יום שני, 6 בדצמבר 2021

ארץ הקודש: ארון הספרים, מהפכה, המלאכים, שמיטה, פשקוויל החודש

א. העגלה המלאה: ביצי יענים והלכות שטרימל

לא להאמין איזה ספרים חשובים ומקוריים יוצאים בשוק הספרים התורני, שאף ספרייה לא תהיה שלימה בלעדיהם. הנה לפניכם כמה ספרים כאלה, שראו אור לאחרונה ובוודאי חמקו מעיניכם הבוחנות.

בקרב חובבי מורשתה של יהדות תימן אורה ושמחה. הנה סוף סוף יצא הספר שיחזיר עטרה ליושנה. הידעתם את דבר המנהג לתלות ביצי בת יענה בבתי כנסיות ומדרשות?

אני לא ידעתי על זה מאומה, ולכן שמחתי בצאת הספר החדש, בעל הכותרת המעט ביזארית ביצי נעמיות בבתי כנסיות, מאת הצב"י (הצעיר בבני ישראל) הרב יצחק רצאבי, המכונה בתואר המחייב 'פוסק עדת תימן'. הספר נדפס בירושלים עיר הקודש בחודש חשון שנת תשפ"ב. 

בספר מובאים לא פחות מ-66 הסברים למה צריך וראוי לתלות ביצים כאלה בכל בתי הכנסת (כמובן לאחר ריקון תוכנן באמצעות נקב). 

ולשומע יונעם.

כאן הרב רצאבי משבח את מקחו של ספר זה:

 

והנה עוד דוגמה לספרים נורא נורא חשובים, ולשם האיזון מוצאם ממקהלות האשכנזים.

הרב מרדכי ציון הוא כתבא רבא, ובאתר 'ספריית חוה' – בית הוצאה לאור הפועל בהתנחלות בית אל ומזוהה עם הרב שלמה אבינר – רשומים על שמו לא מעט ספרים שחיבר וערך בשנים האחרונות. 

בחרנו לכם שניים (יש עוד), שעוסקים בנושאים הרלוונטיים מאוד למציאות חיינו: הלכות ניטל נאכט (תשפ"א) והלכות שטריימל (תשע"ט). לחובבי הז'אנר יש גם ספרים פרי עטו המוקדשים להלכות טיש (תש"פ), הלכות קוויטל (תשפ"א), הלכות מצווה-טאנץ, ואפילו הלכות מדי צה"ל (תשע"ז).

ניטל נאַכט הוא השם שיוחד בפולקלור היהודי לליל חג המולד (כריסמס), שבו, כידוע, אין לומדים תורה ומרבין במשחקי קלפים ובעליצות. וכיוון שהחג ממשמש ובא, על זה ייאמר 'תורה היא וללמוד אני צריך'!

שטריימל הוא כידוע כובע הפרווה שבו מתנאים אחינו בני עדות החסידים בשבתות ובימים טובים.

אכן, עגלה מלאה!

אני חייב לציין שלרב ציון יש גם חוש הומור בריא. כך למשל הוא הוציא ספר שאלות ותשובות בענייני ליל הסדר והלכות פסח. הספר, שמבוסס על הוראות מורו ורבו הרב אבינר, נקרא שו"ת הכל בסדר (תשע"ז)...

ב. ארון הבגדים היהודי

'לאחר מחקרים מעמיקים', סוף סוף בשורה לחובשי כובעי הסַמֶט החסידיים (כובעי קטיפה הידועים גם בשם 'סוּפֶּר', או בפי הלצים 'צלחת מעופפת').

מ-ה-פ-כ-ה!

צילום: מנחם רוזנברג

ג. מלכים ומלאכים

בטבריה יש מלון דירות ושמו 'מגדלי המלכים'. בתוככי מגדלי המלכים פועל בית כנסת ושמו 'מגדלי המלאכים'. שנון לכאורה.

כשזאב קינן, שנפש במקום, רצה להיכנס למקומם של המלאכים, הדלת הייתה חתומה ונעולה על בריח. 'וַיִּירָא וַיֹּאמַר: מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם (בראשית, כח 17).

צילומים: זאב קינן

ד. הלכות שמיטה

המבקשים להקפיד על הלכות שמיטה (שכידוע חלה השנה) נדרשים לפתח כישורים תורניים ולהתמצא בטרמינולוגיה ייחודית.

