יום שני, 9 באוגוסט 2021

מפה ומשם: סוד הגן הנעלם, ישבנים ובדים, אשכנזים ונרקיסים

 א. סוד הגן הנעלם

צילומים: איתמר לויתן

היכן נמצא 'הגן הנעלם' ומה הם סודותיו?

ובכן, הוא נמצא בחיפה, באמצע רחוב יהודה הלוי, במרכז השכונה שנקראה פעם בפי הערבים 'ארד אל יהוד' (אדמת היהודים). זו השכונה היהודית הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות העיר העתיקה, ורחוב יהודה הלוי היה רחובה הראשי. אדמותיה נרכשו כבר ב-1891, ואט אט החלו יהודים להתגורר בה. אך השכונה נותרה מבודדת  אי יהודי בלב התיישבות ערבית. 

ארד אל יהוד, 1925 (ויקיפדיה)

'הגן הנעלם' הוא סוג של מבנה חצי מאוכלס, שאל תוכו ואל חצרו אסף בעל הבית עולם ומלואו של גרוטאות והקים גן גרוטסקי. והכל על סיפו של כביש ראשי סמוך (רחוב אבן גבירול), שחתך, ולמעשה מחק, את השכונה המקורית.

כל השכונה היא כיום מקבץ של בתים מאוכלסים לצד בתים נטושיםרובם ככולם שייכים לערבים. סלאמס שמתקיים בין כבישים ומחלפים, ורק בחיפה עוד ניתן לפגוש כמותו.

הנה כמה תמונות נוף מהשכונה וסביבתה:


ב. מי היה כאן קודם?

ועוד בחיפה. ברחוב חנקין גדל עץ שלא מפריע למעקה, או שמא ההפך: יש מעקה שמתחשב בעץ ולא מפריע לו לגדול ולצמוח. 

צילום: אלון ריבק

ג. פרנסות של יהודים: חיטוב ישבנים וניקוי ב(ג)דים
'חנות סתם אין כאן! הכל בוטיקים. עוד לא פתחו כאן איזה בוטיק פלאפל? כל סנדלר - מכון הנעל. חנות לתחתונים? 'בוטיק התחת'! אפשר להשתגע (דן בן אמוץ, 'שוק הספרים')
לא סתם 'מכון', מדובר ב'מפעל'!

בוטיק התחת הזה נמצא ברמת גן, ברחוב ביאליק 125 פינת רחוב תובל.


ועוד מעולם הפרנסות של רחוב תובל: מומחים בניקוי ב(ג)דים.

מרוב סוגריים והתחכמויות, ובשל הקרבה לאוקיינוס, אפשר בקלות לטעות ולחשוב שמדובר בניקוי דגים.

צילומים: איתמר לויתן

ד. פרנסות של אשכנזים

דפוס פריווילגי בראשון לציון. 

ולאלה שבשבילם 'שטנץ' ו'טיגל' זו סינית – ראו כאן.

צילום: איתמר לויתן

ה. לעצמי באהבה

בלשון ימינו היינו אומרים שבעל המכונית הזו קצת עף על עצמו, נרקיסיסט. 

לא זו אף זו, שימו לב לשם המוסך שבו מטופל הרכב  'מוסך חיבה'...

צילום: גדעון פליישמן

4 תגובות:

  1. במוסך חיבה התמחו במיוחד ברכבי וולבו.
    מנהל המוסך ששמו היה שלומי, בחור ממוצא תימני שמת בדמי ימיו,
    בשנות הארבעים של חייו. היה שם דבר , בהתמחותו ברכי וולבו הישנים.

    השבמחק
  2. שטנץ טיגל זו מכונת דפוס בלט שבה לוח נדחף אל אותיות בולטות (מעופרת או בשיטה אחרת) שסודרו על ידי סדר
    כל לחיצה מדפיסה דף אחד - בניגון לדפוס אופסט שבו גליון נייר רץ בין שני גלילים שעל אחד מהם מותקן לוח עם הדמות / טקסט ( image) להדפסה
    שטנץ טיגל מתקבל אם מתקינים במקום סדר של אותיות לוח עץ שבו מותקנים סכינים - פסי פלדה חדים שכופפו לצורה מוגדרת כמו קופסה או פאזל ומזינים למכונה גליונות קרטון

    השבמחק
  3. ברובע היהודי הקטנצ'יק, ארד אל יהוד, בעיר התחתית בסביבת ואדי סאליב, באחד הבנינים בסביבה הנראית בצילום המשולב במאמר, היתה ההתגלמות הראשונה של בית הספר הריאלי החיפאי. הזואולוג פנחס כהן (אבא של הרקדנית כלת פרס ישראל, ירדנה כהן, שנולדה ליד ביה"ס) ייסד שם ב-1907 את בית הספר "אבטליה" (ע"ש אבטליון, בן-הזוג לסנהדרין של שמעיה, שעוד בנעוריו כך אומרים, היה תלמיד טוב). זה היה בית הספר העברי הראשון בחיפה.
    ב-1921 היה פנחס כהן ממייסדי שכונת בת-גלים, מייסד חוג משוטטי בכרמל (המסד לתנועת הצופים בארץ), ומקים המכון הביולוגי בהר הכרמל, ממנו צמח גן החיות בגן האם. אתו יחד לימדה גם רעייתו מרים (אחותו של יו"ר הכנסת נחום רפלקס-ניר מאחדות העבודה). כהן נסע ב-1911 לברלין ללימודים, וכנראה היתה הפסקה בהוראה בבית הספר. אז עבר בית הספר לניהולה של החברה היהודית-גרמנית עזרה (Hilfsverein) שהיתה בין יוזמי הקמת הטכניקום (הטכניון) – המוסד האקדמי הראשון בארץ.
    ארתור בירם, שעלה ארצה מגרמניה ב-1913 הפך את מה שהיה "אבטליה" לבית הספר הריאלי בהדר הכרמל, על בסיס פדגוגי דומה לבתי הספר התיכוניים במרכז אירופה. כך נדד בית הספר מהמרכז היהודי הישן בארד-אל-יהוד למרכז החדש בשכונת הדר. הבנינים ההיסטוריים של הריאלי והטכניקום במגרש המשותף תוכננו בסגנון אקלקטי ע"י האדריכל אלכסנדר ברוואלד, מייסד הפקולטה לארכיטקטורה.
    ניסיון חברת עזרה ללמד בשני המוסדות בשפה הגרמנית הביא ל"מלחמת השפות" שנסתיימה לבסוף, דוקא בהחלטת ממשלת המנדט הבריטי ב-1922, בנצחון ההוראה בעברית. אבל זה כבר סיפור אחר.

    השבמחק
  4. תודה על התוספת. חיפאי מחצית מחיי ולא הכרתי את השכונה ואת בית הספר.תודה

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.