א. בית שאן, דוד לוי
צילום: איתמר לויתן |
לא חלף חודש ממותו של דוד לוי (2 ביוני 2024) ו-4 ביולי הודיעה שרת התחבורה מירי רגב כי תחנת הרכבת בבית שאן תיקרא על שמו.
אני חושב שזו מחווה יפה ואפילו מתבקשת, אבל הזריזות הזו קצת לא מסתדרת עם חוסר התפקוד הכללי של הממשלה. בדרך כלל בנושאים כאלה דנות ועדות שונות ומשונות, סוחבות וסוחבות, ועוברות כמה שנים עד שבני משפחת המנוח זוכים לקצת נחת.
אבל כשנזכרים מיהי שרת התחבורה, כל האורות ברמזור נדלקים בסדר הנכון...
ב. החלום ושברו
מאת טל סגל
את שרוליק, הצבר האולטימטיבי שיצר הקריקטוריסט דוש (2000-1921), אין צורך להציג. הוא הופיע לראשונה בשנת 1950 ומאפייניו המוכרים היו כובע טמבל, מכנסיים קצרים וסנדלים תנ"כיים. לימים עברה הדמות התאמות ושינויים.
חנדלה, המקבילה הפלסטינית שלו, פחות מוכרת לנו, למרות שכמעט בכל כפר או עיר ערבית הוא מופיע בגרפיטי, בדרך כלל עם מפת ארץ ישראל צבועה בצבעי דגל פלסטין. אביו-מולידו הוא הקריקטוריסט הפלסטיני נאג'י אל-עלי (1987-1938). הופעתו הראשונה של חנדלה הייתה בשנת 1969. אל-עלי עצמו נולד בכפר ליד צומת גולני ובגיל עשר גלה ללבנון. גיל עשר זהו הגיל של חנדלה בציורים. חנדלה מופיע יחף, בגדים קרועים, שיער מפוזר ומפנה את גבו אלינו עם ידיים משולבות מאחורי הגב. משמעות השם: פקועה מרה.
בסרט התיעודי הירדני-פלסטיני 'האייקון' (2007) אמר היוצר על יצירתו:
קורא יקר, הרשה לי להציג את עצמי לך. השם שלי: חנדלה, שמו של אבי: לא צריך לדעת, השם של אמא: 'הנכבה', ואחותי הקטנה: פאטמה. מידת הרגליים: אני לא יודע כי אני תמיד יחף. תאריך לידה: נולדתי ב-5 ביוני 67. הלאומיות שלי: אני לא פלסטיני, לא ירדני, לא כוויתי, לא לבנוני ולא מצרי, אני לא אף אחד... בקיצור, אין לי זהות, ואני לא מתכוון שתהיה לי אזרחות... אני רק בן אדם ערבי... (מצוטט בויקיפדיה)
נאג'י אל-עלי נרצח בלונדון בשנת 1987 וזהות המתנקשים לא נודעה עד היום, יש אומרים (נחשו מי?) כי הייתה זו הוראה של יאסר עראפת, יש אומרים (נחשו מי) כי היו אלה סוכני המוסד.
לפני כעשור צייר יהונתן כיס-לב את חנדלה ושרוליק מחבקים אחד את השני. הציור הזה נמצא עד היום ברחוב הרב יצחק ידידיה פרנקל בשכונת פלורנטין.
שרוליק וחנדלה עם הפנים לעתיד, גרפיטי של יהונתן כיס-לב ברחוב פרנקל בתל אביב (ויקימדיה) |
אמנים אחרים, דוגמת יובל כספי, עשו וריאציות לנושא. כאן למשל ניתן לראות את השניים, מחובקים, וחנדלה מסמן באצבעותיו את האות V כסמל לשלום. הציור, משנת 2020, נמצא בקרית המלאכה בתל אביב.
צילום: טל סגל |
מדרך הטבע, טבח אוקטובר 2023 לא פסח גם על 'הידידות' המופלאה, וכגודל החלום גודל השברון.