כך למשל, מי שירצה להשתמש בעלי הנענע האלה, חזקה עליו שהוא יודע בדיוק מה היא 'תוצרת מגבולות עולי מצרים' ('על פי פסיקת הרבנות הראשית לישראל'! ללמדך שיש פוסקים הסבורים אחרת). הוא גם בוודאי יידע מה הוא 'חשש ספיחין'.

צילומים: אלי וינשטיין

אם לא ברור לכם שבעצם מדובר בשטחי המדינה (בעיקר באזור הערבה והנגב) שנוהגים בהן קוּלוֹת מסוימות בשנת השמיטה, הנה הרב יצחק דביר שיסביר לכם בשתי דקות על מה  מדובר כאן:

 

גם במרכולי 'יש חסד', שפונים לציבור החרדי, בונים על ידע מוקדם.

הגזר והבטטה הם כפי הנראה מהשנה שעברה ('השישית'), זו שלפני שנת השמיטה, אבל את מין השנה קבעו לפי מין הירק (גזר  שישי; בטטה  ששית). ובאשר לשׁוּמָר, עליו נוסף שׁוֹמֵר – השומר הנכרי, דהיינו הירק מיובא מחו"ל. 

צילומים: מנחם רוזנברג

ה. 'זעקת התורה': פשקוויל החודש

מתברר שיש בעיה חמורה בעולם המקוואות, שקשורה בפילטר צף שנקרא 'מקווה ריין' והוא מנקה את המים, אך גורם אולי לשינוי כלשהו בהרכבם. ועל כך מצווחים שומרי החומות, שחדש אסור מן התורה וה'פילטער' הזה אסור מדאורייתא ומדרבנן, וכל הטובל במקווה כזה פסול חיתון הוא.

קצת מסובך ומשעמם אבל עם הרבה אמוציות. מיועד לחובבי הז'אנר.

צילומים: טובה הרצל


24 תגובות:

  1. נתחיל עם ניטל נאכט, -ליל ניטל: השם "ניטל" הוא ראשי תיבות 'ניט לערנען' -לא ללמוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה לא ממש מדוייק.

      מחק
    2. אתה מתכוון נישט געשטויגן און נישט געפלויגן? 😃
      אם ישלך משהו יותר מדויק,זה הזמן.

      מחק
    3. זה לידה בלטינית. כל הר"ת הם פירושים מאוחרים. מזכיר את ר"ת של ישו שפורשו בזמן מאוחר יותר.

      מחק
    4. ניטל -- שיבוש של דאוס נטאליס -- הולדת / לידת האל. נאכט -- לילה באידיש.

      מחק
  2. בנוגע לספר החשוב 'הנעמיות בבתי הכנסיות' - יש לציין גם את המאמר הנפלא ומלא הידע [לא להאמין איך הסתדרנו עד שפורסם] 'זיקוק הזהב במעי הנעמיות' של הרב ישראל דנדרוביץ

    השבמחק
  3. כובע הסופר וכובע הסמט הם שני כובעים שונים

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון. הסופר הוא הכובע היותר נמוך.

      מחק
  4. שאלה: מי שלא הספיק לקרוא בזמן את "הלכות ניטל-נאכט", האם רשאי לקרוא בו בניטל-נאכט עצמו?

    השבמחק
    תשובות
    1. 😃 שלושים יום לפני החג לומדים הלכות החג.

      מחק
  5. א. בספר ביצי הנעמיות, הצב"י אינו הגה"ר רצאבי כי אם המלבה"ד, הצב"י מאיר ליאור לוי ('מאיר ליאור' זה סטארטאפ, אבל גם קצת טאוטולוגיה, לא כן?)
    ב. "כולל שישים ושישה טעמים נפלאים": האם הספר כולל ס"ו מתכונים להכנת חביתת ביצי נעמיות? חביתת ירק, חביתת עשבי תיבול, חביתת סוואנה, וכו' וכו'?

    השבמחק
    תשובות
    1. ראה, לאחר עטיפת הספר, את תמונת "קריאת קודש", שבסופה יצחק רצאבי הוא הצב"י, והרי הוא מקיים את עצת קהלת "טוב אשר תאחז בזה וגם מזה אל תנח את ידך"

      מחק
  6. אכן העגלה מלאה. מעומס התפלויות והשטויות בוודאי כבר נשבר ציר אחד

    השבמחק
    תשובות
    1. סרן, כמדומני. לא ציר. נשבר מזמן.

