יום שישי, 16 באוגוסט 2024

הצדיק התימני ממושב עגור

כתב וצילם דנ'צוּ ארנון

פועל הישועות רבי יצחק גברא (בערך 1865–1950) היה רבה של סוואד (או אסוואד) שבתימן (לא הצלחנו למצוא את מיקומה על המפה). הוא עלה ארצה ב-1949 בתום מסע מפרך, בעלייה המכונה מבצע על כנפי נשרים, והתיישב בעגור, מושב הסמוך לבית שמש, שראשוני תושביו היו עולי תימן. מספרים שרבי יצחק היה בקיא בלחשים שונים ובענייני קבלה מעשית אשר קיבל במסורת מחכמי תימן הקדמונים. כשחש שקרבו ימיו למות ביקש להיקבר מתחת לעץ חרוב זקן, על הגבעה ממול ביתו. הוא נפטר בכ"א בתמוז תש"י (1950), ואכן נקבר מתחת לאותו עץ. 

רוב התימנים נטשו את המושב אחרי שנה וחצי בגלל התקפות הפדאיון ואת מקומם תפסו עולים מכורדיסטן. מספרים שכמה פעמים ניסו נציגי רשויות החוק להעתיק את הקבר ממקומו לבית קברות מוסדר ובדרך נס לא עלה הדבר בידם. בכלל, המון סיפורי נפלאות מספרים על הצדיק ועל מותו. הקבר המקורי, שסומן רק בגל אבנים, נשכח ועשבים וקוצים כיסוהו. רק בשנים האחרונות חזר הקבר והתגלה מחדש, ומני אז התפרסם כמקום ניסים וישועות. תחילה בקרב עולי תימן, ולימים נודע שמעו בקרב רבים. על גל האבנים הוקמה מצבה ועליה 'אוהל', כראוי לצדיקים. בד בבד החלה נהירה לציון הקדוש, ששיאה הוא בכ"א בתמוז, בהילולת יום פטירתו.

השנה חל כ"א בתמוז בשבת, לכן יום ההילולה הוקדם ליום חמישי, אבל העלייה לקבר הייתה בעיקרה במוצאי שבת וביום ראשון. בגלל אבלות ימי בין המצרים לא הושמעה מוזיקה בהילולה ולא היו ריקודים. בשל החום הכבד והחשש משריפות, נאסרה גם הדלקת נרות במתחם. 

הגעתי למקום מיד לאחר צאת השבת. היו אז רק מעט אנשים וכך יכולתי לצלם בקלות. בהמשך הגיעו המונים והדוחק היה בלתי נסבל. כשעזבתי בחצות עדיין צעדו מאות אנשים בדרך אל הקבר, מגרש החנייה התמלא במכוניות עד אפס מקום וטור ארוך של מכוניות הזדנב למרחקים.

זהו עץ החרוב הזקן שמתחתיו ביקש הצדיק להיקבר. הגיליונות הצהובים אינם עבור השבת החטופים מעזה, הם בסך הכול מלכודות זבובים.


כשהגעתי היו רק כתריסר גברים שהשתטחו על הקבר. מאוחר יותר המבנה הלך והתמלא עד שקשה היה להיכנס אליו.


משני צדדיה של מצבת הצדיק הונחו שתי מצבות נוספות: האחת של נדרה רעייתו שעל פי הנכתב על גבי המצבה נפטרה גם היא בשנת 1950, השנייה היא מצבת 'הינוקא', שעל מצבתו לא נכתב שמו אלא רק 'התינוק שיצאה נשמתו מתוך קריאת שמע'. לא הצלחתי להבין כיצד הגיעה נדרה לכאן ומיהו בכלל הינוקא, אבל סיפורים שמעתי רבים. אני מניח שלחוקרי הסיפור העממי יש מה להגיד בנושא זה.


באמצעות מנוע החיפוש גוגל למדתי שהרב יצחק בן באשע, שמשפחתו מוציאה כסף רב על בקשות תפילה לבריאותו, הוא אברך מבית שמש שנפצע קשה בתאונת דרכים. את המשפט 'והן קל כביר לא ימאס תפילת רבים' היה רצוי לנקד, שכן המילה 'קֵל' פירושה אֵל, והיא נרשמת כך בשל האיסור לכתוב את שמו המפורש של אלהים. 


מול הקבר הוקם אוהל ענק ובו התקיימה ביום חמישי סעודה למאות אנשים. האוכל נותר בחמגשיות עד מוצאי שבת.

מבקרים רבים הביאו איתם כיבוד ושתייה עבור המשתטחים על הקבר. מהמקום הזה לא תצאו רעבים או צמאים.


