יום חמישי, 6 ביוני 2013

ברוך הבא: קוראים הולכים – מחווה לשבוע הספר העברי



כתב וצילם ברוך גיאן

בילדותי ביפו, כשהבית היה קטן ודחוס, נהגתי לקחת ספר ולקרוא בהליכה. ילדים אחרים בני גילי קראו את הספרים המותחים בדרך מספריית ההשאלה לבית. מכוניות כמעט ולא היו אז והספרים היו מותחים. עד שהגענו הביתה כבר סיימנו לקרוא...

בשנים האחרונות, בהלכי בחוצות עירי ירושלים, אני ניתקל לא פעם בחרדים אוחזים בסידור ומתפללים או בכאלה שמעיינים בספר, והכל תוך כדי הליכתם. אפשר לראות אותם בעיקר בדרך לכותל המערבי ובחזרה ממנו, ובמיוחד באזור שער שכם.

'מה הקטע שלהם?', אני שואל את עצמי. האם כל זה כדי להסיח את הדעת מהסביבה המסחרית הרועשת, ממראות הגויים והחילוניים, התיירים, ובמיוחד התיירוֹת?

אומרים על גברים שאינם יכולים לעשות שני דברים בבת אחת, מקסימום ללכת וללעוס מסטיק, אבל מקצת הגברים החרדים בהחלט יכולים ללכת ולקרוא, ללכת ולהתפלל...

















ויש גם מי שקוראים מתוך הטבלט...



ולסיום, שתי תמונות שצילמתי בלוויה ארמנית בעיר העתיקה. לא ממש דומה, אבל בכל זאת קשור איכשהו...





17 תגובות:

  1. I loved the blog dealing with reading while
    walking - what fun

    Trouble is that due to my lack of attention in Jerusalem of the 40s and 50s I cannot recall ever noticing walkers and readers - they were there but I just failed to see them.

    I do however recall in 1967 while driving through Samaria one would see Arab youths walking along the the margins of the roads while walking and reading. The then explanation was that home was a place full of noise so one would escape the ha'moolah ba'bayit by while walking and reading.

    השבמחק
    תשובות
    1. הזכרת לי. לפני שנים לא רבות ראיתי לאורך כביש הבקעה, באזור הג׳יפתליק, נערים ערבים הולכים ולומדים, הולכים וקוראים, לפעמים שלובי זרוע.

      מחק
  2. מנסיוני - ישנם תלמידים הקולטים חומר לימודי טוב יותר כאשר הם קוראים אותו ואחרים, על מנת להיטיב לקלוט, חייבים לשמוע.
    (משום מה, ושוב מנסיוני, 'השומעים' מיטיבים לקלוט מ'הקוראים').
    לימוד הכרוך בקריאה בקול, עלול להיות מביך בנוכחות אנשים נוספים. לכן, לפחות חלק ממשוטטי שולי הדרך, הם תלמידים שצועדים ומשמיעים לעצמם את החומר הנלמד.

    השבמחק
  3. גם על פני רחבת הר הבית נהגו צעירים מוסלמים, לעתים בזוגות או בקבוצות, לקרוא ולשנן תוך כדי הליכה. אולי היו אלה תלמידי המדרסות הגובלות במתחם.

    השבמחק
  4. See:

    www.youtube.com/watch?v=e4q6eaLn2mY

    www.youtube.com/watch?v=YgYEuJ5u1K0

    השבמחק
  5. היום דתיים רבים קוראים מתוך הטלפון החכם. בתחילה חשבתי שיש מעין זילזול, כשראיתי חרדים מתפללים מתוך סידור המוטמע באייפון, אחר כך הבנתי שבקרוב יהיה גם היתר של הרבנים לפתוח אותו בשבת לצורך קריאת התפילה....כנראה שאלוהים קולט טוב יותר בסלולרי...

    השבמחק
  6. משנה אבות ג ז:רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, הַמְּהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וְשׁוֹנֶה וּמַפְסִיק מִמִּשְּׁנָתוֹ וְאוֹמֵר, מַה נָאֶה אִילָן זֶה וּמַה נָאֶה נִיר זֶה, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ מִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ.

    השבמחק
    תשובות
    1. צבי הרדוף, רחובותיום שישי, 26 ספטמבר, 2014

      צ"ל: הַמְּהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וְשׁוֹנֶה וּאינו מַפְסִיק מִמִּשְּׁנָתוֹ וְאינו אומֵר, מַה נָאֶה אִילָן זֶה וּמַה נָאֶה נִיר זֶה, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ עובד עבודה זרה.

      מחק
  7. להבנת הקריאה בדרך יש ללכת אל המקורות - התנך:
    והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך, ושננתם לבניך ודברת בם, בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך (דברים ו' ו-ז)

    השבמחק
  8. אני נהנה לקרוא לעתים תוך כדי הליכה, בעיקר כשהספר מרתק וקשה לי להתאפק עד שאגיע הביתה. כך אני גם מנצל כמה רגעים מתים (אכן מי שקורא בשעת חציית כביש עלול לארגן לעצמו אינסוף רגעים מתים...).

    השבמחק
  9. חלק מהם מסתירים סלולרים בתוך הספר... בדוק.

    השבמחק
  10. ברוך,
    הצלחת להעלות נושא מגניב ומעניין.
    נראה שהתופעה של קריאה בהליכה ייחודית לעם הספר...

    השבמחק
    תשובות
    1. דוקא לא,חייתי בצרפת ושם רבים קוראים בספרי כיס תוך הליכה

      מחק
  11. הרמב"ם במורה הנבוכים מספר על כת בשם "המיתכלמין" (בעברית: "המהלכים") שהיו עוסקים בלימוד תוך כדי הליכה, כדי לשלב את עבודת הגוף והנפש.
    "כבר היה לעולמים"

    השבמחק
    תשובות
    1. המילה הערבית "מתכלמין" פירושה המילולי הוא "המְדַבְּרִים"...

      מחק
  12. חבל שאין צילום עם ילדה קוראת ספר בחזרה מהספריה, ומסיימת אותו כשמגיעה הביתה. נראה שאלה מראות אנאכרוניסטיים, משכבר הימים.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.