יום שישי, 22 בספטמבר 2023

שדות שפוכים במצפה חרובים: משהו על 'החיטה צומחת שוב'

דורית צמרת במצפור זאב, 2014 (באדיבות בתה נעה ארנברג; Xנט)

דורית צמרת-ארנברג (2023-1943), חברת קיבוץ בית השיטה, עורכת ופעילת שלום ותיקה, שהלכה השנה לעולמה והיא בת שמונים, כתבה ארבעה שירים שהולחנו, אך רק אחד פרסם את שמה בכל הארץ – 'החיטה צומחת שוב'. מאז הולחן נכנס שיר מרגש זה לכותל המזרח של הזמר העברי בכלל, ולסוּגת שירי הזיכרון לנופלים במלחמות ישראל בפרט.

במצפה חרובים, הנמצא בתחומי ההרחבה של קיבוץ בית השיטה וצופה על עמק חרוד ועל הרי הגלבוע, נקבעה אבן זיכרון עוד בחייה של דורית צמרת, ועליה צוטט הבית הראשון של השיר, שבו כמובן נזכרים ה'חרובים'. אפשר להניח שהשיר הוא שנתן למקום את שמו ולא ההפך.

את השיר חיברה צמרת בשנת 1974 בהשפעת נפילתם של 11 מבני הקיבוץ בקרבות מלחמת יום כיפור.

המילים המקוריות של השיר בכתב ידה של דורית צמרת
 (אתר בית השיטה)

לא קלה הייתה דרכו של השיר עד שהולחן. ארבע שנים המתין. תחילה נמסר לחיים אהוביה מבית השיטה, אך הוא לא הצליח להלחינו והעבירו לנעמי שמר. גם דרכה של שמר לא צלחה והיא העבירה אותו לחיים ברקני (2001-1923) מקיבוץ שער הגולן ('ביתי אל מול גולן' ועוד שירים יפים רבים מִסְפוֹר), שהלחין אותו, לדבריו, בתוך חצי שעה. זה היה ב-1978. 

כאן, בהקלטה מ-1989, סיפר חיים ברקני על דרכו בהלחנת השיר: 

 

מועד ההלחנה התאים לחגיגת היובל לייסוד הקיבוץ (בכ"ה בתשרי תרפ"ט / 9 באוקטובר 1928, התגבש הגרעין המייסד כפלוגת עבודה ששהתה בחדרה במשך שנתיים) – אירוע המצוין בבית השיטה בכל שנה. השיר בוצע אפוא בפעם הראשונה באותה חגיגת יובל, שבאותה שנה הוקדמה לאלול תשל"ח / ספטמבר 1978 (ראו אהרן מגד, 'חבלי שלום', דבר, 2 בספטמבר 1978, עמ' 15; תודה לד"ר דותן גורן). 

במת מופע היובל של בית השיטה, ספטמבר 1978 (בית השיטה: מורשת בתמונות)

את השיר השמיעה חבורת הזמר 'האשקולית של בית השיטה', שהוקמה ב-1975 והורכבה ברובה מחברי הקיבוץ. סולנית השיר הייתה תמי כוכבא ובין בני החבורה היה גם חנוך אלבלק, חבר הקיבוץ וסולן 'הגבעטרון', שהתפרסם ב-1990 בשירת הפיוט 'ונתנה תוקף' בלחנו של יאיר רוזנבלום, שהולחן גם כן לזכר 11 בני הקיבוץ שנפלו במלחמת יום כיפור. 

הנה הביצוע המקורי:

  

אך לביצוע המקורי של 'האשקולית' לא היה הד מחוץ לגבולות הקיבוץ. 

הוא התגלגל לידיה של חוה אלברשטיין, שהקליטה אותו לאלבומה 'נמל בית' (1983). הביצוע המופתי שלה הפך את השיר לנחלת הכלל, והשאר הוא היסטוריה.

   

כאמור, במצפה חרובים הונח סלע בזלת מקומי ועליו נחקקו שורות הבית הראשון:

צילום: אילן שריף

הבעיה היא שהשורה הראשונה שגויה...

