יום ראשון, 22 בדצמבר 2013

רדיו חזק: רפול בגלי צה"ל


את ההיסטוריון והסופר ד"ר מרדכי (מוטקה) נאור דומני שאין צורך להציג. גם בּוֹר סוּד שאינו מאבד טיפה בכל הקשור לתולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל, גם מחבר פורה ורב זכויות (נדמה לי שגם מוטקה עצמו כבר איבד את המספר המדויק של הספרים שכתב וערך), וגם  – ואולי בעיקר – אדם נחמד, נדיב ולבבי. איש כלבבי.

מוטקה הוציא לפני כמה שבועות ספר חדש ושמו 'רדיו חזק: הסוד והקסם של גלי צה"ל – מבט אישי' (הוצאת אבן חושן). הספר הוא שילוב של זיכרונות מימי היותו מפקד גלי צה"ל (1978-1974), אנקדוטות משעשעות וסיפור היסטורי קולח על תולדותיה של תחנת הרדיו הצבאית שלנו, במיוחד בשנות השבעים, על בעיותיה המובְנות (האקסימורון של גוף תקשורת צבאי הרוצה להיות עצמאי), על המשברים וההישגים ועל האנשים והנשים שהפכו אותה למה שהיא. הספר יעניין בעיקר את העוסקים בתקשורת ובתולדות העיתונות בישראל, וכמובן את כל מי שגלי צה"ל יקרה ללבו.

מוטקה נאור

מתוך הספר הזה בחרתי להביא שתי אנקדוטות משעשעות במיוחד, על רפאל איתן (רפול), לוחם עשוי ללא חת ולימים הרמטכ"ל האחד-עשר של צה"ל ופוליטיקאי שנוי במחלוקת, שהיה – איך נאמר זאת בעדינות? – טיפוס צבעוני ומיוחד במינו.

רפול (2004-1929)

א. רפול מציע לעדנה שביט להתאבד

המפגש בין רפול לבין עדנה שביט – במאית, מתרגמת ולימים גם פרופסור לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב – היה 'קטלני' במיוחד. אין צריך לומר ששביט דחתה את הצעתו של רפול...

רדיו חזק, עמ' 91-90

עדנה שביט בחרה בחיים (מקור: פייסבוק)

הכל אמת. יוסי ורדי מצא עבורי את הריאיון הזה ביו-טיוב:



ב. רפול והשירים הרוסיים

במפגש נוסף, טעון לא פחות, תבע רפול מגלי צה"ל לנגן אך ורק שירים רוסיים. כשנאמר לו כי בעברית יש לא יותר מחמישים שירים כאלה והם מספיקים לארבע או חמש שעות שידור לכל היותר, הייתה לרפול תשובה ניצחת: אז תתחילו לשדר את השירים האלה מחדש...



רדיו חזק, עמ' 201-199

ג. רפול והגלים

ולסיום, משהו על רפול 'המאוחר', שלא קשור לגלי צה"ל או למוטקה נאור.

בגלגולו האזרחי היה רפול לא-פחות מחוספס, אך כבר מודע יותר למוזרויותיו וידע גם לצחוק על עצמו.

בתפקידו האחרון היה אחראי על בניית שובר הגלים ב'נמל היובל', שהוקם לחופי אשדוד, ושם גם מת בתאונה איומה, כאשר נחשול גלים פגע בו בעת סערה, העיפו לים והטביעו (23 בנובמבר 2004).

כמה חודשים קודם לכן הוא שיתף פעולה עם הקומיקאית יעל לבנטל, שגילמה את העיתונאית 'יעל יגנדורף' בתוכניתו הסאטירית של יאיר ניצני 'אחורי החדשות', ששודרה בערוץ 10. לבנטל ריאיינה את רפול בנמל אשדוד – ממש במקום שבו ימצא את מותו הטרגי – והתוצאה מצחיקה מאוד. רפול לא התאפק והציע גם לה סוף לא אלגנטי במיוחד...




9 תגובות:

  1. אם גלי צה"ל ירצו להפיק ערב של שירים רוסיים לזכר רפול, אשלח להם לא מאה שירים אלא יותר מאלף.

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי כי דובר על שירים רוסיים במילים עבריות

      למרבה האירוניה, מייד לאחר מותו הטראגי של רפול צצו שמועות שהוא שלח יד בנפשו....

      מחק
    2. גרימי - מה הצניעות הזו? הרי אתה כמומחה אמיתי לשירים רוסיים יודע היטב שאת מספר השירים הרוסיים מודדים לא באלפים כי אם בכפולה של 100(אלף!) ויותר!!!

