יום חמישי, 8 באוגוסט 2024

בורא מיני מזונות: תשעה באב, פרלמנט, פסק זמן, החביתה של אניטה והדגים של בלוי, קפה הארי

א. תפריט תשעה באב

פרס חוסר המוּדעוּת ניתן לדוכן השווארמה בדיזנגוף סנטר (ליד הכניסה מרחוב קינג ג'ורג', שער 7), שם תוכלו למצוא תפריט מיוחד לתשעה באב. בס"ד, כמובן.

ובניגוד לבס"ד, המילה באב איננה ראשי תיבות...

צילום: איתמר לויתן

ב. עוזר פרלמנטרי

מטבע הדברים, ברשת החומוסיות 'פרלמנט' יש עוזרים פרלמנטרים... 

'אם לשפוט לפי איכות התוצרת', כתב לי אבישי ליוביץ', 'יש טעם להחליף לפחות חלק מפרלמנטרינו המכהנים בירושלים בעוזרים הפרלמנטריים אשר על החומוס והפלאפל'.

צילום: אבישי ליוביץ'


ג. פסק זמן לחרדים

איך מוכרים חטיפים מתוקים של 'עלית' למגזר החרדי? חשבו הפרסומאים, ישבו שבעה נקיים ולבסוף המציאו את השירה הזאת: 'פסק זמן' זה לבנים, ללומדי הגמרא. 'עד חצות' זה לבנות, שמבקרות את סבתא וזוללות את החטיף יחד איתה.

יאיר פז צילם עבורנו פרסומות מתוך היומון יתד נאמן, מיום י"ז בתמוז תשפ"ד (23 ביולי 2024):


ד. החביתה של אניטה

צילום: אורי פינוס

מעיד אורי פינוס, שצילם:

שלט חמוד מדוכן בקרית היובל בירושלים, שהוא מוסד בפני עצמו. 'המנה' במקום (בה' הידיעה) היא ביצה בלחמניה.


ה. הרי אלו של בלוי

צילום: אחשתרן

כתב לי אחשתרן:

קצת רקע למקור ההשראה של אותו בעל עסק לשיווק עופות ודגים, שייטיב להסביר את התחכום והחינניות שלו. המשנה במסכת בבא מציעא (פרק ב, משנה א) מונה דברים שאין להם סימן מזהה, וההנחה היא שמי שאיבדם כבר התייאש מלקבלם שוב מיד המוצא. הרי הוא לא יוכל לתת סימנים המוכיחים שהוא זה שאיבד, ומשכך, המוצא אותם 'הרי אלו שלו'.  
זו לשון המשנה: 'מצא פירות מפוזרין ... מחרוזות של דגים, וחתיכות של בשר... הרי אלו שלו' (הרשימה ארוכה יותר וכאן ציטטתי רק את מה ששימש את המפרסם).  
אותו בעל עסק, ששם משפחתו הוא 'בלוי', ניצל את ההגיה האשכנזית המסורתית, בה 'שֶׁלּוֹ' [אִמְרוּ: שֶׁלוֹי] מתחרז עם 'בלוי', והרי הוא משבח את מקחו בלשון המשנה: 'מצא נתח בשר משובח, מצא עוף נקי כדבעי, מצא דג נאה לכבוד שבת  הרי אלו של בלוי'.  
מלבד התחכום הלשוני יש גם עומק בכוונה. בעוד שלפי המשנה, 'הרי אלו שלו' מתייחס למוצֵא, לא למי שהבשר בא ממנו, הרי שבפרסומת זה ממש להפך  'הרי אלו של בלוי', מתייחס למקור הבשר המעיד על איכותו.


ו. בית הקפה על שם הארי

צילום: דותן גורן

בספרייה הלאומית יש בית קפה הקרוי על שם הארי.

נגלה לכם בסוד, כי לא מדובר באר"י מצפת, למרות שזה היה יכול להיות שם מגניב למדי. כמה חבל שלתורם לא היו מרכאות בשמו...


27 תגובות:

  1. כה אמר ה': צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיו לבית יהודה לששון ולשמחה.. זכריה ח'
    בתל אביב יודעים משהו שאנחנו לא יודעים, כנראה

    השבמחק
    תשובות
    1. הכוונה היא לתשעת הימים בין ראש חודש אב לתשעה באב שבו ההלכה אוסרת על אכילת בשר. לכן המקום מציע מנות ללא בשר

      מחק
  2. נכון ובנוסף לפי כתובים ומדרשים גם 'תשעת הימים' או 'בין המצרים' עתידים להיות בבחינת חול המועד, לעת הגאולה

    השבמחק
    תשובות
    1. ולגבי ה-בא"ב, זה אכן לא במרכאות, אבל אני מניח שהכותבים רצו להדגיש את המושג "תשעה באב" (במקום לכתוב תפריט "תשעה באב" כתבו זאת כך.. יוצא דוקא יש קצת מודעות במודעה הזאת.. 👍

      מחק
  3. גם כשביקרתי בספרייה הלאומית חשבתי שמדובר בהארי פוטר.אני עדיין בכלל לא בטוח שלא כך המצב

    השבמחק
  4. בסעיף ד' כותב רב דוביד:
    "שלט חמוד מדוכן בקרית היובל בירושלים, שהוא מוסד בפני עצמו. 'המנה' במקום (בה' הידיעה) היא ביצה בלחמניה."
    סוף ציטוט.

