יום שלישי, 28 בפברואר 2012

זיכרון בספר: הקדשה כפולה מחיים באר

חיים באר (צילום: דוד אסף, ספטמבר 2011)

דוד וחנה עמית מירושלים שלחו לי צילום של כמה הקדשות שרשם להם ידידם (וידידי) הסופר חיים באר.

וכך כתב לי דוד עמית:
לגאוותנו, יש לנו את כל הספרים של חיים באר (כולל ספר השירים 'שעשועים יום יום') עם הקדשות חביבות ומתוכן אני מציע את זו של 'נוצות', שאהובה עליי במיוחד, ואת שתי ההקדשות על 'חבלים'. ומדוע שתי הקדשות על ספר אחד? מעשה שהיה כך היה: חיים שלח לנו את הספר עם הקדשה וכשפתחנו לעלעל בו גילינו דפים לבנים רבים. תקלה בדפוס. תלשנו את הדף עם ההקדשה ושלחנו את הספר הפגום לחיים. הוא קיבל תחתיו עותק מתוקן מההוצאה ותוך ימים אחדים שלח לנו את הספר עם הקדשה חדשה הרומזת לקודמתה, ועתה שתי ההקדשות פותחות את 'חבלים' שלנו...
א. 'רק לא עוף מרוט נוצה': הקדשה על 'נוצות'


לחנה ודוד היקרים 
אולי כסת ביום קרה
ואולי ענן קליל ביום חמה
רק לא עוף מרוט נוצה
והעיקר  קריאה מהנה
מהבעל מחבר
הק'[טן] חיים ב"ר אברהם

ויהי בשלם סוכו
תשמ"ג

'נוצות' הוא הרומן הראשון של חיים באר. הוא ראה אור לראשונה בהוצאת 'עם עובד' בשנת 1979, ובשנת 1981 נדפסה המהדורה החמישית, והיא זו שעליה נמצאת ההקדשה.
ההקדשה דורשת את המשמעויות השונות של כותרת הספר (אולי נוצות של כר? ואולי ענני נוצה? אך בשום אופן לא נוצות של עוף!). אפשר להניח  למרות שבני הזוג עמית אינם זוכרים זאת בוודאות  שהציון 'ויהי בשלם סוכו' (על פי 'וַיְהִי בְשָׁלֵם סֻכּוֹ וּמְעוֹנָתוֹ בְצִיּוֹן'  תהלים, עו 3), מרמז לכך שהספר ניתן בירושלים  מקום התרחשותו של הסיפור  בסוכות תשמ"ג (1982).


 ב. 'חבלים בנעימים': הקדשה כפולה על 'חבלים'




הקדשה ראשונה

ליקירי, חנה ודוד
חבלים בנעימים
בידידות, חיבה ורעות
שלכם 
חיים
ראשית אלול תשנ"ח

הקדשה שנייה

חנה ודוד יקירי 
שברי לוחות בידכם
ולוחות שניים
גם הם בארון הספרים
היהודי
בחיבה כתמיד
חיים באר

'חבלים' ראה אור לראשונה בהוצאת 'עם עובד' בשנת 1988.

גם כאן ההקדשה הראשונה מתייחסת לשמו של הספר ('חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי'  תהלים, טז 6). ואילו ההקדשה השנייה עושה שימוש בדברי התלמוד הירושלמי (מסכת שקלים, פרק ו, הלכה א) האומר: 'שני ארונות היו מהלכין עם ישראל במדבר, אחד שהייתה התורה נתונה בתוכו, ואחד שהיו שברי לוחות נתונין בתוכו'. הכוונה, כמובן, לשברי לוחות הברית שאותן ניפץ משה ברדתו מהר סיני.

חיים באר ועורך עונ"ש דורשים במופלא מהם בבית מדרשו של הבעש"ט במז'יבוז'
(צילום: רמי נוידרפר, ספטמבר 2011)

תגובה 1:

  1. שלום רב,
    לפני כשבוע התארח אצלנו חיים באר - הסופר, כדי להשתתף ביום השנה לזכרו של ידידו הטוב, צבי אפרת. נהנינו מהמפגש, שהיה מרשים ומרגש. החיבור שאתה , דוד אסף, עושה עם דמותו של הסופר, דרך ביקורכם בלייפציג, וכן הקדשותיו וספריו, מתחבר כ"כ יפה ומרתק. תודה רבה לך, מעומק הלב, על האתר שאתה מריץ. משב רוח רענן.
    בברכה - רינה . כמהין.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.