עמוס עוז ועזריאל אוכמני. ועידת הסופרים, 1972 (צילום: יוני המנחם) |
בפרק נב בספרו (עמ' 481-476) תיאר עוז את הרגע בו הפסיד המחנה הלאומי עסקן, הלא הוא המחבר עצמו, והכל בגלל צחוקו הרם, שהתפרץ במהלך נאום של מנחם בגין, 'מפקד המחתרת האגדי, [ש]היה אליל ילדותי הראשי בשנים ההן' (עמ' 475). בגין דיבר במהלך אספת עם שערכה מפלגת 'חֵרוּת' בשבת בקולנוע 'אדיסון', והקדיש את נאומו לבעיית הזיון של מדינות ערב. בגין התכוון כמובן לחימוש, ולא היה מודע כלל ללשון בני הנוער שראתה בזי"ן ובהטיותיו מילת סלנג גסה.
חזית קולנוע אדיסון ברחוב ישעיהו 14 (מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל) |
הנה התיאור המשעשע של האירוע:
עמ' 480-479 |
מתי קרה אירוע מביך זה?
עוז עצמו סייע בעדנו לתארך את המאורע. לדבריו, היה אז 'כבן שתים-עשרה'. הוא נולד ב-1939 ומדובר אפוא בשנת 1951. ובמקום אחר בספר הוא מספר כי 'שמונה-תשע שנים לאחר הבוקר שבו מנחם בגין ומחנהו הפסידו אותי באולם אדיסון, נפגשתי עם דויד בן-גוריון' (עמ' 488). את תאריך המפגש עם בן-גוריון נקל לתארך במדויק – תחילת שנת 1961, ואם כך עוז הקשיב לנאומו של בגין בשנת 1952 או 1953, ואם נגדיל את טווח הזמנים נאמר: בין 1951 לראשית 1954, שכן באמצע שנת 1954 עזב הנער עמוס קלוזנר את ירושלים ועבר לקיבוץ חולדה.
מנחם בגין נואם ברמת גן בטקס הסרת לוט לזכרו של דב גרונר, 1954. משמאלו: פרופ' יוסף קלוזנר, ראש העיר אברהם קריניצי והפסלת חנה אורלוף (צילום: הנס פין; אוסף התצלומים הלאומי) |
והנה רוב הדמויות ההיסטוריות שבגין הזכיר כביכול בנאומו כמי ש'מזיינים' את נשיא מצרים גמאל עבדל נאצר, שעלה לשלטון בפברואר 1954 – כמה חודשים לפני שעוז עזב את ירושלים – הפכו להיות חשובות ומוכרות רק אחרי 1955! וכך, ניקולאי בולגנין התמנה לראש ממשלת ברית המועצות בפברואר 1955; אנתוני אידן החליף את וינסטון צ'רצ'יל כראש ממשלת בריטניה באפריל 1955, וגי מוֹלֶה נבחר לראשות ממשלת צרפת ב-1956. במילים אחרות, אם עוז אכן שמע את בגין, הרי שהיה זה נאום אחר לגמרי, שכן בגין לא יכול היה להזכיר אז לא את נאצר, לא את בולגנין ולא את אידן או מולה (דוד אסף, עורך הבלוג, הפנה את תשומת לבי להרצאתו של פרופסור מיכאל סטניסלבסקי מאוניברסיטת קולומביה, 'Amos Oz, Autobiography and the Cahalenge to the 'Bad Reader. שעוסק בבירור אותן עובדות. הרצאתו טרם נדפסה).