      מחק
  7. בכנסיית קבר מרים בעמק קידרון (לרגלי שער האריות) יש ביצי יענים מקושטות על השרשרות שבהן תלויות מנורות השמן. ההסבר שקיבלנו היה שזה נועד למנוע מחולדות לרדת על השרשרת וללקוק מהשמן.
    ולעניין תוכן הביצים, בספרו של ישראל אהרוני, הזואולוג העברי הראשון, הוא מספר שבמסעו לצפון ערב הם אספו כמה ביצי יענים ומכל ביצה הם הכינו חביתה ל-21 איש (לא זוכר את המתכון).

    השבמחק
    תשובות
    1. למה ללכת רחוק? מביצת היען העברית הראשונה (אחרי אלפיים שנות) שנולדה בחי-בר יטבתה הכינו מטפלות כיתות יעלים-עופרים ביטבתה חביתה ל 18 ילדים ולארבע מטפלות. היה טעים ומרשים

      מחק
  8. בעניין ביצי היען: הן מופיעות בכנסיות רבות. הכי הרבה בכנסיית יעקב הקדוש הארמנית. יש גם כאלו ממתכת ומחרסינה. עניין העכברים הוא רק אחד מההסברים עליהן. אבל יש (או הייתה) ביצת יען תלויה מעל לארון הקודש בבית הכנסת עדס בנחלאות. הרבה תהיתי עליה והנה, סוף סוף, יש לכך 66 הסברים.

    השבמחק
  9. מדוע "כריסמס" ולא (כראוי) "כריסטמס"?

    השבמחק
  10. עניין גבול יוצאי מצרים זו כמובן התחמקות יהודית טיפוסית. השמיטה חלה על גבול עולי בבל, וגבול זה שונה מאד מגבול יוצאי מצרים. כך, הערבה, מעין יהב ודרומה, אינן בשטח השמיטה , אפילו לפי הרבנות הראשית, וכך גם כל היישובים מדרום לאשקלון בקו ישר דרומה. כך גוש קטיף לא בארץ ישראל לצרכי שמיטה וניתן היה גם למחמירים לאכול מפירות האזור בשנת שמיטה. התחכם מי שהתחכם והחליט, לצרכי פרנסה, להכניס גם את השטחים של גבול יוצאי מצרים לעניין השמיטה, כדי להרוויח. זה במפורש עובר על דברי חכמים (שהרי גבול השמיטה נקבע בזמן המשנה ולא על פי גבולות כיבוש יהושע.

    השבמחק
    תשובות
    1. א. דומני שזו כבר השמיטה השלישית שגוש קטיף אינו רלוונטי לעניין השמיטה.
      ב. רבים מיישובי צפון הנגב, במיוחד בגבולות "העוטף", ואף בחבל אשכול נחשבים למיטב ידיעתי בתוך גבולות השמיטה לעניין הרה"ר ושאר בד"צים מחמירין ו"מהדרין", אף שהם מדרום לאשקלון ומחוץ לגבולות "קדושת עזרא / עולי בבל".
      ד. בין זמנם של "עולי בבל" לדברי חכמים בעניין השמיטה עברו לפחות 500 שנה, כך שהרלוונטיות והעדכניות שלהם לענייני הדיונים ההלכתיים בשמיטה וגבולות א"י היו רלוונטיים בערך כמו "גבולות כיבושי יהושע", ככל שהיו כאלה.

      מחק
  11. בוקר טוב. אבי מורי, פרופסור שלמה יהודה, הפנה את תשומת לבי שהמנהג לתלות ביצי יענה בבית תפילה היה נהוג בכנסיות כפי שאפשר לראות בציור ברֶרה מדונה, פיירו דלה פרנצ'סקה, 1472 https://en.wikipedia.org/wiki/Brera_Madonna

    השבמחק
  12. זכור לי כי באחת משנות השמיטה בעבר פנו מאחת החסידויות לקבוץ יוטבתה שיגדל עבורם תפוחי אדמה.

    השבמחק
  13. פילטר גורם לשינוי בהרכב המים? אתה רציני?!
    החשש בפילטר (באופן כללי) הוא כמובן של "זוחלין", כלומר מים נעים הפסולים לטבילה.

    השבמחק
  14. אני לא מבין,שנים רבות כל מיני פרופ'דנים בכל מיני דברים כאלו איזוטריים אבל כשרבנים מתחילים אז פתאום זה שגוי.. כנראה חוששים מתחרות

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.