יום שני, 20 בפברואר 2023

סיפורי מכוניות: חדר נקי, זרע יוסף, מבחן בוזגלו, ויהי אור, מאיר המתוק

א. חדרים נקיים

כל יום לומדים דבר חדש. הנה למשל המושג 'חדרים נקיים'.

איתמר לויתן צילם בתל אביב את המשאית הזו, ועליה הכתובת המוזרה (לכאורה):

השכרת ביגוד לחדרים נקיים

צילום: איתמר לויתן

מה זה יכול להיות?

ובכן, גלישה קצרצרה הובילה אותו לערך 'חדר נקי' בוויקיפדיה, וממנו עולה כי מדובר באזור במפעל שבו נשמרת רמת ניקיון קיצונית (אפילו יותר מאשר בחדר ניתוח). רמה גבוהה כזו נדרשת בעיקר בייצור של שבבים אלקטרונים, שם אפילו גרגר אבק עלול לשבש את הייצור. 

העובדים בחדר הנקי לובשים חליפות מיוחדות העשויות מחומרים שאינם פולטים חלקיקים ומצוידות במערכת נשימה, המונעות את זיהומו של החדר בחלקיקים. הניקיון בחדרים מתבצע כחלק מהעבודה השוטפת בחדר ועם חומרי ניקוי מיוחדים.

הנה כך נראה בגד לחדר נקי:

ב. אנא מזרעא דיוסף

נהג המשאית הזו הצטייד בכתובת מיוחדת במינה: 'אנא מזרעא דיוסף, שלא שלטה ביה עינא בישא'. 

מה מקורה של כתובת זו ומה פירושה?

צילום: גדעון פליישמן

המקור הוא במסכת ברכות של התלמוד הבבלי (כ, ע"א), ושם כתוב לאמור:

רבי יוחנן הוה רגיל דהוה קא אזיל ויתיב אשערי דטבילה. אמר: כי סלקן בנות ישראל ואתיין מטבילה, מסתכלן בי ונהוי להו זרעא דשפירי כוותי. אמרי ליה רבנן: לא קא מסתפי מר מעינא בישא? אמר להו: אנא מזרעא דיוסף קא אתינא, דלא שלטא ביה עינא בישא, דכתיב 'בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף, בֵּן פֹּרָת עֲלֵי עָיִן [בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר]' (בראשית, מט 22), ואמר רבי אבהו: אל תקרי 'עֲלֵי עין' אלא 'עוֹלֵי עין'.

ופירושו: האמורא רבי יוחנן, שעליו מסופר כי היה יפה תואר, נהג ללכת לבית הטבילה (מקווה) ולשבת בכניסה. אמר: כאשר בנות ישראל יוצאות ובאות מהטבילה, הן מסתכלות בי ונהיה להן זרע יפה כמוני [בלי ספק הייתה לו דעה טובה על עצמו!]. אמרו לו חכמים, האם אינך חושש מעין הרע (כלומר, ממחשבות זרות על נשים)? אמר להם: אני בא מזרעו של יוסף, שלא שלטה בו עין הרע, כפי שכתוב 'בן פורת יוסף בן פורת עלי עין וכו'. 

האם היותו של הנהג מזרע יוסף שומרת עליו גם מדו"חות תנועה? אתמהה...


ג. מבחן בוזגלו

עוד סיפור משאית, שנהגה הפך את חזיתה לחלון ראווה של אמונתו.


לחיצה על הצילום תגדיל אותו לצפייה נוחה (צילום: יצחק לב)

זה מתחיל בדיוקנאות צדיקים ורבנים בני עדות המזרח. זיהיתי (מימין לשמאל) את עובדיה יוסף, יוסף חיים מבגדד (בן איש חי), הבבא סאלי, יורם אברג'ל, מאיר אבוחצירא, אלעזר אבוחצירא, כולם עליהם השלום.

