יום שישי, 28 ביוני 2024

ארץ הקודש: קבר רחל בטבריה (ובספרד), קבר הרב כדורי

א. תהלים נגד טילים: קבר רחל שבטבריה

הכניסה לקבר רחל בטבריה (צילום: Ori; ויקיפדיה)

איפה נמצא קבר רחל כולם יודעים. בדרך אפרתה, בדרך לבית לחם. שם הפך המבנה הפסטורלי והצנוע למבנה מבוצר וממוגן שאיבד לגמרי את אופיו המיוחד. כידוע יש מסורות מקראיות נוספות באשר לקבורת רחל, והראשית שבהן מדברת על קברה בנחלת שבט בנימין ('בגבול בנימין בצֶלְצַח'; שמואל א, י 2), ויש הטוענים שנקברה ליד היישוב הקדום רמה ('קול ברמה נשמע'; ירמיהו, לא 14).

והנה מתברר שגם לטבריה יש את הרחל שלה. לא רחל המשוררת, הקבורה כמה קילומטרים מדרום לעיר, בבית הקברות המהולל של קבוצת כנרת, אלא רחל מימי המשנה, בתו של כלבא שבוע ורעייתו האהובה של רבי עקיבא

רחל זו – שלפי כל הידוע לנו מעולם לא גרה בטבריה, לא היא, לא אביה ולא בעלה – חיה בירושלים במאה השנייה לספירה והותירה אחריה כמה סיפורים נפלאים שמשקפים את גודל אהבתה לבעלה, שאמר עליה 'שלי ושלכם, שלה הוא'. היא גם מקור ההשראה של נעמי שמר בשיר ירושלים של זהב', שכן במקור התלמודי 'ירושלים של זהב' הוא כנראה תכשיט שקנה רבי עקיבא לרחל.

ברור לכל שאין מדובר בקברה האמיתי אלא במסורת מומצאת – קבר מוסלמי שהתקדש והתייהד. כאן פרטים על מסורת הקבר.

הקבר הקדוש נמצא בדרום טבריה וכבר בשלט הכניסה ממתינות למבקרים כמה טעויות נלעגות: רחל ע"א (עליה אשלום?; וצ"ל כמובן ע"ה), התנה (!) במקום התנא. 

צילום: פיני גורליק


מתחם הקבר עצמו – מדווח פיני גורליק שגם צילם את התפילות שלמטה – הוא גדול יחסית ועל קירותיו מבחר נאה של סגולות ותפילות. לצד ההיבטים המסחריים מצטיינות התפילות, במפתיע, גם במוּדעוּת עצמית ובחוש הומור.


המצבה בתוך אחוזת הקבר (צילום: Ori; ויקיפדיה)


בחדרי התפילה לגברים ונשים (בנפרד כמובן), מוצגות תפילות ייעודיות לכל דבר חשוב: תפילות לשלום הבית, תפילה שהגבר יתפלל על אשתו ולהיפך, זיווג הגון ועוד. 

אהבנו במיוחד את 'סגולה חזקה לשלום בית'  אחת פונה לבעל, שנייה לאישה  שנפתחת כך: 

אין סגולות לשלום בית. שלום בית נתון בידך, ורק בידך

למען המבקשים לחקור גלגולים של סגולות ונוסחי תפילה חדשים ומחודשים, הנה מבחר אנין:  



ב. שמן קדוש: קבר רחל שבספרד

גם בספרד יש קבר רחל. 

לא מאמינים? הביטו בשמן הזית הזה (שהוא בכלל תערובת של שמן זית 'זך' עם שמן זית 'כתית'). מתברר שהוא בכלל מיוצר בספרד...


צילום: יוחנן פלוטקין


ג. לכל דבר מחיר: קברו של הרב כדורי

אלון תן-עמי הזדמן להר המנוחות בירושלים בעניין רע. כיוון שזמנו היה בידו סר אלון לבקר בציון קברו הבולט של הרב-המקובל יצחק כדורי, הסמוך ונראה לבית ההספדים הספרדי. 

להפתעתו גילה שב'ציון' מתנהל מסחר עֵר בדברי קדושה ותשמישי מצווה – מקמיעות ('קמיע מדליה' למשל, שאין לי מושג מה זה), נרות ופמוטים ועד עראק מבורך ושמן זית כתית לאכילה (!). 