צריך לזכור כי בדיחות על הפער הלשוני בין בני דור 'האבות', במיוחד פוליטיקאים ואנשי ציבור, לבין בני הנוער, היו נפוצות באותן שנים. כך היה עם השימוש במילה 'מפליץ' בפי משה שרת, שהתכוון לאירוע מעורר פלצות, וכך גם התבדחו על חשבונו של יצחק טבנקין, שבאחד מנאומיו אמר 'רַאסִייָה תזיין את הערבים'. ולמשמע צחוקו של הקהל אמר להם: 'מה הצחוק? אתם חושבים שאני לא יודע להגיד רוּסְיָה?'. קל היה אפוא לקשור גם את בגין 'הג'נטלמן הפולני' לאותו ניתוק מהלשון החיה של הצברים (הוספה של עורך הבלוג).
בהיותו 'כבן חמש-עשרה או שש-עשרה' שחזר עוז באוזני אפרים אבנרי, ממייסדי חולדה, את סיפור 'הזיון של בגין' (עמ' 483). אבנרי חילק עם הנער עמוס את תובנותיו על ההבדלים בין בן-גוריון לבגין, ואמר שדברי בגין מזכירים לו את הפוליטיקה המפולפלת של הבטלנים בעיירתו, שמדמיינים כיצד ישלחו משלחת לצאר ניקולאי.
אפרים אבנרי (קיבוץ חולדה: ונזכור את כולם...) |
הנציב העליון ארתור ווקופ מבקר ביער הרצל ליד חולדה, 1936 או 1937. שני מימין אפרים אבנרי, מזכיר הקיבוץ (ישראל נגלית לעין) |
ב. מתי עברה משפחת קלוזנר לרחביה?
הקורא בפשטות את ספרו של עוז יבין כי עוד לפני התאבדותה של האם עברה משפחת קלוזנר לרחביה. כך תיאר זאת עוז במקצב יבש:
נחלצנו סוף-סוף משכונת כרם אברהם. עברנו לגור ברחביה מחוז חלומותיו של אבי. אחר כך מתה אמי ואני הלכתי לחיות ולעבוד בקיבוץ. את ירושלים רציתי מאוד להשאיר לגמרי מאחורי (עמ' 338; הדגשה שלי).
והנה תיאוריהן של שתי הדירות של משפחת קלוזנר. את הראשונה, זו שברחוב עמוס, שבה נולד וגדל, תיאר עוז בזיקה להידרדרות במצבה הנפשי של אמו: ב'סתיו, בסוף שנת 1951, שוב הורע מצבה של אמי' (עמ' 498). 'בערבים עדיין הקפיד אבי ללא שום פשרה על כך שהאור בחדרי יכבה בדיוק בתשע. והיה נכנס על בהונות נעליו לחדר האחר, חדר הספרים, חדר האורחים-והעבודה-והשינה ... כאשר לא יכול היה לשאת עוד את החושך ואת הדומייה, הלך אבי עם ספריו והמון כרטיסיותיו אל המטבח' (עמ' 503).
תיאור מצמצם זה, של דירה קטנה, הולם את רחוב עמוס ולא את הדירה הגדולה ברחוב בן מימון 28 ברחביה, כפי שזו תוארה בשנת 1959 במודעת 'להשכיר' בעיתון: 'להשכיר בירושלים בדמי מפתח דירת 3 חדרים ומרפסת גדולה ברחביה בקומה א' ... קלוזנר בן מימון 28, ירושלים' (מודעה זהה הופיעה באותו עיתון שבוע לאחר מכן). מתברר שיהודה אריה קלוזנר, אביו של עוז, שנסע ללונדון לשם כתיבת הדוקטורט שלו, השכיר את הדירה, וכששב עם משפחתו החדשה ארצה, 'הם התיישבו בשכונת בית הכרם (עמ' 531).
הארץ, 3 ביולי 1959 |
במקומות אחרים בספר תיארך עוז את מקום מגוריהם החדש ברחביה למועד השנה שלאחר מות אמו: 'מאז מותה של אמא, ומאז נישואיו החדשים כשנה לאחר מותה ... גרנו כבר בדירה החדשה, בשדרות בן-מימון 28 ברחביה, שכונה שאליה יצא לבו של אבי כל השנים' (עמ' 518). זו הייתה גם הסיבה ש'בשנה שאחרי מות אמי הועברתי מתחכמוני לגימנסיה רחביה' (עמ' 520). אגב, בית זה נהרס לפני כעשרים שנה ובמקומו נבנה בית דירות חדש בן חמש קומות (ראו קרויאנקר, ירושלים של עמוס עוז, עמ' 126).