בשיר המקורי כתבה צמרת 'שדות שפוכים', וכאן נעשתה – בכוונת מכוון או מבלי משים – היפר-קורקציה, כלומר תיקון יֶתֶר והשפוכים הוחלף בפרושים.

אילן שריף, שהבחין בטעות, סיפר לי כי לפני כמה שנים הפנה לכך את תשומת לבה של דורית צמרת, והיא השיבה לו כי היא שמחה על הציטוט והטעות אינה חשובה כלל, במיוחד כשעומדים מול הנוף היפה ביותר בעולם...

מכל מקום, האם שדות נשפכים? האם זו לא טעות לשונית?

שאלתי את רונית גדיש מהאקדמיה ללשון העברית והיא השיבה:

אני מדמיינת לעצמי את המראה של אזור רמות יששכר הנצפה מבית השיטה. זהו שטח רחב יריעה הנראה כמֹורָד. אם כן, אולי בדמיונה של המשוררת זה נראה כאילו השדות נשפכים ממרומי רמות יששכר אל העמק. הצורה 'שפוך' עצמה משמשת לציון דבר מה שמתפשט, כמו 'חיוך שפוך על פניו' (וראו בערך 'שפוך' במילון אבן־שושן, משמעות 2).

אני משער שמי ש'תיקן' את השיר הושפע גם באופן לא מודע משירו של דודו ברק 'ביכורים' (2008; לחן טוני הלפמן), שם נמצאת השורה הזו: 

ראה ימים באים, ימי השמש. / שטיחי שדות פרושים הרחק לנגדך.

שורות מהשיר 'החיטה צומחת שוב' צוטטו בעוד מקום על מפת הארץ: במצפור זאב, ליד היישוב תמרת, שגם הוא צופה על נופי עמק יזרעאל (התמונה בראש הפוסט צולמה שם). המצפור קרוי על שמו של קצין השריון זאב שגב שנפל בסיני במלחמת יום כיפור והוא בן 29.

הציטוט הוא של הפזמון החוזר:

אתר יזכור

גם כאן סטו מעצבי אבן הזיכרון מן הנוסח המקורי, שבו נכתב:  

זֶה לא אוֹתוֹ הָעֵמֶק, זֶה לא אוֹתוֹ הַבַּיִת,  
אַתֶּם אֵינְכֶם, וְלא תּוּכְלוּ לָשׁוּב,  
הַשְּׁבִיל עִם הַשְּׂדֵרָה, וּבַשָּׁמַיִם עַיִט 
אַךְ הַחִטָּה צוֹמַחַת שׁוּב.

לשון הרבים הפכה בכתובת זו ללשון יחיד: אתה אינך, ולא תוכל לשוב...

ולב מי לא יבין או יזדהה עם ה'שיבוש'-תיקון הזה, שהפך את השורה המכלילה על 11 נופלי בית השיטה לשירה פרטית, קינה על יחיד שנפל. 

ה'התכתבות' עם השיר מראה את כוחה של היצירה המקורית ואת הרלוונטיות המתמדת שלה. הנה לפנינו שיר שעשה את שליחותו מעל ומעבר, ומילותיו מדובבות שִׂפְתֵי יְשֵׁנִים 

בול יום הזיכרון תשע"ה, עיצוב: רינת גלבוע (דואר ישראל)

ונסיים בביצוע מרגש של מקהלת הגליל העליון בניצוחו של רון זרחי ובליווי הפסנתרן אייל באט. הסולנית היא אפרת הכהן-ברם והעיבוד הוא של משה זורמן (הוקלט ביולי 2022, בפסטיבל 'לא בשמים'):

  

להרחבה

יובל ניב, 'מחברת "החיטה צומחת שוב": איך קורה עדיין שמלחמה פורצת שוב?', Xנט, 29 ביולי 2014.

הדר בן יהודה, 'החיטה צומחת שוב: מסע אישי בספרי הזכרון של חללי בית השיטה', הספרנים: בלוג הספרייה הלאומית, 27 באפריל 2017.

עמירם אורן, 'בית השיטה, אודות הקיבוץ במפגש בביתם של רוני ויעקב יוניש', עמירם בשבילי ישראל, 23 בספטמבר 2023.


