יום ראשון, 26 במאי 2013

פרנסות של יהודים: דרושים נביאים

א. חידוש הנבואה בצפת

בתלמוד הבבלי נכתב 'הנח להן לישראל, אם אין נביאים הן בני נביאים הן' (פסחים, סו ע"א), ואכן, בי"ב בסיון תשע"ג (21 במאי למניינם של אומות העולם) התבשרנו בעיתון יתד נאמן על חידוש הנבואה בעיר המקובלים:


כבר מזמן לא קראתי ידיעה עילגת כל כך. מכל מקום, כדאי שהציבור יידע: תקופת ההשאלה של הנביאים הסתיימה, ובבית המדרש 'נחלת נפתלי' צריכים דחוף נביאים חדשים...

ואחרי הצחוק, הפירוש האמתי הוא זה: בבתי כנסת 'ליטאיים' נוהגים לקרוא את ההפטרה (שהיא מספרי הנביאים) מתוך מגילת קלף דווקא, ולא מתוך ספר מודפס כמקובל ברוב בתי הכנסת.

(תודה לנחמה בראון)


ב.  מתן בסתר

יְהוּדִים רַחֲמוּ, רַחֵמוּ!
הֵן לִבְּכֶם יָשָׁר עָדִין

(אברהם גולדפאדן, תרגם: אברהם לוינסון)



מדור זה נועד, מראשיתו, להזכיר לקוראים כי לא הרבה השתנה בקרבנו מאז לעג מנדלי מוכר ספרים לפרנסותיהם של יהודי כסלון ודלפונה. אמנם כן, יש מדינה ליהודים, יישבנו את הארץ, כבשנו את השטחים, הפרחנו את רוב השממה והלבשנוה שלמת בטון ומלט, יש היי-טק ולואו-טק, ובכל זאת, בבסיס, נשארנו חברת קומבינה קהילתית של 'צאו והתפרנסו זה מזה'.

על פי רוב, התמונות שאני מפרסם במדור זה נועדו לעורר חיוך מבויש על פני הקוראים: ראו, כאלה אנחנו וזה פרצופנו. אבל התמונה הזו, שצולמה בשבוע שעבר מעל גבי לוח מודעות של בית כנסת בצפת, לא עוררה בי צחוק אלא חמלה ואף זעם.

יש משהו דפוק בחברה שבה צריך אברך / בחור ישיבה לבקש 'מתן בסתר', כדי שיוכל לשלם חשבון חשמל.

אפשר להתנחם בכך שהוא לא ביקש עזרה בתשלום חשבון הטלפון הסלולרי שיש לו, ותמיד הוא יכול להציע את עצמו בתור נביא בבית המדרש הסמוך.

14 תגובות:

  1. ואני תוהה: האם רק מקרה הוא שכל כך הרבה מוזרויות מגיעות דווקא מהעיר צפת (וראו גם רח' הרבי מלובביץ שליט"א ועוד)?

    השבמחק
  2. ואני תוהה, מה בדיוק עילג בהודעה הראשונה?
    אני מבין שהתפתחות השפה, דבר נאה מתקבל רק כשהיא מתרחשת על אדמות בקיבוץ חולתה או כנרת או באיזה מחוז שמוצניק אחר, השאר ראויים לגינוי ובוז.
    אכן בציבור החרדי, במקומות בהם משתמשים בספרי נביאים הכתובים על קלף, קורים לספר כשם עצם "נביא", "האם יש לכם נביא יהושע?", האם אפשר לקבל ממכם נביא ישעיהו?", מה בדיוק עילג בז? חוץ מהעובדה שדוד אסף לא שמע ע"כ עד היום, כנראה שגם בבית הכנסת של ר' משה קרונה ז"ל קראו הפטרה מתוך חומש ולא מתוך "נביא". אולי כדאי שלא להתחייב על הוספה שבועית לבלוג, דבר שעשוי לשפר את התכנים המופיעים בו.
    וכן, אני מכיר את התגובה הקבועה שלך בסגנוןף לא נאה לך, לך מפה. וגם אני אפטיר, לא נאה לך, מחוק את תגובתי, או כתוב בצורה ראויה יותר. קצת יותר צניעות, קצת פחות יהירות.

    השבמחק
  3. דווקא ודווקא לא אמחק אותך.

    ובכל זאת, לא ברור לי מהי המשיכה החולנית שלך לקרוא דברים שכל כך מרגיזים אותך ומאלצים אותך לצאת מגדרך, לנזוף בי וללמדני פרק בהלכות כתיבה ובהתהלכות עם הבריות.

    השבמחק
  4. למיטב התרשמותי, רשימות רבות שבבלוג זה, אותם המוקדשות להגחכת הציבור החרדי, (בשיטה הידועה שבה כל תמהוני מצפת, או בעל תשובה מבית ישראל, משליך על הציבור החרדי כולו...), נכתבות ברוגזה שלא לומר משטמה.