בניגוד לרושם שביקש עוז ליצור על אותו פרק זמן בחייו – בין מות אמו לבין המעבר לקיבוץ – ממנו עולה ילד מר נפש ואדיש, שמשתמט מלימודיו ומבלה עד חצות הליל בשוטטות בשטח ההפקר הסמוך לגבול (ראו בעמ' 522), ממקורות אחרים מתגלה עמוס עוז דווקא כנער אכפתי המעורב בסביבתו. עדות קוריוזית ומעניינת לכך טמונה בעיתונות הזמן וממנה עולה כי 'תושב ירושלים, עמוס קלויזנר, מרח' בן מימון, הביא הבוקר למשטרה זחל ארבה שמצא בגינתו. זהו המקרה השלישי של מציאת זחלי ארבה בירושלים ב-24 השעות האחרונות' (מעריב, 17 באפריל 1952; ידיעה זהה הופיעה למחרת בעיתונים חרות והצופה).
הצופה, 18 באפריל 1952 |
מכתבו של עוז לבן-גוריון, 1954 (המכון למורשת בן-גוריון) |
מר בן-גוריון!
כתבת פעם כי אינך מאמין בקיומם של ציונים אמיתיים בדורנו, והנך מחפש
עתה יהודים – ותו לא. לא
אסכים לגמרי לדעה זו: מאמין אני, כי עדיין נותרו ציונים, מיעוטם בצמרת השלטון,
ורובם אלמונים, אנשי רחוב אפורים. ועוד מאמין אני, כי אתה אחד מהמועטים הללו.
ובתור שכזה, לא בתור 'מי שהיה' וכו' –ברצוני לשאלך כמה שאלות. אך
סבורני שקודם עלי להציג את עצמי, אם כי זה חשוב פחות. ובכן, אני חבר תנועת נוער
(הצופים), יליד הארץ, מתעניין בבעיות אקטואליות, מעריך את המעשה הגדול שעשית בעזבך
את השלטון, אם כי מסתייג במקצת, ואפרט זאת בהמשך מכתבי; חשוב מאד הוא החלוץ הבונה
את הנגב, הרחק ככל האפשר מזרקורי הפרסומת, המנתק עצמו כמעט לגמרי מהעולם החיצוני,
ומשקיע את כל יישותו בהפרחת שממות. אך חשוב ממנו – מנהיג. 'האיש הנכון במקום
הנכון'. נקל להפוך מנהיג לרועה צאן. אך לא תמיד ניתן להפוך רועה צאן למנהיג. אך אל
נא תפרש את דברי שלא כראוי: יש הבדל בין שלטון לבין מנהיגות. שליט חייב לשבת
במשרד ולנהל את ענייני נתיניו. מנהיג יכול לשבת גם בשדה בוקר, ולכוון את העם. אך
חוששני כי בלכתך לשדה בוקר, השארת מאחריך בתל אביב לא רק את ראש הממשלה כי גם את
המנהיג שבך. ועל כך צר לי. אין לי הערצה עיוורת כלפיך או כלפי מישהו אחר. אך אינך
יכול להרשות לעצמך להפקיר את ההגה, בשעה שאין אף סימן לאדם בעל שיעור קומה מספיק
בכדי ליטול הגה זה תחתיך. ושוב: אינני מדבר על אודות הגה השלטון, בשבילו די, בדלית ברירה,
בפוליטיקאי בינוני למדי, אך הגה המנהיגות? מדוע לא לקחת הגה זה אתך לשדה בוקר?
