה כל כבודה בת מלך, דברים מכובדים וענינים נפשיים הראוים לבת מלך, שבתוך הארגז של המנחה נמצא לבושה ממשבצות זהב, לבוש מלכות שבו תלביש הנפש שהם מדות יקרות מאד מזהב ומפז:
      3. מלבי"ם ביאור המילות: כבודה כמו ואת הכבודה לפניהם (שופטים י"ח). פנימה, בתוך דבר. ר"ל בפנים של הארגז נמצא כל כבודה של בת מלך: (הועתק משו"ת בר-אולן).

      מדובר כאן על כבודה, מיכל או ארגז (משתמשים במילה זו גם חברות התעופה למזוודות), ולא לכבוד.

      מדוע משנים את הכתוב ומתאימים אותו לצרכיו של המפרש או משיב התשובה לשאלה שנשאל? אני בטוח כי רבותינו, לא רק המלבי"ם, ידעו לקרוא וידעו מה נאמר. עבור צניעות האישה יש לחפש מקורות אחרים. הרי נמצאו מקורות ב"שיר השירים": שיער באישה ערווה; קול באישה ערווה. מדוע "עיניים" או "שיניים" אינן ערווה? האם גבות העיניים אינן שיער? בעצם גם שם לא נאמר דבר על קול או שיער שהם ערווה. מדוע אין שיער באיש ערווה שנאמר: ראשו כתם פז קוצותיו תלתלים שחרות כעורב.

      מחק
  12. ככל שתופעת האיסורים למיניהם ולאופניהם פרה ורבה, יש בכך בשורה גדולה. משמעה שללוחמים את 'מלחמות הקודש' שלהם יש ויש עוד ועוד נגד מה לפעול. פרצות הצניעות ותקרות הזכוכית נפרצות. היום כבר לא נלחמים נגד נשים במועצות דתיות [אמנם פחתו מפני שנשים דתיות אין להן עניין במועצות הללו], בבית שמש נבחרה אשה לראשות העיר גם בקולות של חרדים וחרדיות, בחיפה מקצתם בקואליציה שבראשותה אשה, אשת הרבי מבעלז עורכת טישים מעורבים כפי שמסופר על הבתולה מלודמיר. אמנם ימות המשיח עדיין רחוקים, שהרי לרוב עניות דעתי הוא לא יבוא לפני של"יהדות התורה" תהיה חברת כנסת חרדית, אבל יש שינויים. וכל זה תואם לקו ההיסטורי. אין נושא חשוב שהחרדיוּת עלתה על בריקדות ולא הפסידה בו.

    השבמחק
  13. בכל פעם אני מזדעזעת מחדש עד כמה קבוצות שונות מבין החרדים יכולות להיות קיצוניות, לא הגיוניות ולנסות לנכס לעצמן את הנשים כדי שיוכלו לשלוט בהן ולדכא אותן. אנחנו חיים היום בעולם אחר שהשתנה ומשתנה בכל יום איך אפשר בכלל לחשוב בצורה כ"כ סוטה. למזלן של הנשים דברים כאלו הולכים ומתמעטים, אבל עדיין איך הם בכל זאת קיימים ואבוי לאותן נשים השייכות לאותן קבוצות הזויות. את דברי ניסיתי לנסח בצורה העדינה ביותר.

    השבמחק
  14. עזבו שטויות
    אני יותר התפעמתי ממיצג הנעליים בתל אביב לרגל הפנינג ה(לא) אלימות נגד נשים.
    אשכרה, גברים לבנים ותל אביביים הגיעו וכרעו ברך מול המיצג הלקוח היישר מאנדרטת השואה בבודא-פעשט.
    ואני רק שאלה קטן. מה היו עושים בני המיעוט ה\אסקימוסי\ בארץ, איפה שמאוד חמים על כבוד המשפחה, אם לא היו להם עבדים-סריסים לבנים לשלוח אותם להתנצל בשמם?
    מפחיד!

    (אבל על זה לא תקראו בבלוג עונ"ש. ללמדך - צריך לחשוב נכון!)

