א. כאן גרה לאה גולדברג
רחוב אלפסי 16 (צילומים: הלל אסף) |
בספרי שיר הוא לא רק מילים (עמ' 372) הבאתי תמונה קצת מטושטשת ובה רואים את לאה גולדברג במרפסת ביתה הירושלמי כשהיא משוחחת עם שכנתה. 'מרפסת מול מרפסת':
צילומים: דוד אסף |
ב. וכאן גר מנחם אוסישקין
לא הרחק משם, ברחוב אוסישקין 7 פינת רמב"ן 32, נמצא 'בית מחניים', בית מגוריו של מנחם אוסישקין (1941-1863), ממנהיגי התנועה הציונית ברוסיה, יושב הראש של הקרן הקיימת לישראל, ודמות ססגונית, סמכותנית ונמרצת, שהיו לה מעריצים רבים ומתנגדים רבים לא פחות.
צילומים: הלל אסף |
ואחרי הפרגון, ביקורת תהיה!
ירושלמים בעבר ובהווה, האם שמעתם בחייכם על רחוב רמב"ם בעירנו? 'אין כזה רחוב', יפסקו הוותיקים.
ובכן, ברחוב בן מימון הישן והאהוב, שחוצה את שכונת רחביה ממזרח למערב, צצו לפתע שלטים שמשנים את שם הרחוב.
בן מימון הוא כמובן הרמב"ם (משה בן מימון), אבל לדעתי זו חוצפה וגסות רוח לשנות כך פתאום שם שנקבע לפני עשרות שנים על ידי מייסדי רחביה, ומוכר בשמו זה לכל ירושלמי. עברתי לאורך הרחוב כולו וכל הכניסות שבו מסומנות כ'רחוב בן מימון'.
השלט המואר, שהוצב ליד חנות הספרים 'אדרבא', הוא בכלל מעשה כלאיים מוזר: גם בן מימון וגם הרמב"ם, שנכתב 'הרמבם' ללא גרשיים...
רחוב 'הרמבם' (צילומים: דוד אסף) |
פרסומת בפנקס כתובות של תושבי רחביה, 1936 |
לפני הגניבה |
אחרי הגניבה (צילום: ברוך גיאן) |
אריה שואג בירושלים
י"א באדר היום, 101 שנים לקרב המפורסם בתל חי. קרב שהפך לסמל שהשפיע עמוקות על היישוב בארץ ולאחר מכן על המדינה שהוקמה פה מאוחר יותר. טרומפלדור וחבריו נקברו בקבר אחים בכפר גלעדי הסמוכה לתל חי וקברם הפך לאתר עלייה לרגל (וגם לאתר של מלחמות יהודים על 'שייכותו' של טרומפלדור לזרם זה או אחר). בשנת תרצ"ד, 1934, נחנכה מצבת הקבר הקבועה על קבר האחים – אריה שואג ופניו מזרחה – מעשה ידיו של הפסל אברהם מלניקוב.
בית משיח ברוכוב (או ברוכוף) בירושלים הוקם עוד קודם. הבית נבנה בשנת 1908 על ידי סוחר גרמני ונרכש (כנראה לא הרבה אחר כך) על ידי משיח ברוכוב, עסקן ונדבן יהודי בוכרי. בחזית הבית עמדו למשך יותר ממאה שנה זוג אריות אבן על שני עמודי שער הכניסה לחצר, עד שלפני חמש שנים נגנב האריה הימני מבין השניים ומאז בן זוגו, וגם העמוד שנשא אותו, עמדו מיותמים.
לפני זמן מה החלטתי לחבר בין שתי הפסקאות שקראתם הרגע. החלטתי למלא את מקומו של האריה החסר באריה אחר, גלילי. האריה של תל חי לא צריך להישאר רק באתר בקצה המדינה שרואים פעם במיליון שנה כשבאים לביקור, הוא יכול להתנוסס גם בכיכר העיר בירושלים. אין טבעי יותר מאריה ברחוב ירושלמי ואין סיסמה מתאימה לרחוב יפו במאה ה-21 מאשר 'טוב למות בעד ארצנו'.
אז זהו, האריה של תל חי עלה לירושלים. אני לא יודע כמה זמן הוא ישרוד שם ואם הוא יהיה אורח לרגע או יהפוך לבן בית, בואו נראה ביחד. מוזמנים לצלם ולעדכן כשאתם עוברים ברחוב.
תודה. מעניין ומעורר השראה
השבמחקולא נראה לך מאד מוזר שהמלה "משוררת" לא מופיעה בטקסט העברי בשלט של גולדברג? בעיני זה כל כך צורם...
השבמחקהאם ייתכן שתמונת המרפסת של לאה גולדברג היא פוטומונטאג'? היא קצת נראית ככה, במיוחד מפני ש"שכנתה" דומה מאוד לאמה, כפי שהיא נראית בתמונתן המשותפת.
השבמחקלשפוט לגבי הדימיון בין גולדברג לאִמהּ איני יכול, אבל הייתי מצפה שהן תהיינה על אותה מרפסת...
מחקמשום מה הופעתי בתגובה הקודמת כאלמוני, למרות שהשתדלתי מאוד להזין את שמי, דורון ב'... יש איזו בעיה כאן (לי לפחות).
השבמחקעל שיום רחובות שכונת רחביה וניפוץ המיתוס ששמו של רחוב רבי יהודה הלוי הוחלף בשמו של מנחם אוסישקין קראו במאמרי: "אביר משוררי ציון מול איש הברזל: גלגולי רחוב אוסישקין ושדרות יהודה הלוי בירושלים", עת-מול, 247 (אוגוסט 2016), עמ' 26-23.
