יום שני, 6 בפברואר 2012

שלטים מקומיים / מחנה יהודה (1): החפלות של מגזימוף

צילם וכתב איתמר וכסלר

מבצע חפלה. שוק מחנה יהודה, ירושלים. ינואר 2012.

בשוק מחנה יהודה לא הייתי לפחות עשר שנים. חבר ירושלמי הציע לי לבקר שם כדי לראות מה השתנה מאז, וכיוון שלא זכרתי הרבה מן הביקור הקודם שמחתי להזמנה. תוך כדי שיטוט בסמטאות השוק הגענו לאטליז של יהושע והלל מגזימוף. בכניסה, מיד מעל למזוזה, קופצת לעין כרזה בצבע אדום אש. על גבי הכרזה ובסמוך לה מכריז האטליז על מבצע שפרטיו מעוררים אי אלו תמיהות.

התמיהה הראשונה נוגעת לאריתמטיקה של הכרזה האדומה. ניסיתי כמה אפשרויות ובכל זאת לא הצלחתי להסתדר עם המספרים. כי אם על בשר יש 15 אחוזי הנחה, על עופות 10 אחוזים ועל דגים 5 אחוזים, על מה אפשר לקבל כאן עד 25 אחוז הנחה (שני סימני קריאה)? חשבתי לרגע שאולי אם קונים גם בשר, גם עופות וגם דגים, נותנים לנו הנחה מצטברת, אבל חישוב מהיר מראה שהתוצאה המתקבלת אינה נכונה וכנראה גם איננה כלכלית.

התמיהה השנייה נוגעת להודעה המשונה שמעל לכרזה המציעה 'חפלות בלבד לחיילים [מקף מחבר] במדים!!'. כלל לא מפריעה לי סמיכותה של ההודעה לכרזה, למרות חוסר הקשר התוכני ביניהן, וגם הניסוח הלא תקני אינו בעייתי בעיניי. רק את עניין החפלות לא הבנתי. איזה חפלות? מגזימוף עושים חפלות? באטליז? לחיילים, מקף מחבר, במדים?

פניתי לחברי הירושלמי כדי שיסביר לי מה קורה כאן. הוא הביט בי רגע ואחר כך ענה כשבקולו נמסכת נימה דקה של רחמים השמורה אצל הירושלמים לכל מי שאינו כזה. חברי הוא מזן האנשים שלא מתווכחים אתם ולכן אני מקבל את הסבריו ללא עוררין.

'ראשית', הוא אמר, 'אין כאן שתי סוגיות אלא אחת בלבד, והסוד הוא בקריאה נכונה של הטקסט, שבשונה מן המקובל יש לקרוא אותו בקריאה מרחבית'.
'אתה מתכוון למשהו כמו הצופן התנכ"י?' שאלתי אותו.
'לא בדיוק', ענה, 'אבל אתה בכיוון'.

חברי הסביר שלפנינו טקסטים מקבילים המיועדים לקהלים שונים, כשהמילה 'מבצע' מחברת ביניהם. המבצע הראשון (5%-10%-15%) מיועד לעוברים ושבים סטנדרטיים, לך ולי, ואותו יש לקרוא באופן המקובל.

הטקסט השני פונה רק לחיילים במדים. הוא מאורגן בצורה ספיראלית ה'עוטפת' את הטקסט הראשון, והוא אומר כך: 'מבצע עד 25% הנחה!! חפלות לחיילים-במדים בלבד'. מילת המפתח כאן היא 'חפלות', אם כי אין מדובר בחפלה עצמה, אלא בהכנות לחפלה (וברבים 'חפלות'), שאינה אלא חבילה הכוללת סטייקים, שיפודים, מושטים ולוקוסים, שמגזימוף יכינו עבורך, החייל במדים. הם ידאגו לחפלה, אתה תדאג למקום ולמנגל.

חברי טוען שלעובדה שהטקסט השני ממוקם מחוץ לכרזה אין כל משמעות ('פשוט לא הספיק להם הנייר האדום, אז הם כתבו ישר על העמוד'), אך יחד עם זאת הוא מציין שהוא עורך שם את קניותיו זה שנים ומעולם לא ראה שום חייל במדים המבקש הנחה לחפלות. מכאן הסיק חברי שלפנינו תעלול פרסומי מבריק.

'זה מצב של win-win', הוא אומר. 'בפרפרזה על דברי ארצ'י בנקר זצ"ל  מגזימוף יוצאים פה גם פטריוטים שלא רק מדברים אלא עושים, ומה שכל כך יפה כאן, זה גם לא עולה להם כלום'.


תגובה 1:

  1. סדרת הפוסטים על השלטים כתובה בצורה נעימה ומענינת. תודה

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.