זה ממשיך במבחר פתגמים, ממורשת ישראל ('שמור וזכור את יום השבת לקודשו'  אין פסוק כזה! אומנם 'שמור וזכור בדיבור אחד' נאמרו, אך בתורה הם מופיעים בשני פסוקים שונים), ומן הים הכללי ('לא קיים אדם שטוב לו בהכל, קיים אדם שרואה את הטוב בהכל'  מקורה של אמרה נפוצה זו אינו ידוע לי, ואני מנחש שאיננו במקורות ישראל).

העיקר שההובלה תצא בזמן ותגיע בזמן, וה' ישמור צאתה ובואה עד עולם.

ד. פרנסה מהתנ"ך

החשמלאי אמיר וטורי הוא כנראה חסיד ברסלב – כך על כל פנים עולה מאיור נורת החשמל שבתוכה נרשם הצירוף הברסלבי 'האש שלך' – אבל יש לו יומרות גדולות הרבה יותר. כמו היה עֵד למעשה בראשית הוא מכריז: 'ויהי אור'.


מילא היומרנות, מה ששבה את לבנו היא הצהרתו: הכבלים נחושת השירות זהב...

צילומים: איתמר וכסלר

ה. מאיר המתוק

הקפה-שחור שתקבלו אצל מאיר המתוק הוא כנראה בלי סוכר...

צילום: גדעון פליישמן

12 תגובות:

  1. בנורה שעל המשאית של אמיר, כתוב האש שלי. ולא האש שלך. כפי שאמר הרבי נחמן "האש שלי תוקד עד ביאת המשיח"
    "מיין פייערל וועט טליען ביז משיח וועט קומען"

    השבמחק

  2. ולכאן היה אפשר לצרף צלום ששלחתי לפרופ' אסף לפני שנים של בסיס עמוד חשמל ברמת גן עליו הופיעה אמרתו של ר' נחמן "מיין פייערל וועט טליען ביז משיח וועט קומען".

    השבמחק
  3. מאיפה הבאת את זה שעין הרע זה מחשבות זרות על נשים?

    https://he.wikipedia.org/wiki/עין_הרע

    עין הרע זה האמונה שקנאה שאחרים מקנאים בך יכולה לפגוע בך. ז"א שחכמים שאלו את רבי יוחנן אם הוא לא חושש מהקנאה של הנשים שיוצאות מהמקווה, שמשוות את יופיו לבעל שמחכה להן בבית.

    השבמחק
  4. נדמה לי שרבי יוחנן המדובר היה אמורא

    השבמחק
  5. כתב כבר הכותב שלא קיים פסוק "שמור וזכור את יום השבת לקדשו".
    הפסוק אומר "זכור את יום השבת לקדשו" - האות ק' בפתח ודגש באות ד'.
    בעל המשאית הנלהב קרא את הפסוק בקמץ קטן באות ק -
    ו"תרגם" לכתיב מלא "לקודשו" - כך אין שום מובן לפסוק.
    ושבוזגלו , יטעה בדבר כזה ?

    השבמחק
  6. האמורא יוחנן - לא כתוב שהיתה לו דעה טובה על יופיו. ידועה פגישתו הראשונה עם השודד ריש לקיש שאמר לו "יופיך לנשים" ותשובתו של יוחנן היתה "חילך לתורה" ואידך זילו וחפשו את המשך הסיפור.

    השבמחק
    תשובות
    1. תשובתו של יוחנן, הכילה הצעת שידוך, וכך אמר לו: יש לי אחות יפה ממני, ואם תקבל עליך עול תורה, לך אתננה. וכך היה.

      מחק
    2. זה מה שהצעתי לעשות. אכן ספור נאה שבסופו ריש לקיש הפך דם הוא לאמורא מפורסם ובר פלוגתא של חותנו.

      מחק
    3. מעשה ריש לקיש ור' יוחנן על הירדן והמשכו הטראגי מוכיח (שוב ושוב) שחז"ל היו סטנדאפיסטים ממעלה ראשונה באומרם: "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם"...

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.