    חשבתי שהדרך התקנית לכתוב
    ה'א הידיעה היא עם א'
    -ה'א הידיעה- ולא -ה' הידיעה-

    השבמחק
    תשובות
    1. לי זה לא הפריע, להיפך, מאחר והתפריט שם הוא על דרך השלילה, כפי שרואים בתמונה, הכותב רצה להדגיש שה-מנה הקיימת (ב-ה' הידיעה) היא ביצה וכד'
      שהיא גם ה-מנה (בה'א הידיעה) שיש למקום להציע
      (אבל את זה אני לא יודע, כיון שלא אכלתי שם..הפסדתי משהו?

      מחק
    2. אני חושב שהבנתי

      מחק
    3. תמהני על תמהני: אין שום ידיעה בה"א זו. ה"א היידוע, אמכבר החלטת להעיר לר' דוביד בעהמ"ח.

      מחק
    4. מה לנו כי נלין על ה' זו?
      אפשר לכתוב "בד' אמותיו"?
      אפשר לכתוב "לֹא בא' רבתי"? (או "בל' רבתי")
      ואצל חלק משכנינו וידידינו מן המגזר אפילו מקפידין להרחיק את השם המפורש, ותחת היופומיזם 'השם', כותבים "ה' ", והמהדרין כותבים "ד' " והוגים "השם". והמקפיד - תבוא עליו ברכה.

      מחק
    5. חושבניי שגם ידיעה וגם ידוע ובכ"ז אלף התנצלויות אנונימי הרי אניי מקבל עלי עונשי של זה .

      מחק
  5. עברית קשה שפה

    השבמחק
  6. נושא הקופירייטרים של יתד נאמן ודו' ראוי למחקר מעמיק בפני עצמו.
    מדובר, לרוב, בעפרונות הפחות מחודדים בקלמר. חלקם גם לא ממש קשורים לעולם החרדי ובטוחים שלחרדים אפשר למכור הכל בעזרת איזה ציטוט מונפץ מהמקורות היהודיים. רצוי בניחוח ארמית קלוקלת.
    את החרדים זה בעיקר מצחיק.
    אם כי יתכן מאוד ולזה כוונו הקופירייטרים מלכתחילה - לתפוס את העין. הלב והכיס כבר יבואו בהמשך מעצמם.
    אם זה אכן המקרה, חוזרני בי מהגדרת רמת חידודם של העפרונות המוזרים הללו.

    Exurge Bagatze, et iudica causam tuam!

    השבמחק
    תשובות
    1. המימרה בלטינית מיותרת ולא קשורה

      מחק
    2. הייתי מחליף אותה ל: משיגנע קופ.

      מחק
    3. Historiam discite!

      מחק
    4. וואו, אתה בטח מרכז השיחה בעבודה כשאתה מתפלצן בלטינית

      מחק
  7. אניטה נשמעת פולניה ממורמרת משהו. קורווה-כולירה!

    השבמחק
  8. אם בממתקי חרדים עסקינן, הרי שאצלם (ואצל נוספים), נהוג לקיים שבועיים פסק זמן ושבועיים כיף-כף.

    השבמחק
    תשובות
    1. ואתה בעיקר שוקולד מריר

      מחק
    2. התכוונת חמוץ אחותי

      מחק
  9. 'הרי אלו של בלוי' - יש להוסיף רקע חשוב: משנת 'אלו מציאות' (בבא מציעא פרק שני) היא 'גרסא דינקותא' מוכרת ביותר לציבור החרדי, כיון שברוב תלמודי התורה מתחילים את לימוד הגמרא עם פרק זה. 'הרי אלו שלוי' מתנגן בכל אוזן של כל ילד חרדי. לא כל משנה אחרת היתה מתאימה..

    השבמחק
    תשובות
    1. נדמה לי שלא מעט -ואולי דווקה מעט, תינוקות של בית רבן, מחליפים במשפט השני של המשנה, ואלו חיב להכריז, במילה להחזיר.

      מחק
  10. אני חושבת שרשת החומוסיות נקראת: 'הפרלמנט'

    השבמחק
  11. פרסומת בצבע אדום, על נערה שהולכת לבקר את סבתא שלה? לא אמור להיות שם גם זאב?

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.