יום שלישי, 17 בדצמבר 2013

פרנסות של יהודים: הַשָּׁמַיְמָה

מוות הוא בדרך כלל עניין עצוב, אבל יש מי שמתייחס אליו כאל 'הפקה'.

דב פאוסט ביקר לפני כמה שבועות בבית הקברות האזורי בתל מונד ושמח לגלות את השלט הענקי הזה.



אז בפעם הבאה שמישהו ימות לנו ונרצה כיפות, פרחים, חזן ו'גלגל פרחים עם הקדשה', כבר נדע למי להתקשר (אמנם שכחו לציין את מספר הטלפון, אבל יש אתר אינטרנט).

ואכן, באתר האינטרנט של מצבות.קום יש מידע מפורט מאוד.

מה דעתכם למשל על שירותי 'הַשָּׁמַיְמָה'?

חנוך תופר המנעלים ואליהו הנביא לא היו מנסחים את זה טוב יותר.





האמת היא שאין שום סיבה ללגלג, ופרט לצרימה הלשונית, שמתייחסת ללוויה כאל 'הפקה', מדובר בשירות חשוב שבלי ספק רבים זקוקים לו. הדבר האחרון שאבלים רוצים לעסוק בו ביום אסונם הוא הדאגה לשתייה קרה או חמה עבור באי הלוויה, וטוב שיש כתובת שתקבל על עצמה את הטיפול בכל הדברים הללו.


5 תגובות:

  1. לחובבי הניקוד ישנה צרימה לשונית נוספת - המילה 'השמיימה' מנוקדת בצורה משובשת.
    ראה למשל כאן: http://sparks.simania.co.il/bibleSearch.php?query=%D7%94%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9E%D7%94

    ולעצם העניין, אכן האבלים, ביומם הקשה, לא צריכים לדאוג למזון ומשקה עבור באי הלוויה, אך מה נעים ומה נחמד שהם לא היו צריכים לשכור לשם כך 'חברת הפקות' והייתה קיימת התגייסות קהילתית שתשרת אותם בפן הזה.
    אמנם להוותנו, נראה שהמושג הזה, 'קהילה', כבר לא ממש קיים היום. העולם המודרני מתאפיין בניכור - "אדם לאדם זאב". הפרט חש בו ממש כערער בערבה, וכל שנותר לו הוא לשכור 'חברת הפקות' בכל מיני הזדמנויות בחייו כדי למשוך את תשומת לבו של ההמון חסר הפנים...

    השבמחק
    תשובות
    1. למעיינים שלום,

      אמנם הביטוי 'אדם לאדם זאב' הוא לטיני במקורו, אך ניתן לדרוש אותו באופן הפוך, כי זאבים נמנים על סדרת הטורפים מבין בעלי החיים היונקים והם חיים במבנה של להקה (אותיות קהילה) המאפשר להם רביה, גידול והזנה.
      אילולא היו חיים הזאבים במבנה של להקה (קהילה) לא היו יכולים להתרבות כלל.

      התבוננות במיתוס על הווסדות רומא מראה אֵם זאבה שחמלה על זוג תאומים (בני אנוש) והניקה אותם. נמצא כי רחמי זאב גוברים על רחמי אדם, כמאמר הנביא "וגר זאב עם כבש", והבן זה מאוד.

      מחק
  2. אומנם זה נשמע צורם ומגוחך אבל זה דבר בהחלט לא חדש או מקורי. באירופה ובארצות הברית זה דבר מאד נהוג שהחברה שדואגת לקבורה (כן יש חברות קבורה מתחרות ) דואגת גם לכל הדברים הקשורים מסביב ,כמו לפרחים, לכבוד קל (או כבד) דבר שגם מאד נהוג אצל יהודים ,להתאסף בבית הקברות לאחר הקבורה באולם מיוחד למטרה הזאת וכמו כן לדאוג לכל הדברים האחרים הקשורים מסביב לפטירה, כמו למי להודיע על הפטירה, לאיזה רשויות,בנקים וכיוצא בזה. זה שירות שלוקח ממשפחת הנפטר את הכאב ראש שקשור בכל הדברים האלו.
    מה שכמובן צורם זה השלט הצעקני בתמונה דבר שלא רואים בארצות אירופה בבתי קברות או בכניסה אליהם.
    לכן לפי דעתי הדבר הוא בהחלט לא מוזר או יוצא דופן שחברות מטפלות בנושא הזה.

    השבמחק
  3. טוב שיש כתובת למי לפנות - החלטתי להשיב נשמתי לבורא/לשכב עם אבותי/להיות בחזקת "נפטר" ו/ז"ל . כמה זה עולה?

    השבמחק
  4. בד"כ "פרנסות של יהודים" מנסה להגחיך את המגזר החרדי/ דתי. הפעם לא נבדק הנושא עד הסוף - היזמים הן נשים לפי הופעתן לא דתיות ומניסיוני פועלות בעיקר בבתי העלמין ה"חילוניים" - פיספתם בגדול !!

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.