בדורות האחרונים התפשט בעולם 'פולחן הנוער'. בכל שעת משבר תולה העם
עינים מקוות בנוער שלו, ואילו בשעת התפרקות מוסרית הוא מטיל את האשמה, כמובן, על
הנוער. אך הנוער איננו נע מעצמו. הנוער נע בכיוון שמתווים לו מחנכיו. מחנכים אלו,
הם הבונים, בעקיפין, את עתידו של כל עם. וכלום יכול הנך להצביע בבטחון על אישיות
מסויימת במדינתנו הממלאת תפקיד כזה? – אֵין. כלומר, ישנם אלפי מחנכים קטנים. אך
המחנך הגדול, הראשי, נעדר. ואדם כזה, בכוחו לקבוע, כאמור, את עתידנו.
איני בקי ביותר בהיסטוריה של זמננו, אך סבורני שהיטלר ומוסוליני עלו
לשלטון בסיוע ניכר של נוער. הם היו מנהיגי נוער. במקרה היו שניהם טיפוסים
שליליים. בכל זאת הוליכו את הנוער שלהם, ועמו, את העולם כולו, רחוק מאד... ונתאר לעצמנו
שבמקומם היו עומדים אישים חיוביים, והכוחות העצומים שבוזבזו במלחמת העמים האחרונה
היו מודרכים לאפיק חיובי, כלום לא היתה האנושיות צועדת צעד ניכר קדימה? אך נשוב
לנוער שלנו. כלום אין אתה סבור, שיש בך הכח והמעוף הדרושים על מנת לקחת תפקיד זה
על שכמך? – 'שדה בוקר'
הציבה לפנינו מטרה. אך לא בכוחות עצמנו נגיע כולנו לשדה בוקר. נחוץ האדם שיובילנו
לשדה בוקר. ואין המלאכה קלה. יש במה להילחם: שחיתות, ריקניות, קרייריזם, דוגמא
אישית שלילית ועוד. הצבת לפנינו מטרה נעלה: שדה בוקר והדומים לה. סייע לנו להגיע
למטרה זו. באין אחר שימלא את חציו השני של התפקיד הגדול, תאלץ לקחת גם זאת על
שכמך. אמנם, אישית מתנגד אני להניח לאדם יחיד לבצע לבדו משימה גורלית. יחיד מסוגל
לטעות, כפי שהוכיחה גם תקופת שלטונך. אבל אין אחר, כאמור. ואין ברירה. ולבסוף,
שאלה קשה במקצת: ההיתה 'שדה בוקר' נסיגה וכניעה של אדם עייף, שבור ומיואש, או היה המעשה
שלב וחוליה בדרך מאבקו של מנהיג? – באם תשובתך מזדהית עם האפשרות הראשונה, לא נותר
לי עוד אלא להספיד מנהיג שנשבר, ולקחת את דברי בחזרה. אך אם יש אמת בהנחה המתנגדת
('שדה בוקר – שלב במאבק'), סבורני כי חייב אתה תשובה למכתב זה; סלח לי כי מכתבי
נעדר כל גינונים והקדמות שבנימוס, אך סבורני כי הרבה נייר מבוזבז למטרות כאלו, וכי
איש משנינו אינו זקוק לגינונים.