במרחק לא רב מציורו הקודם, האופטימי, צייר כספי ציור חוצות נוסף. הפעם, בצבעים עזים. שרוליק אוחז בדגל ישראל, חנדלה עטוף בדגל פלסטין. מבט מקרוב מראה שחנדלה, בידו השמאלית, נעץ סכין בגבו של שרוליק. כתם דם גדול מכסה את חולצתו הכחולה, ורגליו מבוססות בדמו. בידו הימנית, אותה יד שבציור הקודם עשתה את סמל השלום, מחזיק חנדלה סכין קצבים גדולה ונוטפת דם....
צילום: טל סגל |
ג. צביקה א', צביקה ב'
צילום: נעמי מורג |
חובבי הזמר העברי הישן אולי זוכרים את 'שיר על צביקה', שירם העצוב של דידי מנוסי ויוחנן זראי, על שלושה חברים בפלמ"ח ושמם צביקה, ולפיכך כונו: צביקה א', צביקה ב', צביקה ג'.
על אותו עיקרון כתב פוצ'ו את ספרו חבורה שכזאת (1957): ארבעה פלמ"חניקים ששמם יוסף, וכדי שלא להתבלבל לכל אחד מהם היה כינוי חיבה שונה: יוסקה, יוסל'ה, יוסי-פס ויוסיניו. כולם כמובן שכנו באוהל אחד.
צעירים יותר אולי יזכרו את קרבות החומוס המיתולוגיים באבו גוש: בין חומוס אבו שוקרי המקורי לבין חומוס אבו שוקרי המקורי מס' 1 – שתי חומוסיות ששכנו זו ליד זו (וצרכני החומוס לדורותיהם נהגו להבדיל בין 'הימני' לבין 'השמאלי'), שלא לדבר על הפילוג הגדול של סטקייות המעורב הירושלמי ברחוב אגריפס בין 'סימה' לבין 'סמי' שנפתח ממש ממול (ובינתיים כבר נסגר).
נחזור לצביקה שבתמונה. נעמי מורג, שצילמה, סיפרה לי כי השלט עומד בפנייה שמאלה למודיעין מכביש 3 ומדובר במחלוקת בין שני בעלי בסטות למימכר פירות וירקות (ללא רישיון כמובן).
אז הנה הזדמנות לאוורר את השיר הנהדר והישן על צביקה. לא שניים כי אם שלושה, שהיו ואינם.
ההקלטה מ-1958 מתוך ההצגה 'הפינג'אן' שהועלתה בתיאטרון 'זירה'. בין השרים ראובן שפר ושמעון בר וליד הפסנתר – המלחין זראי.
צביקה א', צביקה ב', צביקה ג',
על שלושתם רצינו פעם לספר,
צביקה א', צביקה ב', צביקה ג',
כל אחד שוה שלושה, אם לא יותר!
ד. היו זמנים בהיכל התרבות
במבואה (פוּאָיֶיה) של היכל התרבות בתל אביב מתקיימת בימים אלה תערוכה צנועה ונוסטלגית במלאת 66 שנה להקמת המוסד, שאי אפשר לתאר בלעדיו את חיי התרבות, המוזיקה והבידור בתל אביב בפרט ובמדינת ישראל בכלל.
פעם קראו להיכל התרבות על שם מאן (הבדיחה הקבועה הייתה שלא מדובר בסופר הגרמני חתן פרס נובל תומאס מאן, אלא בנדבן היהודי-אמריקאי פרדריק מאן, שהדבר הכי מוצלח שכתב היה המחאות), היום קוראים למקום על שם צ'רלס ברונפמן. מיליונרים באים והולכים, התרבות נשארת.
הנה קצת טעימות:
כרזה למופע של הארי בלפונטה מאת יוסף בס. האמרגן היה גיורא גודיק, 1960 |
כרזה למופע קריאה ושירה מיצירות איציק מאנגר בהנחיית שרגא פרידמן, 1967 |
'פסטיבל הגשש החיוור'. קבלת פנים עם שובה של השלישייה מחו"ל, 1969 |
הגשש החיוור בצילומים לסרטון פרסמות למשקה 'קריסטל', 1982 (צילום: נתי הרניק / ישראל סאן, אוניברסיטת הרווארד) |
אריק איינשטיין, שלום חנוך ודפנה ארמוני, 1979 (צילום: יעקב סער, לע"מ) |
הופעה של הזמר היהודי-אמריקאי בילי ג'ואל, 1980 |
ה. בלי רחמים
לסדום היינו.
