יום רביעי, 12 בפברואר 2014

שו"ת זיו (א): על שם מי קרוי מחנה נתן?

מחנה נתן, 1955 (מקור: אוסף עמירם הירשפלד, רחובות)

מאז החל יהודה זיו לפרסם בעונ"ש את מדורו 'על דעת המקום' אנו מקבלים מפעם לפעם שאלות מקוראי רשימותיו, ויהודה, כדרכו, משתדל לענות לכל פונה. לעתים אנו מעבירים את השאלה למומחה אחר, שיידע להשיב טוב יותר, ולעתים אנו משיבים את פני השואל ריקם. במדור החדש נפרסם שאלות קצרות ותשובות קצרות, ככל שנחשוב שיש בהן עניין רחב יותר, וכרגיל נשמח בתגובות הקוראים.

אנו פותחים בשאלה שלפי שעה אין לנו עליה תשובה של ממש. היא קשורה באירוע טרגי, שהתרחש בדיוק לפני שישים שנה וזכה בשעתו לפרסום ניכר. ביום 11 בפברואר 1954 נפל הטוראי נתן אלבז, איש 'גבעתי' על משמרתו. הוא נפל כפשוטו – על רימון שהופעל בטעות – וכך הציל בגופו את חיי חבריו. הרמטכ"ל משה דיין העניק לו צל"ש לאחר מותו, וב-1970 הומר הצל"ש ב'עיטור המופת'.

לא מכבר כתב לנו אריק אֵלון ממושב תקומה:
בכל מקום ששאלנו נאמר לנו ש'מחנה נתן', שעל יד באר שבע, נקרא על שמו של החייל שנפל בשנת 1954. לפני זמן מה סיפר לי חברי שלמה קשטן, שבשנת 1952 הוא שירת במקום זה וכבר אז היה שמו מחנה 'נתן', כלומר שנתיים קודם לנפילתו של אלבז. עוד סיפר, כי המג"ד שלו היה אריה שחר וחייל אחר ששירת איתו היה השופט בדימוס עזרא קמא מירושלים שלא הצלחנו לשוחח אתו. שלמה הוסיף, בשיחה טלפונית מאוחר יותר, שהסמג"ד היה אורי רוזנבלום מבאר טוביה וחייל נוסף היה יהונתן די-זהב (בנו של החזן אפרים מ'שבוע טוב' של מוצאי שבת). כיצד אפוא נקרא אותו מחנה בשם 'נתן' עוד לפני מעשה הגבורה של אלבז? מי היה נתן הראשון?

משמר כבוד בלוויתו של נתן אלבז (מקור: ויקיפדיה)