שלך,
בהערכה, אך לא בלי הסתייגות
עמוס עוז, שבט 'מצדה', הסתדרות הצופים
כתובתי: עמוס עוז, שדרות בן מימון 28, רחביה, ירושלים
בן גוריון בצריף בשדה בוקר, 1962 (צילום: פריץ כהן; אוסף התצלומים הלאומי) |
תחקיר מרתק. למרות שלספר הנפלא של עוז זה לא מוסיף או גורע , הרי לחקר עובדות זה מענין. אינני זוכרת אם בילקוט הכזבים או במקום אחר מסופר שבן גוריון ביקר באחת מיחידות הפלמ"ח ואמר להם , שיש לזיין היטב גם את הבנות של הפלמ"ח . העיר לו אחד הבחורים כי כבר לא משתמשים במונח זה. בן גוריון לא התבלבל ואמר אם כך אז יש לנשק אותן
השבמחקלא מכיר את המקור הכתוב, אבל אני שמעתי את זה קצת אחרת: בן גוריון ביקר בבסיס טירוניות, ובסוף הביקור שאל את החיילות אם יש להן איזו בקשה או תלונה. שאלה אחת מהן: 'למה לא מנשקים אותנו?' ב"ג לא הבין, הטירוניות האחרות צחקקו ברקע, והמ"כית מיהרה להסביר: 'היא מתכוונת, למה לא נותנים לנו נשק?' - 'אהה', אמר ראש הממשלה -'אם כן היה עליה לומר: למה לא מזיינים אותנו?'!
מחקבאשר לביטוי לזיין:
השבמחקשמעתי את הסיפור הבא מפי אבי המנוח, אל"מ מישאל שחם, ששמע אותו מפי אל"מ נחמיה ארגוב, שהיה מזכירו הצבאי של בן גוריון:
בימי עיסקת הנשק הגדולה בין הגוש המזרחי למצרים, בתקופה שקדמה למבצע קדש, היה בן גוריון מרבה להתייחס אליה בנאומיו כ"הרוסים מזיינים את מצרים" או "הרוסים מזיינים את מדינות ערב". העיר לו נחמיה ארגוב כי עדיף לא להשתמש בפועל "מזיינים". תהה-התקומם בן גוריון: למה?! מלה עברית!" ואף שלף מילון להוכיח את צדקת דבריו. "נכון", הסכים ארגוב, אך בפי העם יש לה משמעות אחרת, לא יפה. הדבר זרע ספק אצל בן גוריון, והוא פנה לבחון זאת. שאל את השוטר שהיה מוצב בפתח ביתו מה זה לזיין, וזה הגיב בצחקוק של מבוכה. שאל את נהגו (אינני יודעת אם היה זה יהושע כהן האגדי או אחר) מה זה לזיין, וזה נבוך, ואחר שלא יפה להשתמש במלה הזאת. חזר בן גוריון אל נחמיה ארגוב ואמר לו: "נראה שאתה צודק. יתכן ובפי העם יש למלה משמעות אחרת"
הביוגרפיה של ב"ג מאת תום שגב מלמדת ש-ב"ג ידע היטב "לזיין" (ולא דווקא את פולה הפרימיטיבית שלו) - גם אם לא נקט את המונח הנכון...
מחקהאם המשפט במכתבו של עמוס עוז לבן-גוריון : "אמנם, אישית מתנגד אני להניח לאדם יחיד לבצע לבדו משימה גורלית. יחיד מסוגל לטעות, כפי שהוכיחה גם תקופת שלטונך. אבל אין אחר, כאמור." לא מזכיר גם את ימינו וההתייחסות של אנשים רבים לנתניהו ?
השבמחקהזדמנות לברר משהו... בסמטא שליד קולנוע אדיסון, ממש ליד פינת ישעיהו היתה מסעדה קטנה ונהדרת. מישהו זוכר איך קראו לה ומי היו הבעלים? זכור לי משנות ה 80 תחילת ה 90. הבעלים היה איש מבוגר שהכין ממולאים על פתיליות...אשמח אם מישהו זוכר וישתף
השבמחקהמסעדה הקטנה והנהדרת נקראה על שם בעליה כהן, או מ.כהן. ממולאים מהאגדות
השבמחקתודה רבה!
