יום ראשון, 3 במרץ 2013

ועדת האכלוס של רמת אלחנן

דוברי המפלגות החרדיות מרבים להתלונן בזמן האחרון על הדרה ועל שנאה כלפיהם. יש מפלגות  הם מקוננים ונעלבים  שלא רוצות לשבת יחד איתנו בממשלה, רק בגלל שאנחנו חרדים...

ד"ר אבישי טייכר הופתע לגלות כי בשכונה החרדית הוותיקה רמת אלחנן שבבני ברק, הוקמה 'ועדת אכלוס'. הוועדה אולי הוקמה כבר מזמן, אבל לטייכר זה נודע רק בשבוע שעבר.


כל אחד יודע ש'ועדת אכלוס' או 'ועדת קבלה' הם שמות קוד 'מכובסים' לאפליה כלפי מי שלא חפצים ביקרו ולא ממש נעים להגיד לו את זה בפרצוף. בית המשפט כבר נדרש, לא פעם ולא פעמיים, לסוגיה כאובה זו, שקיימת כמובן גם ביישובים קהילתיים חילוניים, וקבע כי פעילותן של ועדות אלה אינה שקופה ולפעמים גם אינה חוקית.

והנה, אם אצל החילוניים מוקמות הוועדות הללו לא פעם כדי לסנן ערבים, או סתם כאלה שלא מוצאים חן בעיני 'החבר'ה הטובים'; במגזר החרדי, בערים כמו בית"ר, מודיעין עילית או קרית ספר, מוקמות ועדות האכלוס – זאת יודע כל נער – למטרה אחת ויחידה: לווסת את היחסים העדתיים בשכונה, כדי שיגורו בה מקסימום 30 אחוזים של בני עדות מזרח.

לפני שנתיים התלונן על ועדות אלה יונה מזרחי, חרדי תושב מודיעין עילית, שאמר כך:
'במודיעין עילית שם אני גר, צריך לעבור ועדת אכלוס שלצערי מסננת ספרדים. הכלל לפיו הם עבדו עד היום, שאסור שיהיו יותר מ-30 אחוז ספרדים. התופעה קיימה גם בביתר, בית שמש וטלז-סטון. ועדות האכלוס האלה פועלות נגד החוק, הם עובדים במחתרת, ואנחנו יודעים בדיוק מי מפעיל את הוועדות האלה'. 
לדבריו שיטות הפעולה של ועדות האכלוס מזכירות את השיטות בהם עבדה המאפיה הסיציליאנית. 'הם יכולים לעכב ספרדים במשך שנים, יש גם ועדות פרטיות בכל שכונה, הם לא כותבים פרוטוקולים, ואוסרים למכור לספרדים דירה. מי שמוכר דירה לספרדי מאיימים עליו שיפטרו את אשתו. אנשים נרתעים מזה ולא מוכרים דירות, מי שבכל אופן מוכר דירה מאיימים עליו לסגור חשבון איתו, אני יודע בוודאות שהמגמה היום היא להעלות את רמת הסינון של הספרדים מ-30 אחוז ל-20 אחוז, זה כבר הגיע למצב שאדם רוצה לחתן את הילדים שלו ולא מאפשרים לו לקנות להם דירה בעיר'.
ברמת אלחנן מורכבת הוועדה מרבני השכונה, ואפשר רק לנחש מה תהיה עמדתם לא רק כלפי 90% מתושבי מדינת ישראל (כולל דתיים-לאומיים) שינסו לשכור דירה בשכונה, אלא כלפי חרדים מהעדות הלא נכונות.

אז אם יקרה הנס והמפלגות החרדיות באמת תתנתקנה, ולו לשעה קלה, מעטיני השלטון, אולי תתפנה ש"ס להיאבק בוועדות אכלוס אלה.

מודעה משנת 2007 על אי החוקיות של ועדות האכלוס (מקור: בחדרי חרדים)


7 תגובות:

  1. אכן אפליה...
    לחילונים האשכנזים אין שלטים ברחוב, ולכן הם יכולים להסתתר מאחורי מגדלי שן ולזעוק על אפליה של החרדים כלפי חילונים, כלפי ספרדים, כלפי אתיופים וכלפי ערבים.
    הם לא צריכים שלטים ברחוב כי, כמו שציינת, הם גרים על-פי רוב בישובים קהילתיים, בקיבוצים ובשכונות יוקרה (עם אפליה מובנית על רקע מעמד...) ולמזלם הם, החרדים בדרך כלל לא מחפשים לגור בשכונות לא שומרי-שבת. המזרחיים מהמעמד הנמוך לא יכולים להרשות לעצמם דירה במדינת חדרה-גדרה ונשארים בעיירות פיתוח.