    ובכן אף אתה אמור לו: "מהי המשיכה החולנית שלך לקרוא דברים שכל כך מרגיזים אותך ומאלצים אותך לצאת מגדרך, לנזוף וללמד את הציבור החרדי פרק בהלכות כתיבה ובהתהלכות עם הבריות?".

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מוצאת עצמי מתחייכת ומסתייגת לגבי שני הדוברים הנכבדים. אני מסכימה עם עובר האורח שההגדרה 'עילגת' למודעה זאת, במיוחד בהגדרת דוד שמזמן לא קרא "ידיעה עילגת כל כך" - היא קצת עילגת. יש כאן שיבוש של המונח עילג שהוא: שיבוש, גמגום, כתוצאה מאי ידיעה או רשלנות. יש עילגות אחת במודעה עצמה: היה נביאים במקום היו. לעומתה, יש עילגות בתגובה של דוד, בעברית תקנית אנו צריכים בדחיפות ולא דחוף. אז בואו לא נעלג את זולתנו בקלות כזאת. מצד אחר, עובר אורח יקר: למה אתה רציני וכעוס ופגיע כל כך? תשכח לרגע את הדעה הקדומה שלך נגד דוד (לאור הבנתך את כתבותיו הקודמות): אם אתה קורא את הידיעה גם כפשוטה", באופן מילולי, היא לא מצחיקה אותך? הרי היא באמת דו-משמעית! ונסיים בדברי משה רבנו זצלהההה"ה: מי יתן כל עם ה' נביאים!

      מחק
    2. עובר אורח יקר!
      לפני שאתה מתפרץ ובא בטענות על רשימה מעניינת זו, טול קורה מבין עיניך ובדוק את הדברים אשר אתה כותב וראה בעצמך עד כמה עילגים הם.
      משפטיך אינם גמורים למשל "אני מבין שהתפתחות השפה" מה קורה להתפתחות השפה? - הקורא הסקרן אינו זוכה לדעת,משום שהמשך המשפט אינו נדבק לראשיתו.
      ובפסקה הבאה "בציבור החרדי קורים לספר" (התכוונת כנראה לכתוב קוראים לספר), אך הקורא הסקרן שוב מצפה בכיליון עיניים לשמוע אילו דברים קורים לספר בציבור החרדי?
      ובהמשך "יש לכם נביא יהושע"? נכון שבציבור החרדי לומדים בעיקר את הגמרא ולא את התנ"ך (מה שחבל לכשעצמו), אך בכל אופן אני מקווה שהם יודעים שיהושע לא היה נביא ( או שאולי הוא היה מתקבל לעבודה בצפת...)
      בקיצור _ העילגות היא כולה שלך , עובר אורח יקר
      בברכה, בת רבקה

      מחק
    3. ע"ה יתברך ובס"ד
      אללי צועקים לי מן השמיים. הכיצד כופרים ממלאים פיהם שחוק על עניינים שברומו של עולם ויהא זה לחרפת הכופרים - אני אחד מאותם נביאים שזכו למצוות בעיה"ק צפת תובב,א וד"ל

      מחק
  5. בעניין ספרי נ"ך על קלף -- עיין מה שכתבתי פה: http://onthemainline.blogspot.com/2013/05/the-recent-mesorah-of-nakhscroll.html

    הרעיון ש"שליט"א" נהפך לחלק משמו של האדמו"ר מלובביץ מזכיר לי את כינויי שלושת האדמור"ים של מונקאטש: הרבי זצ"ל, הרבי ימח שמו, והרבי שליט"א.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש גם חת"ם סופר, כתב סופר ו... טעות סופר.

      מחק
    2. זוהי בדיחה עתיקה, על ה"טעות סופר" מפרעשבורג? אם כן, לא שמעתיה עד היום.

      מחק
    3. חיפשתי בחשבון המייל שלי, ומצאתי ששמעתי את הבדיחה הזאת מחברה לפני יותר משלש שנים.

      מחק
    4. למורה לתנ"ך שלי בישיבה התיכונית קראו שרייבר והוא אכן נמנה על משפחת צאצאי החת"ס. אין צורך לציין שגם עליו דרשנו את הדרוש הנפלא על סעות סופר

      מחק
  6. אני דווקא צחקתי מאוד למראה הפתק של חשבון החשמל, ואני מבין לליבו של הדלפון שלא מעוניין להגיד לאף אחד תודה אבל חשמל חינם הוא דווקא כן רוצה.

    השבמחק
  7. ר' דוד,
    מגיע לנו יותר...
    גם אנוכי הדל אינני מבין מה הפואנטה, בשני הסיפורים.
    הראשון: לכל תרבות יש שפת קוד הנוצרת מקיצורי דרכים. מה תגיד על חייל המבקש: "אל תתן לי גימל, תן לי רגילה.." מה זה?
    השני: עצוב. כן כן, יש עוני מכמיר לב בישראל. ולא תמיד באשמת 'תורתו אומנותו'.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.