יום ראשון, 16 ביוני 2013

ברוך הבא: סתם יום של חול בפארק המסילה



כתב וצילם ברוך גיאן

ירושלים מתחדשת כל הזמן. 'פארק המסילה' המקסים, שבנוי לאורך מסילת הברזל העות'מנית, משתרך על פני כחמישה קילומטרים, הוא מתחיל (או נגמר) בתחנת הרכבת הישנה שליד תיאטרון החאן, חוצה את שכונות בקעה, המושבה הגרמנית, קטמון ובית צפאפה, ומגיע עד שיפולי שכונת מלחה ו'איצטדיון טדי'. את סיפורו של הפארק צריכים ללמוד בכל מקום בארץ. זו הייתה יזמה מבורכת שצמחה 'מלמטה', בהתארגנות של איכפתניקים מתושבי האזור, שהקימו את 'ועד פארק המסילה' והצליחו לכפות את רצונם והגיונם על העירייה, שתכננה לסלול שם עוד כביש ראשי סתמי.

הפארק הארוך שינה לגמרי את איכות החיים של תושבי השכונות הגובלות בו בפרט ושל תושבי ירושלים בכלל. הוא הפך ל'ריאה ירוקה' ולמסלול אטרקטיבי של הליכה וריצה, מסלולים לרוכבי אופניים ומקום מפגש פופולרי לכל כלבי העיר (מי תיאר לעצמו שיש בירושלים כל כך הרבה כלבים!). תענוג לראות איך שטח שהוזנח במשך עשרות שנים, הפך לפארק ירוק ומזמין של פעילות ספורטיבית וחברתית לכל כך הרבה משפחות ואנשים.

פסי הרכבת הישנים מולאו בריצוף בטון, דמוי עץ, ולצדם נשתלו דשאים ופרחים ונִטעו עצי דולב שמצלים על ספסלים ופינות שתייה. יש עוד הרבה מה לשפר, והמבחן הגדול יהיה כמובן הניקיון והתחזוקה השוטפת, אבל בינתיים אפשר לשמוח על המתנה הבלתי צפויה שהיינו זכאים לה מזמן וקיבלנו באיחור רב.

ביום שישי בבוקר יצאתי לצלם בפארק המסילה ובמתחם החדש של תחנת הרכבת.

















תחנת הרכבת הישנה נמצאת בקצה פארק המסילה והיא נקודת התחלה או סיום להולכים בו. התחנה המקורית  שנקראת עכשיו 'התחנה הראשונה'  נחנכה בשנת 1892. מאז שבת קו הרכבת בין ירושלים לתל אביב, לפני כעשרים שנה, הוזנח המבנה והתפורר וכל פרטי הריהוט, העץ והברזל נגנבו. עתה קמה התחנה לתחייה. המתחם המשוקם, על שלל מסעדותיו ודוכניו, נפתח לפני כמה שבועות והוא משתלב היטב במכלול פארק המסילה. כבר עתה אפשר לקבוע בסיפוק כי עוד עוגן של שפיות ונורמליות נוסף לעירנו הסוערת. לירושלמים הייתה אורה ושמחה.

מקצת החנויות שבמתחם פתוחים גם בשבת, ותושביה החילוניים של העיר, ותיקי ה'קרבות' על פתיחת בתי הקולנוע והסינימטק בשבת, שפשפו עיניהם בתדהמה נוכח ההמונים שגדשו את המקום בשבתות האחרונות ובהם גם חובשי כיפות רבים.

מבנה התחנה נוקה ושוחזר בחלקו ובקומה העליונה עוד ניתן להבחין בטיח המקורי וב'רֶלְסִים' ששימשו לקירוי הגג.





בחזית הכניסה לתחנה, בקומה השנייה, השתמר דרך נס לוח האבן המקורי ובו נחקק השם 'ירושלים' בשלוש שפות. נדמה לי שהכתובת העברית נוספה רק בתקופת המנדט.



בפנים, על קירות המבנה ההיסטורי, מוצגת תערוכת צילומים מעניינת על תולדות הרכבת, כולל מרקע ועליו מוקרן סרט וידאו שכולל הפתעה: בשנת 1897 שלחו האחים לומייר, חלוצי הראינוע הצרפתיים, את נציגם במזרח התיכון לנסיעה ברכבת והוא תיעד את הנסיעה.



בתי הקפה והמסעדות שעל הרציף שוקקים חיים ומסביב המולה משפחתית נעימה.









סתם יום של חול בפארק המסילה.

