יום רביעי, 1 בינואר 2020

ארץ הקודש: פאה בתשלומים, ספר-ומט, קמעות וחרבות, עץ הדעת

א. הלוואה לרכישת פאה

פאות נוכריות עשויות להיות עסק יקר מאוד. יש פאות שמחירן עשוי להגיע ל-16,000 ש"ח ואף יותר, כתב לי הרב רפי אוסטרוף. מה הפלא אפוא שבשכונה החרדית הר נוף שבמערב ירושלים אפשר למצוא שלט כזה המציע הלוואה (ללא ריבית) לרכישת פאה ב-24 תשלומים...

צילום: רפי אוסטרוף

ב. ספרים, רבותי

פטנט כזה יש רק בירושלים, ליד הכותל. מכונה אוטומטית למכירת ספרי קודש...

צילום: אלי טסמה

ג. המלך שלמה והמלך ג'ורג'

לא רק ירושלים היא עיר של קודש. איתמר לויתן שוטט ברחוב המלך ג'ורג' בתל אביב ומצא שם קדושה כמעט בכל פינה.

קשה להאמין כמה יצירתיות שקרית אפשר להטמין ב'קמעות של אמת', שמתיימרים להיות 'אוצר קמעות המלך שלמה'. לא פחות!


מכל הקמעות המופלאים אהבתי במיוחד את זה של 'קבלת החלטות' (גם 'שרי ינטרה' נשמע לי מעניין, כמו סוג של ליקר, אבל ביררתי וזה משהו הרבה יותר רציני עבור אלה שמאמינים באנרגיה רוחנית).

ומי שאינו מוצא חפץ בקמעות הפגאניים והמומצאים האלה, יוכל להתנחם בקמע 'משלנו', מרכז המזוזה, דהיינו 'מזוזה סנטר', בקינג ג'ורג' 15.


ובאותו בניין עצמו, אם הייתם מודעים בזמן לאפשרות הזאת, יכולתם לחגוג את 'שבת העולמית', בקטע של 'מדיטציה יהודית טיפולית' (כולל 'סעודות מפנקות').


גם ברחוב אלנבי יש חנויות שמציעות את חכמת המלך שלמה, ובהן מוכרים את 'מפתחות הנשמה' (?!).


ומאותו חלון ראווה הכי אהבתי את חרב גבעון.

שמעתם על 'חרב גבעון להגשמת משאלות לב' (באנגלית: Gibeon's Sword)?

כל הצילומים: איתמר לויתן

ובכן, מדובר ב'חרב גדעון' (Gideon's Sword), אבל חכמת המלך שלמה לא כוללת כנראה את ספר שופטים (פרק ז, פסוק 14): 'אֵין זֹאת בִּלְתִּי אִם חֶרֶב גִּדְעוֹן בֶּן יוֹאָשׁ'.

ד. עץ הדעת

עץ הדעת הוא כמובן פרי קסום שכולנו טועמים ממנו יום יום ושעה שעה ובדרך כלל די מרוצים ממנו.

אבל שרשת חינוך תורנית בירושלים תכנה עצמה בשם 'עץ הדעת'?!

האם המחנכים שם לא יודעים שזה היה החטא הראשון בתורה, שזו הייתה הפעם הראשונה (ולא האחרונה) שבה סירב אדם להישמע לדבר אלוהים (ואחר כך האשים את אישתו)?
וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל. וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת (בראשית, ב 17-16).
צילום: מנחם רוזנברג

15 תגובות:

  1. אוטומט לענינים שבקדושה כבר היה קיים באלכסנדריה של מצרים לפני כ2000 שנה, והוא מכר מים קדושים. עדות להשגיהם של המדענים והמהנדסים היוונים דאז

    השבמחק
  2. חרב גבעון זה השיא

    השבמחק
  3. זה החרב שעצר את השמש...

    השבמחק
    תשובות
    1. חרב בגבעון דום וטמטום בנחל אילון

      מחק
  4. מזוזה איננה קמע, כמובן, אלא מצוות התורה שנועדה להנכיח את המחוייבות למצוות הבורא ואת האמונה בייחודו, במרחב המשפחתי. כל הניסיונות לתלות בה סגולות של שמירה והגנה פיזית, הן תולדות מאוחרות והשפעות זרות, ועל כל ביוצא באלה כתב הרמב"ם:"...שהן עושין דברי התורה רפואת גוף, ואינן אלא רפואת נפשות". (וידועה פתיחת ראשי התיבות של "ש-ד-י" הכתוב בגב המזוזה: "שומר דלתות ישראל", על יסוד מעשה שהובא בתלמוד, אך המזוזה ביסודה מהווה הצהרה של בעל הבית, על אמונותיו ודביקותו בבורא.)

    השבמחק
    תשובות
    1. חוצפית המתורגמןיום חמישי, 02 ינואר, 2020

      היטבת לכתוב.

      מחק
    2. רמב"ם, משנה תורה, הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה, ה, ז

      מנהג פשוט שכותבים על המזוזה מבחוץ כנגד הריוח שבין פרשה לפרשה שדי ואין בזה הפסד לפי שהוא מבחוץ, אבל אלו שכותבין מבפנים שמות המלאכים או שמות קדושים או פסוק או חותמות הרי הן בכלל מי שאין להם חלק לעולם הבא, שאלו הטפשים לא די להם שבטלו המצוה אלא שעשו מצוה גדולה שהיא יחוד השם של הקדוש ברוך הוא ואהבתו ועבודתו כאילו הוא קמיע של הניית עצמן כמו שעלה על לבם הסכל...

      מחק
    3. "מנהג פשוט. "

      מחק
  5. תגובה לעץ הדעת - שיר שכתבתי

    חסד עשה הנחש
    עם חוה ואדם
    פקח עיניהם, מוחם וליבם
    מגורשים
    אך לא עוד כנועים וסומים
    אנשים

    השבמחק
  6. מצוות מזוזה - מהתורה ? היכן ? כיסוי ראש - מהתורה ? לא !

    השבמחק
    תשובות
    1. כיסוי ראש לאשה נלמד מ'ופרע את ראש האשה'

      מחק
  7. וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ. דברים. פרק ו' פסוק ט'

    השבמחק
  8. רבי חיים ויטאל כתב ספר 'עץ הדעת טוב'

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.