ענה יהודה זיו
השם 'נתן' גרם לבלבולים רבים – שהרי על מפת ישראל אנו מוצאים גם את צור נתן במזרח השרון (על שם התורם האמריקני נתן סיימון), ואת יד נתן, בית הספר החקלאי הסמוך לעכו (על שם נתן פיאט, מנהלו הנודע של בית הספר 'כדורי' ליד כפר תבור). גם על הראשון שבהם – שתחילתו היאחזות נח"ל – שמעתי לא אחת מספרים בביטחון, אף כי בטעות, שהוא הנושא את זכר נתן אלבז. 
שוחחתי בטלפון עם יונתן די-זהב, ואכן גם הוא טען בתוקף, ואף בהתרגשות נוסטלגית, כי עם גיוסו לשריון בינואר 1952 עשה טירונות במחנה שנקרא בשם 'נתן'. מסתבר, כי אכן יש בעיה עם סיפור קריאת המחנה שבדרום באר שבע בשמו של נתן אלבז. 
הפנינו את השאלה לחוקרים שונים, אך לא נושענו. מקצתם, כמו ד"ר מרדכי נאור, אכן זכרו שעוד לפני 1954 היה במקום בסיס צבאי ושמו 'נתן', אך לא ידעו לומר יותר מזה. היה מי ששיער בבדיחות הדעת, כי כפי שכבר קרה במקומותינו, אולי היה זה שמו של אחד הקבלנים שבנו את המחנה ושמו התאים לאירוע המאוחר יותר. פרופ' אלון קדיש, ראש מחלקת היסטוריה בצה"ל, כתב כי 'בתקופה ההיא לא היה עדיין גוף מפקח על שמות מחנות צה"ל וכל אחד נתן שמות מכל הבא ליד. כך, למשל, 'מחנה דורה' בנתניה, שנקרא אז על שם דורה אבן, אשתו של דן אבן – מפקד חטיבת 'אלכסנדרוני', אשר ישבה בו; או 'מחנה עודד', על שם קצין שנהרג בתאונת אופנוע'. 
דן גזית, איש קיבוץ גבולות, העלה את ההשערה הזאת: במקום שעומד בו היום 'מחנה נתן', היה בשלהי תקופת המנדט מחנה גדול של חֵיל הַסְּפָר הירדניקרוב אליו, ממזרח לכביש הראשי, הייתה בשעתה חורבה בשם 'חִ'רְבַּת אֶל-וַּטַן' (במלעיל). משמעות 'וַטַן' בערבית – 'מולדת', ולפיכך ניסו החוקרים תחילה לזהותה כ'מוֹלָדָה' המקראית, אבל הקרמיקה לא התאימה... אפשר, שאותו מחנה של חיל-הספר נקרא בשעתו Camp Watan ולימים, משהחל לשמש את צה"ל, שובש השם 'קֶמְפּ וַטַן' ל'מחנה נתן'... 
אך זו השערה כפולה: לא רק שאין בידינו שום ראיה שהמחנה הבריטי אכן נקרא בשם זה, אלא שח'רבת אל-וטן, המכונה היום 'חורבת יִתְנָה', מרוחקת יותר משישה ק"מ מזרחה מ'מחנה נתן', וקשה להאמין שמכל החורבות אשר בסביבה יישא מחנה חיל הספר דווקא את שמה של זו. 
השאלה נותרה אפוא פתוחה ואנו מבקשים את עזרת הקוראים. האם יש כאלה הזוכרים את 'מחנה נתן' לפני שנת 1954, ומיהו 'נתן' הראשון?

טוראי נתן אלבז (מקור: אתר הגבורה)

תחילת שירו המפורסם של נתן אלתרמן, 'על החיל אלבז', דבר, 26 בפברואר 1954

כאן מובא בקצרה סיפורו של נתן אלבז, מתוך התוכנית 'עובדה'. כולל קטעים משירו של עמוס אטינגר 'נתן נתן', שהלחין ושר ג'ו עמאר:

9 תגובות:

  1. הראיתי את המאמר לידידי ומפקדי תא"ל (מיל.) אפרים לפיד, והוא שלח לי את התגובה הבאה:
    נכון, יש גרסה כי השם מחנה נתן ניתן קודם, אך משנפל אלבז הגדירו את המחנה (בדיעבד - ח"א) על שמו.

    השבמחק
  2. אני עובד כמזכיר מושב נבטים שבאר מולדה (במקור ביר סאלם אבו רגייג) נמצאת ממש בקצהו וחירבת אל ווטן בשדותיו, והינה למדתי מהיכן באים השמות מולדה וחרבת יתנה - תודה לדן גזית וכמובן לדוד אסף על הבלוג הנפלא הזה.

    השבמחק
  3. ולמרות הרצינות , קצת בבדיחות הדעת :
    ואני חשבתי שבית הספר "יד נתן" נקרא על שם יוסף טרומפלדור.

    השבמחק
    תשובות
    1. במאמר על גבור כמו נתן אלבז ז״ל לא מתבדחים ולו בבדיחות דעת. קצת דרך ארץ לא היה מזיק לאיש. אני אישית שירתתי במחנה נתן ב 1955 והתמונה של המחנה מזכירה לי את מבצע הסבחה. איני בטוח שאז כבר נקרא המחנה על שם נתן אלבז ז״ל, אבל יכול להיות שאני טועה.

      מחק
  4. באחת מסמטאות ירושלים שמחברות את מדרחוב בן יהודה ורחוב הלל נמצאת המספרה של שמעון אלבז אחיו (מופיע בסרטון). על הקיר היתה תלויה תמונה של נתן וסיפורו.