שאלתי את נתן, אברך צעיר מבית שמש, אם הוא ראה במו עיניו נסים שקרו בזכות הצדיק, וכך ענה לי: 'אכן כן. לפני שלוש שנים הייתי כאן עם אשתי וביקשנו פרי בטן, ואחרי שנה נולדה לנו בת. גיסי ביקש שידוך ומצא אחד אחרי שלושה חודשים בלבד'. אשרי המאמין!

המשתטחים על הקבר מייצגים את כל עם ישראל. חרדים קיצונים מחסידות 'תולדות אברהם יצחק' שבבית שמש וחסידים מחצרות שונות, ליטאים, ספרדים, חובשי כיפות סרוגות ועוד. למרות שהצדיק היה תימני, גיליתי רק תימני 'עסלי' אחד במקום.

הנער שבתמונה הבאה כלל לא ידע מי הצדיק שמברך אותו. הוא ביקש ממנו ברכה בזכות מראהו. 'רואים שהוא צדיק', אמר. לא הצלחתי לברר מיהו צדיק זה כי הוא היה בתענית דיבור ושתק.

עשרות סדרנים, שוטרים, אנשי אבטחה, אנשי זק"א ומגן דוד אבטחו את האירוע ההמוני. הלקח של אסון מירון נלמד היטב.


כרגיל בהילולות מסוג זה, גם כאן פורח המסחר בחפצי קודש.


מי ראה כדבר הזה? משאית משוכללת לחלוקת מים קרים ומיץ פטל לצמאים. 

את המשאית מפעילה משפחה ירושלמית  (רובין) שעושה זאת בהתנדבות מלאה. פעם זה היה מיניבוס, והיום זו כבר משאית קירור משוכללת. הם מגיעים לכל אירוע המוני ולהבדיל גם להלויות ענקיות. 

 ברוך המוציא מיץ פטל מן הברז!


_________________________________________

דנצ'וּ ארנון הוא צלם אתנוגרפי roshyarok@barak.net.il

21 תגובות:

  1. אני תמיד שואל ועדיין לא מצאתי תשובה לשאלתי. אם חסידי ברסלב (לא רק) חוגגים בקבר רבי נחמן באומן בראש השנה - מדוע אי אפשר לעשות הילולות אחרות (או אזכרות) בשבתות (נתעלם לרגע מנושא חילול השבת) ?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא קראתי. הצילומים מזעזעים. מגביר את הרצון להתנצר (כל דת אחרת) ומהר.

      מחק
    2. לאנונימי שחפץ להמיר את דתו -מאנונימי אגנוסטיקן: אתה רשאי, כמובן, לעשות כרצונך. רק קח בחשבון שפולחני קדושים ושרידי קדושים נפוצים גם בנצרות (פרט לזרמים הפרוטסטנטיים) ובאסלאם.

      מחק
  2. ואני עוד זוכר שהיה נהוג לציין שני ימי זכרון סמוכים לשני אנשים חשובים:
    הרצל ב-כ' בתמוז וביאליק ב-כ"א בתמוז, הוא היארצייט של רבי יצחק גברא.

    השבמחק
    תשובות
    1. לאבישי הזכור לטוב מממר"ם, הוסף גם את הצדיק משטפאנשט שנערכת לו הילולה שנתית בבית הקברות נחלת יצחק מידי שנה ב כ"א בתמוז. שמוליק.

      מחק
  3. למיטב ידיעתי המושב זכה לפרסום הכי גדול בזכות הקומיקאי רון שלום הידוע בכינויו הרון הרון מעג'ור בתכנית הרדיו של דידי הררי

    השבמחק
  4. "וימת שם משה... ויקבור אותו בגיא בארץ מואב מול בית פעור ולא ידע איש את קבורתו עד היום הזה"...
    משה ויהושע ידעו טוב טוב עם איזה עובדי אלילים, משתטחי קברים ובועלי פעורות יש להם עסק. לא עזר. לבסוף, עובדי כוכבים ומזלות נשארו אחינו.

    השבמחק
    תשובות
    1. כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא

      מחק
  5. אכן כך אצל כמה מן המפרשים וכגון חזקוני: שלא ידרשו בו שואלי מתים.

    השבמחק
  6. תמיד היו שרלטנים ותמיד היו ויהיו לנו עובדי אלילים. עכו״מ זאת מחמאה לתופעה המדאיגה.

