יום רביעי, 19 ביוני 2013

'השוק של קאסם' מוכר חמץ

איור: זאב אנגלמאיר (מתוך התערוכה 'חמץ, מצה וטקילה בהקפצה', 2009)

על אף שפסח חלף עבר לו, דומני שהתמונות שמובאות כאן מספרות סיפור גדול יותר, שאינו קשור דווקא לפסח, אלא יותר לטיפשות הלכתית ולפורמליזם רבני.

הכותרת – 'השוק של קאסם' מוכר חמץ  עשויה להטעות, שכן לא מדובר כאן בחמץ שניתן לקנות בפסח אצל ערבים, אלא דווקא בערבים שמוכרים את החמץ שברשותם. למי? כנראה לערבים אחרים.

מסובך? בהחלט. גם אני לא כל כך הבנתי.

אבישי אלבוים, מנהל ספריית הרמב"ם שבבית אריאלה בתל אביב, שלח לי שתי תמונות שצילם לא מכבר בחנות ירקות ('ירקניה') הנמצאת בניהולו של ערבי ושמו נאיל קאסם. החנות נמצאת בעיר אריאל שבשומרון.

הצילום הראשון  תעודת כשרות של החנות  אינו מפתיע, וכבר עסקנו בעבר בתעודה דומה (חנות הירקות של פייסל ג'ומג'ום). אכן, אין פסול בכך שחנויות או מסעדות, המנוהלות על ידי ערבים, יתנאו גם הן בתעודת כשרות רשמית, שתאפשר ללקוחות שמקפידים על כשרות, או על הפרשת תרומות ומעשרות מירקות ופירות שגודלו בידי יהודים, לקנות או לסעוד שם בלי חשש.


אבל מה תגידו על השלט הנוסף שמתנוסס בחלון הראווה? זהו אישור שהעניק שלום צדוק, רב העיר אריאל, לנאיל קאסם, שהסדיר את מכירת החמץ, 'כדת וכדין', לקראת פסח תשע"ג.


ונשאלת השאלה: אם בעל החנות הוא ערבי, למי  בדיוק הוא אמור למכור את החמץ שלו? הרי חיוב מכירת חמץ מוטל רק על יהודים. זאת ועוד, הרי מדובר בחנות ירקות ופירות ואיזה מין חמץ מסתורי מחזיקים שם?

מי מוכר את החמץ ולמי הוא נמכר?', שאל אבישי אלבוים, 'אולי מישהו מהרבנות המקומית ירים את הכפפה ויסביר לנו: מכירה זו על שום מה?'

8 תגובות:

  1. על פי הכתוב בתעודת הכשרות מר קסאם הוא מנהל החנות. אולי הוא רק המנהל בעוד בעלי החנות הינם יהודים ואז יש צורך למכור את החמץ
    מצד שני על גבי תעודת מכירת החמץ נכתב שמר קסאם הוא אכן הבעלים והדרא קשיא לדוכתא

    השבמחק
  2. המלך אגריפס אחינו אתהיום חמישי, 20 יוני, 2013

    יפה לך אבישי, אכן הבלוג של דוד אסף, זה המקום לברר שאלות הלכתיות או להצביע על שגיאות של רבנים.

    וכמו תמיד הרבה מילים חלולות שאין מאחריהן כלום. הירקן שלנו למשל מוכר גם פיצוחים (קלויים בקמח) בוטנים אמירקניים (חמץ גמור) ועוד גלידות עם פרורי עוגיות וכו'. חמץ של ממש (או טפשות הלכתית כלשונו הזהב של דוד אסף).

    כבר העיר האנונימי שיתכן שיש לו שותפים בחנות, וכמובן שמבחינה הלכתית (טפשות הלכתית לפי הגדרת ד"א) כל שותפות אוסרת את החמץ אפילו אם מדובר בשותפות שלא ראויה לציון על התעודה תחת הסיווג בעלים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ה'מלך' אגריפס!
      עם כל הכבוד לגאונות ההלכתית שלך, ולהבחנה הדקה מן הדקה בכך שמר קאסם הנכבד מוכר גם מוצרי חמץ, מאחר שמוצרים אלו בבעלותו של גוי (מתוך הנחה שהוא הבעלים היחיד, כפי שנוטה להסיק האנונימי) - שוב אין טעם למכירת החמץ של הרבנות, הרי מותר לו לקאסם מיודענו להחזיק ברשותו חמץ בפסח! אז לפני שאתה נעלב בשם כך הרבנים - שחלקם לפעמים לוקח שוחד, עיין ערך מצגר - תבדוק היטב את הפרטים!

      מחק
  3. האנונימי מן התגובה הראשונהיום חמישי, 20 יוני, 2013

    הלו. תירגע.
    אף אחד לא מבקש לערוך פה בירורים הלכתיים ואפילו לא להצביע על שגיאות של רבנים.
    בסך הכל מעלים פה סצנות משעשעות (כן, גם במנותק מהקשרן הריאלי או אפילו ההלכתי רח"ל), צוחקים ועוברים הלאה (ראה לדוגמה את הפוסט "סדר נשים" מן השבוע שעבר).
    בדיוק בקונטקסט הזה יש לראות גם את ה"לימוד" שלי על שאלת השותפות של מר קסאם בחנות, אז אל תביא אותי כתנא מסייע לחוסר ההומור שבו נחנת (גם אם הביטוי "טפשות הלכתית" היה עשוי להרגיז גם אותי אילו היה מופיע במקום כלשהו בבלוג).

    ואם עדיין אינך מסוגל לקבל את הדברים בפרופורציות הנכונות אוכל להמליץ לך על כמה מן הישיבות הבריסקריות הטובות ביותר

    השבמחק
    תשובות
    1. לאנונימי מן התגובה הראשונה. הלו, תירגע. לא כל ביקורת על מה שאתה מאמין בו הוא "חוסר הומור" והתגוננות יתר. לא רואה הצדקה להתפרצות הקשה שלך כלפי אחינו אגריפס. מותר לדבר, תתפלא. ומותר אפילו ליהנות ולצחוק ויחד עם זה לומר שביטוי כלשהו אינו במקומו. והביטוי "טפשות הלכתית" אכן מופיע גם מופיע בבלוג. גם בתוך "הפרופורציות הנכונות" של בלוגים משעשעים וחביבים זה ביטוי חריף, ומשעה שנכתב ופורסם באינטרנט - הוא "מעוות לא יוכל לתקון". אז למה זה נחוץ?

      מחק
    2. אכן, שערבי מוכר את חמצו לערבי אחר זו לא טיפשות הלכתית אלא גאונות הלכתית. דוגמא נפלאה לראש היהודי שממציא לנו פטנטים שלא שיערום אבותינו.

      מחק
  4. ימכור נא מר קאסם את החמץ לעצמו, ברווח אם אפשר, ובא ליהודים גואל

    השבמחק
  5. הרבנים הינם סוחרים בדת - כל מצב שהם ירוויחו כסף כשר. ערבי מוכר חמץ לערבי אחר מצב שמכניס כסף טוב לכיס ולצדקנות

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.