    השבמחק
    תשובות
    1. יש רוצחים בכל מקום.אם לשם כיוונת

      מחק
  15. אפילו בעשרת הדיברות יש "עשה" ו"אל תעשה". וכאן לקח לעצמו הכותב חרות רק ל"אל תעשה" ועוד לקרא לכך "עשרת הדיברות".

    השבמחק
  16. אני לא יודע מה היתה עמדת הרב זילבר, אבל להציג את הפרק "שאלה" מתוך מאמר בספר 'שאלות ותשובות', כאילו מי שכתב אותו הוא מחבר הספר, זה טעות שלא אמורה לקרות לאדם משכיל. מכתב השאלה נוסח בדרך כלל על ידי מי ששאל את השאלה ולא על ידי הפוסק שדבריו מופיעים בפרק "תשובה".

    השבמחק
    תשובות
    1. אדם משכיל יודע שהשאלות אינן מאת המשיב, פרט לספר שו"ת אחד מהמאה הי"ד/ט"ו, שהרבה אומרים שהשאלות חוברו גם הן בידי המשיב. וגם ידוע שהשאלות קוצרו פעמים הרבה.

      מחק
  17. מה שהפריע לי במיוחד ברשימת הפרסומים של ארגון ׳נפשנו׳ זה שיש פרסום בשם ׳בגדי תפארתך׳ ומיד אחכ מצויין שיש גם ׳בגדי תפארתך הקצר׳. מאוד לא לעניין הנושא הזה של בגד קצר ואפילו אם הוא לתפארת...

    השבמחק
  18. בתוך השאלה שנשאל הרב זילבר, "בעינין נהיגת ורכיבת נשים ברכב פרטי", יש כבר הוכחה כי נשים לא אמורות לגרוב גרבים בפרהסיה ועדיף שיהיו בתוך מכונית. "ע"י שנשים מקשטות עצמן בגרבי (זאקן)ניילון שקופות ושוק באשה ערוה אפי' למטה מהברך" והרי כתוב במפורש [בראשית מ"ח י'] "ועיני ישראל כבדו מזאקן (גרבים) לא יוכל לראות..."
    (-:

    השבמחק
  19. אתה כותב :
    ... שנשים וגופן אינם רכושו של אף אחד, ושאסור שיהיו כאלה שידעו טוב מהן מה מותר להן ומה נכון עבורן.
    בראבו ! לך שכנע את חברות הכנסת ( וגם שרת המשפטים ) שאוסר על זנות ( רק לגברים )
    הנימוק שהנשים לא יודעות מה טוב להם ומה נכון עבורן !

    השבמחק
  20. גועל נפש! אין מילה טובה יותר לומר על החוברת הזו. בניגוד לדברי מגיבים לפני שמנסים ומנסות לטעון שהרב ואזנר היה "מתו" - אין שטות גדולה מזו. אולי הוא לא היה קנאי במובן של התנגדות לציונות (אם כי הוא בהחלט היה מקורב לחוגי הקנאים הירושלמים, ועסקני העדה החרדית שקלו בעבר למנותו לרב מטעם של ירושלים), אבל בכל מה שקשור לפסיקת הלכה הוא היה מחמיר אובססיבי, ולא רק בעניני נשים וצניעות. וכמובן שבנושאים אלו שכל המחמיר הרי זה מבורך (בעיני עצמו) הוא ממש השתולל.
    בכל בית כנסת חסידי ש(לא) מכבד את עצמו - תלויה בעזרת הנשים הודעה מםורטת מאד של בית הדין לעניני צניעות מיסודו של הרב ואזנר - שם יורדים לפרטי פרטים, עד הרזולוציות הכי נמוכות של איזה עובי גרביים צריכות הנשים ללבוש.
    חבל שבעלי התוספות ציטטו פסק הלכה של רב כמעט שכוח (למרות שהרב זילבר היה רב חשוב ואישיות נעלה לא פחות מרבנים חשובים מאד) ולא את פסק ההלכה של הרב משה פיינשטיין שסבר כי אין שום מניעה שנשים תנהגנה. אני בכלל תוהה שמא גבר שנוהג זה הרבה יותר חוסר צניעות מאישה שנוהגת, הלא הגבר מצווה על שמירת עיניו, ומי שנוהג - אין מנוס שיפקח עיניים היטב על הדרך (אלא אם כן הוא גולש באייפון הטמא והמשוקץ, ואז שומר את עיניו ממראות לא צנועות על הדרך...). ברור לי שהמניע מאחורי איסור הנהיגה של הרב ואזנר לא מתחיל בצניעות מזוייפת, אלא שלתפיסתו אישה צריכה להיות מובלת ומוגבלת, והאפשרות שהיא תאחז את ההגה (תרתי משמע) נראית לו פסולה ביסודה.
    ההערה של מפעילי האתר "נפשנו" - שרק נשים עורכות אותו כי הגברים שומרים את עיניהם, שוב מעידה על השוביניזם המכוער והירוד שלהם, האם לשיטתם נשים לא צריכות להיזהר מפגעי הטכנולוגיה?! הן כזה זבל שמותר להן להתלכלך?