24 תגובות:

  1. הכתבה מרגשת ומעניינת. עובדות רבות על נסיבות חיבורו של השיר היפה הזה ועל המחברת לא היו ידועות לי. ועל כך שלוחה לך תודתי. שנה טובה

    השבמחק
  2. תודה על הארתו של השיר המרטיט שכתבה דורית צמרת על המלחמה הנוראה ההיא, בעיצומם של הימים הנוראים האלה. שהם נוראים במיוחד על סף תשפ"ד. בתקווה ובאמונה שנהיה ראויים לקורבנות היקרים של כל אלה שלא יוכלו לשוב. והחיטה תצמח שוב - ואתה כל הטוב של הארץ הזאת.
    אמן וכן יהי רצון. שבת מבורכת וגמר חתימה טובה לעם ולמדינה.

    השבמחק
  3. מעניין ביותר. למדתי והשכלתי. הניגוד בין האסון ובין שגרת טבע מזכיר את "הַשֶּׁמֶשׁ זָרְחָה, הַשִּׁטָּה פָּרְחָה וְהַשּׁוֹחֵט שָׁחַט" ובאופן ספציפי יותר החיים הנמשכים לאחר האסון - שנינו מאותו הכפר של נעמי שמר - "אנחנו כאן בכפר, כמעט הכל נשאר אותו הדבר
    בתוך שדה ירוק אני עובר ואתה מעבר לגדר",
    ואפילו כשהאסון הוא "רק" פרידת אוהבים
    Why does the sun go on shining?
    Why does the sea rush to shore?
    Don't they know it's the end of the world?
    'Cause you don't love me any more
    גם דורית צמרת מתנסחת בשאלה, אך דומה שאינה באה בטרוניה אלא משתאה

    השבמחק
  4. שיר נהדר, שאפשר עוד להעמיק בו.
    למשל, "שדות שפוכים" שאכן מצד אחד הם שדות יפים מתפשטים, אך מהצד השני, השדה המקראי הוא מוטיב למקום בו נערך הפשע, ולעיתים הפשע הוא דם נקי שנשפך בו. כך הדיסוננס הקיצוני הזה השואף לקבל הבנה הרמונית ונכשל בה, רק מעצים את תחושת חוסר הנוחות, המתח וחוסר ההבנה של אירוע כל כך מכאיב.
    או למשל ההרמז לקהלת א' 5: "וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ, וְאֶל מְקוֹמוֹ שׁוֹאֵף זוֹרֵחַ הוּא שָׁם". המשוררת לוקחת את הקביעה הדרמיניסטית של קהלת, אמירה שהמאורעות נקבעו וקבועים ואין לשנותם, ומנכיחה אותה. כולם ידעו שהמלחמה בוא תבוא ושהמלחמות עוד יבואו וברור כשמש שירבו החללים. אך לצד היאוש, המשוררת בכל זאת מעט מערערת את האמירה הקשה של קהלת בכך שמעירה ש"וכל מה שהיה *אולי* יהיה לעד", אך אולי דווקא התקווה המחודשת לסיום המלחמות והנופלים יוצרת שוב את אותו דיסוננס מכביד, שהאדם בעל תקווה אך בה בעת יודע שהיאוש והכאב בוא יבואו. כמובן, שההתכתבות הזו עם קהלת פרק א' עוד ממשיכה אל סוף הבית, ואשלח אתכם לנסות ולמלא את ים הפרשנות.
    ודבר אחרון, אם כבר הרמז בפרשנות זו, הרי שבעיר ההריגה, ביאליק קובע: "הַשֶּׁמֶשׁ זָרְחָה, הַשִּׁטָּה פָּרְחָה וְהַשּׁוֹחֵט שָׁחַט", וחשבתי שאם היא מבית השיטה, אז איך קרה ואיך קורה שלא כתבה: "שהשיטה פורחת שוב"?
    ורק נעיר שלכבוד 50 שנה למלחמת יום כיפור, יצא ביצוע חדש של ירמי קפלן, ועם כל אהבתי לירמי קפלן (והיא רבה) אך הביצוע של חווה אלברשטיין - עוד לא היה כמוהו.