צילומים: אלון תן-עמי

ונשאלת השאלה: כל כך הרבה מקומות קדושים, קמעות מבורכים, פמוטים ושמנים, ובכל זאת אנחנו תקועים כל כך הרבה זמן באותו מצב...

24 תגובות:

  1. קמיע מדליה היינו 'משלו'. אולי הכוונה קמיע שהמקובל כתב בעצמו את הנוסח שלו.

    השבמחק
  2. מה פתאום "אנחנו תקועים כל כך הרבה זמן באותו מצב"? אנחנו לגמרי לא תקועים, אלא הולכים מדחי אל דחי, מחורבן אל חורבן, והמצב, כמאמר הבדיחה, ממוצע: גרוע מאשר בשנה שעברה אבל טוב מהצפוי בשנה הבאה

    השבמחק
    תשובות
    1. מה שמראה על "חוכמתם" הרבה של המאמינים בקמעות וכו....

      מחק
  3. קמיע מדליה הוא קמיע עגול ממתכת.ראו:https://nachalat-izchak.co.il/product/%d7%a7%d7%9e%d7%99%d7%a2-%d7%9e%d7%98%d7%91%d7%a2-%d7%a1%d7%92%d7%95%d7%9c%d7%94-%d7%9c%d7%94%d7%a6%d7%9c%d7%97%d7%94-%d7%9c%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%9c%d7%a4%d7%a8%d7%a0%d7%a1/

    השבמחק
  4. א. כבר כתב מזמן יקיר המדור יהודה זיו ע"ה מאמר המבקש לזהות את קברו של ר' עקיבה זיע"א בשלוחת הכרמל הצופה אלי קיסריה ואור עקיבא (הקרויה ע"ש אותו רב צדיק), והוכיח באותות ובמופתים כי סביר מאד שזו המערה שבה נקבר הרה"ק ע"י תלמידיו בליל יוה"כ. ולכן "העברתו" לטבריה כמובן מופרכת לא פחות מקבר רחל הצ' ע"ה (או הרמב"ם, או רמח"ל).
    ב. הכתיב "התנה" (=התנא) אולי אינו מופרך כל כך, באשר בכתיב של ארצישראל נכתב שמו עקיבה (ולא עקיבא), וחזקה עלינו שידע זאת משַלֵּט השלטים כשהכין את כל שלטי הגיבורים.
    ג. יתכבד נא בעל בלוג ויכין לנו סיפור מסע בין קברי רחל השונים (אמנו, אשת ר"ע, ועד רחל בלובשטיין לחוף כנרת) ובלצ"ג.

    השבמחק
  5. תודה על תגובתך, נהנית לקרוא את התוכן וכן את הביטויים המיוחדים והחביבים שלך. נכון, באמת נכתב שמו עקיבה וכו', אתה צודק. ומה פירוש בלצ"ג?

    השבמחק
    תשובות
    1. ובלצ"ג = ובא לציון גואל

      מחק
    2. בא לציון גואל. מה שאנחנו זקוקים לו במהירות האפשרית

      מחק
  6. אחותי, ד"ר רבקה גונן, הייתה הראשונה שכתבה על גילגולי הקבר המוסלמי שהפך להיות קבר רחל אשת
    ר' עקיבא. פעולת הפיכת קברים מוסלמיים לאתי קבורה יהודיים נמשכת זה מאות שנים ובעיקר לאחר הקמת מדינת ישראל, מהצפון ועד לדרום, לטעמי - זה חילול הקודש ופגיעה בכבוד המתים, אך זה נעשה גם כפעולה ממלכתית וגם על ידי גורמים פרטיים ואין מוחה בידיהם. מעניים מה היינו אומרים אם אתר הקבורה של צדיקים ובנים בחו"ל היו נהפכים לאתרי קבורה של כמרים, אימאמים קדושים נוצריים ומוסלמיים וגדולי העולם הדתי הנוצרי או המוסלמי !!!

    השבמחק
    תשובות
    1. השאלה היא מי זה "אתם".... רוב קוראי המדור היו מתחלחלים. אבל כאלה שלא קוראים אותו - ובעיקר לא בשבת- היו אומרים: יופי, נעיף אותם בכוח ונכניס להם מכות ועכשיו צריך גם להתנחל שם.