מחקבימי נעורייהקמנו בנות דודתי ואני קומונה של בני משרד החוץ. דודתי ימימה טשרנוביץ וויוסף אבידר יצאו לשגרירות ישראל במוסקבה, כשאני בן השגריר בפאריס שכבר קודם סרבתי להיות עם הוריי בפטריס. הקומונה הוקמה בירושלים במימון הורינו שגלו. גרנו בבית שהושכר לנו הוא ביתו של עמוס עוז. אז עוד לא הכרנו. הבית היה מרווח והעיקר בו היתה ספרייה נהדרת של אביו של עמוס ממנה שתיתי בצמאון גדול ואני שנה מבוגר מעמוס. בחדר שבו אני גרתי שהיה כנראה היה החדר של עמוס התגוללו עתוני קיר בהם כתב בימי ילדותו. עד היום אני נהנה לחשוב על הספרייה הנהדרת שיצרה גשר מוזר בין עמוס וביני. לא פלא שאחת השיחות שקיים עמוס עם בן גוריון היו בחברתי. בשיחה זו טען עמוס כלפי בן גוריון כי העולים מפולין זוכים ליחס טוב יותר מאשר אלו שבאו מן המזרח.
השבמחקמוקי צור עין גב
מאמר מרתק
השבמחקמעניין! אבל משום מה כשקראתי את הדברים שעוז כתב וערבב בין התאריכים תוך שהוא מציב עצמו בנקודות זמן אחרות נזכרתי בהתנפלות הלועגת על ראש הממשלה הנוכחי שאף הוא הציב עצמו בזמנים שלא יכולה היה מבחינה כרונולוגית להיות שם. רק לעוז לא לעגו... ולא אינני מתומכיו של מר נתניהו!
השבמחקזה ההבדל 'הקטן' בין סופר, שמספר סיפורים שהיו או שלא היו - וכל קוראיו יודעים שזה מותר לו, כי הוא לא היסטוריון אלא אָמָּן - לבין ראש ממשלה, שהוא סתם שקרן. ולא אינני מתומכי נתניהו (אם זה לא היה ברור).
מחקמר לביא,
מחקאם אינך מבחין בין ספרות יפה ובין פוליטיקה (מאוסה דמגוגית ומניפולטיבית כפי שהיא), הרי אינך מבין בספרות וגם לא בפוליטיקה.
למען האמת, נתניהו אמר שזכר חיילים במתחם שנלר. ידיעות אחרונות דיווח שנתניהו אמר שזכר חיילים אנגלים במתחם שנלר ןלעג לרוה"מ על זכרונו המותאם. לאחר זמן פירסם ידיעות אחרונות תיקון אי שם בעמוד פנימי בידיעה זערורית. להתייחס לנקודה זו לצורך הגדרת אישיות , גם שנואה, כשקרן הינה לכל הפחות אי דיוק !!
מחקצלם: הנס פין.
השבמחקכנראה לבגין היתה משיכה אקסטטית על-טבעית לכלי-זין.
(בזקנתו נעשה חובב מכונות-יריה. זאת יודע אני מנסיוני האישי ועל חשבון דם רעי).
במה מדובר?.. בגין הרג מישהו?
מחקhttps://youtu.be/Kd5Co_gohiM
מחקתמיד חשבתי שעמוס עוז גר ברחוב צפניה הניצב לרחוב עמוס. והנה מסתבר שגר ברחוב צפניה, כנראה בקצה הרחוב. הסבים שלי, מצד אימי, שבתי ומאשה לינביץ, גרו בדירת חדר דלה ברחוב עמוס 2. ממולם היה בית ממכר עוגות גרליץ. לפני שנים נהרס הבית, שגבל בגדר מתחם שנלר, ובמקומו נבנה בית דירות מכוער להפליא. עמוס עוז הוא בן גילי ממש.
השבמחקמאמר מרתק וחושפני, המאשר את אשר חשדותיי מאז ומתמיד: עמוס עוז היה פוזאי (מלשון "פוזה"), שעיצב לעצמו דמות מדומיינת השונה תכלית שינוי מזו האמיתית. ובתוך כך, הוא גם היה בלופר לא קטן...