      מחק
  2. מי הקדימני ואשלם:

    http://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.2196011

    השבמחק
  3. בסוף בסוף היא מאחלת לו "בהצלחה עם הגלים". האיחול לא עזר...

    השבמחק
  4. חוייה אישית עם רפול
    הייתי חייל צעיר , בשריון - קרי : כומתה שחורה. ערב אחד נסעתי בטרמפים מהדרום לכיוון חיפה. באזור פתח-תקוה עצר לי רכב צבאי מפואר (פליימוט ?) וליד ההגה : רפול ועל ראשו כומתה אדומה (גם בנהיגה). נכנסתי , הצדעתי בישיבה והורדתי את כומתתי השחורה מראשי והנחתי לידי. רפול הוריד את הכומתה האדומה והניח על השחורה. וכך כל הדרך מפתח-תקוה עד חדרה הוא הסביר לי את עדיפות האדום על השחור. למרות הבדלי הדרגות הוא ניהל איתי שיחה כשווה בין שווים.
    סיפור אחר שנקשר בשמו - כאשר הנהג שלו סגר את הרדיו באמצע נגינת "התקווה" עם סיום השידורים (בימים הטובים שהרדיו לא עבד 24 שעות ולא היו מהדורות חדשות ומבזקים של רבע שעה) , הוא עצר את הרכב והורה לנהג לצאת ולעמוד דום עד לסיום ההמנון.
    לימים הצטלבו דרכנו הפוליטיות מ-2 רשימות שונות שלא הבשילו לידי שיתוף פעולה - אבל חוויות המפגשים נשארו.
    יהי זכרו ברוך של איש מיוחד זה.

    השבמחק
  5. והנה לכם עוד סיפור על רפול ז"ל. כשהיה רמטכ"ל התקיימו שיחות עם המצרים כשבראש הצוות הישראלי עמד ד"ר יוסף בורג ז"ל. יום אחד מצלצלת אליאסתר נחמני שהייתה מזכירתו הנאמנה של ד"ר בורג ואומרת לי שאכנס מייד לחדרו. נכנסתי ואני שומע אותו מדבר בטלפון אז פונה לדובר עימו ואומר לו "אדוני הרמטכ"ל אנא ממך המתן רגע כי אני רוצה לבקש ממי שנמצא בחדרי שיצא החוצה (למיותר לציין שבחדר לא היה אף אחד פרט לי) והוא מורה לי בהינף יד להרים את השפורפרת הנוספת שהיתה ליד הטלפון. ואז שמעתי את רפול אומר לד"ר בורג על אחד מאלופי צה"ל שהיו מהמקורבים לאריק שרון: תיזהר מהנחש הזה כי נחש העמוני נחש קטן לעומתו. ועוד הוסיף כהנה וכהנה מילים כדורבנות שהדיו לא סובלם וכן המשיך לשוחח עימו בעניין. ד"ר בורג השיב לו ב"יקיות" אופיינית לו: " שמעתי אני מודה לך על האיפורמציה..." ואז רפול קוטע אותו אומר "מידע-מידע ותזכור את המושג נחש...

    השבמחק
  6. על רפול יש הרבה סיפורים בכל מיני קרבות ומלחמות, אני הכרתי אותו לא בזמן מלחמה אלא בזמן שהוא היה מח״ט שלי במילואים בבקעה. ביום חורפי נסענו בסיור ליד הירדן עם שני קומנדקרים בראשון שלושה חילים ואני ביניהם וברכב השני רפול עם עוד כמה חילים, למזלנו הרע המכונית שלנו שקעה בבוץ (עד היום איני זוכר מי נהג בקומנדקר !!) ולא יכולנו להמשיך. הראשון שקפץ לעזור לנו היה רפול ,עם עוד שלושה חילים הוא נשכב בבוץ מתחת למכונית ובכוחות משותפים הוא עזר לנו להחלץ מהבוץ. כולנו היינו מרוחים בבוץ סמיך יחד עם רפול ועד היום אני עוד זוכר את ה״ברכות״ שקיבלנו ממנו, זה מראה איזה בן אדם הוא היה למרות דרגתו הוא נשכב מתחת למכונית ועזר לנו בלי לשאול ושאלות, פשוט אדם עם לב זהב שעזר למילואמניקים ששקעו בבוץֿ . יהי זכרו ברוך

    השבמחק
  7. חיל גדול
    אסטרטג קטן
    שב1982-מלחמת של"ג סבך את ישראל בלבנון לשנים רבות

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.