    השבמחק
  5. מנחש שאת המאמר היפה והמרגש על "החיטה צומחת שוב" של דורית צמרת-ארנברג חיבר העורך, דוד אסף.
    ראוי לציין את שם הכותב בראש המאמר.
    שבת שלום, שנה טובה ודמוקרטית וחתימה טובה.

    השבמחק
    תשובות
    1. גמר חתימה טובהיום שישי, 22 ספטמבר, 2023

      כל הזכויות שמורות 🙂לרב דוביד

      מחק
  6. מרגש ומעניין. תודה רבה. זוהי אולי חוויית השכול האוניברסלית הבסיסית ביותר: התחושה שלנו, שלמרות החלל הנורא שנפער בעולמנו עם מותו של אדם, החיים ממשיכים, כביכול, כסדרם. 'עולם כמנהגו נוהג', ודווקא זה מדגיש עוד יותר את ההיעדר הכואב והמציק. אני יכול לחשוב לפחות על עוד שיר מפורסם מאוד (אם כי קצר מכדי להיות מולחן) שמציג את ההבדל בין חיים למתים בכל עוצמתו, על-רקע תופעת טבע שכיחה ומחזורית. זהו 'גשם בשדה הקרב', מאת יהודה עמיחי. גמר חתימה טובה.

    השבמחק
  7. רשימה מרגשת על אירוע מצמרר.

    באותו עניין, הזכרת ר' דוביד, במהלך הרשימה את ונתנה תוקף בהלחנת יאיר רוזנבלום. זכור לי סרט טלוויזיה שצולם סביב הלחנת ונתנה תוקף בבית השיטה. רוזנבלום, שהיה אז כבר חולה, תהה בינו לבין עצמו לבין המצלמה, למה הוא טורח בהלחנת הפיוט. שהרי הדתיים לא יאמצו את הלחן בשל הלחנים המסורתיים לפיוט. ואילו החילוניים בכלל לא יתעניינו בפיוט ימים נוראים.

    והנה, כיום, אין הרבה בתי כנסת (אולי אני מגזים מעט) שלא שרים את נתנה תוקף בלחנו של רוזנבלום, ואין הרבה חילוניים (אולי אני מגזים מעט) שלא מתוודעים לפיוט של רבי אמנון ממגנצא, לפי לחנו של רוזנבלום.

    כמעט ניתן לומר שמבין עשרות לחניו של רוזנבלום, הלחן הזה זכה לתהילה הגדולה ביותר.

    השבמחק
  8. לזכרוני 'מצפה החרובים' הוקם לזכרו של עובד דרור (2007-1951), בן וחבר קיבוץ בית השיטה.שהייתה לו אנרגיה שרק הולכת ומתגברת; בתמצית: היה מג"ד במילואים ובתפקידו האחרון מנהל רשות נקוז כינרת דרום. באתר אתרי טיול שנקרא 'בשביל המשפחה' כתוב שהשיר שעל האבן, במצפה, הוא של נתן אלתרמן...
    מה יהיה גורל המצפה, עכשיו, כשהוא בשטח ההרחבה של הקיבוץ ?

    השבמחק
  9. שיר מדהים, דורית צמרת- אשה נפלאה ואיכפתית- כתבה כל כך נכון אחרי מלחמת יום הכיפורים ובלחן הנהדר של חיים ברקני :זה לא אותו העמק. זה לא אותו הבית" - מה שעשתה המלחמה.

    השבמחק
  10. תודות מקרב לב ר' דוביד על מאמר מרטיט ומכמיר לב.
    אומר רק זאת: במציאות הישראלית של היום - לשורה "זֶה לא אוֹתוֹ הָעֵמֶק, זֶה לא אוֹתוֹ הַבַּיִת,"מתלווה משמעות נוקבת, יורדת חדרי בטן ומסמרת שער.
    יהי רצון לקראת יוה"כ הבעל"ט שתצמח חיטה חדשה ומבורכת בשדותינו, במקום פרי הבאושים החשוך שצומח כעת על כל גבעה רמה ותחת כל עץ רענן.
    אמן.

    השבמחק
    תשובות
    1. נעם
      אמן, שכל מי שמנסים להחריב בכל דרך שהיא את המדינה הנפלאה שלנו יעשו חשבון נפש עם עצמם היום הכיפורים הקרוב

      מחק
  11. כתבה מרגשת עד דמעות, כמו השיר הזה הנפלא שלא יישכח לעולם!