38 תגובות:

  1. אני אמנם תל אביבית ולא אוכל להנות דרך קבע – מלבד בביקור אקראי – בפארק המסילה המשוחזר. אלא ששמחתי לראות שפארק ה-High Line המדהים בניו יורק, מצא את דרכו גם לירושלים. ואולי החשוב מכל – היוזמה המבורכת שגילו תושבי האזור בירושלים. בניו יורק זה התחיל כשגעון של 2 חברים שסחפו אחריהם אלפי אנשים. ההתארגנות הזו מלמטה היא הלקח החשוב לכל מי שאכפת לו מאיכות הסביבה באזור מגוריו. אני מקווה להגיע בקרוב מת"א לראות את הפארק היפה הזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן הפארק שלנו הוא הצלחה גדולה. ההליכה בו מקנה הנאה רבה. לא הייתי ב High Line בניו יורק רק שמעתי שזה אחד הפרויקטים היפים והמוצלחים של השנים האחרונות.

      מחק
    2. פארק המסילה נראה יפה ומושך יותר מה- high line. בביקור הבא בי-ם תהיה חובה לראות. אולי זה נראה יפה יותר כשברוך גיאן מצלם אותו.

      מחק
  2. אלחנן המאירייום שני, 17 יוני, 2013

    התמונה האחרונה כובשת. תודה לצלם ולכותב המוכשר, ברוך שמו.

    השבמחק
  3. יופי של תמונות וגם אני חושב שהפרוייקט מאוד מוצלח. אולי אפשר רק להוסיף שלמרות שפארק המסילה אכן הושפע מרעיון ה high line של ניו יורק, המקור עוד קודם לכך, ב premenade plantee בפאריס.
    עוד נקודה קטנה: למרות שרעיון שימור המסילה הישנה ושילובה בפארק הוא יפה, בפועל הוא לא כל כך פרקטי לאלו שעושים ריצות והליכות לאורך הפארק, כי השביל שנוצר צר מדי לתנועה דו כיוונית. אבל אלו צרות של עשירים, כמו שאומרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. כל הכבוד לאסף על הדיווח.

      מחק
  4. כל הכבוד לדוד אסף על הצילומים הנפלאים ,המענינים והמשמחים. שתזכה לצלם ולהעלות עוד מסלולים וטיולים נוספים ולשמח בהם קהל רב.

    השבמחק
  5. חבלשלא ראיינת את הדיירים לאורך הפארק הנדרשים על פי חוק העירייה לשלם עשרות אלפי שקלים על ביצוע העבודות...

    השבמחק
    תשובות
    1. כדי להוציא מלבם של טועים. התמונות צולמו - כפי שמפורש בראש הרשימה - על ידי ברוך גיאן ולא על ידי. אני עצמי גר ליד פארק המסילה, אמנם לא ממש לאורכו, והדרישה המקוממת של העירייה לשלם היטלי השבחה היא אכו מקוממת. הדיירים של רחוב הרכבת התארגנו והם נמצאים זה מכבר במאבק משפטי מול העירייה, שמן הסתם יסתיים בפשרה...

      מחק
  6. ולא תאמינו,
    צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים ממשיך לתכנן קו רכבת קלה בפארק. זכויות הדרך המסילתית עדין שמורות והפארק הוא חריג מבחינה תכנונית.
    צריך להתארגן כדי למנוע את חיסולו של פארק המסילה כדי להעביר בו רכבת קלה.
    מיקי כהן

    השבמחק
  7. בילדותי הייתי עובר יום יום בדרכי לבית ספרי, "תלפיות" (ששכן בקרן הרחובות עין גדי וקורא הדורות ושבק חיים לכל חי בפרוץ מלחמת השיחרור) ליד תחנת הרכבת שהיתה לילד בשנות העשרה שלו מקום קסום של קטרים עשנים וקרפיפי רכבות משא בהמשך ליד "המדפיס הממשלתי" שבאבו טור. בצד השני,(היום "דרך עמק הרפאים") היה המחסום הידני אותו הפעיל ערבי עם בואה של הרכבת מבקתת האבן שלו (קיים עד היום). לפעמים הייתי מתפרפר מן השיעורים בבית הספר כדי לזכות ולסובב את הגלגל מוריד המחסום בהסכמת ה"מקצוען" שומר המסילה. אני זוכר שכאשר הייתי מנסה למצוא תירוץ להתפרפרות מהשיעור כדי לראות את הקטר המתנשף בעלייה לעבר התחנה וחוצה עם הקרונות שלאחריו 'בזמן אמת' הייתי מתרץ רצוני ב"כואב לי הראש". המחנך שלי, יוסף אברמסקי-אבירם (יליד 1916 שעדיין במלוא כשרו גם היום ועובד עד היום ב"חברה לחקירת א"י ועתיקותיה") היה עונה מיניה וביה "חש בראשו-יעסוק בתורה". אני שמח שמיתחם הרכבת והמסילה המובילה אליו הפכו לאתר שוקק חיים. עלי כהן, קופנהגן, דנמרק

    השבמחק
  8. יש כאן כמה תמונות באיכות ציורית (האופנועית ואופנועה האדום; הילדים ואמם הסגולה). תודה.

