יום שני, 11 בנובמבר 2019

ארץ הקודש: הטרדה, הסדרה, כל הקדושים, מבצע קוּבֶּה ושירות עצמי

א. הדתה והטרדה

אם דברים כל כך מובנים מאליהם (כמו 'לא תגנוב' או 'לא תרצח') צריכים היו להיחקק בעשרת הדיברות, מה נענה ומה נאמר אחרי דברים מובנים לא פחות, כמו הטרדת נוסעים – בעיקר נוסעות – על רקע 'שמירת צניעות' כביכול?

חברת 'דן' עושה את המינימום הנדרש, ולדעתי שילוט כזה צריך להיות מודבק בכל אוטובוס ציבורי ובכל קרון רכבת ברחבי מדינת ישראל.

צילום: איתמר לויתן

ב. מִנְהָל כּיפָּה והסדרה

מישהו חמד לצון ומחק את האות א' מהשלט הזה שנמצא במרכז כלל בירושלים.

איכשהו, באווירת הימים הללו, זה גם נראה הגיוני...

צילום: מנחם רוזנברג

ב. ליל כל הקדושים

מודעה בקן של תנועת הנוער העובד והלומד ברחוב עמנואל הרומי בתל אביב הזמינה את החניכים ל'פעולה'.

ומה נעשה בפעולה? שמא נדבר על אתגרי ההווה והמחר, על עבודה, הגנה ושלום, כמו פעם?

לא ולא, הפעם נחגוג בצוותא ובסבבה את 'ליל כל הקדושים', הלא הוא החג האלילי המכונה Halloween (הגרסה הפורימית של הגויים, ושמא ההפך).

צילום: איתמר לויתן

ועכשיו ספרו לי על הדתה...

ד. מרק קוּבֶּה במבצע לחיילים ולאברכים

היו ימים, ולא רחוקים הם הימים, שבהם מסעדות ובתי עסק נהגו להעניק הנחה לחיילים במדים. במסעדה 'עלמא' שבשכונה הירושלמית נחלת שבעה מתקיים מנהג נאה זה, וברוח הימים האלה מעניקים הנחה גם לחיילים בצבא ה'. ברור, הרי גם הם שומרים עלינו ומסכנים את חייהם.

מעניין אם יש כזה דבר 'תעודת אברך'...

צילום: ברוך גיאן

ה. שירות עצמי

בלי מילים.

צילום: מנחם רוזנברג

31 תגובות:

  1. הקן ההיסטורי בעמנואל הרומי הוא של המחנות העולים, לא של הנוער העובד. ניתן לראות זאת גם לפי הסמל המוטבע על ההזמנה

    השבמחק
  2. חוצפית המתורגמןיום שני, 11 נובמבר, 2019

    ההזייה הזו - להעניק הנחה לחיילים - עדיין קיימת. זה מראה את עומק הבעיה של המדינה, שחיילים בה (שתפקידיהם נעים בין להטריד פלסטינים לבין עמידה בשק"מ) הם 'קודש קודשים'. "ה' יצילנו מהם ומהמונם".

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, תפקידם היחיד של החיילים והחיילות הוא או להטריד פלשתינים בשטחי אקיבוש, או לעמוד בשק"מ (כדאי שהמגיב הלא נכבד יידע שבעצם אין כבר שק"מ במחנות צה"ל, מבחינה פורמלית, אלא הזיכיון בידי חברה פרטית. נא לעדכן את התפקיד השני של חיילי צה"ל). ואילו אותם אברכים חיילים בצבא ה' הרי תפקידם היחיד הוא להפוך דפי גמרא במרץ ולהתפלפל בסוגיות המגינות על עמישראל מן הרבים הקמים עליו. הזיה.

      מחק
    2. חוצפית המתורגמןיום שישי, 15 נובמבר, 2019

      לא כתבתי דבר וחצי דבר אודות בטלני בית המדרש.
      התכוונתי להדגיש שמוטבע אצל אזרחי המדינה הזו ערכים של מיליטריזם, והכיבוש(!) הוא אחת התוצאות שלו.