    על דוגמה לעושק האדמות של הקיבוצים ועל האפליה הזועקת כתבו השבוע בדה-מרקר:

    "נתון ממחקר אחר, שפורסם ב-2006 על ידי ד"ר ארז צפדיה, הראה כי 71% מהנגב הצפוני נמצאים בשליטת מועצות אזוריות המבוססות בעיקרן על קיבוצים בעלי רוב אשכנזי, בעוד תושביהן מהווים רק 6% מהאוכלוסיה".

    http://www.themarker.com/markerweek/1.1940791

    כאשר חרדים באים לגור ברמת אביב, שכונה ללא וועדות קבלה, זכורה לנו תגובת האליטה האשכנזית החילונית...


    השבמחק
  2. הנתונים לא נכונים. האנלוגיה לא נכונה.

    נתחיל באחרון: הכנסת היא מוקד ההשפעה היחיד. משכך,כשמפלגה פוסלת את חברתה, היא לא אומרת, התכבדי ושבי בבקשה ברחוב הסמוך, אלא: שבי מחוץ לעיר בכלל ! וזה מה שבנט-לפיד עושים לציבור החרדי.

    (מלבד זאת שהכנסת היא מקום ציבורי ואילו שכונה שנבנתה ביוזמה אישית, יש למיסדה הרבה יותר זכות מוסרית לקבוע את צביונה).

    לגבי הנתונים. מאגר מרשם האוכלסין (לצערינו) נפוץ כיום אצל רבים. ניתן עשות בדיקה פשוטה, לבדוק מי מתגורר ברחוב זוונפלד למשל, שהוא הרחוב המרכזי של רמת אלחנן ולנסות לפלח לפי שמות משפחה כמה 'אשכנזים' מתגוררים שם וכמה 'ספרדים', אם תרצו אני מוכן לעשות את העבודה. הנתונים ידועים לכולם: למעלה מחמישים אחוז מתושבי רמת אלחנן ספרדים!

    וא"כ ישאל הקורא המופתע למה הוקמה ועדת אכלוס?

    התשובה פשוטה מאד, רמת אלחנן סבלה שנים ארוכות מתופעה של 'שבאב' נוער שוליים בנים של טיפוסים מפוקפקים או בנים של בעלי תשובה (שהילדים לא עברו את אותו תהליך פנימי), הנוער הזה והתנהגותו כמובן לא 'התאימו' לאורח חייהם של תושבי השכונה. (אני משער שאין צורך לפרט). כל מה שכתבתי גלוי וידוע לכל תושב בני ברק, אלא שבבלוג הזה כל מה שנוגע לחרדים זה הומור מבורך, וכידוע בדיחה לא חייבת להיות מדויקת, בטח לא אם הדיוק ירוקן את הבדיחה ממשמעותה.

    השבמחק
  3. הו היתממות קדושה! הרי הנוער הזה, 'השבאב', כבר ממילא גר בשכונה, ולא כלפיו מכוונים הדברים, אלא כלפי משתכנים חדשים. אז את מי בדיוק רוצים לסנן שם? כמובן, את ההורים לעתיד של הנוער הזה, שאולי עוד לא נולד אפילו, אבל סופו מעיד על תחילתו, אז 'נהרוג אותם כשהם עוד קטנים', לפני שה'פרענקים' שחזרו בתשובה יקלקלו לנו את השכונה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה יכול להמשיך להשתמש בדמגוגיה שטחית, זו שפת המדינה הרשמית היום ואתה מתנסח בה לא רע. השבאב של רמת אלחנן בחלקו הגדול הוא אשכנזי דוקא. וכן, הועדה מנסה לשמור על צביון השכונה. ובכלל יש משהו מכוער בכל הביקורת הזו: החרדים, במקרה הזה, לא הלכו ליהד את תל אביב, או את רמת השרון. הם יצרו לעצם גיטו, שלא ממש נבנה כהוד השרון או כאפקה. הם מוותרים על הנאות העיר הגדולה, ומשלמים עוד מחירים אישיים, רק כדי לגור באופן שנראה להם נכון. אבל הליברלים החילונים לא ימצאו מנוח לנפשם עד שישמידו את השטעטלע האחרון מארצינו. כי כמו שכתב שמואל, גזענות היא שאלה של גיאוגרפיה, מה שנראה כאן כמכוער, נראה מתקבל על הדעת ברמת אביב או בהרצליה.

