יום שלישי, 4 ביוני 2013

'מדוע?' – האמנם שיר לא-ידוע של נח שטרן?

נח שטרן (1960-1912)

נח שטרן היה משורר מודרניסט, מתרגם ועורך. שמו לא התפרסם ברבים, אך בחוגים האנינים של אוהבי השירה העברית זכה להערכה. מסלול חייו היה מיוסר. הוא נולד ביאנוֹבה שליד קובנה (ליטא), ועלה לארץ בשנת 1935. זמן קצר אחר כך יצא ללימודים בקנדה ובארה"ב, וב-1940 אף תרגם מאנגלית לעברית את הפואמה 'ארץ השממה' של ת"ס אליוט. כשחזר לארץ, לאחר מלחמת העולם השנייה (הוא שירת כמתנדב בבריגדה), הצטרף לקיבוץ גבעת השלושה ואחר כך עבר לקיבוץ רמת רחל, אך בשל מחלת נפש שבה לקה לא מצא מנוח לנפשו. הוא הסתבך בניסיון רצח, נשפט ונידון לחמש שנות מאסר. לאחר שחרורו התדרדר מצבו הנפשי. הוא אושפז בכפייה ולבסוף שלח יד בנפשו. פרשת חייו תוארה ברומן הביוגרפי של ד"ר רן יגיל, נקישות ורמזי-אור: מדינת ישראל נגד נח שטרן' (2003), שאמת ובדיה מעורבים בו.


ד"ר שלום אילתי, שבשבוע שעבר חגג את יום הולדתו השמונים (מזל טוב!), הוא קרוב משפחה של שטרן. לפני זמן מה הוא שיתף אותי בתעלומה ספרותית, מתוך תקווה שאולי מישהו מקוראי עונ"ש יצליח לפתרה:
בתוך תיק כתבי היד של נח שטרן, כפי שנשתמרו בידי אחיו, אליעזר כוכבי מקיבוץ נצר סרני (ומצוי בידי בני משפחתו), נמצא גם שיר קצר ונוגע ללב בן 8 שורות בשם 'מדוע'. שיר זה לא הוכלל באסופת שיריו 'בין ערפלים' (הביא לדפוס אברהם ברוידס), על שתי מהדורותיה, שראתה אור לאחר מותו (1966, 1974).   


כתב היד דומה מאד לזה של נח שטרן. אבל המסתורין נעוץ בעובדה שהשיר כתוב על צדו האחורי של קטע דף, פרוטוקול ישיבת הנהלת הוועד למען החייל מתחילת 1972. נח שטרן הלך לעולמו בשנת 1960, שתים עשרה שנה לפני הרישום הזה. האם מישהו, הקשור לוועד למען החייל, מצא לנכון להעתיק שיר זה, לשגרו לאחיו, וזה צרפו לתיק כתבי היד של נ"ש?  
ואולי זהו שיר השייך למחבר אחר, והשתרבב באקראי או משום אסוציאציה רגשית מסוימת, לתוך מקבץ כתביו הגולמיים של נח שטרן, כפי שהשתמר בידי אחיו?  
מי מכיר, מי יודע?
הנה השיר, שבכל מקרה הוא יפה.

השיר 'מדוע?' נכתב  או שמא הועתק?  על הצד השני של פרוטוקול משנת 1972

דיוקן עצמי של נח שטרן (הספר יצא בהוצאת ביתן, 2002)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.