יום שני, 4 בספטמבר 2023

מעורב ירושלמי: האבודים, דרך גורי, הרצל, בנות ציון, גמ"ח מים, אהבה

א. פינת הילדים האבודים

גם השנה, כמו בשנה שעברה, נפתחה ביריד 'חוצות היוצר' 'פינת הילדים האבודים', שזה רב-משמעי בערך כמו לשוטט ב'רחוב הנשמות הטהורות'.

הבאתי תמונה דומה בשנה שעברה. אז זו הייתה סתם 'פינת ילדים אבודים', ואילו השנה נוספה ה' הידיעה...

צילום: איל דוידסון

ב. דרך חיים גורי

חיים גורי, 2012 (צילום: אלכס נקיראקוב)

כתב לי זאב קינן: 

סמטה אלמונית-פלמונית, בקצה רחוב אפרתה שבתלפיות, זכתה ממש לאחרונה להיקרא 'דרך חיים גורי'. 

המילה 'דרך' נשמרה בירושלים (וגם בערים אחרות) לרחובות מרכזיים (דרך חברון, דרך בית לחם). דא עקא, ש'דרך גורי' אינה אלא סמטה קטנה ומתעקלת, שסופה שביל עפר וכניסה אחורית אל 'גן אליעזר בן יהודה' (המוכר בתלפיות כ'גן החורשה', שם עמד צריף בית הכנסת שש"י עגנון הרבה לספר עליו, בעיקר בסיפור 'הסימן'). 

כארבעים מטר אחרי תחילת 'דרך גורי' מגיע ההלך הנבוך אל פרשת דרכים, ואינו יודע מה לעשות:  'אִם־הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם־הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה'. 

צילומים: זאב קינן

פרשת דרכים זו נעדרת שילוט ועיריית ירושלים יכולה לנצל את ההזדמנות ולקרוא לפיסת האספלט הזו בשם 'נתיבי יהודה עמיחי'. עוד משורר ירושלמי שעד היום אין בעיר רחוב על שמו, ואת הביזיון מסתירים במלמולים על שכונה שתיקרא על שמו ולעולם לא תקום.

ג. הרצל כבר לא גר כאן

החרדים, בטח הקיצוניים, בזו למנהיגי התנועה הציונית, ובמיוחד שנאו את הרצל, 'המשיח' החילוני. הם לא חסכו את שנאתם גם מהרבנים שהצטרפו לתנועת 'המזרחי' ולציונות הדתית, ובראשם הרב אברהם יצחק הכהן קוק, שאף העז להתנשא ולשמש כרב ראשי בארץ הקודש. חידוד אהוב עליהם במיוחד היה על הפסוק 'וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם' (במדבר, טו 39) – 'אחרי לבבכם', זה הרצל ('האַרץ' ביידיש: לב), 'אחרי עיניכם' זה קוק (ביידיש: מבט)...

120 שנה חלפו מאז מת הרצל והשנאה כלפיו לא חלפה, גם אם דעכה. והנה דוגמית קטנטנה, שרק עין מומחה תשזוף.

בכניסה לשכונת בית וגן (הדתית-חרדית) נמצא הפסל האדום והאהוב (שהוזז ממקומו הקודם בגלל עבודות הרכבת הקלה) של אלכסנדר קלדר, 'מחווה לירושלים'. מישהו דאג לשפשף עם מפתחותיו את השם הרצל, לבל ייזכר ולבל יישמר.

צילומים: אבי בלדי

ד. שער בנות ציון

ברחוב הדקל הסמוך לשוק מחנה יהודה יש שביל שפונה לרחוב דוד אבישר, ושם נמצא לוח הזיכרון המעניין הזה. 

האם יש בין הקוראים היודעים לספר משהו על נשים צדקניות אלה?

צילום: יוחנן פלוטקין

ה. גמ"ח מים קרים

למרות היומרה, World's First Ever, על הרעיון של גמ"ח מים קרים כבר עלו מזמן בק"ק בני ברק (ראו כאן). 

בכל אופן, נחמד שיש כזה גם בירושלים, וייקרא שמו 'באר צפורה'. הוא מוקדש לזכרה של אשת חיל שהלכה לעולמה, ומתופעל על ידי בית חב"ד אשר ברחוב המלך ג'ורג' 52.

צילום: טובה הרצל

ו. חכמת ארונות הסעף

צולם (מזמן) ברחוב מסריק במושבה הגרמנית.

צילום:  תמר קרמר


8 תגובות:

  1. שלשה דורות....

    השבמחק
  2. ״הילדים האבודים״ אינם סתם ילדים אבודים. זהו משחק מלים חביב שמזכיר את הילדים האבודים של פיטר פאן. גם ילדים אבודים בלי ה״ה הידיעה הם חשובים כמובן, אבל הקריצה הספרותית נחמדת.

    השבמחק
  3. ראוי להזכיר את הספדו יוצא הדופן, האמיץ לשעתו, של הרב קוק על הרצל. "מספד בירושלים". איפה ישנם ... וגו'.
    https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99_%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%94/%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%93_%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%9D

    השבמחק
  4. יש עוד גמ"חים למים קרים בירושלים, אציין רק אחד מהם ברחוב יפו מול הכניסה לשוק מחנה יהודה ברחוב עץ-חיים, יש מתקן שתיה לכל דכפין בחזית בית הכנסת זהרי חמה

    השבמחק
    תשובות
    1. אם כבר "לכל דצהי". מים אינם משביעים...

      מחק
  5. אבקש לברר מה משמעות שם משפחתו של הרב קוק? למעלה, השם המפורש הוא מלשון ראיה. אני שמעתי שמדובר בכלל בראשי תיבות באידיש: קו"ק - קומען קערער, כלומר מנקה ארובות, אולי המצאה של מתנגדיו שרצו להשחיר את שמו. ישנן עוד סברות?

    השבמחק
  6. דרך חיים גורי - ממש בושה לקרוא סימטא עלובה זו על שמו. האם משפחתו מודעת לכך?

    השבמחק
    תשובות
    1. ולכתוב את שנות חייו בתאריך עברי בלבד. עוד עיוולת ואיוולות. כמה אנשים מסוגלים לתרגם את השנים הללו ללוח שבו משתמש כל העולם הנאור?

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.