בחניון העמודים, ברחוב הרב אג"ן בירושלים (ליד בית אנה טיכו), אין ולו שעת חסד אחת...
צילום: טובה הרצל |
לוי אשכול, סימן בידו תנועת "וי" והסביר למי ששאל למה הוא מתכוון, "ווי קריכטמען ארויס פון דאס"
השבמחקובעברית "כיצד נחלצים מזה"
מילולית: איך זוחלים החוצה מזה? 😉😀
היה כבר ליכודניק קודם שלקח שלל את תחנת "רכבת מרכז-סבידור". תכל'ס התחנה המרכזית של כל תחנות הרכבת בארץ. היה ראש הגוש הליברלי בליכוד/חרות. נשמע כמו אגדת עם אבל זה לא.
השבמחקחוץ מזה שהיה יו"ר הכנסת ושנים קודם לכן מנכ"ל רכבת ישראל, הכל הגיוני בדבריך המתבכיינים
מחקאני מתלבט האם "לענות כסיל כאיוולתו" או לא.
מחקמיהי שרת הת' אנו יודעים. אבל מה הקשר שלה לזירוז תהליכים לכבוד מר לוי המנוח? היה פעם חלק מאותה מפלגה? נו. היה גם במפלגות אחרות...
השבמחקכבוד הפרופסור מאוניברסיטת תל אביב (!). אין בעיה להיות בעל דעות שמאלניות ואולי אף קומוניסטיות-בולשביקיות כמו לא מעטים מאנשי האקדמיה בתל אביב, אבל יש בעיה קשה, בסילופים המכוונים להשפיע על התודעה, ובמיוחד אלו הנראים תמימים כגון להגדיר סימן 'וי' כססמל לשלום?! ממתי?! ואני חשבתי תמיד שזה דווקא סמל לניצחון ואפילו מוחלט! והנה בא ההמשך וטפח על פניו, אך אל דאגה, גם סכן נעוצה נוטפת דם, לא תשכנע את השמאלני בהגדרת כוונות האוייב (אם לרגע נתעלם מזה שהאוייב הגדול ביותר כעת הוא דווקא ביבי, יותר מסינוואר ושאר צוררי ישראל.
השבמחקשבת שלום
תודה על הרשות להחזיק בדעות משלי. זה לא מובן מאליו. כמה הערות:
מחק1. שלושים שנה לימדתי באוניברסיטת תל אביב ולא מצאתי שם ולו קומוניסט-בולשביק אחד, אבל מילא. השנאה מקלקלת את השורה.
2. באשר למשמעויות הרבות של סימן V, קרא נא בויקיפדיה ("סימן V"): מאז שנות ה-60, כאשר "סימן V" אומץ באופן נרחב על ידי תרבות הנגד של ילדי הפרחים, הוא משמש גם סמל לשלום (בדרך כלל עם כף יד כלפי חוץ). מקווה שנרגעת.
3. ודבר אחרון, לא אני כתבתי את דברי השמאלנות הללו (כנראה שלא קראת עד הסוף) אלא טל סגל, שלמיטב ידיעתי אינו פרופסור ואינו שמאלני.
סימן v בתרבות הערבית האזורית (אפילו הממציא של חנדלה היה הגון דיו להודות שאין דבר כזה עם פלשתיני) מסמל אך ורק את השאיפה להשמדת מדינת ישראל. אין שום סיבה להיתמם ולקשר אותו לתרבות האולטרה-הוומנית של ילדי הפרחים.
מחקסימן וי שימש את צ'רציל במלחמתו ההירואית בנאצים ואת עראפת, מנהיג התנועה הלאומית של העם הפלשתיני, במלחמתו בכיבוש הארוך ביותר בעולם המודרני - הכיבוש הישראלי בשטחים
מחקנעזוב את הבולשביקים-קומוניסטים...כשהייתי בכתה ו' לשאלתי מה זה קומוניסט, ענה המחנך - אדם שידיו נוטפות דם. אבל מדוע אדם שוחר שלום או מדבר על שלום צריך לזכור בתאר קומוניסט - ממש לא ברור. מה שכן, בין שהכותב פרופסור ובין שלא, למה הסנדלים של שרוליק לא שומרים על מינם והפכו למין נקבה?