      מחק
    2. הבעיה בכל "הקברים" המדומים האלה היא שלא מעט מאחינו מאמינים בהבלים האלה .

      מחק
  7. כשהיינו בקורס מורי דרך ב 1997 -98 במסגרת הסיורים ברחבי הארץ הגענו גם לטבריה, ועלינו להר ברניקי. עברנו ליד אותו מבנה שבדיוק אז החלו להאמין שזהו "קבר רחל אשת רבי עקיבא" כשהגענו לשם, ראינו שלט גדול עליו כתוב זהו קברה של רחל אשת רבי עקיבא. המבנה היה קבר שייך די מוזנח ובתוכו קבר ומצבה גדולה. שאלו שם איזה איש שישב בכניסה, מה הסיפור. הוא אמר לנו שאיזה יהודי אמריקאי הגיע לטייל בטבריה ושחה בכנת הוא כמעט טבע, ואז הוא ראה אישה שאמרה לו שהיא אשת רבי עקיבא והיא הצילה אותו. לאחר הנס הקרה לו הוא חיפש מקום קבורתה באזור טבריה וזה היה הקבר היחיד שהיה פנוי, ואותו שיפצו.

    השבמחק
    תשובות
    1. סיפור נפלא. מזכיר את קבר שמעון הצדיק. גם הוא בסביבות הכנרת. והפרדה בובה. ולא חסרים עוד קברים לדוגמאות.

      מחק
  8. נניח שבאמת קבורה שם רחל, אשת רבי עקיבא.
    אז מה?
    הפכנו לעובדי אלילים פרימיטיביים. זה עלוב ומביש

    השבמחק
  9. נראה שבמקום ע"א היה צריך להיות כתוב ע"ר

    Exurge Bagatze, et iudica causam tuam!

    השבמחק
    תשובות
    1. תרגום בבקשה לבורים בלטינית :-)

      מחק
  10. עקיבה בה"א. ראו ספר תיקון סופרים לר' יצחק צבאח, הועתק בירושלים בשנת שצ"ה (1635) על ידי הסופר יהודה מרעלי, עמ' 61: "...וראיה ממה שאמרו במדרש אור זרוע* לצדיק* ולישרי* לב* שמחה* - סופי תיבות עקיבה בה"א." רות למדן

    השבמחק
    תשובות
    1. גרונם יקום פורקןיום שישי, 28 יוני, 2024

      ברור שאפשר לכתוב 'עקיבה' עם ה', וכך נהגו גם במאה ה-19. אבל בכל התפילות שהובאו כאן האיש שלנו כתב 'עקיבא', כלומר ידע שהמקובל הוא בא' בסוף, אז לא צריך לתרץ את העמרצות של כותב השלט בכניסה, מה גם שהיא מוכחת מדברים נוספים.

      מחק
  11. באחת התפילות לעיל כתוב 'יקותיאל זלמן ב"ר חנניה יו"ט ליבא'. הכוונה כמובן - חנניה יום טוב ליפא. שני השמות - הבן ואביו - נפוצים בקרב חסידי סאטמר. כיצד קרה שכתבו ליבא ולא ליפא? כמו פחית - בחית, פיז'ו - ביז'ו וכו'.

    השבמחק
    תשובות
    1. נכתב כמובן על ידי צבע שלטים מן המגזר נטול הפ"א הדגושה. הרי יהודים לא מלכלכים את ידיהם בצבע

      מחק
  12. מה כל כך מסובך? ע"א = עשת אקיבא

    השבמחק
  13. ואולי כדאי להעיר שאפילו השם 'רחל' לאשת רבי עקיבא הוא כנראה הדבקה מלאכותית. בסיפורים אודותיה בתלמוד הבבלי היא מכונה 'בתו של [בן] כלבא שבוע' ובאדר"ן היא אמנם מכונה 'רחל אשתו' אך בלי שמסופר עליה דבר. יש להניח שאחת הסיבות להצמדת השם היא המימרה 'רחלה בתר רחלה אזלא' שנאמרה על בתה. ראו מאמרו של אביגדור שנאן, שלוש נשותיו של רבי עקיבא, מסכת ב (2004)

    השבמחק
  14. שלום בית את רוצה? למדי מרבי עקיבא שהסתלק מביתו לארבעים שנה והשאיר את רחל המסכנה עגונה בפועל, בלי ריבים עם הבעל.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.