    ושוב - איכססס!

    השבמחק
    תשובות
    1. הרב וואזנר לעצמו החמיר. בפסקים מסוימים היה מתון, וקיבל כל אחד בחביבות ללא קשר למדת החמרתו. בנוגע לבית דין שלו יושבים שם גם רבנים שמרנים מאד. אם הוא יזם את ההלכות שאתה כותב עליהן או רק סמך על בית דינו, אין לי מושג באופן אישי היה מאיר פנים בלי הבדלי דת וחוג. יתכן שבין תלמידיו דרש לנהוג לפי חומרות אלו.

      מחק
  21. "בגדי תפארתך הקצר" (0.5 ש"ח), זהה עם "בגדי תפארתך הקצרים"? אתמהה!

    השבמחק
  22. כמה הערות :

    א. האתר מונה בין התומכים בו את הרב שמואל אוירבך - שליטא - שכבר נפטר.
    וכן את הרב יעקב חי יוסף שנפטר כבר ב2013.ללמדך על רמת האמינות.

    ב . "נשים איכותיות" אינו ביטוי של בני תורה.אין לנו "נשים איכותיות". יש "נשים
    צדקניות " ענוותניות " . זהו ביטוי של משרדי פרסום.בסגנון "לרציניים בלבד".
    כלאמר , האנשים המפרסמים את האתר שקועים עד צוואר בשיח החילוני.
    הביטוי הזה הוא גם הפך הצניעות שבשמה הם דוגלים .

    ג. כפי שהתגובות פה מראות ,הענין לא מקובל כלל בחברה החרדית , ואף משמש נושא
    ללעג. גם מפיצי החוברת עצמם יודעים זאת ומדגישים שהיא לא מכוונת לכל
    אחת , אלא לבנות עליה מועטות.

    ד. ואחרי כל זה נשאלת השאלה : אחרי מי יצא פרופסור אסף לרדוף ? אחרי
    פרעוש אחד ? טוקבקיסט שלא חותם את שמו על החוברת ?
    מה חרי האף הגדול הזה ?

    וַאֲשֶׁר יִצְוָחוּ

    בְּקוֹלֵי-קוֹלוֹתָם הַחַיִּים וּשְׁאוֹנָם

    אָזְנֶיךָ גַּם שֶׁמֶץ מֶנְהוּ לֹא-לָקָחוּ,

    אם קובל פרופסור אסף על שימוש במילים אלימות - בחוברת נידחת - מוטב לו
    לקבול על אלימות ממשית ממוסדת , שלטונית , שבוצעה בידי המשטרה נגד אזרח
    והוסתרה על ידי הפרקליטות ( במזיד ). כך קבע מבקר הפרקליטות השופט
    בדימוס רוזן.פורסם היום ( ונוהג בכל יום )
    המקור : https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001263967

    השבמחק
  23. פרסומים של הבל יש בכל המגזרים, חרדים חילונים ודתיים.
    יתכן שיש בחוברת הזו דברים מגוחכים, גרועים, שגויים. ויתכן שלא.
    לא בדקתי ואין לי טעם לבדוק, כי אף אחד לא מינה אותי להיות משגיח הכשרות של כל פרסום. וסליחה – אף אחד גם לא מינה את המחבר של הסקירה...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.