      מחק
    3. לא רק לא נכבד אלא גם חכם וולא רואה.
      חוצפית בחוצפתו מסתכל על תמונת ה"כיבוש" מבעד לעדשה צרה מאד, הוא רואה רק החיילים שמציקים לפלסטינים (התמימים ושוחרי השלום כמובן) ולא רואה את התמונה השלמה, מה הוביל אותנו למציאות של "כיבוש", וזה בפרספקטיבה היסטורית, ולא מה שגורם לחיילנו להציק - כאילו סתם כך! - לפלסטינים. נסה נא לחשוב מה היה קורה אילו חיילנו היו מקפלים ציוד, מאורעות תרפ"ט והמרד הערבי יהיו כמשל למה שיקרה כאן.
      המבט של חוצפית מזכיר לי את הנוהג המגונה של חלק מסוכנויות הידיעות הבינ"ל, כל עת שהתרחש פיגוע דקירה שבסופו נוטרל המחבל - הם היו שמים "במקרה" רק את התמונה הסופית של המחבל שרוע ללא רוח חיים, כשסביבו אנשי ביטחון חמושים, ונותנים לקוראיהם את התחושה שהיהודים צמאי הדם סתם כך התנפלו על מישהו תמים וירו בו למוות.
      כדאי להפסיק לראות בחייל הישראלי כובש אכזר שרק מחפש לעשות רע, יותר טוב לראות את המציאות כמו שהיא [וכמובן אם יש כאלו שסורחים, למצות עמם את הדין] ולהעריך את החיילים שמסכנים את עצמם בשביל שנוכל לחיות כאן בצורה נורמלית, ואפילו לקטר.

      מחק
    4. השאלה מה הפתרון. נמאס להתווכח על מה היה? האם הפתרון הוא להפעיל על הצד השני עוד ועוד כח
      או לבוא איתם בדין ודברים לשלום ?

      מחק
    5. את הדין ודברים לשלום כבר ניסינו כמה פעמים. התגובה שהתפוצצה לנו בפרצוף גררה בעקבותיה שימוש בהרבה כוח. כנראה שלא מספיק.

      "זיי אלזומבראק". מכיר? דובר מעט את בשפה השניה פה בדוולה?

      מחק
    6. לא לכזו תשובה ציפיתי. בוא נאמר שאם תמשיך לדבר ככה לא נתקדם לשום מקום. הבנתי עוד כח..משהו

      מחק
    7. אברהם כותב :
      . נמאס להתווכח על מה היה? ...
      צריך לבוא איתם בדין ודברים לשלום !

      אמת ויציב !

      אלא שכל דין ודברים איתם יתחיל מיד בשאלה : מה היה ?

      מחק
    8. לא אמרתי את זה. שאלתי האם לבוא איתם בדין ודברים או להפעיל עוד כח?

      מחק
    9. חוצפית המתורגמןיום שישי, 15 נובמבר, 2019

      היות והייתה התייחסות לדבריי לעיל, אדגיש:
      (א) חיילים מטרידים את הפלסטינים בעצם נוכחותם בשטחים, גם אם הם לא מציקים להם אקטיבית (שלעניין זה פשיטא לכולי עלמא שזה חמור). ההימצאות שם היא הכנסת אצבע בעיניהם של הפלסטינים, הרוצים לחיות במדינה בעלת צביון פלסטיני מוחלט. כל הישארות שם מהווה פרובוקציה של הממשל הישראלי.
      (ב) אני לא מאשים לחלוטין את הממשל הישראלי במציאות הזו, אין ספק שאלימותם של יחידים הביאה את הממשל הישראלי לידי כך. אבל הבעיה היא שהממשל הישראלי לא עושה דבר כדי לפתור את המצב הפרובלמטי הזה.
      (ג) מבין השורות של כמה מהכותבים ניכרת כאן הכללה חמורה מאוד, אם פלסטיני יחידי טעה בשיקול דעתו ופגע באזרחים/חיילים זה לא אומר שכל הערבים תאבי דם, ועומדים לעשות פיגועים. זה מזכיר לי את עלילות הדם שהעלילו על יהודים בימי הביניים. קצת פרספקטיבה היסטורית.