מחקרק תמימים ראו בסימן וי אצל הערבי סימן של בקשת שלום, הסכין תמיד היתה בכיסו
השבמחקאלה התמימים שחושבים שהרוצים בהשמדת העם היהודי הם ילדי פרחים חושבים גם ש-V זה סימן לשלום, תמכו ותומכים בעוד מדינת רצח ואונס , ממזרח לכפר סבא וראש- העין. זה אותם אלה שתמכו באסלו שנוצרה ע"י פרס המגלומן שהצליח וקיבל פרס נובל ,תמכו במניפולטור שרון ופורום החווה שהביא עלינו את הגירוש תמורת ביטול כתב אישום. זוכרים ת'אתרוג של אמנון אברמוביץ? זה אותם מבעירי כבישים , חוסמי אמבולנסים ואוהבי חיות , (חוץ מסוסי משטרה ) ואת כולם היועמשית מצדיקה. דש לאהוד חמצוואר - מה זה משנה מה עושה עם קטינות , הוא משלנו. והכל להצדיק את ה - V , יאענו רצון לשלום.
מחקה - הV הוא שלום של הסכם הדיביה שנחתם בשנת 628 בין מוחמד לשבט הקורייש . שלום שהופר מידית . שלום שקר , כמו שלימד אותם נביאם מוחמד. אבל דעתני ניהודים בעלי ההשכלה עדיין מאמינים להם.
מחקאל תהיה נרגן בוט ימנונן
מחקבן בלעם משתמט קטן 😉
אנחנו תומכים במדינה נוספת ממזרח לכפר סבא כי אנחנו לא רוצים מדינת רצח ואונס ממערב לכפר - המדינה שאתה יוצר לנו,, כדאי אגב לראות את הדיון הנרחב, בן 93 התגובות!, מהפוסט בשבוע שעבר,, הובעו שם כל הדעות האפשריות, גם הימניות, בצורה מושכלת ושניתן ללמוד מהן,, כרגע לא ניתן ללמוד ממך כלום וחבל להשחית עוד פוסטים שנושאיהם אחרים
מחקאני מניח שנעמי מורג עוקבת כאן ולכן אשאל אותה אם למדה בבצלאל בראשית שנות השבעים, יתכן שהכרתיה שם
השבמחקאכן למדתי בבצלאל בין השנים 1970-1974 במגמת אמנות.
מחקמה זה שם סכין או שאתה פשוט שמח לראות אותי?!!
השבמחקנכון שבאייטם הראשון דוד לוי וקריאת הרכבת על שמו הם בכלל לא הנושא העיקרי?
השבמחקאת שואלת כי את רוצה להעמיק בנושא או שאת ממשמרות הצניעות?!!
השבמחקאוצי רוצי נגמרו לך האייטמים ונכנסת שבת חנאל'ה אמא מכבסת לך את הדרגות על האונטערהױז שלך וזמן הדלקת נרות
השבמחק"תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה".
השבמחקנדמה חי שהוגדשה כאן הסאה ומותר להסיר את מרבית התגובות שלמעלה ללא סיכון בבולשביזם, פשיזם או כל "איזם" אחר.
ואני בעד יובל ובעד עונ"ש תרבותי ומעניין
מחקאז בבחירות אל תשימו המלכוד בקלפי ותתחילו לעשות ילדים ופחות לקנות נכסים בברלין
מחקצודקת - - -
השבמחקhttps://youtu.be/IMY6rN3tRmM?si=cy8qJwNoHtiTU0TY
🤣
מחקלדעתי הציור 'ילדי השלום' של יהונתן כיס-לב, צוייר גם בתל אביב אבל גם ברמאללה.
השבמחקבעיני זה מבדר שאפילו בבלוג אזטורי שכזה (במובן הטוב ביותר של המילה), אפשר למצוא מגוון דעות פוליטיות רושפות זעם ושמות גנאי. בתוך עמנו אנחנו יושבים.
השבמחק