השבמחקהחלפת 'בן מימון' ברמב"ם יש לה, פרט לחוצפה, גם משמעות פרקטית: הרחוב הסמוך הריהו רמב"ן, וקל לחשוב על תקלות צפויות בגלל הדימיון.
השבמחקהשם "בן מימון" יוצר בלבולים רבים אף הוא. סבתי מתגוררת (לאורך ימים ושנים!) ברחוב "הרב מימון" בפאתי קרית משה (מה שנקרא בעבר "שכונת מימון") ולא פעם קיבלה ומקבלת מכתבים שיועדו לרחוב בן מימון...
מחקרק משוררת לא היתה לאה גולדברג כנראה לפי פרנסי השלטים...
השבמחקאם כבר "נגזר" להחליף את שם הרחוב, אזי השלט שהוצב ליד 'אדרבא' הוא דווקא הדבר הנכון בעיני לעשותו.
השבמחקלרחביה נוספו לאחרונה כ-30 שלטים. בהחלט מבצע מרשים, ולא זול. בחלק מהם יש טעויות, והתרגום לאנגלית בעייתי, אבל עדיין השכונה זכתה למעמד של שכונה - מוזיאון. בקרוב אנחנו נכנסים לשנת ה-100 לייסוד רחביה, והשילוט הזה בהחלט יהיה מרכיב בחגיגות.
השבמחקהתרגשתי למצוא כאן את הכתבה של אמי, רות בונדי, על לאה גולדברג. תודה לך!
השבמחק'בית מחניים' המקורי הוא בניין מפואר בסגנון ניאו-קלאסי שבו משרד החינוך-לשכת השר ברחוב שבטי ישראל 34 בירושלים. בבניין זה התגורר מנחם אוסישקין (תולדות הבניין הן סיפור מרתק) ובו גם שכר עגנון חדר מאוסישקין (ראה בכרך 'אסתרלין יקירתי').כאשר פונה אוסישקין מהבניין על-ידי הנציב הבריטי שעבר לגור בו (1927) בנה אוסישקין את ביתו החדש ברחביה ו'סחב' איתו את שם הבית 'מחניים'(על יסוד בראשית ל"ב/ג) שבמקורו היה שייך לבנקאי יוהס פרוטיגר.יל אוסישקין היו מספרים כי כל הדרך מביתו למשרדו היתה בחזקתו.הוא עלה מרחוב רמב"ן ברחוב אוסישקין עד הפנייה לרחוב קרן קיימת ובו הלך עד
השבמחקלמשרדו,כיושב ראש קק"ל שבקצה הרחוב.
השלט של לאה גולדברג אומר דברים שונים בכל שפה. בעברית, למשל, לא מצויינות שנות לידתה ומותה, ורק באנגלית יכול עובר האורח לקרוא שהיא היתה ואיננה מאז שהלכה לבית עולמה. .
השבמחקהשלט של אוסישקין מדבר יותר על המבנה מאשר על האדם שהיה דר בו. כאן ציינו את השנים הרלוונטיות, אך לא דיברו על פועלו של אוסישקין.
כרגיל, אין אחידות, אין מאמץ לסכם סיפורי חיים בתמציות אמנותית. אין נסיון דידקטי ללמד פרק הסטוריה דרך האבנים והקירות שהיו מסגרת להתרחשויות בה. יש גבב עובדות שלא מספרות סיפור ישראלי, אלא פרובינציאלי.
ואשר לרחוב רמב״ם המשונה, כל ירושלמי יודע שיש רחוב רמב״ן לא רחוק מרחוב בן מימון. עכשיו נהגי המוניות ושליחי פיצה למיניהם יתבלבלו בין הרמב״ם והרמב״ן, ממש כמו ברקים המצחיקים ביותר של ״היהודים באים״. אכן, ארץ נהדרת...
עשו טוב שלא כתבו על אוסישקין. היה אדם שנוי במחלוקת והירושלמים יודעי היסטוריה של המקום יודעים על מה אני מדברת..
מחקלהצבת השלטים החדשים ועוד רבים שיוצבו אחראי איציק שוויקי מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרי מורשת. בתחילת שנות ה90 הוצבו שלטים על מבנים היסטוריים בירושלים ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים אלה השלטים עם הרוזטה כמו זו שנמצאת על בית מחנים ברחוב שבטי ישראל. השלטים הכחולים של המועצה לשימור אתרים בסופו של דבר הפכו למותג ברור של מבנה היסטורי, של אירוע או של אישיות שיש עניין לשמר את שמה ומורשתה. לעניין זה ראוי לציין כי איציק שווקי מפרסם לנאמני המועצה לשימור בידיעון השבועי שלו חינוך יום א' מאמרים מתוך "עונג שבת" שיש להם נגיעה לענייני שימור ומורשת, כמובן עם הקרדיט המתאים לבמה ולמי שכתב.
השבמחקתגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקפסלי האריות בכניסה למשטרת מחנה יהודה, פוסלו על ידי אביה של סבתי, שמחה שלמה ינובר -דיסקין,יהודי דתי בכל רמ"ח אבריו שהיה אמן פיסול באבן וקיבל אישור מיוחד מהרבנים לפסל דמות אריה וזאת אל אף שעבר על הציווי בעשרת הדיברות. אינני יודע מי פיסל את האריות בבית בורוכוף. אולי יודע מי שהוא?
השבמחקדוכי כהן (חברי מנוער) הוא אמן גדול עם חיבור עמוק לשורשים ושרך מקורית להנביע זאת החוצה. תחזקנה ידיך דוכי!
השבמחק