    השבמחק
  9. האם כדאי להגיע גם בשבתות?

    השבמחק
    תשובות
    1. במיוחד בשבתות!!! ... אלא אם עודף של מבלים ומבקרים מעיק עליך. המקום הומה ושוקק חיים שבעה ימים בשבוע.

      מחק
    2. בכל עיר בעולם תחנת הרכבת מגיעה למרכז העיר וכך תועלתה גדלה.בירושלים תחנת הרכבת היא לעת עתה במלחה וחוסר הרצון להשתמש בה בגלל אי הנוחות הנובעת מכך היא התוצאה. אפשר להבין את התנגדות התושבים להחזרת הרכבת מתחת חלונם. אני הצעתי לעיריה ליזום את המשך המסילה בין מלחה לתחנת הרכבת הישנה במנהרה מתחת לאדמה, אפשר אפילו עם מטרו, ולכסות את הכל בפארק כדי לנצל את זכות הדרך שהיתה לרכבת לרווחת התושבים. חבל שבוזבזה ההזדמנות הנדירה.

      מחק
    3. ברצוני לציין עברתי דירה במיוחד בגלל פארק המסילה הייתי גרה בגילה שההליכה שם היתה עליות וכמובן ירידות מאוד קשה היתה ההליכה, ולעומת זאת פארק המסילה הוא מישור כולו מעניין אטרקטיבי משולב בעצים צמחים הכל ירוק, ולנוחות קיימים גם ספסלים לישיבה מתקני כושר בדרך, משחקי ילדים, מים וכו'... בקיצור שווה ביותר, והעיקר שהיא בעיר שלנו
      י רו ש ל ים עיר הבירה

      מחק
  10. לדעתי הצלם עשה (חצי) עבודה טובה ויפה. אבל כל התמונות הן רק בקטע של המושבה הגרמנית. פארק המסילה עובר גם דרך הכפר בית צאפפה ובהמשך במקביל לשכונות גוננים . בהליכתי האחרונה הוא מגיע קרוב לעין יעל כי העבודה עליו טרם הסתיימה, אז למי שמגיע במיוחד לראות וללכת בפארק המסילה אני ממליצה תמשיכו עד הסוף, לא תפסידו, רק תרוויחו.

    השבמחק
  11. תודה חנה, אני מבטיח לעשות בקרוב את המסלול עד עין יעל

    השבמחק
  12. נראה מקסים. עדיין לא הייתי שם. בקרוב אצא לדרך.
    כל הכבוד להוגי רעיון הפארק ולמבצעיו - עירית ירושלים.
    כן ירבו!!

    השבמחק
  13. פשוט מהמם - כן ירבו ברחבי הארץ

    השבמחק
  14. שמחתי לקבל את הכתבה במייל. אחד הזיכרונות ששמורים איתי מילדותי בירושליים הוא ביקור בתחנת הרכבת כילד בגן. הקטר המעלה עשן, הקרונות ונסיעה קצרה בתחנה שעשו לנו.זה היה להערכתי בשנת 1950 וישמר איתי לעד.משעקרנו לשפלה בשנת 52 עוד הזדמן לי לנסוע עם הורי לירושליים ברכבת כמה פעמים ועדיין היתה התחנה קיימת. יובל גור אריה

    השבמחק
  15. נפלא, כן ירבו ררכי חמדה בארצנו.בתקוה שנדע לשמור על ההשקעה. מרגלית.

    השבמחק
  16. כייף לקרוא ולדעת שיש עוד נקודה ירוקה ומקסימה,

    האם המסלול מעגלי ?

    מה אורכו ?


    השבמחק
    תשובות
    1. כמי שגלה מהמושבה הגרמנית, וכבר התהלך בטיילת ושט בה (בסגאווי), זה מקום מרגש.

      מחק
    2. פארק המסילה איננו מסלול מעגלי. אורכו כ-7 ק"מ, מתחנת הרכבת ועד אזור אצטדיון טדי. אם יש שתי מכוניות ניתן להשאיר מכונית בסוף המסלול...

