יום שלישי, 7 בפברואר 2023

טיול לשישי שמשי: עץ הפיקוס הגדול בארץ

צילומים: איתמר לויתן

אומנם ט"ו בשבט עבר, עם הרבה גשם ורוח, אבל את הביקור בעץ הפיקוס הכי גדול בארץ אפשר לדחות לכל יום אחר בשנה שבו השמש פז זורחת.

והעץ הזה נמצא לא רחוק מכם: במושב כפר מל"ל, שלמרות שמו הכפרי הוא בעצם סמוך ונראה לכפר סבא ולהוד השרון. ובכלל, לפי אתר מוזיאון עין חי, מתברר שיש הרבה מה לראות בכפר מל"ל. יש מוזיאון, ותערוכות ומבנים שהשתמרו מימי ראשית המושב, שנוסד ב-1912 ונקרא אז 'עין חי'. ובכלל, אם לא ידעתם, כפר מל"ל הוא מושב העובדים הראשון בארץ. הוא ולא נהלל! (ראו בכתובת שעל באר המים, למטה).

אבל אנו נשים פנינו אל הגבעה שעליה ניצב במלוא כוחו עץ ענק של פיקוס השדרות. העץ, לדברי אנשי השימור, הוא הגדול ביותר בארץ – שלושים מטר גובהו וארבעים מטר רוחבו.

איתמר לויתן נסע לשם כדי לבדוק הכצעקתה, ואישר: עץ ענק, חבל על הזמן... טיול מומלץ ליום שישי שמשי.

איך מגיעים?

נוסעים בדרך רמתיים הוותיקה, היא הכביש הראשי של הוד השרון. עוברים בדרך ליד הפלאפל 'המיתולוגי', שממוקם בצריף מימין. ישנן שני פלאפליות כאלו, אז לא ברור מי המיתולוגי האמיתי. אחר שתי דקות נסיעה, הוד השרון הופכת לפתע פתאום לכפר מל"ל. הכל מחובר כבר...

בקצה כפר מל"ל מצד שמאל, בחיבור עם כביש 531 החדש יחסית, יש אתר מורשת המכונה 'עין חי' (שמו הראשון של כפר מל"ל), שהוא החצר ההיסטורית של המושב, ובו באר המים הראשונה ומשאבה בריטית ישנה נושנה. 

עוקפים את החצר ברגל, ומצד ימין, בצפון, יש שביל על סִפּוֹ של כביש 531. שתי דקות הליכה בשביל פורח מוביל לפיקוס. הכניסה חופשית. 

באתר של מוזיאון כפר מל"ל מסופר:

הגבעה שימשה לתורכים לשמירה על דרך המלך 'טאריק א סולטן', מיפו לטול כרם. העצים הם בני יותר ממאה שנה וניצלו מכריתתם בזכות הצל על המוצב התורכי. על הגבעה נבנתה בריכת המים מברזל מ-1914. פיקוס השדרה: הגדול בארץ גובהו 30 מ׳ ורוחבו 35 מ׳. נשתל ב-1942 לפני הבית, שלימים שימש בית החלמה של קופת חולים ליולדות מכפר סבא, לאחר מכן שימש לטיפול במחלות שיגרוניות שנקרא 'בית אסא'. החורשה והפיקוס הינם לשימור ואסור לכרות אותם.


7 תגובות:

  1. עכשיו אני לא מתפלא שמכפר מלל יצא אריק שרון ראיתם את העץ כמו אריק בולדוזר משתלט על כל נקודת אור..

    השבמחק
  2. כמה מילים על הקביעה שכפר מלל הוא מושב העובדים הראשון ולא נהלל.
    זוהי אמירה שגויה והיא ברוח הפעילות הבלתי נלאית של אנשי כפר מלל לשנות ולהכתיב את ההיסטוריה לרצונם ולשאיפתם להוכיח שכפר מלל הוא מושב העובדים הראשון. כפר מלל היה מושב פועלים כפי כתוב על הברכה.
    נכון שהייתה שאיפה ורצון אך חסרו כמה תנאים שיהפכו את כפר מלל למושב עובדים, מבלי להיכנס לפרטים ולעקרונות שהיו חסרים כמה מעקרונות מושב העובדים, כמו: היו משקים על אדמה פרטית ועוד... רק ב-1933 כשהסתיימה העברת הקרקע לקרן הקיימת, כלומר, התקיים עקרון אדמת הלאום. למעשה ולא רק להלכה.
    למעשה מושב העובדים הראשון הוקם בגליל בחמארה אלא שהם נטשו בגלל המצב הביטחוני הקשה בתקופה ההיא. והשתתפו בהקמת כפר יחזקאל, מושב העובדים השני.
    הקבוצה הגדולה (24 אנשים) שהשתתפה בהקמת נהלל הגיעה מחולדה. כבר כשהגיעה לחולדה ב- 1915 שאפו וניסו להקים מושב עובדים בחולדה והם פעלו לפי עקרונות מושב העובדים שקבע וילקנסקי שהדריך אותם, הבעיה היחידה הייתה שבתנאים הגאוגרפים של חולדה- שהייתה אמנם אדמת הלאום- לא היה אפשר לחלק ליחידות משק ולכן הם עזבו והשתתפו בהקמת נהלל, הם הקימו את מושב העובדים הראשון נהלל.

    השבמחק
  3. גם עין גנים (1908, סמוך לפתח תקווה) טוען להיותו מראשוני התנועה המושבית..

    השבמחק
  4. לכל הפחות כמושב פועלים

    השבמחק
  5. האם עץ הפיקוס של כפר מל"ל ,גדול יותר מהפיקוס במקווה ישראל??

    השבמחק
  6. אומנם ב'מקווה' הוא נקרא 'פיקוס בנגלי', למיטב זכרוני הוא גדול יותר ב'מקווה'.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.