    השבמחק
  7. למיטב ידיעתי אסוואד היא-א סוואד-היא צאעדה בצפון מערב תימן כ-50 ק"מ +- מהגבול עם הממלכה הסעודית. ולמגיב יעקב וימן יש המבצעים קבורה בראש השנה (למשל בירושלים) ולא מצאנו שאי אפשר להתפלל ליד קבר בראש השנה מה שאין כן בשבתות. אממה מה כשרוצים להציק ולפגוע באחרים עושים הכל כדי להראות את השונות ולחדדה.

    השבמחק
    תשובות
    1. יחזקאל. תודה. שאלתי ברצינות ולא כדי להציק או לפגוע. מה שונה שבת מראש השנה (פרט למספר הימים) שאי אפשר להתפלל ליד קבר בשבת ?

      מחק
    2. במירון וכן במערת המכפלה ועוד מקומות דומים יש תפילות גם בשבתות ובשאר החגים

      מחק
    3. בארצות מערב אירופה כן קברו אנשים בימי חג, וכמו כן אין אסור הלכתי לבקר בבית קברות ביום חג עד כמה שידוע לי. יש מספיק מצבות שמוכיחות את זה.
      את המנהג הזה הפסיקו במאה העשים עם כניסת המכונית לחיינו, לא רצו שאבלים או משתתפי הלוויות יבוא עם מכוניות לבית הקברות בחג.

      מחק
  8. כל דת צריכה את האלילים שלה. יש לנו רק אל אחד, אבל הרבה צדיקים שזכותם תגן עלינו והם מתווכים בינינו ובין האל וממלאים את תפקידם של האלים הזוטרים אצל עובדי האלילים

    השבמחק
    תשובות
    1. מי צריך את המתווכים האלה ? כולם רק "רבנים" בשקל "עבור חופן דולרים" (טוב שקלים ) . בקיצור ".......ושנא את הרבנות"

      מחק
  9. https://maps.app.goo.gl/p5z3jUnH3Lz8PSeXA
    מקום העיירה As Sawad בתימן

    השבמחק
  10. שכנה מהמושב הסמוךיום שישי, 16 אוגוסט, 2024

    אחד הדברים היפים בעגור הוא לאו דווקא פולחן הצדיקים, אלא הקונצרטים הנפלאים שנערכים ביקב עגור. קצת קולטורה לא מזיקה גם בין הקמעות והקולולו

    השבמחק
  11. מצאתי את הכפר אל אסווד בתימן . ראו בערך בוויקיפדיה האנגלית:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Sawad_(Amran)
    שמות יישובים כמו "אל אסווד" מתקשרים למילה "שחור" ומשקפים לעיתים קרובות את התכונות הגיאולוגיות של האזור, במיוחד במקומות בהם האדמה או הסלעים כהים ובעלי צבע שחור, כמו באזורים וולקניים בזלתיים שיש באזור זה. דוגמא נוספת היא העיר סוואדה, שממוקמת בבירת הדרוזים בג'בל דרוז שבסוריה שגם שם סלעי הבזלת שחורים.

    השבמחק
  12. https://maps.app.goo.gl/Nz6zzwYDmwFGeFWP6

    השבמחק
  13. במערת המכפלה מקום קבורת האבות והאמהות, מתקיימות תפילות בכל ימות השנה כולל שבתות וחגים. ע"פ ההלכה אין ללכת לבית עלמין ,לומר שם סדר התפילות והקדיש, בימי זיכרון (יארצייט), מפני עוגמת הנפש והצער על קרובי המשפחה שנפטרו. טעם זה לא מתקיים בקברי צדיקים, שמתפללים בהם תדיר, ומזכירים שם זכויותיו של אותו צדיק, לחיזוק התפילה. הפולמוס סביב המנהג לקיים הילולא ולהתפלל בדרך קבע ליד "ציון" של צדיק, ממלא את ספרות ההלכה. סכנת "דורש אל המתים" מרחפת תמיד מעל מקומות אלו, והפעילות שם חורגת, לא פעם, מגדרי ההלכה, וכמעט תמיד מגבולות "הטעם הטוב". חסידים נוהגים לקיים שמחה גדולה ולכל הפחות "לחיים" על מ-שקה ביארצייט של האדמו"רים. ובעיר לובלין שם התגורר "החוזה", התעוררה התנגדות גדולה כלפיו וכלפי חסידיו, שהוביל אותה ר' עזריאל "ראש הברזל". מספרים שר' עזריאל אמר שביום פטירת "החוזה", גם הוא, ר' עזריאל, ינהג כמנהג החסידים וישתה "לחיים". על כך הגיב "החוזה": "ביום הסתלקותי, לא רק שלא תשתו "לחיים" על יין שרף (י"ש), אפילו מים לא תשתו", "החוזה" נפטר בתשעה באב...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.