      מחק
  4. כה אמרה המשוררת,

    מי שאוהב אוהב
    מי ששונא שונא

    http://www.youtube.com/watch?v=Pk0mm0ly7Og


    יובל
    מילים ולחן: נעמי שמר


    מי שאוהב, אוהב, מי ששונא, שונא
    אולי ישנו מקום למשהו שונה
    מי שהסכים, הסכים, מי שמחה, מחה
    ולך תמצא בזה מעט שמחה.

    מי שאהב, אהב, מי ששנא, שנא
    וכך עברו עלינו חמישים שנה
    אולי מיום ליום, בין אור לעננה
    נובטת לה תקווה רעננה.

    לקול המנגינות הצעירות
    תנחתנה ציפורים על צמרות
    ולא יהיו לי טענות
    כי קל להרוס, קשה לבנות
    לקול המנגינות הצעירות
    תנחתנה ציפורים על צמרות
    ולא יהיו לי אשליות
    כי ככה זה אמור להיות.

    בכל שירי הערש גר זאב וגדי
    מתי אמצא מנוח לי ולילדי
    הנה יורד הערב, ערב היובל
    ועל כל זה, תודה לאל.

    לקול המנגינות הצעירות
    תנחתנה ציפורים על צמרות
    ולא יהיו לי מכאובים
    כי ככה זה כשאוהבים.
    לקול המנגינות הצעירות
    תנחתנה ציפורים על צמרות
    ולא יהיו לי מכאובים
    כי ככה זה כשאוהבים.

    ללל.... ללל.... ללל... ללל....

    הנה יורד הערב, ערב היובל
    ועל כל זה, תודה לאל
    לקול המנגינות הצעירות
    תנחתנה ציפורים על צמרות
    ולא יהיו לי טענות
    כי קל להרוס, קשה לבנות
    לקול המנגינות הצעירות
    תנחתנה ציפורים על צמרות
    ולא יהיו לי אשליות
    כי ככה זה אמור להיות.

    מי שאוהב - אוהב, מי ששונא - שונא
    הנה יורד הערב, ערב היובל
    מי שאוהב - אוהב, מי ששונא - שונא
    ועל כל זה, תודה לאל

    השבמחק
  5. בכל ארץ בעולם שלנו יש עשרות סוגי הפליה על רקע גזעי,דתי,כלכלי,מיני, משפחתי,שבטי ועוד ועוד. אבל אנחנו היהודים תמיד צעקנו שהיה כתוב באיזה מקום "הכניסה ליהודים אסורה" או לא משכירים דירות לכושים ויהודים, אז זעקה הארץ וכולנו צעקנו חמס !!! אבל מה שמותר ליהודים אסור ללא יהודים. למען ההגינות יש לומר שהחרדים לא המציאו את ועדות האיכלוס, היו אלה דוקא המפלגות השמאליות שהתחילו בזה. למשל בירושלים במעונות העובדים מי שלא היה אשכנזי לא היה עובר את ועדת הכניסה ורק בשנות ה 70 הצליח שר לשעבר ממוצא בולגרי להתקבל בשכון העובדים והותר לו לקנות דירה שם וכנראה רק משום שהוא היה אישיות ידועה ושר לשעבר. במושבים המצב לא היה שונה ובקיבוצים בודאי שלא היה אחרת עד היום. אני אשכנזי ממוצא יקי ולא דתי וחניך השומר הצעיר ואז מצאתי זאת כדבר פסול וגם היום ולא משנה מאיזה צד זה באֿ אפליה זו אפליה ולא משנה באם זאת אפליה דתית,גזענית או כל הפליה למינה.

    השבמחק
  6. כל הפוסל במומו הוא פוסל,אשכנזים שאומרים על הספרדים שהם גויים,אז אותם אשכנזים ארורים הם בעצמם גויים.והגהנום מלא ברבנים אשכנזים שפסקו שהספרדים הם גויים.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.