      מחק
    10. חוצפית המתורגמןיום שישי, 15 נובמבר, 2019

      וליתר הדגשה אוסיף דבר נוסף:
      לרוב, פלסטיני שמפגע אינו מייצג את כלל האוכלוסייה הפלסטינית. אי אפשר לטעון שהוא מייצג מדיניות של הארגונים הפלסטיניים המוסמכים. בעוד חייל ישראלי יחידי הניצב בשטחים (ומטריד בנוכחותו את הפלסטינים, כדלעיל) הוא תוצאה ישירה של הממשל הישראלי.

      מחק
    11. תפקיד צבא הגנה לישראל הוא לכבוש. רק כיבוש מעניק הגנה אולטימטיבית. ועל כן יפה עושים מי שמעניקים הנחה ועידוד לחיילים כובשים צדיקים. מי שמעוניין במדינה אחרת ובצבא אחר נא לעקם את האף ולהיות עם אף עקום (כאמרתו של בגין ז"ל) או לרדת לשווייץ...שם לא כובשים אלא רק משתמשים בכסף של יהודים כבושים....

      מחק
    12. המבט של חוצפית פשוט מדהים. צריך לטמון את הראש בחול עמוק עמוק כדי להתעלם מהלך הרוח בחברה הפלסטינית כלפי ישראל והיהודים, כמובן, לא כולם מחפשים לרצוח ולחמוס ויש רבים שרוצים שלום בר קיימא, אבל מכאן ועד לטעון שמהפגע הפלסטיני ה"בודד" לא משקף...
      המפגע הבודד הוא תוצר של אוירה מסיתה ומדיחה, שמאז שקמה הרשות הפלסטינית זה גם מגובה וממוסד (ראה מה הם כותבים על היהודים (לא רק כישראלים!) בספרי הלימוד שלהם), ולא רק בשטחים, אלא גם בחברה הערבית במדינות הסובבות אותנו, בדגש על אלו שיש לנו שלום עמהם.
      כמובן שהחייל הישראלי שניצב במחסום הוא תוצאה של הממשל הישראלי ומייצג אותו, למזלנו הרב, אוי ואבוי לנואם הוא לא היה שם. ואני מסכים לגמרי שזה מעצבן את הפלסטינים וטוב היה עם אפשר היה אחרת, ובשביל להתחיל את הטוב הזה, דבר ראשון שהם יפסיקו לחפש לשחוט אותנו בכל דרך ויכירו בכך שאנחנו כאן בשביל להישאר , לא בשטחים... (ותפסיקו לבלבל את המוח שזה רק מ-67, מה עם 29, 36/9? ההבדל הקטן הוא שמ-48 יש לנו צבא וחיילים וזו הסיבה היחידה שהמאורעות הנ"ל לא חוזרים על עצמם), ואז אנחנו בשמחה נסיר את המחסומים ונחזיר את החיילים המעצבנים שלנו הביתה.

      מחק
    13. עזוב את מה שהפלסטינאים חושבים, אומרים ועושים.
      ומה אנחנו חושבים, אומרים ועושים?

      מחק
    14. זו בדיוק הבעיה: "שמואל הכובש" נותן את הטון בגלוי, ורבים חושבים כמוהו בסתר.
      אנחנן לא חיים לפני 3000 שנה ולא לפי הצווי "עלה רש". אני המום ממה שכתב הכובש שלפני.
      אני מציע למחוק את כל ההתכתבות שאינה מתאימה למקום מכובד זה.

      מחק
    15. שמואל הכובש צודק בהחלט. רק בחלם מפרנסים את האוייב, מקיימים אותו בתוכנו, ועוד מתגאים בכך וחושבים עצמם ל"מוסריים"....

      מחק
  3. דרור עלה, עלה נעלה, מתוך "וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ" (ספר במדבר, פרק י"ג, פסוק ל').