השבמחקאני קורא את ספרו החדש של קרויאנקר "ירושלים של עמוס עוז", מעמיק, מדויק ומאיר עיניים כדרכו. לי באופן אישי מפריעה נימת הפרטונות על השכונות, כשתיאורי ההתפשטות החרדית תמיד מוצגים באור שלילי (ברוחו של עוז עצמו). נכון, סגנון החיים החרדי הוסיף כיעור וצפיפות, אבל חזותה של העיר איננה רק תווי הבתים האדריכליים אלא גם האנשים שגרים בהם, ומה לעשות - הם התחלפו, בין שנאהב את זה ובין שלא. חרה לי במיוחד התיאור של כרם אברהם, החווה החקלאית ההיסטורית שהפכה למוסד חינוך חרדי: רק זעקות דווי על פסוקים מברית החדשה שהושחתו ועל אורווה שלא זכתה לשימור, ואף לא מילה טובה אחת על שימור בית הקונסול, על תצוגת תמונות המתארת את קורות משפחת פין (בתוך מוסד חינוך חרדי!) ועל שימור עתיקות - הכל במימון המוסד החרדי ובשיתוף עם רשויות המדינה. חבל.
השבמחקהמאמר היפה מאמת את ההבנה הקיימת כי סופרים כותבים את האוטוביוגרפיה שלהם מבלי שעשו בדיקה היסטורית מוקדמת.הם מספרים ובתוך הסיפור שלובים גם אי-דיוקים,לעיתים חמורים לעיתים כאלה הנובעים רק מיחסו של סופר לכתיבתו של היסטוריון.על כן אין לראות בשגיאות שצוינו ניסיון לבנות ביוגרפיה חלופית כפי שעשו ועושים סופרים אחרים.ההערות במאמר על הספר מעניינות ונכונות אך אין הם משנות כלל את הסיפור הגדול 'סיפור על אהבה וחושך'.
השבמחקבספור על אהבה וחושך היטיב עמוס עוז לתאר את המאבק להקמת מדינת ישראל על כל היבטיו יחד עם גיבוש תולדות היהודים מקימי המדינה בארץ מולדתם. הפרטים ההיסטוריים הם שוליים והם אמתיים בהווייתם. זהו ספר מופת שכל יהודי ישראלי בארץ ישראל חיב לקרוא. מאוד ריגש אותי המעבר של אביו של עמוס לרחביה. אבי, צבי כץ, גדל ברחוב צפניה בבית שבנה סבי בשנות העשרים המאוחרות כשעלה מפולין עם חבילת מזומנים קטנה ממכירת רכושו בעירה ווישנבייץ ליד קרמניץ בווהלין. כשהתחתן אבי עם שרה אמי הם עברו להתגורר ברחוב החבשיים. כשנולדה אחותי עדנה וגדלה בצל המצור החל אבי חוסך כמיטב יכולתו כדי להעביר אותנו לרחביה על מנת שאחותי (ואכ"ח ב 1952 נולדתי גם אני) תלך ללמוד בגימנסיה. ממש כמו אביו של עמוס עוז. עברנו לשדרות בן מימון 16 לבית חדש שנבנה על ידי הקבלן פרוסק ב 1958 ושנינו הלכנו לגימנסיה. אני מכתה א ואחותי לתיכון.
השבמחקספרו של עמוס עוז הוא אמיתי ככל שספרות יפה יכולה להיות ומבטא היטב את ציוניותו, די בניגוד להרבה דעות שהשמיע בעל פה. תרומתו להוויה הציונית משתווה ואף עולה על זו של כל הסופרים העבריים בארץ ישראל ובישראל.
תודה לדוד אסף ותודה לעמוס עוז שזכרו ברוך עד מאוד
מכתבו של עוז ותגובת בן גוריון מחזקת את דעתי שלבן גוריון היה דחיה מחנפנות.
השבמחק