    השבמחק
  5. כיוון אפשרי - מרק נתן-לוי, איש "הקומנדו הצרפתי" ובעברו איש ה"רזיסטנס", עלה לארץ במאי 1948 והתנדב לחטיבת הנגב. השתתף בכיבוש באר שבע ודיווח על הקרבות שהשתתף בהם בארץ לעיתון היהודי-צרפתי "רנסנס". נהרג בדרכו מהנגב לתל אביב, ב-25.10.1948, כאשר רכבו עלה על מוקש (מתוך אתר "נזכור את כולם"). מאחר שכיבוש באר שבע הסתיים מספר ימים קודם לנפילתו (נכבשה ב-21.10.1948), ומאחר שהיה מפורסם בזכות עבודתו העיתונאית ועברו ב"רזיסטנס" (קיבל דרגת סגן לאחר מותו), לא מן הנמנע ש"מחנה נתן" נקרא על שמו. עם זאת לא מצאתי שום הוכחה לכך מעבר להקשר הנסיבתי.

    השבמחק
  6. גם אני לא מצאתי עד כה תשובה לשאלה. מפתיע איך מחנה כל כך מוכר ואיש לא חשב על כך.
    אבל - מחנה נתן בבירור לא הוקם על מחנה בריטי! זו טעות. התייעצתי גם עם האדריכלית סא"ל שרי מרק, שמתעדת בדוקטורט שלה את המחנות הבריטים בארץ בתקופת המנדט. לפני ימים ספורים סיירה במחנה לחפש אולי יש סימנים כל שהם, ומסקנתה הזהירה: אין שום סימן לכך. המחנה כנראה נבנה ב-1949 ע"י יחידת בינוי של צה"ל. יש לזכור שבסביבת באר שבע לא היו בסיסים בריטים שצה"ל יכול היה לתפוס לשימושו.

    השבמחק
  7. אירי קסל, קיבוץ חצריםיום חמישי, 20 פברואר, 2014

    נתן אלבז התחנך במשך תקופה מסוימת במסגרת "הכשרה צעירה" בקיבוצי, קיבוץ חצרים, שנים רבות בטרם הגעתי אני לקיבוץ.
    דיברתי עם חברים ותיקים - אשר העידו שאכן מחנה נתן נקרא על שמו. בארכיון הקיבוץ ניתן למצוא כתבות רבות על נתן אלבז שהתפרסמו בעיתונים שונים - אך אין בהם כדי להעיד באופן ברור שאכן המחנה נקרא על שמו. עם זאת: בשנת 2008 כתבה סטודנטית בשם נאוה ניצברג עבודה סמינריונית במסגרת לימודיה והעבירה את העבודה לארכיון הקיבוץ. מצאתי בה ציטוט המציין שמחנה נתן נקרא על שמו של נתן אלבז והסתמכות על "מורשת קרב של אגף החימוש בבסיס מחנה נתן".

    השבמחק
  8. שמעון אלבז הוא הסַּפָּר שלי זה שנים, במספרת "ולנטינו" בירושלים. בפעם הראשונה שנכנסתי אליו, שאלתי אותו למה יש על הקיר תמונות ומסמכים של נתן אלבז (כמובן לא ידעתי ש"ולנטינו" קשור...). ואז הוא שואל "אתה יודע מי זה נתן אלבז?". סיפרתי לו שגדלתי על הסיפור הזה, וישר הבאתי לו שתי שורות מהשיר של אלתרמן. הוא התרגש עד דמעות, ממש, ומאז - כל פעם שאני נכנס הוא מתרגש שיש מישהו שזוכר מי היה אחיו.
    כשהייתי חייל (וממש במהלך השתלמות אצל יהודה זיו היקר...) אושפזתי ב"מחנה נתן" עם חצבת, וכשהתעניינתי למה הוא נקרא כך - אמרו לי שזה ע"ש נתן אלבז. לא שיש לזה ביסוס מדעי, כמובן.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.