      מחק
  17. למדנו בירושלים בין שתי המלחמות (ששת הימים ויום הכיפורים) ועזבנו. כעת אנו חוזרים אל העיר לעת זיקנה, ובין שאר השיקולים לבחירת המיקום (טלביה), השיקול של נגישות באופניים לפארק הרכבת נלקח בחשבון, יחד עם הנגישות למושבה הגרמנית ולקניון הדר המתפתח. אנו מקווים שיהיה בקטמונים תהליך של פינוי-בינוי, כמו במקור חיים, ושנוכל לרכוש דירה ממש מעל לפארק.

    לרוכבי האופניים, הרכבת הקלה היא פתרון ולא מטרד, ויש מספיק רוחב גם עבור הפסים. הרכבת במלחה לא מבוקשת בגלל התווי האיטי והפתלתל בנחל שורק, והרכבת הקלה תביא אותנו בביטחה בע"ה גם למלחה וגם לתחנת הרכבת המהירה בבניני האומה.

    השבמחק
  18. אנשים יקרים
    אני שמח לראות את התגובות הטובות על הפארק. שעליו עבדנו [ משרד האדריכלים שלנו ] במשך כמה שנים.
    חשוב לציין שהפארק באמת מגיע עד אזור גן החיות ועין יעל. כרגע הוא חסום בנקודה אחת בלבד - בגלל העבודות של כביש בגין. כך שניתן ללכת לכל אורכו, לעבור בבית צפאפה, להמשיך לכיוון שכונת פת [ גן אלמליח ומרכז קנגרו] ואז לאורך נחל רפאים עצמו.
    אם מעוניינים להנות גם מהקטע האחרון , המערבי ביותר, יש לנסוע לכביש שעולה ממלחה לכיוון וולאג'ה והר גילה, אחרי כמאה מטר מצומת המיפגש עם מסילת הרכבת, יש פניה שמאלה לשביל פארק המסילה, שעולה לגבעת כוס, עם תצפית יפה על ירושלים , ומשל לנחל רפאים עצמו.
    יאיר

    השבמחק
  19. תודה על העדכון יאיר ובעיקר תודה על התכנון והביצוע הנאים מאוד.
    בקרוב אלך לאורך הקטע שספרת עליו

    השבמחק
  20. יישר כח, אחד הפרויקטים היפים והמוצלחים שיש לירושלים להתגאות בהם.

    משה לוין
    הבושם 16
    מבשרת ציון

    השבמחק
  21. נקווה שעירית תל-אביב תנסה להתחרות בירושלים, ולפתח פארק מסילה מתחנת יפו שעברה פיתוח יפה, ועד פינת רח' נחלת בנימין. רצועת המסילה הישנה עדיין חופשית מבנינים ומשמשת כחניון. לאור אישורי הבנייה למגדלים, שהעיריה מעניקה, אם יחייבו אותם בחניון ציבורי מתחת למגדל, לא תהיה בעיה לשחרר את רצועת המסילה המסילה לפארק.

    השבמחק
  22. הכל יפה ונהדר, אבל....
    עבורנו הדתיים זה קשה ומנוגד לכל מה שאנו חפצים בו בארץ הקודש. חילול שבת בפרהסיה גורם, לפי אמונתנו, לנזק שחומרתו אין להשיב. שמירת השבת בפרהסיה בכל ארץ ישראל ןבירושלים בפרט, הינו מעיקרי אמונתנו ועקרון-על בקיומנו.
    הציבור הדתי לא יצא למאבק על השבת לא בגלל שעייף(הנושא חשוב מדי) אלא מתוך הבנה (שאולי לא במקומה כלל וכלל) ונסיון לחיות בדו קיום מתוך שלום. אבל זה אינו שלום.
    הנושא והאתר כפי שהוא, כואב לנו ביותר. איננו מבקרים בו (בתחנה) לא בשבת ולכן גם לא ביום חול (אם רואים כיפות פה ושם - זה שגוי מצדם מתוך עוורון). נושא השבת חשוב יותר מנושא הכשרות, ובעוכרנו.
    אז דעו לכם: לפי אמנותנו היהודית - זה פצע פתוח אמוני, הכרתי, חברתי וקיומי אשר מחייב התייסות ללא העלמות עיין.