    השבמחק
  12. ראיתי עיר עוטפת אוריום שישי, 22 ספטמבר, 2023

    בלתי נתפס 11 חללים מאותו קיבוץ קטן במלחמת יום כיפור
    . יהי זכרם ברוך

    השבמחק
  13. תודה מקרב לב.

    השבמחק
  14. נאווה בודק אחירוןיום שישי, 22 ספטמבר, 2023

    תודה על הכתבה על השיר המרטיט הזה שנבט בלבבות, וגם הערה קטנה: חבורת הזמר "אשקולית" הפיצו את השיר בתחנות הרדיו והוא הושמע ומושמע עד היום ולטעמי זאת הגירסה הכי נוגעת ללב.

    השבמחק
  15. מאמר נפלא. מרתקת התגלגלות יצירתו של הלחן

    השבמחק
  16. בקיבוץ ממול, חפצי-בה, הפכו את השיר הזה לסמל לעשרת ילדי הקיבוץ שנהרגו בתאונת דרכים בתענכים 13 שנה לאחר המלחמה ההיא. זה התאפשר כי דורית צמרת הקפידה לא לציין שום איזכור ישיר למלחמה בשיר עצמו. השיר עצמו, ובמיוחד בביצועה של אלברשטיין, הוא כאב לב ענק לכל מי שגדל בנופים האלה עם כל הטרגדיות לצידם ובתוכם.

    השבמחק
  17. ואני מצאתי-בנוסף לרשימה הנפלאה והכואבת על השיר, עוד שיר שאולי נשכח, של יוסף שריג-הכרתי את השיר ולדעתי הוא לא פחות ממדהים(!) והנה נתקלתי בו שוב עם הידיעה שמחברו כתב אותו שנים לפני שזה קרה לו! השיר מדהים ומופיע בקישור ששמת כאן לרשימות שנכתבו על 'החיטה צומחת שוב' על נופלי המלחמה ההיא מבית-השיטה. מוכרחה לצטט אותו ואולי להחזיר אותו למחזור הדם הישראלי-כי לא נתקלתי בו לאחרונה-ופשוט, אין עוד כמוהו! מוֹתִי בָּא לִי פֶּתַע.

    כְּאַחַד הָאָדָם יָדַעְתִּי כִּי קָרֵב,

    וְשֶׁבַע חָיִיתִי,

    בְּתֹם, בְּעֹז וּבְתִפְאֶרֶת.

    בְּכָחֹל, בְּיָרֹק,

    וּבְטַעַם הַמִּסְתּוֹרִין וְהַדְּבַשׁ שֶׁל הַיָּפָה.

    מוֹתִי בָּא לִי פֶּתַע

    וְאֵינִי זוֹכֵר אִם בְּרַעַם הָאֵשׁ

    אוֹ בֵּין קִירוֹת הַפַּח הַזּוֹעֲקִים,

    אוֹ שֶׁמָּא בַּלָּבָן – לָבָן הַדּוֹמֵם לְבַסּוֹף.

    עַכְשָׁו

    אֲנִי

    אֵינִי זוֹכֵר.

    השבמחק
  18. תודה על כתבה מפעימה

    השבמחק
  19. באותו ענין, אני רוצה להמליץ על בלוג של חברי ד"ר עמי אורן על בית השיטה, 50 שנה אחרי המלחמה ההיא:
    https://amiramorenbikes.com/2023_0921_biethashita/

    השבמחק
  20. שיר מדהים ביופיו, שילוב של עצב אין סופי יחד עם אהבת הנוף המקומי, והלחן תורם את חלקו באופן מושלם. לראשונה שמעתי את הביצוע המרטיט של האשקולית, שגם לדעתי הוא הנוגל ללב מכל הביצועים האחרים.

    השבמחק
  21. ורק לחשוב מה עמד מול מדינת ישראל כשבועיים אחרי פרסום עונ"ש זה והמאמר פרי עטו של דוד אסף הישראלי כל כך. המאמר והאיש. אכן זה לא אותו הבית... מיום שמחת תורה (שוב שבת תשפ"ד)...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.