יום שני, 21 בנובמבר 2016

הכתובת הייתה על הקיר: הודעה לגנבים, הודעה לכלבים, תפילת עמידה

א. גנבים עם מוּדעוּת חברתית

שמוליק שדה מיובלים, שליח עונ"ש בגזרה הצפונית, צילם את המודעה הזו שנתלתה על דלת חנות הספרים 'בוקספר' ברחוב העצמאות, בעיר התחתית של חיפה. מלבד המסר הסוציאליסטי-רובין הוּדי, יש למודעה גם איכות של שיר הייקו יפני.
גנבים נחמדים  
אין פה כסף
אין מחשבים 
תגנבו 
מבנק הפועלים
צילום: שמוליק שדה

ב. כאן לא מחראה!

את התמרור המקורי הזה  שבמרכזו כלב עושה את צרכיו  צילמתי לפני כשלוש שנים ברחוב קורא הדורות בשכונת תלפיות בירושלים.

צילום: דוד אסף

ואת התמרור הזה צילם מנחם רוזנברג השבוע ברחוב שומרון בירושלים. מישהו גזר את הציור, כנראה מטעמי צניעות, ויצר מעין חור של אסלה על קיר האבן הירושלמית...


יוסי במברגר הפנה אותי לאוסף יוצא מן הכלל של תמרורי כלבים בגרמנית, ודרכו הגעתי לעוד אתרים המתעדים שלטים כאלה. הנה כמה דוגמיות חביבות שמצאתי כאן:






ג. תפילת העמידה

הכתובת ההיסטורית הזו צולמה לפני למעלה מעשרים שנה בכניסה לקיבוץ משמרות. הצלם, שביקש לשמור על עילום שמו, כתב לי:
אני מניח שהאנשים שהיו מעורבים בכתובת זו כבר אינם פעילים כל כך. אר'לה כבר אינו זקוק מן הסתם לחסדי שמים, והכותבת – אם זו אכן כותבת ולא אר'לה עצמו – כבר אינה זקוקה לשירותיו.
מעניין שהכותב(ת) האלמוני(ת) נזהר(ה) בציון שם האל (סליחה, הק-ל), והקפיד(ה) על 'אלוקים' (ולא, חלילה, 'אלהים'). ועל זה נאמר: 'והיא שעמדה לאבותינו ולנו'...

בכניסה לקיבוץ משמרות

14 תגובות:

  1. למעשה התמרור "המקורי" המיועד לכלבים הינו דבר מוכר ונפוץ אצל אומות העולם, לפחות אלה מהן שאהבת הסדר שלהן גדולה מן הטאקט שלהן.
    שלל דוגמאות ראו כאן
    https://www.google.de/search?q=kein+hundeklo&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiHw9zyjbrQAhUH7YMKHVMND8kQsAQIQA&biw=1132&bih=604

    בנוסף לשלל התמרורים שנוסחם הוא "כאן לא בית שימוש לכלבים" ישנו שלט אזהרה אדום המוצמד לגדר והאומר: "כלב יקר, אם אתה תחרבן כאן, אני אחרבן לפני הדלת שלך".
    לאזהרה החד משמעית הזאת לא מצורף שום איור והיא מופנית כנראה לאינטליגנטים שבין הכלבים.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה יוסי. אכן עולם מופלא וריחני. צירפתי כמה תמרורים כאלה לפוסט.

      מחק
    2. יוסי, בבואך לבקר תביא לי שלט כזה. אני אלמד את הכלבה לקרוא גרמנית בדיוק באותה רמה של ידיעתה בלשון הקודש. על דברתי!

      מחק
  2. השלט ששולח את הגנבים לבנק הפועלים מהדהד את המערכון "בית-ספר לגנבים" של הגשש, שבו מסופר על הגנב שפרץ בעמל רב לכספת של בנק הפועלים ומצא אותה ריקה פרט לפתק "כאן בנק הפועלים, לכו לעבוד"...

    השבמחק
  3. העיר והכלבים, בקישור תמצאו כמה מילים ואי אלו שלטים הנוגעים לחרא של כלבים במנהטן
    http://www.tapuz.co.il/blogs/viewentry/2386036

    השבמחק
  4. נדמה לי שאת הבניין שצילמת ברחוב קורא הדורות הרסו בדיוק לפני שבוע, "לטובת הקידמה", ועוד בית מבתי השכונה המקוריים של שכונת תלפיות הלך פייפן...

    השבמחק
    תשובות
    1. את הדת לא הרסתם "לטובת הקידמה"? מה הדביקות המטופשת הזו בחורבות העבר?

      מחק
    2. לא תאמינו, אבל שמחתי לקרוא את ה"שלט" המודיע "כאן לא מחראה". אינני בטוח שהכותב כיוון לכתוב בעברית מקראית, אבל הוא כתב עברית כתיבית ולא קריאית. הפתרון מצוי בספר מלכים ב פרק י פסוק ז.

      מחק
    3. עלי כהן, קופנהגןיום שישי, 25 נובמבר, 2016

      כואב הלב למקרא הדברים על הריסת (עוד) בניין ברחוב קורא הדורות בתלפיות, שכונה הקרובה מאד אל ליבי (הסיבה: קרוב ל-4 שנים שלמדתי בבית הספר שבשכונה). זה מזכיר לי שאת ביתו של ש"י עגנון לא הספיקו ה"כרישים" להרוס והוא משמש היום מוזיאון, אבל על ביתו של שכנו פרופ' יוסף קלוזנר (דודו של עמוס עוז) הצליחו תאבי הבצע וחסרי הרגש מכרישי הנדל"ן להשתלט ולהרוס. בספרו "סיפור של אהבה וחושך" מתייחס האחיין עמוס עוז להריסת הבית של קלוזנר.

      מחק
    4. הבנין הזה (קורא הדורות 17) לא נהרס, אתמול עברתי שם וראיתי את הבנין על מכונו והציור עדיין על הקיר. אולי נהרס בנין אחר מאותה תקופה. משום מה נדמה שכמעט כל הבנינים ששרדו מימיה הראשונים של תלפיות מוזנחים במכוון; חלקם נטושים, אבל גם אלה שיש בהם דיירים נראים מתקלפים ומתפוררים. זה תמוה, כיוון שניתן לשפץ אותם ולהפוך אותם לשכיות חמדה שיחד עם הערך ההיסטורי והמיקום יוכלו לגרוף מחיר נאה מאד בשוק. אני תוהה האם גרים בהם בדמי מפתח או משהו מעין זה, או שמא הבעלים מעונינים להזניח את הבתים (שמוגדרים כבתים לשימור) עד שיוכרזו כמסוכנים ולא תהיה ברירה אלא להרוס ולבנות מבנה רב-קומות.

      מחק
  5. זכור הכיתוב שהיה על קיר בית כנסת בירושלים " מקום קדוש , אסור להשתין כאן " ולץ תלמיד חכם הוסיף "ואם השתין, יצא"

    השבמחק
  6. בכרמיאל פונים גם לחתולים
    https://4.bp.blogspot.com/-mzFJgkQImEE/WD_tBwnsiEI/AAAAAAAAgJU/OksUJtGNiR4hddrdlqpF2VYFH85MqOqHQCLcB/s1600/26032012%2528005%2529.jpg

    השבמחק
  7. בעניין "תפילת העמידה"
    אז גאט וויל, שיסט א בעזעם.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.