    השבמחק
    תשובות
    1. האם מתוך כך שיהודים אנחנו, לא ניתן היה להתבססס בשבת על פעילות ילדים, נוער ומבוגרים שאיננה מסחרית הכרוכה בחלול שבת? בוודאי שיהיה אפשר, צריך רק לרצות. זה היה מביא לשלום אמיתי, לא מעושה, ומבלי ךפגוע בהנאה. תחשבו על זה (בבקשה).

      מחק
  23. הגן העילי בפריס על המסילה ברובע ה12 [באחוריים של בניין האופרה ה"חדש" ] הוא המוביל ומסמן הדרך לכל אלו שבאו ויבואו אחריו וההבדל היחידי שבפריס הממסד בכל מה שקשור בגנים אינו מחכה שהתושבים ידרבנו אותו.

    השבמחק
  24. כשעברתי להתגורר ברח' עמק רפאים, לפני כארבע שנים, היו העבודות בפארק המסילה בעיצומן.

    רעש המכונות שחפרו העירו אותי מוקדם בבוקר, היו שיבושים בדרכי הגישה לבניין, אבק....

    אבל היה שווה כל רגע של "סבל"! היום אני כל כך נהנית לגור קרוב לאתר המדהים שהוקם בירושלים שמוסיף איכות חיים, ונוהרים אליו המוני אנשים מרוצים.

    כל הכבוד לעושים במלאכה!!

    אידה

    השבמחק
  25. הלל נפתלי פרוג 2 חיפהיום שלישי, 27 אוגוסט, 2013

    רעיון יפה ותוצאה יפפיה ,לפחות על פי הצילומים.
    אבקר בקרוב בירושליים ובמיוחד כדי לראות את ה פארק הזה.

    השבמחק
  26. 'פארק המסילה' הוא "הולילנד 2" בירושלים, - מעטים הנהנים על חשבון הרבים,

    במקום לפתור את בעיית התחבורה בדרום העיר ע"י שימוש בקטע מהגשר ועד לגן הפעמון לצורכי ניקוז הרכבים מהדרום ולהקל על העומס שברחובות בן זכאי ורפאים (כפי שהיה בתכנון הראשוני), הפכו את תושבי שכונת גוננים והמושבה הגרמנית לגרים בפח אשפה גדול (דבר דומה קרה ברח' אגריפס וברחוב קרן-היסוד לפני עיצובו מחדש). ההולך ברח' עמק רפאים יוכל למנות בכל רגע נתון כ-4-6 אוטובוסים ובנוסף להם כ-2-3 משאיות וכ-20-30 ןמכוניות פרטיות נוסעים לאט מפייחים, מזהמים, מרעישים ולעיתים צופרים.

    נכון פארק המסילה הוא יפה - אבל לא פרקטי, מסלול ההליכה על המסילה - עקום ולבעלי שלד רגיש לא מומלץ ללכת בו - העקמומיות פוגעת בשלד ובעיקר באגן, לכן תמצא רבים מהולכי רגל (בעיקר קשישים ומלוויהם) הולכים במסלול האופניים שהוא
    צר מדי, ולא פעם יש תקלות בין רוכבי האופנים להולכי הרגל. החל משעת החשכה אשה לא תעז ללכת בה. במיוחד מצומת ארנים דרומה.

    בתכנון מושכל ניתן היה לשלב גם פתרון תחבורתי וגם שדרות יפות בשני כיוונים מנוגדים. רוחב של המסילה + הרוחב של רח' עמק רפאים מאפשרים 3 מסלולים בכל כיוון (מסלול נפרד לרכב, לאופניים ולהולכי רגל, כבסין), כיום רח' עמק רפאים כשמו כן הוא, רק הרפאים הם אנחנו המסוממים מהפיח, הזוהמה והרעש.

    איך גבעת הולילנד הפכה "הולילנד" אנחנו יודעים היום, איך הפך נתיב תחבורה חשוב ל'פארק' שרובו עזוב - עדיין איננו יודעים.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא נכון ולא נכון, ומזל שלא שמעו בעצתך.

      מחק
  27. יפה מאוד, יוזמה ברוכה, ביקרתי במקום כשהיה בהתהוות, בהזדמנות זו מזמינה לבקר בראש העין שם, ראש העיר הקודם, מר משה סיני, הגה רעיון של הפיכת נחל אכזב לנחל איתן, ויצירת ריאה ירוקה, המושכת בעלי חיים וציפורים לאיזור. וכמובן גם רוכבי אופניים, אצנים, מטיילים וכו". הפרויקט לא הושלם, אבל הוא יפה ומקורי. למיטב ידיעתי בעולם יש רק עוד פרויקט אחד כזה.שווה ביקור.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.