    השבמחק
  4. פרופ' אסף, צר לי אך ניכר שאתה ואיתמר לווייתן לא נסעתם רבות בתחבורה ציבורית בעשרת השנים האחרונות. סטיקר כזה מודבק כמעט בכל אוטובוס, בעקבות החלטת בג"צ דאז לגבי אוטובוסי המהדרין, ומשמעות המעשית היא שניתן לקיים מתכונת מהדרין דה פקטו אך אין לאכוף אותה או להטריד אי מי.
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95_%D7%9E%D7%94%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9F#%D7%A2%D7%AA%D7%99%D7%A8%D7%94_%D7%95%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9B%D7%99%D7%9D_%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9D

    השבמחק
    תשובות
    1. זה משמח מאוד, אבל אני בכל זאת מבקש להדגיש שלוש מילים בתגובתך: 'כמעט בכל אוטובוס'. ה'כמעט' הזה הוא שמטריד...

      מחק
    2. לא צריך להגזים. תופעת ההטרדה באוטובוסים לא שכיחה. כך שאין זה מעכיר את שלוות רוחי.
      ולמעט ההטרדות הקיימות יש להתייחס בהתאם, כלומר כמו שמתייחסים למשוגעים רבים המסתובבים בינינו.

      מחק
    3. אנונימי מהעתידיום רביעי, 16 אוגוסט, 2023

      בדוק עצמך שוב אנונימי

      מחק
  5. ליל כל הקדושים במתכונתו כהלואין, הפך להיות חג עממי אזרחי שישראלים רבים השוהים בארה"ב ובאנגלית חווים אותו כמעין "פורים" עם ממתקי ה trick or treat, שהפך לחוויה אצל הילדים. עכשיו זה מיובא ונראה כאבסורד .

    השבמחק
  6. א. כמעט בכל אוטובוס ציבורי חוץ מאלה שהמדבקות נקלפו, נקרעו ונמרטו מהם.
    ב. אחת מתוצאות ה"כיבוש" היא תגובות הכוללות תמיד את ה"אג'נדה" של כותביהן.

    השבמחק
  7. אברכים מגנים על האומה בתורתם ואולי לא מסכנים את חייהם הפיזיים, אבל הם בהחלט מסכנים הכל - שהנה פרופסור נכבד בבלוגו הלא פחות נכבד בוחר להתגולל עליהם בהקשר סתמי. הוי אומר: אם בחרת להיות אברך, בחרת בחיי לעג וקלס בעיני נכבדי העדה.
    נמצא שבהחלט, ראויים הם להערכה על בחירתם בחיי רוח נאצלים.
    ואם חשקה נפשם במרק עם קובה בין לחם צר למים לחץ, ראוי הוא בעל המסעדה שבחר להעניק להם הנחה.

    השבמחק
    תשובות
    1. שטויות והבלים ללא רסן. קישקוש מקושקש.משתמטים.חיי רוח עלק.

      מחק
    2. האברכים ןעןד יותר מזה, רבניהם ופוליטיקאיהם אינם אלא עדת מוגי לב שרואים בחילונים השופכים למענם את דמם לא יותר מאשר תרנגול כפרות או חמורו של משיח.
      האברכים הללו עושים את תורתם קרדום לחפור בה ועוברים על "לא תעמוד על דם רעך". יש לנהוג בהם מנהג "שקץ תשקצנו כי חרם הוא" במקום להאכילם לחם חסד והיה מחננו טהור.

      מחק
  8. ראוי כל בן אנוש ל"אנחה" שכן יש רבים אשר יש להם חיסרון כיס . ולחיילים המטרידים ! נראה שיש מי שמוטרד מכך שאין אנו פונים לצרנו בהצעות ליישוב הסכסוך על חבל ארץ זה . שמא ידוע לו על הצעת שלום אשר הוגשה לנו על ידם ? ניראה לי שבכל פעם שמצבם של שכנינו שופר ,אזי היו בהם אשר דאגו לפגוע בהם . ואלה לא היו החיילים ,אלא מפגעים למיניהם אשר הובילו אותנו להגיב .

    השבמחק
  9. פעולת ליל כל הקדושים....קורע:-)

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.